Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
brajzore

Använda Eniro På Sjön som navigation

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Nu har jag äntligen sjösatt båten(min första), och är nu lite kluven när det gäller vad man ska använda sig av när det kommer till navigation på sjön.

Jag nämnde för killen på marinan att jag hade tänkt att använda mig av Eniro på sjön för navigering ute på sjön, men han sade väldigt tydligt att Eniro På Sjön inte skall användas när man är ute på sjön, utan istället ska jag köpa en ordentlig plotter som jag ska montera fast.

 

Nu när jag har läst runt i forum så verkar många använda en padda där man har installerat en navigationsapp, så som Eniro på sjön, och det ser ju inte ut att vara några problem?

 

Tänkte bara höra vad ni har för åsikter om detta? Är en padda + installerad navigationsapp OK att använda istället för att köpa en plotter? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En telefon eller padda kräver ju oftast att du har en kommunikation med internet för att kartorna ska uppdatera sig. Annars får du ladda ner kartorna innan avfärd, GPS ska ju fungera ändå men tappar du nätet så står du där utan. En plotter har ju korten på ett minneskort som GPS:en sedan finner din position mot. Jag skulle aldrig förlita mig enbart på en nätuppkopplad enhet.

En sak till att ta i beaktande är ju den temperatur där en padda stänger av sig när den blir överhettad och då står du oxå utan navigation. Sedan brukar ju ljusstyrkan inte räcka till vid starkt solsken så en plotter är alltid bra att ha.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars så är ju sjökort väldigt bra. Billigaste lösningen, att köpa båtsport kort. 719 krornor för hela ostkusten.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plotter, appar ect är ett stödhjälpmedel. Jag använder en riktigt plotter i stora båten och Eniro på telefon med gummibåt. Men jag har alltid sjökort till hands vid okända vatten.

 

Nu för tiden använder alla telefoner och surfplattor. Fungerar men tänk på att när solen lyser ser du inte ett skit, testa att titta på en film så märker du det snabbt. En plotter klarar solljus mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppsättning papperssjökort över området man är i och Eniro är en helt okej lösning kan jag tycka.

 

Vist är det så att telefoner och paddor inte är så ljusstarka, men blir det problem så har man ju sjökorten till hands.

 

Ren allmänt är det krav på att ha sjökort ombord om inte detta har ändrats på senare tid.

En plotter, platta eller telefon räcker alltså inte, men det spelar ingen roll så länge man inte är inblandad i en allvarlig olycka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

En uppsättning papperssjökort över området man är i och Eniro är en helt okej lösning kan jag tycka.

 

Vist är det så att telefoner och paddor inte är så ljusstarka, men blir det problem så har man ju sjökorten till hands.

 

Ren allmänt är det krav på att ha sjökort ombord om inte detta har ändrats på senare tid.

En plotter, platta eller telefon räcker alltså inte, men det spelar ingen roll så länge man inte är inblandad i en allvarlig olycka.

I min lilla trimaranjolle har jag bara en handhållen Garmin, inga papperskorg där inte, de skulle bara flyga iväg. Så en Garmin Colorado hänger i bommen i 15 knops fart så det gäller att vara snabb i tanken och ännu snabbare i handling innan man går på den där jäkla stenen.😉

6140023A-5CA0-4EEC-B302-11B22E6FAAD6.jpeg

D4358CA8-D789-4F8D-900D-9CB2F3D343CF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Men Eniro På Sjön har ju sjökort och plotter? Jag har premiumversionen, och där finns ju allt. Eller har jag tolkat allting fel, haha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du laddar ner sjökorten till telefonen/paddan i Eniro-appen och hanterar den vettigt så är det ingen större skillnad säkerhetsmässigt mot en "riktig" plotter (alltså en manick som bara är GPS och som är direkt avsedd för fast montering i en båt) i min mening. Plottern har möjligen en lite bättre GPS-mottagare så precisionen är några meter bättre, men har man så små marginaler att det där spelar roll så har man nog andra säkerhetsproblem än GPS:en... Själva sjökorts- och navigationsfunktionerna är i princip identiska.

