Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nossnahoj

Temperatur värmeväxlare Kad42

Rekommendera Poster

Hej

Har en VP Kad 42 som går varm vid belastning och jag försöker identifiera felet. Det finns många liknande trådar här på forumet och jag tror jag läst varenda inlägg, men hittar inte några ”bör”-värden på temperatur vid fungerande kylning. Utsidan av min värmeväxlare är 76 grader när motortemperaturen enligt mätaren är 92 grader - är det normalt? Dvs, ska jag felsöka den interna kylkretsen eller den externa sjövattenkretsen?

 

Problemet har kommit smygande under två säsonger så det är nog inget som ”gått sönder”, utan något som blir gradvis sämre. Temperaturen är nu ok upp till 2500 rpm, börjar stiga över 90 grader från 2600 rpm och blir sen allt högre med stigande varvtal. Om jag drar av på gasen sjunker temperaturen igen. 
 

Kontrollerat/åtgärdat:

- båda kylkretsarna rensade med oxalsyra

- cirkulationspumpsrem bytt

- sjövattenfilter kollat

- impeller ny vid sjösättning (saknades en vinge, men biten återfunnen i filtret)

- laddluftkylare kollad, ser ok ut

- termostaterna kokade, öppnar 

- sjövattenflöde finns, oklart om det är tillräckligt dock. Hur vet man det?

 

Någon som har idéer på var jag ska leta vidare och vilka mätpunkter som är relevanta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev nossnahoj:

Hej

Har en VP Kad 42 som går varm vid belastning och jag försöker identifiera felet. Det finns många liknande trådar här på forumet och jag tror jag läst varenda inlägg, men hittar inte några ”bör”-värden på temperatur vid fungerande kylning. Utsidan av min värmeväxlare är 76 grader när motortemperaturen enligt mätaren är 92 grader - är det normalt? Dvs, ska jag felsöka den interna kylkretsen eller den externa sjövattenkretsen?

 

Problemet har kommit smygande under två säsonger så det är nog inget som ”gått sönder”, utan något som blir gradvis sämre. Temperaturen är nu ok upp till 2500 rpm, börjar stiga över 90 grader från 2600 rpm och blir sen allt högre med stigande varvtal. Om jag drar av på gasen sjunker temperaturen igen. 
 

Kontrollerat/åtgärdat:

- båda kylkretsarna rensade med oxalsyra

- cirkulationspumpsrem bytt

- sjövattenfilter kollat

- impeller ny vid sjösättning (saknades en vinge, men biten återfunnen i filtret)

- laddluftkylare kollad, ser ok ut

- termostaterna kokade, öppnar 

- sjövattenflöde finns, oklart om det är tillräckligt dock. Hur vet man det?

 

Någon som har idéer på var jag ska leta vidare och vilka mätpunkter som är relevanta ?

Har du kollat att din temp mätare visar rätt ??

Knäet längst bak har du kollat så det inte rostat ihop, rostar det ihop stasar du utloppet från sjövattnet, och motorn går då varm.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla mercrusier glappade flatstiftet på tempgivaren, så tempmätaren följde varvräknaren i princip. Förmodligen har du inte sån tur men undersökningstiden gör det värt det :)  tex om du har någon kompis med samma tempgivare så du kan få provköra hans? De är ju lätta att byta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input @kossor och @joelfrodin
Tyvärr visar nog tempmätaren hyfsat rätt, den följer inte varvtalet slaviskt utan med viss fördröjning. Tempen följer inte heller hastigheten på båten - vid upprepade och avbrutna accelerationer går tempen upp mot 100 även under planingsfart medan jag kan ligga i 21 knop (2500 rpm) med stabil temp över långa sträckor.

 

Knäet är inte kontrollerat. Men kan jag göra det utan att få för stor andel av Mälaren på fel sida av skrovet? Motorn ligger lågt i en Windy 24:a.

