Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
skippeer

Rengöra fendrar med Wipe & Shine, bieffekter?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Läste i någon båttidning om att Wipe & Shine servetter skall vara bra för att rengöra fendrar.

Testade igår att rengöra vår största kulfender som var skiten efter förra säsongen och ytterligare skiten efter gnuggats mot bildäck i lördagens kuling.

 

Satt en stund igår och gnuggade med en servett och skrapade lite fasta partiklar med naglarna.

Fendern kändes lite kladdig/fet men blev väldigt vit och ren.

Rengjorde efteråt med Super 10 och spolade sist med vatten.

 

Är det någon som testat Wipe & Shine? Hur blir plast/gummi ytan efteråt?

 

Minns hur ytan blev efteråt vid rengöring med aceton, det gör jag aldrig om igen😕

DAFD4089-B12C-4FEB-A9FB-49345FCD90EA.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har totalt tröttnat på skitiga fendertar, köpte helt nya när jag hade fått hem nuvarande båt 2015, och klädde dessa med sådana där fenderstrumpor eller vad dom heter, fenderöverdrag kanske.

dessa överdrag är lättare att tvätta än fendertarna, dessutom tar överdragen bort irriterande gnissel.

 

(Som reservfendert har jag en större svart högkvalitativ fendert, som min salige far köpte i Strömstad 1969 eller möjligen 1970, den är svart och fortfarande rätt så blank)

 

Bildäck, eller snarare lastbilsdäck som sitter monterade på en del kajer och större bryggor är inget vidare, trots att det kan vara kvalitetssäck från Firestone, Michelin, Bandag eller annat fabrikat så gör väl kanske UV-ljuset att dom likson bryts ned och ”kritar” alltså färgar av sig. Om det dessutom är sådana gummidäck på takkbryggan, så gör ju inte direkt diesel- eller bensinspill saken bättre, då bildas det en lätt kletig ytfilm på däcken som sätter sig bra på fendertar och på friborden. 
En det sjömackar har därför draperad sina kladdiga däck med en galonduk, det är bra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använder Wipe and shine fastän i sprayflaska och sprayar direkt på fendern och torkar/ rengör med microfiberduk och då behövs inte mycket gnuggande. Efteråt blir ytan lite klibbig och fet så jag tvättar av med svamp och Biltemas vaxschampo och då blir ytan torr och fin igen. Jag har även gjort rent våra vita dynor i ”sittbrunnen”  med mycket gott resultat. Microfibertrasan tvättas i tvättmaskinen efteråt.

Men i år har vi gjort som @Georg_Ohm och köpt fenderskydd, fast inte till kulfendrarna än så de får tvättas till hösten.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okay, då vågar jag köra vidare med övriga fendrar utan risk att skada ytan på fendrarna. 
Får köra på lite billig BT-vax så det blir lättare att rengöra i framtiden.

 

Jag har oxå strumpor liggandes i en stuv, får väl dra på dem över rena fendrar vid fin-förtöjning.

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev skippeer:

Jag har oxå strumpor liggandes i en stuv, får väl dra på dem över rena fendrar vid fin-förtöjning.

Försöker undvika att lägga mig intill båtar med fender-strumpor. Brukar fastna en massa skit och stenar (!) i dessa och friborden blir alldeles nötta om de gnuggas mot dessa. 
Nä, tänk på era medmänniskor och skippa strumporna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Myntet har alltid 2 sidor:wacko:

Får väl dumpa fenderskydden för friborden skall inte bli "blästrade"

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev skippeer:

Okay, då vågar jag köra vidare med övriga fendrar utan risk att skada ytan på fendrarna. 
Får köra på lite billig BT-vax så det blir lättare att rengöra i framtiden.

 

Jag har oxå strumpor liggandes i en stuv, får väl dra på dem över rena fendrar vid fin-förtöjning.

 

 

7 timmar sedan skrev ChristerN:

Försöker undvika att lägga mig intill båtar med fender-strumpor. Brukar fastna en massa skit och stenar (!) i dessa och friborden blir alldeles nötta om de gnuggas mot dessa. 
Nä, tänk på era medmänniskor och skippa strumporna!