 

Jag har kört padda istället plotter i flera år utan några som helst problem, men så är det också en ganska rejäl padda avsedd för lite tuffare miljöer. Har inte upplevt några problem med att läsa skärmen ens i direkt solljus mitt i sommaren, men det där beror nästan enbart på hur ljusstark skärmen är och det varierar beroende på tillverkare och modell. Den blir också rejält varm i solen vilket inte alla paddor tål (i synnerhet iPad har problem med överhettning).

 

Det finns dock några saker man bör ha tänkt på om man kör padda, nämligen:

  • Strömförsörjning vid dåligt väder. Kan lösas med en power bank och en trådlös laddare i en plastpåse, eller genom att ta in paddan i kajutan, men i det senare fallet får man sämre GPS-mottagning.
  • Pekskärmar är ganska värdelösa när de är blöta. Kan gå att lösa om man t.ex. kan placera paddan under en sprayhood eller liknande.
  • Risk för störande moment under gång (t.ex. telefonsamtal eller andra aviseringar). Kan lösas med att ha paddan i flygplansläge eller genom att ha en särskild padda som bara används till navigation.
  • Risk för att paddan går överbord vid oväntade krängningar eller liknande. Kan lösas eller åtminstone riskhanteras genom att ha ett bra fäste till den.

Köper man en "riktig" plotter som man skruvar fast i båten så får man dessa problem hanterade åt sig, men det är ju inte så billigt direkt.

 

Det man också bör ha i åtanke är att oavsett hur man navigerar - vare sig det är med sextant eller med slagruta eller med GPS - så bör man ha minst en alternativ lösning om förstahandsvalet faller bort, för det är lätt att komma vilse och situationen kan ganska snabbt bli riskfylld.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på är att så gott som inga surfplattor är vattentåliga. De har alltså NOLL fuktskydd och tål formellt inte ens lite lätt duggregn eller skvätt från en kökskran. Ok att ha inne i en båt men rent förkastligt att ha "ute". Mobiler, däremot, är för det mesta helt fuktskyddade och är ett bättre alternativ att ha i sittbrunnen. Toppmodeller är oftast så tätade att man kan bada med dem.


Skärmar på surfplattor har inte ljusstyrka som räcker för användning i starkt solljus, och på max ljusstyrka blir batteritiden kort.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev kblomster:

Det man också bör ha i åtanke är att oavsett hur man navigerar - vare sig det är med sextant eller med slagruta eller med GPS

Intressant det där med slagruta. Det har jag inte tänkt på att ta med. Den borde ju vara ett utmärkt hjälpmedel för fördäcksgasten när man ska hitta bästa och djupaste vägen in till en naturhamn.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför, välja padda och eniro ?

När det finns riktig och pålitlig utrustning utan alla dessa förbehåll och eventuella problem.

Man kan åka till fjällen i februari med sommardäck också. Jag har hört om såna friskusar, det brukar gå bra, ibland.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Mani-32_Hilda:

Annars så är ju sjökort väldigt bra. Billigaste lösningen, att köpa båtsport kort. 719 krornor för hela ostkusten.

Minns för 14 år sedan, när ja blev med segelbåt. Visst jag hade seglat på Fryken tidigare... Utan sjökort. Kollat in stränderna på den 70 km långa smala sjön (sjöarna). 

I sundet mellan dem gick jag på grund. Fanns inget sjökort över sjöarna då. 

 

- Nu skulle jag ta ansvar för att ta mig fram mellan öar och skär i Vänerns skärgårdar. 

Så länge jag höll mig i prickade farleder eller ute på farleder var det väl OK. 

 

Med det menar jag, att jag samtidigt som jag ensam skulle lära mig båten 28 foot och försöka navigera med kompasser, syftning, beräkning o s v, på ett sjökort som flög omkring i sittbrunnen... 

I såg att detta var förlegad teknik. Något som jag skulle ha tid till i hamn o hemma. 