 

Jag har varit inne på dålig cirkulationspump också, men de brukar la funka tills de pajar då de sprutar vatten och ylar? Åtminstone i min bilerfarenhet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev nossnahoj:

Tack för input @kossor och @joelfrodin
Tyvärr visar nog tempmätaren hyfsat rätt, den följer inte varvtalet slaviskt utan med viss fördröjning. Tempen följer inte heller hastigheten på båten - vid upprepade och avbrutna accelerationer går tempen upp mot 100 även under planingsfart medan jag kan ligga i 21 knop (2500 rpm) med stabil temp över långa sträckor.

 

Knäet är inte kontrollerat. Men kan jag göra det utan att få för stor andel av Mälaren på fel sida av skrovet? Motorn ligger lågt i en Windy 24:a.

 

Jag har varit inne på dålig cirkulationspump också, men de brukar la funka tills de pajar då de sprutar vatten och ylar? Åtminstone i min bilerfarenhet..

Tempfel behöver inte följa mitt exempel exakt, säger bara att mäta är att veta, om man mäter rätt. 

 

Kylslangen på drevet kan ge roliga fel också, innertuben kan släppa.

När uppkom felet? Hur har den varit förut.

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innanför gaveln på värmeväxlaren sitter några tätningslister av gummi som ska se till att vattnet tar rätt väg i värmeväxlaren. Det händer att dessa går sönder så att en del vatten bara går in och vänder utan att passera värmeväxlaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenpumpen kan du testa genom att öppna sjövattenfiltret och se om det rusar ur vatten. Men bäst är att ta loss knät och kolla/byta det. Du måste kunna se om knät ligger över vattennivån - det måste det göra. Jag hade mitt av förra veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-06-14 vid 17:32 skrev nossnahoj:

Tack för input @kossor och @joelfrodin
Tyvärr visar nog tempmätaren hyfsat rätt, den följer inte varvtalet slaviskt utan med viss fördröjning. Tempen följer inte heller hastigheten på båten - vid upprepade och avbrutna accelerationer går tempen upp mot 100 även under planingsfart medan jag kan ligga i 21 knop (2500 rpm) med stabil temp över långa sträckor.

 

Knäet är inte kontrollerat. Men kan jag göra det utan att få för stor andel av Mälaren på fel sida av skrovet? Motorn ligger lågt i en Windy 24:a.

 

Jag har varit inne på dålig cirkulationspump också, men de brukar la funka tills de pajar då de sprutar vatten och ylar? Åtminstone i min bilerfarenhet..

DSC_0098.JPG.8813a2fdccba8ec89af6c7730eede0ce.JPG

 

DSC_0142.thumb.JPG.180e7e846c81a27b3b849710ae3e7b83.JPG

Så här ser värmeväxlaren ut invändigt, den del du nu ser sitter mot aktern, du har en gavel som skruvas fast och i den utloppet till knäet. Precis som @Rollen säger så kan gummiläpparna släppa. Men om någon vridit gaveln för att ändra läge på den så kan även plåtarna som sektionerar upp cirkulationen släppa. Den kan även släppa av vibrationer då de bara är fastlödda i godset. Sker något av detta så får du det fenomen som Rollen beskriver att vattnet ej sektioneras, utan rusar rakt igenom vilket leder till ineffektiv kylning. Sedan har du knäet rostar det ihop så stasar det hela vägen med mindre genomlupen volym. Kanske är detta en hjälp för dig att leta vidare, cirkulationspumpen kan även den bli defekt , Men har du bra flöde vid turbon så funkar ju pumpen. Hoppas du finner felet finns inte många fler ställen leta på sedan. Inloppet från drevet kan vara en faktor med, är det inte tätt runt slang och anslutning vid drevet suger pumpen tjyvluft, men de har du säkert redan kollat Bilden på motorn visar värmeväxlaren monterad, slangen som sticker upp omonterad ansluts till knäet denna är utloppet mot avgasröret.  Hör gärna av dig i tråden igen då du löst problemet nyfiken själv var det sitter.

