Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kahuna

Felsökningstips Tohatsu 4Hk (2-takt)

Rekommendera Poster

Hej,

 

har en motor (se rubrik) som började trilskas för några år sedan. Gjorde ren förgasaren och den gick jättebra hela förra sommaren. Nu har den stått över vintern och beter sig lika dant som innan förgasarrengöringen. Jag har gjort ren förgasaren igen men det hjälpte inte. Tycker att gnistan på stiftet såg väldigt svag ut och satte i ett nytt (gnistan på det var betydligt starkare). Den startade då direkt och gick i 2 minuter innan den dog igen och även det nya stiftet har nu en väldigt svag gnista. 

 

Är det någon som har tips på vad man bör fortsätta kolla på? Jag börjar bli jävligt less på denna opålitliga motor :( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LIten update. Utan att gjort någonting förutom att tagit i och ur stiftet några gånger samt testat ett nytt, så går nu motorn hur bra som helst (igen). Den går igång med ett halvt drag på startsnöret utan choke.  Spelar ingen roll om jag kör på det gamla eller nya stiftet. Vad fan! säger jag bara... 

 

Kan det vara något jordfel? Är det känsligt på denna typ av äldre tvåtaktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är inte optimalt att motorn startar när den är kall utan choke (om så är fallet?). Det borde innebära att den går med för fet blandning på tomgång. Om den går på för fet blandning så ackumuleras bensin och 2-taktsolja i vevhuset och tillslut så kväver motorn sig själv. Kan du se om stiftet är blött eller torrt när du plockar ut den?

 

Om du misstänker tändningen, vilket verkar vara fallet. Så kan du provmäta motståndet över stator och triggerspolen enligt följande, (jag tror att nedanstående lista ska vara till din motor)

image.png.23a2760cbbdf66f82a3a5c825b8a3568.png

 

Det skulle ju kunna vara glapp i tändkabeln som går till stiftet också. Du kan ju montera på en billig gnisttestare utanpå stiftet så borde detta vara lätt att upptäcka. 

 

Prova koppla bort brun och svart kabel, för att utesluta glapp i dödmansgrepp eller eventuell stoppswitch. Tänk på att du inte kan stänga av motorn som vanligt efter att du gjort detta innan du kopplat ihop kablarna igen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-16 vid 15:33 skrev Craycoat:

Hej! Det är inte optimalt att motorn startar när den är kall utan choke (om så är fallet?). Det borde innebära att den går med för fet blandning på tomgång. Om den går på för fet blandning så ackumuleras bensin och 2-taktsolja i vevhuset och tillslut så kväver motorn sig själv. Kan du se om stiftet är blött eller torrt när du plockar ut den?

 

Om du misstänker tändningen, vilket verkar vara fallet. Så kan du provmäta motståndet över stator och triggerspolen enligt följande, (jag tror att nedanstående lista ska vara till din motor)

image.png.23a2760cbbdf66f82a3a5c825b8a3568.png

 

Det skulle ju kunna vara glapp i tändkabeln som går till stiftet också. Du kan ju montera på en billig gnisttestare utanpå stiftet så borde detta vara lätt att upptäcka. 

 

Prova koppla bort brun och svart kabel, för att utesluta glapp i dödmansgrepp eller eventuell stoppswitch. Tänk på att du inte kan stänga av motorn som vanligt efter att du gjort detta innan du kopplat ihop kablarna igen.

hej, har kört en sväng idag helt utan problem. När vi skulle köra igen så startade den bra men så efter En minut så bara sjönk varvtalet, så dog den. När jag provade starta igen så kom det ut mycket bensin i vattnet. Funderar på om det är så att den får för fet blandning. Hur justerar man detta? Det verkar finnas en skruv på förgasaren med en fjäder som mothåll, är det den som justerar blandningen? Skruvar jag den helt in så kan jag vrida 2,75 varv innan det tar stopp. (Har skruvat ut den igen 2,75 varv). Om man tar in den 0,5 varv, får man en magrare blandning då, eller är det utåt den ska?
 

mvh

2021-06-16 vid 15:33 skrev Craycoat:

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara en justering av lågfartsmunstycket, de flesta förgasare fungerar så att det blir en magrare blandning när du skruvar in skruven. En annan möjlig förklaring är att membranet i bränslepumpen kanske läcker. I så fall fylls vevhuset med för mycket bensin och tillslut kvävs motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Craycoat:

Det är bara en justering av lågfartsmunstycket, de flesta förgasare fungerar så att det blir en magrare blandning när du skruvar in skruven. En annan möjlig förklaring är att membranet i bränslepumpen kanske läcker. I så fall fylls vevhuset med för mycket bensin och tillslut kvävs motorn.