 

Hade en Garmin 60 cs hand-gps som jag använder i jakten, på land. Där jag kan sätta mig på en stubbe o kolla vart jag var och vart jag skulle. 

Köpte sjökort till denna. 

 

Men verkligheten på sjön var en annan. Displayen var för liten! 

 

Köpte strax en ordentlig fast plotter! 

Detta var det bästa jag kunde ha gjort. Nu kände jag mig fri att ägna mig åt säkert framförande av flytetyget. 

 

Min karriär på sjön tog fart. Och jag visste hela tiden var jag var! 

 

I fjol köpte jag en nyare lite större plotter. Ett riktigt lyft! 

 

Den gamla plottern har jag monterad inne i kajutan. Kul att veta vart man är, när man går på toa, käkar, eller annat. 

 

Eniro på sjön i mobilen har jag som reserv. 

Allt för liten display. 

 

Största lyftet i dag är implementeringen av Hydrographicas fantastiska sjökort, med 2-meters kurva. 

Och oj, vad många stenar o skär det finns, än vad som visas i de traditionella sjökortet. 

 

Om jag haft motorbåt, kunde jag ev nu ha satsat på dator eller padda, men bara som ett komplement till en Plotter, som tål dimma o regn. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniros vanliga sjökort är i många fall inkompletta i grunda områden, medan min Garmin-plotter normalt är mer detaljerad och öppnar upp mörkblåa områden i Eniro.

Jag har inte Hydrographica tillvalet på Eniro, vet inte om det är bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så mycket bättre med Hydrographica. 

Nytt för i år, så täcker deras kort i stort sett de över 100 hamnar och andra platser med kringområden som jag besöker i Vänern. 

 

Det man måste vara observant på är djupmarkeringen. Gränsen mellan mörk och ljusblått på traditionella kort är 3 meter. 

Men motsvarande med Hydrographica är 2 meter, vid 40 cm över Vänerns referensytan. Alltså måste man hålla reda på vattenståndet, för att nyttja tekniken fullt ut. 

Tänk på detta när man går in i eller ut ur täckningsområdet 

för Hydrographica. Enklast är att kolla kanten på den mörkblåa ytan. Där står 2 eller 3!

Och herrejösses så många grynnor, stenar o skär, jag missar med gammal navigering :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju ingen större kostnad att få tag på Eniro av senaste modellen. Väl värt pengarna. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fina svar!

 

Då drar jag alltså slutsatsen att det inte är några problem att använda padda + eniro på sjön(där sjökort och plotter finns).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du ska även ha papperssjökort i båten som back-up.

Gäller ju även om man har en plotter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra. 

 

Men jag anser ändock att en Plotter och mobilen med Eniro, ger mig den säkerhet jag behöver, för att snabbt fastställa vart jag befinner mig och vart jag är på väg. 

 

Vitsen med plotter, och mobilen är att DU SER och får en omedelbar kontinuerlig bekräftelse på vart du är. 

 

- Ni som är duktiga på pappersnavigation.

Bind för ögonen 

t ex 20 minuter i en skärgård. Och låt någon annan föra båten frammåt, gärna med några kursavvikelser. 

Hur lång tid tar det att fastställa er position, låt säga med 100 meters noggrannhet? 

 

Jag behöver kanske en halvtimme, eller mer om det inte finns kardinalmärket, avvikande formationer på öar, land mm, för att börja ana vart jag befinner mig. Har jag tur missar jag både stenar o skär under tiden. Hur långt är det till det konstiga skäret o s v. 

 

 

I tjocka, dåligt väder, mörker, kastvindar, och/eller en stressad situation, kommer man inte långt med syftkompass och papperssjökort har jag blivit varse om många gånger. 

 

Det kan ju även hända att båten kränger mm. 

 

- Nä gubbs. Använd dagens teknik! Och gå en modern navigationskurs. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev raol:

En sak att tänka på är att så gott som inga surfplattor är vattentåliga. De har alltså NOLL fuktskydd och tål formellt inte ens lite lätt duggregn eller skvätt från en kökskran. Ok att ha inne i en båt men rent förkastligt att ha "ute". Mobiler, däremot, är för det mesta helt fuktskyddade och är ett bättre alternativ att ha i sittbrunnen. Toppmodeller är oftast så tätade att man kan bada med dem.


