Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
protesterandemoose

Flera lösa "dumma" frågor om min segelbåt

Rekommendera Poster

Har fått bra hjälp här med att få min ysm8 hyfsat fri från vatten och dieselläckage och håller nu på med att försöka bli av med alla diesel/mögel/toa-lukter som härjar på min båt.

 

Ett problem jag har är att toan är fylld med tidigare ägares nr 1 och nr 2. Jag tror dock inte att det finns en septitank och att slangen ist går rakt ut i vattnet. Hur kan jag bli av med den här presenten medan jag ligger i hamn? Och hur gör jag rent praktiskt för att hantera toan när den ska tömmas? Jag vet att det är otillåtet men jag måste ju lösa den omedelbara stinkbomben på något sätt. Bifogar härliga toabilder på konstruktionen. Vilka ventiler skruvar jag på och i vilket skede?

 

En annan fråga är om det går att identifiera funktionen i det gummiktiga vita kletet jag har i kölsvinet... Vågar jag ta bort det?

 

Och sist, visst är mina batterier parallelkopplade? Kan jag ladda de som jag satt laddarklämmorna på bild? Hur skulle jag bäst göra om jag vill installera en solpanel med regulator i det här systemet?

 

Tack och bock för tålamod med snurriga frågor 🙂 Är lite överväldigad av alla problem jag upptäcker.

5CED42D5-0CD2-4489-A55E-FA489B66B5FC_1_105_c.jpeg

FB40326A-B7E5-44B1-BE03-1E38F2801908_1_105_c.jpeg

9191EE42-9E6D-48E2-9F34-6B258534FB3C_1_105_c.jpeg

2830FA34-1E32-4DD7-8B16-26C250E2402C_1_105_c.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Du har alltså köpt skit... 😨

Från toastolen går det en tjock slang Ø38 mm till en bordsgenomföring med en kulventil på.

Ventilen är stängd när handtaget står tvärs ventilen. 
Ute på internationellt vatten är det ju tillåtet att tömma sin toalett, ibland kan man ju har detta internationella vatten alldeles utanför hamnpirarna... nöden har ju ingen lag.

Den klenare slangen även den med en bordsgenomföring och kulventil är till intaget av spolvatten.

Öppna båda ventilerna och pumpa in nytt vatten i toalettstolen, ändra på ventilen som sitter högst upp på pumpen, nu tömmer du toastolen och slangen när du pumpar, gör så några gånger, flytta båten under tiden så att du inte pumpar in det vattnet igen du nyss pumpade ut...

Sedan tycker jag att den tjocka slangen är onödigt lång, men det kanske är bra med en båge högt över vattenlinjen..?

Under nästa vintersäsong installerar du en septiktank med däckstömning!

Och då byter du slangarna.

 

Det vita kletat, ingen aning, hur luktar det?

 

Batterierna, jag skulle inte tro att dom är parellellkopplade, dom har gemensam minus, men varsin utgående pluskabel, kanske till varsin batterifrånskiljare..? Gissningsvis är det ena enbart för startmotorn (kanske till bogpropeller och ankarspel, utifall su har sådana), det andra är till ”allting annat” kallas oftast för ”förbrukarbatteri”.

 

Biltemagrejen till höger i bild är att skiljerelä som känner av den högre spänningen som uppkommer då generatorn laddar, och kopplar då ihop båda batterierna så att dom laddas.

 

Laddning med lös laddare som har krokodilklämmor, gör du ett batteri i taget, eller så kan det tänkas att detta skiljerelä kopplar ihop båda batterierna (en lysdiod lyser då på relät) om du kopplar laddaren på startbatteriet, om nu det är det primära i laddningskretsen.

 

Det brukar inte finnas någon anledning till att koppla en solcellspanel till startbatteriet, men däremot till förbrukarbatteriet, där kanske kylskåp och andra saker förbrukar en hel del när motorn och generatorn inte går och laddar.

 

Åter till toan, det kan tänkas att packningar, O-ringar och den så kallade ”jokerventilen” är utslitna eller åldrade, det märker du när du pumpar.

Det finns kompletta satser med dessa att köpa, det är färgen på dekalen på pumpen som bestämmer vilken sats som passar, jag vill minnas att det finns generationer, en med röd dekal och en med blå.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev protesterandemoose:

Vilka ventiler skruvar jag på och i vilket skede?

Lilla ventilen är till för att ta in spolvatten till toan. Stora att släppa ut det genom skrovet. När spaken står i ventilens riktning är den öppen, när den står tvärs ventilen är den stäng. Öppna allt när du spolar, stäng allt när du inte spolar. 

 

58 minuter sedan skrev protesterandemoose:

…det gummiktiga vita kletet jag har i kölsvinet... Vågar jag ta bort det?

Vet inte. Men skulle något börja läcka in, tja… då får du väl lägga nytt klet..?