Hej, tack för tipset. Har hållit på lite med motorn nu på förmiddagen och det är uppenbart att motorn får för mycket bränsle. Den går igång lätt, men efter bara 10 sek dör den och det rinner ut bränsle ur ett litet hål på förgasaren ovanför luftintaget. Öppnade boxen på förgasaren där bränsleslangen går in, inget ser trasigt ut men det måste vara där membranet du nämnde finns? Sitter 2 tunna membran där inne, ska man försöka byta dessa? Vem säljer sånt här i Sverige, eller ska jag köpa en ny kinaförgasare för 350 kr på amazon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland sitter pumpen på sidan av förgasaren men oftast inte. Den brukar sitta på sidan av motorblocket och ser ut som en liten puck med inlopp och utlopp. Börja med att kolla att nålen som hålls upp av flottören i förgasaren håller tätt. Håll varsamt upp flottören och prova att blåsa genom inloppet, där bensinslangen sitter ansluten. Om det kommer igenom luft där så måste du rengöra nålen och dess säte så att den blir tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Craycoat:

Ibland sitter pumpen på sidan av förgasaren men oftast inte. Den brukar sitta på sidan av motorblocket och ser ut som en liten puck med inlopp och utlopp. Börja med att kolla att nålen som hålls upp av flottören i förgasaren håller tätt. Håll varsamt upp flottören och prova att blåsa genom inloppet, där bensinslangen sitter ansluten. Om det kommer igenom luft där så måste du rengöra nålen och dess säte så att den blir tät.

Min pump sitter på förgasaren, finns inget mellan denna och tanken. Har plockat isär förgasaren igen och plockat loss flottören. Allt ser bra ut. Nu är motorn lätt att starta och verkar inte flöda över på samma sätt. Men den svarar knappt på gas, bluddrar Och dör. Ibland rusar varvtalet utan att jag gör något, sen dör den. Det måste vara något med soppatillförseln, men vad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara tjuvluft. Kolla att det sluter tätt mellan förgasare och vevhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt det fenomenet på en yamaha. Hittade aldrig felet så jag sålde den. Han som köpte den sa att han visste exakt vad det var för fel. Bränsle som härsknat i något tunnt hål/rör i förgasaren. Han sa att det är bara att plocka ner förgasaren och blåsa rent med tryckluft eller byta förgasaren. Men fick ingen återkoppling så hur trovärdigt det är vet jag ej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att köpa en kinaförgasare för några hundringar, det kan det ju vara värt. Ska kolla efter tjuvluft i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev kahuna:

Jag funderar på att köpa en kinaförgasare för några hundringar, det kan det ju vara värt. Ska kolla efter tjuvluft i morgon.

Den förgasaren som sitter på är av bättre kvalite än Kinaförgasaren. Jag hade inte bytt i onödan. Tjuvluft brukar ha symptom som rusande varvtal och att motorn saknar ork. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Craycoat:

Den förgasaren som sitter på är av bättre kvalite än Kinaförgasaren. Jag hade inte bytt i onödan. Tjuvluft brukar ha symptom som rusande varvtal och att motorn saknar ork. 

Men hur många ställen kan det komma tjuvluft på. Kollade packningen noga innan jag monterade tillbaka förgasaren. Finns det fler ställen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjuvluft brukar vara packningen som sitter mellan förgasare och motorblocket som inte håller tätt. Om du sprutar lite startgas runt denna så kommer du märka om den är tät eller ej. Om motorn ändrar varvtal markant så vet du att packningen läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Craycoat:

Tjuvluft brukar vara packningen som sitter mellan förgasare och motorblocket som inte håller tätt. Om du sprutar lite startgas runt denna så kommer du märka om den är tät eller ej. Om motorn ändrar varvtal markant så vet du att packningen läcker.

tänkte byta denna packning när jag ändå håller på och felsöker. Är det några fler packningar/membran man bör byta när man ändå håller på? Tänker närmast på vad som brukar vara de vanligaste feklällorna? Membran i bräsnslepump? Packning mellan förgasare och flottörhus? Förgasaren sitter på en Tohatsu 4Hk 2 takt (modellnamn M4C) Wahlborgs marina verkar ha allt i reservdelsväg, Tänkte vara effektiv och byta sådant som är lika bra att byta när man ändå är där och river.

