Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ChristerN

Kombifjärr till Engbo ankarspel och Sleipner bogpropeller

Rekommendera Poster

Jag gjorde en miss i vintras. Jag glömde ta ur batterierna ur min fjärr till mitt Engbo ankarspel. Batterisyra över hela kretskortet 😢 och fjärren död.
Hittade en beggad på Blocket som dock inte gick att para med mitt spel. 
Tillbaka på ruta ett.

Bestämde mig då för att köpa en Sleipner kontroll med mottagare som både styr ankarspelet och bogisen. Köpte för säkerhets skull en fjärr som också ska klara akterpropp - om jag får igenom förhandlingen hemma.

Nedan vad jag använde och hur jag kopplade om någon annan får för sig att göra något liknande.

 

Fick tips från den bäste båtelektrikern Victor ( @Wergis  vet vem han är) att köpa kopplingshus och flatstift som passar direkt i Sleipners bogpropp-kopplingar nämligen dessa:

https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/kabelskohus/kopplingshus-hona/#/artiklar/055510041

https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/kabelskohus/kopplingshus-hane/#/artiklar/05551004
https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/oisolerade/flatstift-oisolerad/#/artiklar/05589935
https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/oisolerade/flatstifthylsa-oisolerad14/#/artiklar/05586032
 

Sen kapade jag kabeln till ankarspelet som innehåller tre kablar, grön, brun, vit som jag kopplade i en hona där de mötte hanen på medföljande kablage: grön till grå, brun till röd, vit till blå. (Det medföljande kablaget innehåller dubbelkablar som kopplas dels mellan den fasta panelen och spelet och dels till mottagaren för fjärren.) Samma på andra änden av kablaget som fick en hane att kopplas mot honan i medföljande kopplingshus.

Sen var det ”plug&play” på bogiskabeln mellan panel och fjärrens mottagare samt en kabel till plus och en till minus.

Som vanligt lite krångligt att komma åt men fantastiskt bra att använda kopplingshus som passade perfekt!

Tack Victor för alla goda råd!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hakar på litet, sådana däringa marina fjärrkontroller är så förbaskat dyra.

Klart du vill ha flera funktioner i samma kontroll... ju dyrare blir det.

Annars hade man ju kunnat tänka sig ”kinakontrollerna” som egentligen är avsedda till vinschar på terrängbilar och fyrhjulingar, men dessa ha ju bara en eller två funktioner beroende på hur man räknar, 

Upp och ned.

 

Jag har redan en dyr fjärrkontroll, den satt i båten då jag köpte den, återkommer till den.

Men till ankarspelet fixade jag en tvåknappars upp/ned kontroll med kabel, den ligger nära till hands i en sittbänk på akterdäck.

 

E14B6C5E-4489-4F82-B37B-3BB58EFCB1AF.jpeg.e5b8cb3b0bd58afadd64a724b898d1e0.jpeg
Jag har en sådan här, med tillhörande mottagare.

När man trycker på on-knappen skall blåa lysdioden lysa och fjärrkontrollen skall bli aktiverad, den stängs av automatiskt efter xx antal sekunder.

Bara det att min stänger av sig omdelbart, den har gjort så innan, då har jag bytt batterier och så har den fungerat nästan hela säsongen, nu hade jag inga AAA ombord, men jag mätte batterierna under belastning och som var bra. Men jag skall testa med nya ”kaninbatterier” Duracell, dom sägs ju i reklamen vara överlägset bättre än konkurrenternas batterier.... Så det är väl kanske något fel på den kontrollen, skit samma egentligen då jag väldigt sällan använder den, jag har ju den hemmabyggda kabelanslutna kontrollen, samt manöverknappar vid båda styrplatserna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

då jag väldigt sällan använder den

Jag använder fjärren till ankarspelet väldigt mycket. Gillar att stå på badbryggan och kolla att inget skit kommer med linan upp samt att linan ibland slirar och då måste man trycka på ”ner” och dra ut lite lina innan man kan fortsätta köra upp. 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag använder fjärren till ankarspelet väldigt mycket. Gillar att stå på badbryggan och kolla att inget skit kommer med linan upp samt att linan ibland slirar och då måste man trycka på ”ner” och dra ut lite lina innan man kan fortsätta köra upp. 
 

Jag står också på badbryggan, eller på akterdäck av samma anledning som du, men sladden räcker dit.

 

61D5D279-ADC3-455E-A017-BEEBDBF2D729.jpeg.a2d521b5c092f1aea14005c10e51d767.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att ni använt en kontroll med sladd i aktern till ditt ankarspel. Varifrån drog du kablarna. Uppifrån kontrollpanelen eller nere vid plinten (om vi har samma?) 

35C7445E-B054-41CE-B39E-40B26F43EAC7.jpeg

CA01ED2B-B620-4118-87DE-0445725A47CC.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Recoba:

Såg att ni använt en kontroll med sladd i aktern till ditt ankarspel.

Vem vänder du dig till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh . Hamnade längst ner. Georg hade satt en kontakt med sladd i aktern. Lät smidigt då jag inte riktigt blir klok på fjärrkontroll som fungerar och hur den ska kopplas med relä mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ”koppla” ett svar till ett annat kan man citera inlägget man svarar på. Blir tydligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i mina två senaste båtar kopplat mer eller mindre hemmagjorda sladdbundna fjärrkontroller.

Jag har gått på med tre kablar, upp, ned, plus antingen direkt på manöverspänningen på kontaktorn, eller skarvat in mig på befintliga kablar på panelens manöverströmställare.

Det lättaste är att ta någon liten elektroniklåda och bygga in en återfjädrande vippströmbrytare (on) off (on). Det blir inte så bra att ha två återfjädrande tryckknappar så där direkt utan någon diod- eller reläkoppling, då det inte blir bra om man försöker att köra upp och ned samtidigt.

 

Jag hade under några år en gul manöverlåda till vinsch, men den var i så dålig kvalité, som nu har jag en vippomkopplare i en plastbox som det tidigare var bits till skruvdragaren i, sedan har jag en spiralsladd, den är egentligen sjuledad, använder bara tre ledare, litet för kort, det är en sådan man har mellan bil och släpvagn.

 

Sedan har jag även i förra båten haft en sådan där billig trådlös fjärrkontroll som man har till ATV eller terrängbilarnas vinschar. Den funkar bra, men mottagaren ger en minussignal ut, de flesta ankarspel vill ha plusignal, men med två billiga relän fixar men det. 

Sedan vet jag att den radiofrekvensen flera av dessa jobbar på inte är tillåten till det ändamålet i vårt land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-14 vid 22:21 skrev Georg_Ohm:

Jag står också på badbryggan, eller på akterdäck av samma anledning som du, men sladden räcker dit.

 

61D5D279-ADC3-455E-A017-BEEBDBF2D729.jpeg.a2d521b5c092f1aea14005c10e51d767.jpeg

Ja, så såg den ut när den var ny.

Måhända kanske man finner sådana i hög kvalitet, det gjorde inte jag, jag handlade den för någon femtiolapp av "Mr Wang i Kinna" och man får vad man betalar för... sedan var det kanske inte meningen att den skulle användas utomhus i salt och fuktig miljö.

Kontakterna inuti var i nån taskig legering som rostade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte denna fram vid ratten. Funkar bra. Stannade dock inte för sköljläget men ska se om stoppet rostat sönder

9658A7D5-D4A0-4D07-8146-086AD2FA4A9B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...