 

                            Lycka till // Peter

Redigerad av kossor
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Men kan gaveln sitta fel, dvs vriden så att den inte stämmer mot ”innanmätet” i växlaren? Kollat flödet vid turbon via att lossa slangen till exp.kärlet, det kommer vatten i jämnt flöde men sprutar inte med något högtryck direkt. Ska det det?
Har tyvärr inte kommit väldigt mycket längre, sist vi var vid båten ville frugan göra annat än mecka kylare. Bra fru :)

 

Men mitt felsökningsschema ser ut ungefär såhär: 

1. har jag ett kylningsproblem eller dålig mätare? IR-termometer mot termostathuset visar att mätaren följer tempen. Så även om den inte skulle visa exakt rätt grader så har jag åtminstone varierande temp där jag inte borde ha det.

2. Intern krets (cirk.pump, termostater) eller extern krets (insug, pump, växlare, knä)? Att växlaren blir såpass varm på utsidan skulle kunna indikera den externa kretsen?

3. Insug, pump, växlare eller knä? Detta tänkte jag mäta upp med tidtagning och spann (+ gammal länspump för knäet). Återkommer när det är gjort.

 

Måhända att mäta är att veta som @joelfrodin säger, men för att mäta måste man veta vad man mäter…

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att du kollat allt vi tipsat om tidigare. Vad har du för glykol? Är dieselpumpen påställd? När är den kollad sist? Ryker hon något? Har du någon kompis med liknande motor som du kan prova grejer med? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag mätt sjövattenflödet och kollat värmeväxlaren:

 

Med motorn på tomgång fyller slangen från värmeväxlaren en tiolitershink på 41 sekunder, dvs ca 14l/minut.

 

En elektrisk länspump evakuerar tio liter genom knäet på knappt 30 sekunder, dvs > 20 liter/minut (utan slanganslutning till knäet pumpar samma pump 30 liter/minut). Knäet känns inte rostigt inuti av det jag kan känna med fingrarna.

 

Värmeväxlaren ser ok ut, två vingar sitter fixerade, en glappar lite i sidled längst ut mot sargen men sitter fast i centrum. Listerna ser ok ut. Det är för trångt att rensa tuberna ordentligt men jag har stickprovat ett par av dem genom att trycka igenom en 2,5 mm kabel. 

 

Kan jag tolka mätvärdena som att sjövattenflödet är ok? 


Redigerat: hm. Surfat runt lite och sjövattenpumpen dka tydligen ge hundratals liter per minut vid fullvarv. Min tomgångsmätning kanske inte säger så mycket mao…

 

B8727629-FA39-4FFA-8FB1-D5AEC5B40596.jpeg

B1D87895-7256-4D30-99C1-26F56C68AB21.jpeg

Redigerad av nossnahoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid lite eftertanke kanske växlaren är huvudmisstänkt, som @Rollen och @kossor beskriver: sektioneringen håller inte tätt… kändes som ett så litet glapp i en av väggarna, men det kanske räcker för att kylningen ska tappa effektivitet. Blir då att köra försiktigt i sommar, hålla koll på tempen och åtgärda efter upptagning. 
 

@joelfrodin: motorn startar lätt, går bra, ryker inte, drar inte olja och läcker inte. Etylenglykolen är nybytt i samband med oxalsyrarensning. Dieselpumpen har jag inte rört. Kan den orsaka värmeproblem?

 

Tack för all hjälp! Återkommer om jag hittar felet och/eller en lösning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev nossnahoj:

Vid lite eftertanke kanske växlaren är huvudmisstänkt, som @Rollen och @kossor beskriver: sektioneringen håller inte tätt… kändes som ett så litet glapp i en av väggarna, men det kanske räcker för att kylningen ska tappa effektivitet. Blir då att köra försiktigt i sommar, hålla koll på tempen och åtgärda efter upptagning. 
 

@joelfrodin: motorn startar lätt, går bra, ryker inte, drar inte olja och läcker inte. Etylenglykolen är nybytt i samband med oxalsyrarensning. Dieselpumpen har jag inte rört. Kan den orsaka värmeproblem?

 

Tack för all hjälp! Återkommer om jag hittar felet och/eller en lösning!

Bilderna på din växlare ser bra ut jag kan inte se något fel.