Skärmar på surfplattor har inte ljusstyrka som räcker för användning i starkt solljus, och på max ljusstyrka blir batteritiden kort.

 

Jag har en Samsung Galaxy Tab Active, den gamla varianten från 2014. Den är IP67-klassad (nya tror jag är IP68). Vet inte vad den har för max ljusstyrka på skärmen men skärmen är fullt läsbar i starkt solljus i en öppen sittbrunn. Nuvarande modell har 550 nits tror jag, vilket också torde vara fullt tillräckligt. Batteriet brukar räcka minst 4-5 timmar även soliga dagar.

 

10 timmar sedan skrev Stan:

Varför, välja padda och eniro ?

När det finns riktig och pålitlig utrustning utan alla dessa förbehåll och eventuella problem.

Man kan åka till fjällen i februari med sommardäck också. Jag har hört om såna friskusar, det brukar gå bra, ibland.

 

Jag har ingen vettig plats att montera en plotter i sittbrunnen, och när jag köpte paddan för ett par år sen kostade billigaste plottern på marknaden också tre gånger så mycket som paddan men hade mindre skärm. I mitt fall är det exakt samma sjökort och program i plottern som det är i paddan (Navionics) och hårdvaran skiljer sig inte heller på något meningsfullt vis. 

 

Plottern har sina egna risker, den drivs ju på båtens elsystem och kan därför lägga av om kylskåpet drar ur batteriet, till exempel. Ingen elektronisk utrustning är ofelbar; hade jag plotter skulle jag ändå vilja ha sjökort i mobilen som backup.

 

Man bör också tänka på att folk har olika ambitioner. De som tänker segla över Atlanten behöver mer pålitlighet och redundans än de som bara gör dagsturer i innerskärgården.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju tillägga att, förutom en gammal Lawrence och en lite nyare Garmin som sitter i båten så tog jag över min dementa mors I-Pad och tänkte att jag kör Eniro (med Hydrographica, annars värdelös) på denna, vilket fungerade utmärkt så länge solen inte sken rakt på och den stängde av sig av överhettning.

 

 Och sen så var det ju den där fuktiga natten i slutet på augusti, vi skulle åka iväg på morgonen och I-Paden vägrar att starta. Det visade sig senare att moderkortet kortslutits, kostar lika mycket om inte mera än en ny padda att fixa det.

 

 Idag kör jag på mobilen mest som backup. Skulle aldrig använda mig av bara den när jag är i nya vatten förutom när jag är i gummijollen. Har såklart oxå papperssjökort och kompass i en plastficka ifall det skulle krisa sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste väl bero mycket på vart man åker om vad som behövs i helt nya vatten så blir det ju viktigare så klart men oftast har man väl ändå sådana gånger en någorlunda förbestämd rutt. Vi har en plotter men 8ggr av tio turer kommer den inte på då det oftast är enklare att se en snabbis på mobilen om man kommit bort sig. Känns ju som många tycker att man nästan behöver följebåt när man är ute och seglar. Men så klart ska man ha med sig en karta och en stor dos sunt förnuft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kblomster:

Jag har ingen vettig plats att montera en plotter i sittbrunnen,

Det hade inte vi heller så det blev så här!

 

image.png.0c948ea0cb5ff4457916b76f518a8b1c.png

Montaget har snyggats till lite jämfört med denna första test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Hybro, dagens teknik är så pass bra att man kan lämna papperskortet i lådan vid aktiv navigering. När man sitter och planerar så fyller den en funktion då det ger en bra översikt. Men när man kastat loss så finns det bättre alternativ. Vill man ha en back-up så ha då 2 st av varandra oberoende GPS'er. Det är större sannolikhet att papperskortet blir förstört än att båda plottrarna/mobilerna, paddorna sluta fungera. Då är det nog dags för ankaret ändå.