 

Det är väldigt tydligt nu att motorn gå igång lätt, svarar dåligt på gas och efter någon minut rusar varvtalet för att sedan dö. Spelar ingen roll vad man gör med gasreglaget

Redigerad av kahuna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kahuna:

tänkte byta denna packning när jag ändå håller på och felsöker. Är det några fler packningar/membran man bör byta när man ändå håller på? Tänker närmast på vad som brukar vara de vanligaste feklällorna? Membran i bräsnslepump? Packning mellan förgasare och flottörhus? Förgasaren sitter på en Tohatsu 4Hk 2 takt (modellnamn M4C) Wahlborgs marina verkar ha allt i reservdelsväg, Tänkte vara effektiv och byta sådant som är lika bra att byta när man ändå är där och river.

 

Det är väldigt tydligt nu att motorn gå igång lätt, svarar dåligt på gas och efter någon minut rusar varvtalet för att sedan dö. Spelar ingen roll vad man gör med gasreglaget

Jag skulle inte bry mig om att byta något i förebyggande syfte på denna motor. Ett pumpmembran kan hålla i 1 år eller 30 år, så det är bara att köra så länge det håller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Craycoat:

Jag skulle inte bry mig om att byta något i förebyggande syfte på denna motor. Ett pumpmembran kan hålla i 1 år eller 30 år, så det är bara att köra så länge det håller.

 

Jag är med på hur du tänker. Jag tänkte mer på att jag vill få igång motorn så snabbt som möjligt och beställa en grej för 30 spänn, så var det inte den, så ska man beställa nästa osov. Kan ju gå ett antal veckor innan man är igång. Därför tänkte jag om man skulle byta några andra billiga prylar som det eventuellt kan vara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kahuna:

Jag är med på hur du tänker. Jag tänkte mer på att jag vill få igång motorn så snabbt som möjligt och beställa en grej för 30 spänn, så var det inte den, så ska man beställa nästa osov. Kan ju gå ett antal veckor innan man är igång. Därför tänkte jag om man skulle byta några andra billiga prylar som det eventuellt kan vara

Jag förstår hur du menar, jag har själv en låda med grejor som tillhör min båtmotor om de plötsligt skulle behöva bytas. Om det inte är så dyrt så kan du ju beställa hem ett extra membran. Dessa membran är lövtunna och utsätts för konstanta tryckvariationer från vevhuset under gång och kan gå sönder utan förvarning. Nål till förgasaren brukar gå att rengöra och få tillbaka funktionen på, men är nålen billig så varför inte. Det finns även 2 backventiler i bensinpumpen som kan frätas sönder av etonalrik bensin, men dessa kanske är överkurs att ha hemma. 
En fråga på din upplevt svaga gnista, har du ställt in gapet på tändstiftet innan du monterade det nya?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Craycoat:

Jag förstår hur du menar, jag har själv en låda med grejor som tillhör min båtmotor om de plötsligt skulle behöva bytas. Om det inte är så dyrt så kan du ju beställa hem ett extra membran. Dessa membran är lövtunna och utsätts för konstanta tryckvariationer från vevhuset under gång och kan gå sönder utan förvarning. Nål till förgasaren brukar gå att rengöra och få tillbaka funktionen på, men är nålen billig så varför inte. Det finns även 2 backventiler i bensinpumpen som kan frätas sönder av etonalrik bensin, men dessa kanske är överkurs att ha hemma. 
En fråga på din upplevt svaga gnista, har du ställt in gapet på tändstiftet innan du monterade det nya?

 

Gnistan ser bra ut. Jag hade inte jordat stiften ordentligt när jag testade. Det blir bra gnista med både det nya och gamla. 
 

Angående bränslepumpen, eftersom det är självfall från tanken och förgasaren har flottör som reglerar flödet, vad gör ens pumpen för nytta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev kahuna:

Gnistan ser bra ut. Jag hade inte jordat stiften ordentligt när jag testade. Det blir bra gnista med både det nya och gamla. 
 

Angående bränslepumpen, eftersom det är självfall från tanken och förgasaren har flottör som reglerar flödet, vad gör ens pumpen för nytta?

Ibland kan motorn ha en kontakt för att ansluta en extern bränsletank, då behövs en pump. Annars så tror jag pumpen är där för att motverka ånglås i de tunna bränsleslangarna. Tunna ledningar och värme brukar skapa problem i självfallssystem.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst. Beställde en ny förgasare på Amazon, den kostade 329 kr inkl frakt. Ser precis ut som den gamla och passade perfekt.  Dessutom passade jag på att byta bränsle till akrylatbensin. Motorn går nu som en "klocka". Ska se om jag kan få liv i den gamla förgasaren också :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...