Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Marina16GT

Dagsutflykt Göteborgs skärgård

Rekommendera Poster

Någon som vet, eller kan räkna ut eller vet en app som visar avstånd mellan  hamnar i Göteborgs skärgård? Vill veta avståndet från Björlanda Kile till Källö/Knippa. Eller om det finns andra iläggningsramper i Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev Marina16GT:

Någon som vet, eller kan räkna ut eller vet en app som visar avstånd mellan  hamnar i Göteborgs skärgård? Vill veta avståndet från Björlanda Kile till Källö/Knippa. Eller om det finns andra iläggningsramper i Gbg

😉Om jag nu skall vara elakt besservissig tillhör inte Källö-Knippla Göteborgs skärgård, möjligen mer ospecificerat ”den norra skärgården” Källö-Knippla tillhör Öckerö kommun och många där vill inte bli beblandade med ”tjôttar” alltså fastlandsboende i omedelbara närområdet i allmänhet och Göteborgare i synnerhet, i allmänhet och i synnerhet brukar betyda ungefär samma sak i detta fall, utsocknes eller Hisingsbönner (=agrikulturella innevånare boendes på Hisingen).

Vad en ”tjôtte” är och hur det begreppet uppkom kanske @Makro kan svara på.🙂

 

Ja visst ja... frågan....I appen ”Enoro på sjön” kan du lägga in kurslinjaler att mäta avstånd med.

Mellan båda händernas tummar är det väl omkring 10 M till Rörö fågelvägen från Björlanda kile, Knippla ligger väl enligt samma definition omkring 2 M närmare Hisingen, så omkring 8 M, Någon må fela mig om jag har alldeles rätt.

 

Kanske en dum motfråga motfråga, men skall du rampa båten i Björlanda Kile eller på Knippla?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

😉Om jag nu skall vara elakt besservissig tillhör inte Källö-Knippla Göteborgs skärgård, möjligen mer ospecificerat ”den norra skärgården” Källö-Knippla tillhör Öckerö kommun och många där vill inte bli beblandade med ”tjôttar” alltså fastlandsboende i omedelbara närområdet i allmänhet och Göteborgare i synnerhet, i allmänhet och i synnerhet brukar betyda ungefär samma sak i detta fall, utsocknes eller Hisingsbönner (=agrikulturella innevånare boendes på Hisingen).

Vad en ”tjôtte” är och hur det begreppet uppkom kanske @Makro kan svara på.🙂

 

Ja visst ja... frågan....I appen ”Enoro på sjön” kan du lägga in kurslinjaler att mäta avstånd med.

Mellan båda händernas tummar är det väl omkring 6,5 M till Rörö från Björlanda kile, Knippla ligger väl enligt samma definition omkring 2 M närmare Hisingen. Någon må fela mig om jag har alldeles rätt.

 

Kanske en dum motfråga motfråga, men skall du rampa båten i Björlanda Kile eller på Knippla?

Lång och intressant svar... tack

Gjorde en grovuppskattning själv på ca 6 nm...  tänkte slänga i båten i Björlandam men sitter febrilt och kikar efter andra öppna ramper på MarinWiki (går så där)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Marina16GT:

Lång och intressant svar... tack

Gjorde en grovuppskattning själv på ca 6 nm...  tänkte slänga i båten i Björlandam men sitter febrilt och kikar efter andra öppna ramper på MarinWiki (går så där)

 

Utan att med säkerhet veta, har nog de flesta mindre hamnarna i Torslanda ramper, men om i sådall utsocknes får använda dessa är ju en annan sak, likadant med GREFABs ramper, dom har en bom som låses upp då man kan visa kvitto på att man betalt avgiften, och det sker nog bara under kontorstid. Kolla även om Torslanda Lagun har en ramp.

 

Obs, jag ändrade uppgifterna i första svaret, det är cirka 10 M till Rörö och då cirka 8 M till Knippla, fågelvägen, några M långre sjövägen då vår Skapare har placerat andra öar mitt i havet till hinder för en effektiv navigering🙂.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Utan att med säkerhet veta, har nog de flesta mindre hamnarna i Torslanda ramper, men om i sådall utsocknes får använda dessa är ju en annan sak, likadant med GREFABs ramper, dom har en bom som låses upp då man kan visa kvitto på att man betalt avgiften, och det sker nog bara under kontorstid. Kolla även om Torslanda Lagun har en ramp.

 

Obs, jag ändrade uppgifterna i första svaret, det är cirka 10 M till Rörö och då cirka 8 M till Knippla, fågelvägen, några M långre sjövägen då vår Skapare har placerat andra öar mitt i havet till hinder för en effektiv navigering🙂.