59 minuter sedan skrev protesterandemoose:

Kan jag ladda de som jag satt laddarklämmorna på bild?

Nja. Det ena är ett startbatteri, det andra är ett förbrukningsbatteri. De skiljs åt med ett relä som sitter på skottet. Avkännarkabeln (den tunna) borde gå till startbatteriet. Vill du ladda båda, koppla klämmorna på startbatteriet och det kommer ”klicka” och lysa rött om reläet. Vill du ladda förbrukningbatteriet, montera klämmorna på förbrukningsbatteriet. 

 

1 timme sedan skrev protesterandemoose:

Hur skulle jag bäst göra om jag vill installera en solpanel med regulator i det här systemet?

Jag hade kopplat solpanelen på förbrukningsbatteriet. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Lilla ventilen är till för att ta in spolvatten till toan. Stora att släppa ut det genom skrovet. När spaken står i ventilens riktning är den öppen, när den står tvärs ventilen är den stäng. Öppna allt när du spolar, stäng allt när du inte spolar. 

 

Vet inte. Men skulle något börja läcka in, tja… då får du väl lägga nytt klet..?

Nja. Det ena är ett startbatteri, det andra är ett förbrukningsbatteri. De skiljs åt med ett relä som sitter på skottet. Avkännarkabeln (den tunna) borde gå till startbatteriet. Vill du ladda båda, koppla klämmorna på startbatteriet och det kommer ”klicka” och lysa rött om reläet. Vill du ladda förbrukningbatteriet, montera klämmorna på förbrukningsbatteriet. 

 

Jag hade kopplat solpanelen på förbrukningsbatteriet. 

Samma svar...

Men @Peter_K har dessvärre fel angående skiljerelät.

 Biltemas relä funkar litat annorlunda än andra sådana .

Den svarta kabeln är minus.

Avkänningen sker genom en av de i detta fallet röda kablarna, möjligen den till höger, den har en röd prick på sig, på baksidan, och den skall kopplas till det batteri som står i direktförbindelse med generatorn, sannolikt startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Biltemas relä funkar litat annorlunda än andra sådana .

Den svarta kabeln är minus.

Ja, jag vet att den är minus - men jag trodde avkänningen skedde genom minus..? Men jag har säkert fel, det har jag haft många gånger förr.
🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja, jag vet att den är minus - men jag trodde avkänningen skedde genom minus..? Men jag har säkert fel, det har jag haft många gånger förr.
🙂 

Kanske inte så värst många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske inte så värst många.

Jag brukar intala mig själv det i alla fall 😁

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har våndats inför att klura ut både toalett och batteri så tackar, ni har räddat mig igen.

 

Hur skulle ni tänka kring att byta båt mitt i säsong såhär? Tror denna inte passar mig av flera anledningar. Den är för långt från att bli trevlig inuti med lukter och allmänt slitage och saknar dessutom rullsystem. Funderar på att sälja den, med de saker jag nu förbättrat, i en ärlig annons (till skillnad från föreg. ägare) och sen gå upp 20 tusen och köpa en båt som känns fräsch och har allt jag behöver från början. Kanske med utombordare för att slippa huvudvärken med en 40 år gammal motor. Eller är det klokare att fortsätta pyssla med denna och ev. byta inför nästa säsong?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev protesterandemoose:

Har våndats inför att klura ut både toalett och batteri så tackar, ni har räddat mig igen.

 

Hur skulle ni tänka kring att byta båt mitt i säsong såhär? Tror denna inte passar mig av flera anledningar. Den är för långt från att bli trevlig inuti med lukter och allmänt slitage och saknar dessutom rullsystem. Funderar på att sälja den, med de saker jag nu förbättrat, i en ärlig annons (till skillnad från föreg. ägare) och sen gå upp 20 tusen och köpa en båt som känns fräsch och har allt jag behöver från början. Kanske med utombordare för att slippa huvudvärken med en 40 år gammal motor. Eller är det klokare att fortsätta pyssla med denna och ev. byta inför nästa säsong?

 

Jag förstår hur du tänker.

Jag hade nog fixat till båten, sannolikt får du igen pengarna plus nån slags lön för jobbet också, det är säljarens marknad nu.

”Skithuslukten” är ofta inte så svår att få bort, töm systemet efter tidigare anvisningar, byt slangar, för det är antagligen dessa som släpper igenom lukten, dom  är gastäta när dom är nya och kanske fem år framåt.

 

I  någon annan tråd nyligen skevs det om olika rengöringsmedel som tar bort denna och andra dåliga lukter.

 

Glömde skriva det i förra svaret, men om det står gammalt spolvatten i toastolen som du pumpat in utifrån, i det finns det alger, plankton och annat som dör och kommer i föruttnelse och luktar illa, skölj emellanåt med färskvatten med med Yes eller liknande i.

