Jump to content
Thursday 23 September 2021
brajzore

Använda Eniro På Sjön som navigation

Recommended Posts

17 timmar sedan skrev Rammsee:

Om det vore Hydrographicas kort över områdena du visar så skulle det stått en 2:a på gränsen mellan mörkblått och ljusblått. Det kan jag inte se. 

Så troligen inget Hydrographica. Förmodligen inte sjömätt just där. 

Hydrographica har ju bara sjömätt på ett fåtal mycket begränsade områden. I mina hemtrakter har de fått nej från militären att ens försöka. Är man inte där med båten är det irrelevant om deras data finns med eller inte. T ex är det bara runt Koster som det finns mätningar på hela västkusten. Det är väl mest en Stockholmsgrej, egentligen.

Precis. I Kalmar, där jag har båten, finns inte Hydrographica.

Men, det sjökortet som finns i Eniro på sjön ska väl fungera? 

Ja, du kommer ju att se öarna.

Sen om du vill veta vad som finns under vattnet så är det en annan sak.

Har både Eniro på sjön i min Galaxy S8 som är förvånansvärt ljusstark och en Garminplotter med bluechart. I praktiken så är ju Eniros sjökort mer att lita på då de uppdateras mycket oftare än de i min plotter som inte jag uppdaterat på flera år. Skulle hellre ha en platta men de som säljs till oss konsumenter är ju tyvärr allt för ljussvaga.

Den dagen det säljs icke proprietära plottrar som man kan köra Eniro på sjön, OpenCPN eller vad man vill så kommer proprietära knappt att kunna säljas alls tror jag. 

Det är tyvärr olagligt att länka kartbilder från Eniro till webbplatser (sköna värd), annars hade jag visat ett ställe i Stockholms skärgård ganska nära militärt område där inte Hydrographica stämmer och jag har gått på. Farsan undvek oxå vissa områden pga att sjökorten inte stämde där..  Man ser på flygfotot att det är berg under vattnet, ett område ca 10x20 m. På både sjökortet och Hydrographica så är det bara 3 kryss straxt ovanför området. Hade jag haft flygfoto igång istället för Hydrographica som kostar så hade jag ju sett detta. Så nu för tiden så har jag för vana att switcha mellan flygfoto och kartan om jag är osäker. Appen är ju väldigt bekväm.

Det man får göra är att länka kordinaterna: 58° 56.534' N 18° 11.541' E.

Botten finns inte heller med på mina andra kartor / gps:er eller på https://webapp.navionics.com/

Skulle vara kul att veta om någon här har detta område rätt utmätt på ett annat sjökort.

3 minuter sedan skrev Boatsson:

Det är tyvärr olagligt att länka kartbilder från Eniro till webbplatser (sköna värd), annars hade jag visat ett ställe i Stockholms skärgård ganska nära militärt område där inte Hydrographica stämmer och jag har gått på. Farsan undvek oxå vissa områden pga att sjökorten inte stämde där..  Man ser på flygfotot att det är berg under vattnet, ett område ca 10x20 m. På både sjökortet och Hydrographica så är det bara 3 kryss straxt ovanför området. Hade jag haft flygfoto igång istället för Hydrographica som kostar så hade jag ju sett detta. Så nu för tiden så har jag för vana att switcha mellan flygfoto och kartan om jag är osäker. Appen är ju väldigt bekväm.

Botten finns inte heller med på mina andra kartor / gps:er eller på https://webapp.navionics.com/

Skulle vara kul att veta om någon här har detta område rätt utmätt på ett annat sjökort.

Platsen är ju mitt inne i mörkblått område. Där ska man alltid utgå från att det inte är sjömätt alls, och att djupet när som helst kan vara allt från 3 m till 0 m! Undantaget hamnar och hamninlopp förstås, där man har anledning att anta att det är säkert djup, inom rimliga gränser.

• Like 2

image.thumb.png.e147ada101bd6199f5ec63e0c8bb85d5.png

Posted (edited)

Ja, precis.

Jag syftar mera på dom kryssen som finns på Eniro kortet.

Edited by Boatsson
x

Det är väl lite så att innan GPS körde man mer omvägar runt allt blått och höll sig helst i farleden medan folk nu lättare vågar chansa och genar lite.

• Like 1

Om djupet vid detta "berg" är 0-3 m är väl alla sjökort rätt?

Överlagrad bild här mellan sjökort och flygfoto.

image.png.276ab3cb5af8a5c4c66fb5a6a6f73562.png

• Like 1
  • Haha 1

Kane och Raol, ni har helt rätt såklart. 