 

6 timmar sedan skrev skippeer:

Myntet har alltid 2 sidor:wacko:

Får väl dumpa fenderskydden för friborden skall inte bli "blästrade"

Jag förstår inte hur folk kan få grus i fenderskydden....? Felanvända?

Men jag har aldrig sett att det är så, iofs inte kollat så noga, däremot har jag bett båtgrannar att hissa upp skitiga fendertar.

 

Sedan finns det dom som inte hänger ut några öht, iofs bättre än skitiga, det saknas ibland baskunskap hos folk, dom borde gå i någon grundskola för sjö-övare.

 

Nä, jag kommer fortsättningsvis att ha fenderskydd! Även på kulfendertarna, jag fann sådana som passade någorlunda på Biltema. Man kan ”sy” ihop öppningarna med buntband, det brukar hålla bra.

 

Jo, om man skall fendra av mot berget eller någon riktigt ruffig betonkaj, skadar fenderskydden varken berg eller betong alls, men fenderskydden slits illa och går sönder, så då får man leta upp en planka och lägga emellan, eller så tar man av skydden eller tar fram de smutsiga reservfendertarna man har stuvat längst ned, längst in i båten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag förstår inte hur folk kan få grus i fenderskydden....? Felanvända?

Du svarar dig själv på en av anledningarna.

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

om man skall fendra av mot berget eller någon riktigt ruffig betonkaj, skadar fenderskydden varken berg eller betong alls,

Sen är det ju dessa flytbryggor av betong  som vanligt folk går på med grusiga skor, ett grus som sedan kommer ut på sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Du svarar dig själv på en av anledningarna.

Sen är det ju dessa flytbryggor av betong  som vanligt folk går på med grusiga skor, ett grus som sedan kommer ut på sidorna.

Ja kanske det.

De flesta betongkajer jag känner till har lastbilsdäck.

Det var en tid då man byggde jättefina hamnanläggningar med prefabricerade betongkajer,  till såväl stora fiskebåtar som små. Sedan tog fisken slut, iallafall torsken. Fiskebåtarna såldes eller höggs upp. Då uppläts hamnarna till fritidsbåtarna.

 

Det är tydligt, vi var på Hönö i helgen, Hönö Klova, jag minns på sextiotalet och något senare när hela hamnen var full av stora fiskebåtar då besättningarna var lediga på helgen. Man fick ligga längsides på utsidan en fiskebåt om man frågade snällt. Ibland hade skepparen hängt ut en griffeltavla där det stod om man fick lägga till eller ej, det kunde även stå att man hade för avsikt att lämna söndag morgon kl 04.30... eller på sina håll efter högmässan, för då skulle det isas, Hönö Klova hade en egen isanläggning, där kunde man få eller få köpa en hink med is till isboxen för någon krona. Idag är isanläggningen ombyggd till restaurang, likadant på Donsö, hur det är med isen på Björkö har jag inte reflekterat över, men om den är kvar har den väl lagts på is...

 

I den lilla hamnbassängen på Donsö, där fiskebåtarna tog is, där huserar det numera en sjömack, som man har döpt till ”Istappen” och det är ju fyndigt om man vet varför.

 

Men det var ju gruset jag skulle berätta om... eller sanden.

Idag är hamnplanen asfalterad i Klova, och det har den varit i många år, men då, på sextiotalet var det var det smått grus och finkornig sand som blåste ned på mahognybåtarnas däck och rufftak.

 

Då sydde man själv sina fenderskydd, och broderade in båtens namn och vilken båtklubb man tillhörde, ja ”man” var väl detta fallet båtägarens fru, då på den tiden var könsrollerna lika flexibla som betongkajerna..... det vill säga ”inte alls”.

 

@Makro kom föresten förbi och hejade.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har av en insatt blivit avrekomenderad att använda fenderskydd just för att damm, grus och bös fastnar i dessa och likt ett fint sandpapper sakta slipar skrovet. Man kan ibland se detta på båtar med färgade skrov där fendrar nöter mot skrovet. Jag försöker tvätta fendrarna lite då och då, i alla fall spola av dem. Samt att om möjligt låta toppen på fendern ligga an mot avbärarlisten så den inte ligger och nöter mot skrovet. Det går tyvärr inte på flytbryggor, då skulle fendern hamna över bryggan men långsidan mot andra båtar eller "vanliga" kajer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...