Vad gäller knäet så är det inuti som det blir tätt, du har en plåt som sitter i knäet från insidan med en massa hål i där kan det bli tätt, och då stasar vattnet. Men tycker du verkar ha normalt flöde. Min andra tanke blir att tempen stiger efter 2800 rpm, då har du börjat komma i plan och vattnet försvinner runt drevet, anslutningen mot drevet för kylarslangen intaget sitter nu i luften och där kan du ha en felkälla, suger det lite luft runt anslutningen tappar du vatten in i motorn. Anslutningen på drevet är gjord i hårdplast och har du kollat den är hel. Kan spricka om du har otur, plast håller inte för evigt.

En fråga till har du högt tryck i ditt expansionskärl? försvinner någon glykol?

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo växlaren ser ok ut, men en av de tre vingarna/sektionsväggarna sitter inte fast i ytterkanten. Bara i mitten, så den flexar lite. Är det ett problem?


Jag tyckte locket/anslutningarna satt lite offset mot sektionerna också. Har inte varmkört efter återmontering så jag vet inte än om den justeringen gjort någon skillnad. Korkad konstruktion att det är så lätt att montera fel egentligen. In- och utlopp ska vara i de små sektionerna (”kvartarna”) va?

 

Jag har kollat att s-slangen till drevet är på plats, men inte att anslutningen är hel förstås. Blir ett extra bad.

 

Visst tryck i expansionskärlet. Pyser, men sprutar inte om man öppnar försiktigt. Har efterfyllt en skvätt efter kylvätskebytet, men tror inte det läcker.

Redigerad av nossnahoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De vingarna sitter inte  så hårt original därför lätt bryta av dem om någon vrider oförsiktigt på locket. De är nog inte där felet sitter. knäet inuti kolla så hålen är öppna. Nästa steg om sjövattenkylningen är korrekt är ju interna sidan, topplockspackning tex. Eller om någon impeller har lyckats nästla sig in någon gång och rester från den stoppar flödet. Synd man inte är på plats svårt rådgöra via dator som du kanske förstår, blir många förslag p.ga att man inte kan undersöka irl. Hur länge har du haft båten och hur länge har du haft detta problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylningsproblemet började i slutet av förra säsongen. Hoppades det skulle lösa sig med vanlig service (impeller, luftfilter etc), men icke. Förstår att det inte är lätt att lösa på distans, men alla tips och analyser mottages tacksamt! 
 

Ska testa det, att köra utan termostat. Har inte hunnit skruva ner knäet än heller.
 

Mätte tempen på slangen från värmeväxlare till knäet: 37 grader (vid motortemp 93). Är det normalt eller borde den vara högre? Ska försöka ta tempen på de andra anslutningarna till värmeväxlaren också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv i denna gamla och inte så spännande tråd. Kanske hjälper det nån..

 

Problemet med hög motortemperatur nästan avhjälpt, men tyvärr utan enkel lösning. Åtgärder och påverkan på temperaturen:

- ytterligare rensning av kylkretsar: kanske någon grad

- byte av kam i sjövattenpump: ett par grader

- byte till ”snällare” propellrar, dvs högre varvtal i marschfart: flera grader lägre temp i hög fart

- ventiljustering: ingen effekt

- renovering av dieselspridare: stabilare värmekurva som inte sticker iväg vid gaspådrag (fattar inte hur det hänger ihop egentligen..)


Nere på 85 grader stabilt nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min AD41B gick varm på högre varvtal eller belastning likt din VP-motor.

Felet: Vägg i växlaren var lös. Lödades fast , problemet borta. 

Hade bytat termostater och allt möjligt innan utan verkan. Lämna in växlaren till LISAB Malmö som fann felet och avhjälpte det. Denna vägg kan vridas loss av på de motorer som har offeranod i växlaren, vid demot/remont av gavellocket. I vissa fall så kan väggen vibrera loss. Min fick lödas om igen förra säsongen.

Växlaren är 4 vägs cirkulationsmässigt(sjövatten) men blir delvis tvåvägs när väggen läcker eller lossnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...