Jag hade bara önskat att hydrographica rutan hade varit lite större där, för det är ju bättre utmätt precis efter det området och tycker det är lite snålt att inte ha med just det området.

Posted (edited)
1 timme sedan skrev Boatsson:

Hydrographica har inga specialsjökort i det där området alls, inte ens i närheten. Se https://hydrographica.se/map/

I Navionics verkar området ligga precis norr om en skarv i kartdatan och söder om skarven är det lite mer detaljerat, men var kartdatan söder om skarven kommer från vet jag inte.

tillägg: eller jaha, det kanske är en av Hydrographicas hamnguider i skala 1:5000 i området precis söder om skarven?

Edited by kblomster

Kanske blir tydligare vad jag försöker säga med denna.

Djup.JPG

1 minute ago, kblomster said:

Hydrographica har inga specialsjökort i det där området alls, inte ens i närheten. Se https://hydrographica.se/map/

Aha, ja det var ju intessant. Då blandar jag ihop dom två alltså? :)

1 minute ago, kblomster said:

I Navionics verkar området ligga precis norr om en skarv i kartdatan och söder om skarven är det lite mer detaljerat, men var kartdatan söder om skarven kommer från vet jag inte.

Tack. Det är detta jag syftar på.

Posted (edited)

Gick om ditt svar med ett tillägg i mitt förra inlägg - tror datan söder om skarven kan vara från en av Hydrographicas hamnguider i skala 1:5000. De verkar inte synas på deras egen karta över specialsjökort (kanske för att man inte kan köpa enskilda hamnguider separat).

Edited by kblomster

Posted (edited)
13 minuter sedan skrev Boatsson:

Kanske blir tydligare vad jag försöker säga med denna.

Djup.JPG

Aha, du har SonarCharts på? Ha inte det, då blir du lurad - det ser ut som att kartbilden blir mer detaljerad, men det är bara hittepå (kartbilden är bara interpolerad från existerande kortdata). Det är meningen att den funktionen ska använda användar-insamlad data från plotteranslutna ekolod och på så sätt ge mer detaljerade djupkurvor, men detta är förbjudet i Sverige, utom i insjöar (privata sjömätningar i havet utan tillstånd av Sjöfartsverket är olagliga, med undantag endast för eget bruk). Av någon anledning kan man ändå slå på funktionen i Navionics men det finns ingen mer data att se, djupkurvorna är bara fejkade.

Så här ser det ut med SonarCharts avslaget, och då blir det genast mycket tydligare var kortet är detaljerat och var det inte är det:

Screenshot 2021-06-16 at 12.17.59.png

Edited by kblomster

"kartbilden är bara interpolerad från existerande kortdata"
Ah, Underbart haha. 😄

Nej jag kör inte med den på, har testat den men gillade inte interfacet.

Och nu kommer jag verkligen inte att använda mig av den.

Det enklaste svaret på frågan är som flera skrivit att Ja du klarar dig bra med Eniro på sjön.

Men det är bra med en backupplösning.

Håller du dig till farleder eller där det är stort djup är det inga som helst problem.

Skall du köra där djupet är litet så anpassar du hastigheten.

Som alltid blir det en tävling om vem som har störst och mest och det går att hitta hur många anledningar som helst till varför man måste ha en plotter. Men ur ett historiskt perspektiv så kan vi se att det behövs inte alls. Det är dock väldigt bekvämt! Men Eniro och liknande appar med GPS gör det nästan lika bra.

• Like 1

Posted (edited)
2021-06-16 vid 08:05 skrev brajzore:

Är det appen "Eniro på Sjön" som du har laddat hem? Jag köpte till sjökort i den appen som kostar 199kr/år, och det ser ut såhär för mig i appen:

Nej, på webben från datorn hemma. Brukar kolla för att dagdrömma och planera utflykter. Tidigare öppnades alltid sjökort.

Nu insåg jag att det var SBS bara (Skit bakom spakarna).

Edited by jan_af_lisoe

On 6/16/2021 at 8:47 AM, raol said:

Hydrographica har ju bara sjömätt på ett fåtal mycket begränsade områden. I mina hemtrakter har de fått nej från militären att ens försöka. Är man inte där med båten är det irrelevant om deras data finns med eller inte. T ex är det bara runt Koster som det finns mätningar på hela västkusten. Det är väl mest en Stockholmsgrej, egentligen.

Hydrographica har på västkusten även specialkort för området kring Käringön (5 kort) samt för Hallands Väderö.

1 minut sedan skrev speljakt:

Hydrographica har på västkusten även specialkort för området kring Käringön (5 kort) samt för Hallands Väderö.

Ah, ok!