Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
nilsh

Hur länge håller tampar?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en liten fundering kring livslängd på tampar. Har en 5m båt förtöjd med boj i en ganska oskyddad vik. Tampen som sitter på bojen är närmare 5 år nu. Finns det risk att den bara kan gå av? Den ligger fritt och har inga synliga skador från skavande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga. Mina äldsta fasta förtöjningsrep (tamp är änden på ett rep om man ska vara knusslig) har nog 20 år på nacken. Båtarna ligger ganska utsatt men dimensionen på repen är ganska grov. Gissar 10-12 mm för lillbåten som är ca 5 m och väger ca 550 kg.

Följer med spänning de kloka tankar som kommer upp i tråden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev nilsh:

Hej!

 

Har en liten fundering kring livslängd på tampar. Har en 5m båt förtöjd med boj i en ganska oskyddad vik. Tampen som sitter på bojen är närmare 5 år nu. Finns det risk att den bara kan gå av? Den ligger fritt och har inga synliga skador från skavande. 

Jag har en lina ombord den är från min första båt, en optimistjolle som byggdes 1965...

 

Din fråga är ju litet som ”hur långt är ett snöre”...

Det finns massvis med olika sorters linor, i minst lika många olika kvaliteter.

 

Din lina utsätts ju för mekaniskt slitage och även av UV-strålningen från vår närmaste stjärna, därtill tillkommer vatten, väder och vind...

 

Det generella rådet är ju att ta för vana att kontrollera linan ordentligt flera gånger per säsong, ser du att kardelerna börjar att fransa upp sig eller annat slitage skall du ju byta.

 

Men såtillvida du inte köpt sådant där blått plastsnöre i en byggvaruhus (fråga Ove) så lär väl din förtöjningslina hålla några år till, kan man ju tycka....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kompisarna har en båt från 1976, och dirken är nästan garanterat original. Den gick av förra månaden. Ca 8 mm tjock. Så runt 45 år höll den i alla fall.

 

En lina i en boj hade jag fäst med en metalldel, och sen en lina med metallkaus i den.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tampen ovan vattnet är ju enkelt att kontrollera, en svårare check är hur det ser ut mellan bojen och ankaret/tyngden på botten.

 

Seglade 2 veckor på en 28 tons segelbåt i Karibien, vid 3 tillfällen lossade gästbojar från ankarna på den korta tiden....

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...