Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
eliasandr

Kontrollera mellanskrov

Rekommendera Poster

Hej på er. Ber om råd angående min båt, Lami 425. Den är av typ dubbelskrov, men i båten finns ingen dyvika. Vad skulle vara bästa sättet att kontrollera att det inte kommer in/ligger vatten i mellanskrovet? (detta är kanske mycket begärt på en båt med många skruvhål och andra modifikationer överallt..)

Vet någon om dessa båtar är fyllda med flytskum?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev eliasandr:

Hej på er. Ber om råd angående min båt, Lami 425. Den är av typ dubbelskrov, men i båten finns ingen dyvika. Vad skulle vara bästa sättet att kontrollera att det inte kommer in/ligger vatten i mellanskrovet? (detta är kanske mycket begärt på en båt med många skruvhål och andra modifikationer överallt..)

Vet någon om dessa båtar är fyllda med flytskum?  

Jag hade en gång en likande finsk båt.

Där fanns det ett ”schakt” i mitten av den bakre sittbänken mot botten där det satt en länspump.

Så är det då tydligen inte på din båt...?

Om det finns flytskum någonstans mellan skroven borde du kunna höra det om du klackar med knogarna på innerskrovets sidor.

Andra båtar brukar ha olika typer av flytelement i eller under tofterna.

Gör så att du monterar en dylika i akterspegelns nedersta del, den djupaste delen av båten akteröver. Den öppnar du då båten står bakåtlutad på trailern redan på rampen, tro det eller ej, men då rinner ju vattnet ut.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade en gång en likande finsk båt.

Där fanns det ett ”schakt” i mitten av den bakre sittbänken mot botten där det satt en länspump.

Så är det då tydligen inte på din båt...?

Om det finns flytskum någonstans mellan skroven borde du kunna höra det om du klackar med knogarna på innerskrovets sidor.

Andra båtar brukar ha olika typer av flytelement i eller under tofterna.

Gör så att du monterar en dylika i akterspegelns nedersta del, den djupaste delen av båten akteröver. Den öppnar du då båten står bakåtlutad på trailern redan på rampen, tro det eller ej, men då rinner ju vattnet ut.

Det finns en nedsänkning i "golvet", ungefär var man har fötterna men mot bakbänken. Men båten verkar vara designad så att regnvattnet ska hållas där, eftersom det inte finns nåt hål för vattnet att rinna vidare så som jag varit van vid. Tanken är väl att mellanskrovet ska vara helt tätt? Nåja, får väl köra vidare och försöka montera en dyvika på hösten. 

Redigerad av eliasandr
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...