Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pinnfisken

Autopilot hydraulslangar

Rekommendera Poster

Håller på med installation av autopilot i min Princess 30. Har inga problem med el och nätverk men nu är det dags att docka in hydraulpumpen mot slangar och returledning mot rattpumpen. Skulle vilja slippa att byta befintliga slangar och koppla in med två T-rör. Finns ju en del satser med kopplingsdelar att beställa på nätet. Blir dock inte klok på om dom stämmer. T-kopplingarna har ju någon typ av klämring som lär kräva att YD är rätt. YD på mina slangar är 11,4 mm. Någon som har koll på grejorna?

Bild på slangarna vid rattpumpen

fsd.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står det i installationsanvisningen?

Undrar om du har rätt typ av rattpump, mina rattpumpar har tre anslutningar, tre slangar, varav en av dessa går mellan rattpumparna. Den ena rattpumpen i mitt system borde ju motsvara en autopilotpump...?

 

AEA08374-146F-4A3D-A76C-23DAF93591D7.jpeg.c09568de704fc817b857ef8f70dafe89.jpeg

 

 Bild från: Sleipner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den tredje slangen blir helt ny och in på en av portarna i rattpumpen, den finns. Det har jag koll på

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Pinnfisken:

Jo den tredje slangen blir helt ny och in på en av portarna i rattpumpen, den finns. Det har jag koll på

Blir su klokare av kopplingsschemat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt klar på inkopplingen. Frågan gäller T-kopplingar på befintliga slangar som har YD 11,4 mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Navinordic.se, de har en del grejor från bla Mavimare, det finns 2 dimensioner till dem 5/16 & en mindre som jag inte vet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har liknande dilemma, även om jag sätter pumpen vid styrcylindern istället. 

 

Utbudet av kopplingar och kompetens hos båtbutikerna är katastrofalt dåligt, om man jämför med för 10-15 år sedan. Då kunde man fortfarande köpa lösa kopplingar till olika slangdimensioner, men idag kan du inte ens köpa slang på t ex Hjertmans. Bara "komplett sats" och då modellanpassat till en modell som givetvis inte är det som sitter i våra båtar (Baystar, Seastar medan en här i Norden så vanlig som Sleipner har de inte hört talas om...).

 

Jag har tagit lite foton och mått och kommer istället gå till närmaste Hydroscand-ÅF för att få slangar fixade. Genom att sätta en dubbelbult på hydraulcylindern får jag plats med en extraslang på varje (med banjo) så då behöver jag inte in på befintliga slangar och modifiera med T-kopplingar.

Endast returen, om med T-koppling skall upp till behållaren måste göras en ingrepp på.

 

Du har troligen rattpumpen som reservoar (och fyller på där), och den extra bulten som syns till vänster är troligen där returen skall in.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om 5/16" (=7,94 mm) är innerdiametern på slangen så skulle ytterdiametern kunna vara 11,4 mm. Annars är 7/16" (=11,11 mm) närmast till hands. Men jag vet inte hur man sätter måtten på hydraulslangar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det ser ut som att du har pressade hydraulslangar, samma som används på t.ex grävmaskiner. Ta med dig någon del av kopplingen, det finns olika system på anslutningar, och gå till en verkstad som pressar hydtaulslangar så fixar dom det.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst. Tog med slangarna till Hydroscand som pressade nya T-kopplingar till mina slangar och tillverkade nya där det behövdes, retursslang samt nya slangar mellan pump och T-koppling. 

Tack för alla svar och input!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...