 

Skrubba rent under durkarna, där är det gammalt vatten med diverse skräp (det vika klägget) som samlats som luktar illa. Förvaringsbänkar i sittbrunnen kan ha hyst fiskeredskap och sådant luktar illa, om man nu lyckats fånga nån fisk... gammal olja och annat som man brukar förvara där kan samla på sig en odör.

 

Tvätta ur skåp och lådor, det kan finnas matrester och så som kan lukta illa och mögla.

Vädra alla textilier, dynor, gardiner och vad som mer kan finnas...

Se till att båtens ventilation fungerar som den skall, det brukar bygga på självdrag.

 

Bara sådana sanerings- och städningsjobb kan ju höja priset med 10 till 20.000 kr, och göra båten mer lättsåld.

 

Rullgenua och ny motor är ju dyra grejer, sannolikt får du inte igen hela värdet av sådant, så om du investerar i nya segel, motor, och då rullfock, allt eller inget, så lönar det sig inte att sälja, då skall du behålla båten så länge den utrustningens avskrivningstid löper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening är det ett nerköp att gå från inombordare till utombordare på en segelbåt. Det är visserligen ett mycket billigare sätt att få en nyare eller t.o.m. helt ny motor på båten. Men utombordaren kommer alltid fungera sämre ihop med båten än en inombordare. (Om vi nu utgår från att bägge faktiskt fungerar.) 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är ganska liten är utombordare riktigt bra. Främst för att man kan styra kraften från motorn, vilket gör att man kan manövrera extremt lätt i hamn.

Man slipper också oroa sig för linor i propellern, eftersom man bara kan lyfta upp och göra rent om nåt händer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev raol:

Om båten är ganska liten är utombordare riktigt bra. Främst för att man kan styra kraften från motorn, vilket gör att man kan manövrera extremt lätt i hamn.

Man slipper också oroa sig för linor i propellern, eftersom man bara kan lyfta upp och göra rent om nåt händer.

 

Det är sant det du säger men det är ganska krångligt att ta sig bak och ner till utombordaren för att vrida på den, ändra gaspådrag eller växla. Inget man vill hålla på med i snabba situationer. Såvida båten inte är så liten att man faktiskt når motorn från platsen därman sitter och styr. Fast då bruksr inte inombordare vara aktuellt.

 

Jag vet inte hur ofta du får in en tamp i propellern. Jag har seglat (i segelbåt med motor) och kört motorbåt varje sommar i över 50 år men jag har ännu inte lyckats klanta in en tamp i propellern. Så jag tycker inte den aspekten ska vägas in i sammanhanget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall renovera, du kommer sannolikt stöta på ngt annat problem och kanske värre även om du köper en, till det yttre fräschare, begagnad båt.

En rulle för äldre segel, tex cu, hittar du för några tusenlappar ny eller billigare begagnad.

Dessutom är det otroligt bra att lära känna sin båt när man går igenom allt vilket kommer vara ngt du uppskattar när det skiter sig på öppet hav.

Städa med ordentliga rengöringsmedel, se till att ha bra ventilation, när detta är gjort, om lukt finnes kvar, köp en ozon generator från Kina för en tusenlapp så är det klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Eld-:

Det är sant det du säger men det är ganska krångligt att ta sig bak och ner till utombordaren för att vrida på den, ändra gaspådrag eller växla. Inget man vill hålla på med i snabba situationer. Såvida båten inte är så liten att man faktiskt når motorn från platsen därman sitter och styr. Fast då bruksr inte inombordare vara aktuellt.

 

Jag vet inte hur ofta du får in en tamp i propellern. Jag har seglat (i segelbåt med motor) och kört motorbåt varje sommar i över 50 år men jag har ännu inte lyckats klanta in en tamp i propellern. Så jag tycker inte den aspekten ska vägas in i sammanhanget. 


En bekant har en Maxi 68 med inombordare. Den är betydligt mindre än vår förra båt, som vi hade utombordare på. Inget som helst problem att styra från sittbrunnen. Men visst, nånstans runt 26-28 fot går väl rimlighetsgränsen för utombordare. Beror också på hur båten är konstruerad i aktern.

Jag vet inte heller hur ofta man får in det, men det är min stora skräck eftersom jag inte klarar att bada i kallt vatten (och kallt vatten är <30 grader). Får man in en lina i propellern med inombordare i det läget är det förbannat jobbigt.
Jag vet inte var i landet du har båten, men här på västkusten är det kaos under nån månad på hösten när massa ägghjärnor slänger ut hummertinor med linor hur som helst. Inte sällan som en minlinje rakt över en farled. Ibland med BLÅ kulor som knappt går att se i vattnet... Risken för att få en lina i propellern är inte försumbar, tyvärr.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...