Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Ny snobbrand - dekal eller måla

Rekommendera Poster

Som frågan lyder, min "Snobbrand" har sett sina bättre dagar. Nya dekaler finns att köpa från Nimbus och kostar nog ett par tusenlappar.

 

Alternativet är att tejpa konturen på nuvarande dekal och sedan måla med 2-komp lackfärg såsom  International perfection: https://www.seasea.se/perfection-0-75-vit-a184

 

Måla kostar knappa tusenlappen om ja nöjer mig med 1 färg, lite mer om jag vill ha tvåfärgat.

 

Några erfarenheter i ämnet ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet men jag hade tagit dekaler. Håller sannolikt i säkert 10-20 år utan vidare. Vad är kostnaden då?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev hbengtsson:

Ingen erfarenhet men jag hade tagit dekaler. Håller sannolikt i säkert 10-20 år utan vidare. Vad är kostnaden då?

Ca 4000kr om man köper från Nimbus, dock finns inte originaldekalen kvar så det får bli någon liknande variant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En "snobbrand" låter som något som inte sitter i/under vattenlinjen (vattenlinjerand) och då kan du även använda enkomponent polyuretanlack.

 

Fördelen är att det finns mindre burkar och större utbud av kulörer så att du kan komma närmare originalutseendet.

 

Ett alternativ kan ju vara att köpa dekortejp.

Hittar du rätt bredd och kulör på standardtejper så kan det bli billigt.

 

Leta upp en firma som jobbar med dekorfilm och få hjälp med rätta kulörer och bredder. Inte heller det behöver bli så dyrt.

 

Jag själv valde att måla med enkomponentfärg fråm Epifanes, blev rätt bra.

Dekorfilm blir bättre!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I skrivande stund håller jag själv på att uppdatera mina linjer och dekaler. 
Jag fotade min "Express"-dekal med linjaler i kring. Kastade in bilden i Photoshop och skrev sedan ut konturena på skärvinyl jag beställde till jobbet. Fick nästan till det på fösta försöket. Måste finjustera lite. 

Ena linjen beställde jag på Dekaltrim. Den breda vid vattenlinjen ska jag lacka själv. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-15 vid 10:26 skrev hbengtsson:

Ingen erfarenhet men jag hade tagit dekaler. Håller sannolikt i säkert 10-20 år utan vidare. Vad är kostnaden då?

 

2021-06-15 vid 10:30 skrev johan_sjobjorn:

Ca 4000kr om man köper från Nimbus, dock finns inte originaldekalen kvar så det får bli någon liknande variant. 

Det finns ju en uppsjö av firmor som skär ut dekaler och båtnamn efter önskemål.

Jag har några gånger anlitat Dekaltrim men det finns fler, bara att gooogla på "dekaler", "båtnamn" eller liknande. 

Dessa firmor har ju även dekalstripes i olika bredder, olika färger i metervara på rulle.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...