Torslanda Lagun har ramp men den är låst, däremot är rampen i Björlanda olåst då både bom och den äldre pelarcylindern är vandaliserade av båtägare som inte vill betala för sig. Men det är nog bara en tidsfråga innan sjösättning från rampen endast kommer att kunna ske dagtid då man kan ställa ett fordon vid rampen som hinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev pseudonym:

Torslanda Lagun har ramp men den är låst, däremot är rampen i Björlanda olåst då både bom och den äldre pelarcylindern är vandaliserade av båtägare som inte vill betala för sig. Men det är nog bara en tidsfråga innan sjösättning från rampen endast kommer att kunna ske dagtid då man kan ställa ett fordon vid rampen som hinder.

Ja jäklar i det, det stod till och med i Göteborgs-Posten, att GREFAB ansåg att det var billigare att tillåta gratis sjösättning i Björlanda Kile, eftersom det var dyrt att sätta upp en bom som skulle manövrera av en betalautomat. Men ”såsmåningom” skulle man ändå åtgärda detta, så åk dit ut på vinst och förlust och kolla läget.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt tycker jag att båtramper är nåt som kommunen kunde tillhandahålla som service till allmänheten. Det finns i många småkommuner, så varför inte i en kommun med nästan 600 000 invånare?

 

Driftkostnaden för en ramp kan inte vara många kronor om året.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev raol:

Samtidigt tycker jag att båtramper är nåt som kommunen kunde tillhandahålla som service till allmänheten. Det finns i många småkommuner, så varför inte i en kommun med nästan 600 000 invånare?

 

Driftkostnaden för en ramp kan inte vara många kronor om året.

 

GREFAB ägs ju av Göteborg och kranskommunerna tillsammans:

 

”Grefab har 7 000 båtplatser och 4 200 vinteruppläggningsplatser i elva hamnar, från Björlanda Kile i norr till Killingsholmen i söder. Vi arbetar för att så många som möjligt ska kunna förverkliga drömmen om ett upplevelserikt båtliv. Grefab ägs av Göteborgs Stad, Mölndals Stad, Partille kommun och Ale kommun.”

Kopierat från GREFABs hemsida.

 

Med tanke på att även kranskommunerna är delägare tillkommer det ju några fler personer...

 

Sedan håller jag helt med om att gratisramper skulle finnas, en betalramp kan väl knappast betala sig när alla administriva kostnader tillkommer och sådana är det ju gott om inom de kommunala bolagen här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hinsholmen har en öppen ramp.

 

För övrigt är det bra att kunna bänka på sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Jernhand:

Hinsholmen har en öppen ramp.

 

För övrigt är det bra att kunna bänka på sjökortet.

Grefabs hemsida:

”Sjösättning och upptagning från trailer eller vagn

I Hinsholmskilen kan du boka tid för sjösättning och upptagning från trailer eller vagn. Tidsbokning via 031-368 58 00. Se aktuell prislista”.

 

Jag vill minnas att det hänger en kätting över den rampen, men den kanske är bortplockad eller stulen.

 

Jag kan ju också tycka att det är rätt så  långt från Hinsholmskilen för dagsutflykt med liten båt Källö-Knippla. Men det finns  ju trevliga öar den södra skärgården också som ligger nära Hinsholmskilen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Grefabs hemsida:

”Sjösättning och upptagning från trailer eller vagn

I Hinsholmskilen kan du boka tid för sjösättning och upptagning från trailer eller vagn. Tidsbokning via 031-368 58 00. Se aktuell prislista”.

 

Jag vill minnas att det hänger en kätting över den rampen, men den kanske är bortplockad eller stulen.

 

Jag kan ju också tycka att det är rätt så  långt från Hinsholmskilen för dagsutflykt med liten båt Källö-Knippla. Men det finns  ju trevliga öar den södra skärgården också som ligger nära Hinsholmskilen.

Här står det

 

Ramp

Det finns en öppen ramp i hamnen.

 

https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/grefab/hamnar/hinsholmskilen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Hönö i Bohusläns södra skärgård finns en öppen sjösättningsramp som är helt gratis att använda eftersom vi skärgårdsbor inte är så ogina som en del tjottar 😉

Ja det finns de som säger att ”tjotte” kommer av ” menlösa barns dag” den ” tjuåttonde” december (28/12)., men det låter jag vara en skröna 😊

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Makro:

På Hönö i Bohusläns södra skärgård finns en öppen sjösättningsramp som är helt gratis att använda eftersom vi skärgårdsbor inte är så ogina som en del tjottar 😉

Ja det finns de som säger att ”tjotte” kommer av ” menlösa barns dag” den ” tjuåttonde” december (28/12)., men det låter jag vara en skröna 😊

 

Tack för ett givande svar - men det vore gött om rampen låg på fastlandet... jag är ju.född tjutte men bor numera flera mil från havet - därav båt på kärra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Makro:

På Hönö i Bohusläns södra skärgård finns en öppen sjösättningsramp som är helt gratis att använda eftersom vi skärgårdsbor inte är så ogina som en del tjottar 😉

Ja det finns de som säger att ”tjotte” kommer av ” menlösa barns dag” den ” tjuåttonde” december (28/12)., men det låter jag vara en skröna 😊

 

Samma förklaring har getts i lokalradion.

Även på denna websida.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...