 

Men det är inte fel att vara nostalgisk och ha papperskortet kvar. Jag har ett papperskort, inte som back-up, utan för att det är trevligt. Jag har även en E6B, manuell räknesnurra, där jag snabbt kan räkna ut fart, förbrukning och tid. Jag har undervisat i navigation och vill hålla kunskapen om "traditionell" navigering kvar. Men att jag skulle använda det i båten, i främmande vatten, i motljus och lite sjö - nej absolut inte. Då har jag modern teknik som back-up.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att leta, rätt på nån utehamn i nån vik eller vid en ö. 

Ett sånt där smultronställe att gå in till. 

 

- T ex Alvön strax sydväst om Kristinehamn. 

 

Sjöfartsverkets papperssjökort, en fast kompass, en syftkompass, transportör, passare, blyertspenna mm. 

Samt en utkik i fören på båten. 

 

- Eller, helt enkelt o säkert, nån typ av dagens elektroniska navigationsutrustning med Hydrographicas sjökort (t ex Eniro nedladdad i mobilen). 

Smyga med extrakoll på ekolodet. (Råkar ha ett frammåtseende). 

 

Har gått in där en becksvart regnnatt. Inga problem. 

Kan bara nämna, att vägen in liknar ett stort Z. 

 

- En tidig morgon en tur ut mellan skären från hemmahamnen. Helt dimmtjockt. Sikt ca, 15 meter. 

 

Stannade motorn då och då, för att lyssna. 

Hörde plasket från vågorna mot skäret om styrbord, men inga båtar. 

 

Detta tycker jag är högst roande. Att lita på sig själv och utrustningen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja, jag viker ner mig. Så länge man har 2 av varandra oberoende system, som inte båda är beroende av mobildata.


Men visst, han den där Christoffer Columbus hade nog varken GPS eller sjökort och det  gick ju det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Paul_Schtek said:

Ja, ja, jag viker ner mig. Så länge man har 2 av varandra oberoende system, som inte båda är beroende av mobildata.


Men visst, han den där Christoffer Columbus hade nog varken GPS eller sjökort och det  gick ju det med.

Å andra sidan var väl hans mål att komma till Indien? 😉 

  • Haha 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag väljer inte mellan papperssjökort, navigator,  platta/mobil.....

De är komplement till varandra, bra på olika saker. Man måste inte välja, så alla hänger med mig :-)

 

Men 24/7 att jag väljer navigator framför mobilen eller plattan pm jag måste välja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag inget sjökort när jag skulle använda "Eniro på sjön", bara fastlandskarta. Skulle inte ha varit kul om jag vore ute på sjön på okända vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Idag fick jag inget sjökort när jag skulle använda "Eniro på sjön", bara fastlandskarta. Skulle inte ha varit kul om jag vore ute på sjön på okända vatten.

Det är ju lustigt egentligen, Eniro är ju en digital telefonkatalog, med kartor över både land och sjö, även med satellitbilder. Och dessa kan man nu med god precision, navigera efter.

 

Förr i tiden sades det att dom som inte hade råd att köpa båtsportskort rev ur kartbladen ur telefonkatalogens gula sidor, och navigerade efter dessa. Det gick ju inte så bra för där angavs inga djup eller höjd på broar, men man hade absolut full koll på inom vilket riktnummerområde man befann sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Idag fick jag inget sjökort när jag skulle använda "Eniro på sjön", bara fastlandskarta. Skulle inte ha varit kul om jag vore ute på sjön på okända vatten.

Är det appen "Eniro på Sjön" som du har laddat hem? Jag köpte till sjökort i den appen som kostar 199kr/år, och det ser ut såhär för mig i appen:

 

202278371_798632720630268_6037518483343392436_n.jpg.0db8f9f79d1349d660ac01b04698480e.jpg

 

 

132039399_345242533638349_2395102532414669942_n.jpg

 

Det är väl ett sjökort och det är väl så det ska se ut? Sen kan jag även aktivera plotter i appen. Detta ska väl fungera?

Redigerad av brajzore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...