Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
M_G

Princess - Kärl för påfyllnad i badbryggan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis köpt en Princess 36-fotare och börjat bekanta mig med allt som behöver göras för att hålla den i form. Hittade denna behållare i badbryggan och tidigare ägare kan inte säga vad det är. Kan givetvis hoppa ner med cyklop och se efter vart slangarna går men gissar att det har med den aktre "bogpropellern" att göra. Är det någon här som har koll? Går det att säga vad jag borde fylla på med? Fick tyvärr inga manualer för bogpropellrarna så tillverkaren är just nu okänd.

 

Tacksam om någon vet mer om detta :)

20210612_162611.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev M_G:

Hej,

 

Har precis köpt en Princess 36-fotare och börjat bekanta mig med allt som behöver göras för att hålla den i form. Hittade denna behållare i badbryggan och tidigare ägare kan inte säga vad det är. Kan givetvis hoppa ner med cyklop och se efter vart slangarna går men gissar att det har med den aktre "bogpropellern" att göra. Är det någon här som har koll? Går det att säga vad jag borde fylla på med? Fick tyvärr inga manualer för bogpropellrarna så tillverkaren är just nu okänd.

 

Tacksam om någon vet mer om detta :)

20210612_162611.jpg

Om det är så att häckpropellern (=aktre bogpropeller) sitter fast med de fyra maskinskruvarna i det galvade plattjärnet, så är det högst sannolikt att behållarens slang mynnar ut i denna häckpropellers växelhus, det är rätt viktigt att där finns olja. Du får leta i båten efter någon instruktionsbok såmatt du kan få uppgifter om rätt oljekvalitet. Ganska sannolikt är att (den främre) bogpropellern är av samma fabrikat. Det kan ju öven hända att företagets namn står tryckt på dessa ”sidoförflyttningshjälmedes” manöverorgan, ”glädjepinnen” alltså joysticken.

Men det brukar vara ”vanlig motorolja”.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det var just det att det inte finns någon instruktionsbok. Det är inte någon ledtråd att vätskan ser ut att vara ganska klarblå? Den "vanliga" motorolja jag sett tidigare brukar vara lite tråkigare i färgen :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev M_G:

Tack för svar! Det var just det att det inte finns någon instruktionsbok. Det är inte någon ledtråd att vätskan ser ut att vara ganska klarblå? Den "vanliga" motorolja jag sett tidigare brukar vara lite tråkigare i färgen :)

 

Du kanske inte behöver använda cyklopet, kanske räcker det med att blöta ner handen och armen och känna efter vad det är som sitter under båten, om då strömmen till denna häckpropeller är bruten, så att ingen manövrerar den under tiden...


Vid eftertanke kanske det känns dumt att gissa på en häckpropeller, dessa brukar ju sitta fast i skrovet, badbryggan sitter ju litet för högt upp i luften för en sådan. Men de grova kablarna och den klenare gissningsvis manöverkabeln tyder ju inte på någonting annat än någonting som drar mycket ström och det gör sådana bog och häckpropellrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Marina16GT:

Påfyllnad sanitetsvätska toalett?

Visst,😝   om sådan finns hade den ju varit placerad inne på toaletten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Du kanske inte behöver använda cyklopet, kanske räcker det med att blöta ner handen och armen och känna efter vad det är som sitter under båten, om då strömmen till denna häckpropeller är bruten, så att ingen manövrerar den under tiden...


Vid eftertanke kanske det känns dumt att gissa på en häckpropeller, dessa brukar ju sitta fast i skrovet, badbryggan sitter ju litet för högt upp i luften för en sådan. Men de grova kablarna och den klenare gissningsvis manöverkabeln tyder ju inte på någonting annat än någonting som drar mycket ström och det gör sådana bog och häckpropellrar.

Ja jag får nog göra en lite bättre undersökning på plats. Bara det att nästa gång vi åker till båten blir med barn och fulla matkassar över midsommar så jag chansade på att någon hade kunnat säga exakt vad det var och vilken vätska det ska fyllas på med :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Marina16GT:

Påfyllnad sanitetsvätska toalett?

Tänker att det är lite långt borta, är ca 7 meter till toaletten så det känns som lite onödigt lång dragning av slangar. Ska absolut ha det i åtanke när jag undersöker närmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om det är så att häckpropellern (=aktre bogpropeller) sitter fast med de fyra maskinskruvarna i det galvade plattjärnet, så är det högst sannolikt att behållarens slang mynnar ut i denna häckpropellers växelhus, det är rätt viktigt att där finns olja. Du får leta i båten efter någon instruktionsbok såmatt du kan få uppgifter om rätt oljekvalitet. Ganska sannolikt är att (den främre) bogpropellern är av samma fabrikat. Det kan ju öven hända att företagets namn står tryckt på dessa ”sidoförflyttningshjälmedes” manöverorgan, ”glädjepinnen” alltså joysticken.

Men det brukar vara ”vanlig motorolja”.

Det vanligaste är väl en växellåds/drev-olja.... (det är ju ett drev som bog/akter-propellern sitter i).

 

Mitt råd till TS är att köpa och ta med en flaska drevolja, kolla vart slangarna går och om det sitter en akterpropeller under badplattformen - fyll burken med drevolja.

 

Det ser även ut som det sitter en avluftningsslang för att oljan lättare ska rinna ner i drevet.

Håll koll o var beredd på att återfylla ett par gånger, drevolja är trögflytande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev M_G:

Ja jag får nog göra en lite bättre undersökning på plats. Bara det att nästa gång vi åker till båten blir med barn och fulla matkassar över midsommar så jag chansade på att någon hade kunnat säga exakt vad det var och vilken vätska det ska fyllas på med :)

Svärfar hade en dylik på sin Bavaria 48 - var dock iofs till uteduschen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Marina16GT:

Svärfar hade en dylik på sin Bavaria 48 - var dock iofs till uteduschen

Aha,  intressant. Vad fyllde kärlet för funktion på hans Bavaria?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Marina16GT:

Sötvattentank för duschen som fanns på badbryggan

I så fall för väldigt små personer, de där behållarna rymmer väl omkring 500 ml.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I så fall för väldigt små personer, de där behållarna rymmer väl omkring 500 ml.

Schampoo för duschen som fanns på badbryggan..? 😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande att den är avsedd till olja för häckpropellern, så tråkig är jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-19 vid 16:57 skrev Georg_Ohm:

Jag tror fortfarande att den är avsedd till olja för häckpropellern, så tråkig är jag.

Ja jag har hört liknande från flera håll. Ska ta mig till båten och kolla lite närmare. Kan ju även vara så att behållaren tillhör en tidigare häckpropeller och att en ny som inte kräver påfyllning sitter monterad nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...