Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
brajzore

Använda Eniro På Sjön som navigation

Rekommendera Poster

2022-12-02 vid 16:55 skrev Boanjohan:

Förut fanns en navigationsapp som kunde läsa bitmapsfiler. Då kunde man kopiera Sjöfartsverkets papperskort och lägga in dem i appen. Funkade även på pc.

De kunde kalibreras med koordinater i två hörn diagonalt från varandra så själva navigeringen funkade. Hade den ett tag med kort nedladdade från pirate bay, dock lite för gamla kort (ca 2001 tror jag), men den var riktigt bra tyckte jag (för min typ av användning). 

 

Jag har fortfarande alla sveriges papperssjökort inscannade och jag tror att de flesta är konverterade till BSB. Hittade de av en slump på ett USB-minne för någon vecka sedan.. hade inget program som fungerade på min dator (det som låg på stickan för win 98 fungerade inte) så jag la undan minnet.

 

Att korten är från 2000-talet gör väl inte så farligt mycket, inte många grund som flyttat sig sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Dava:

 

Jag har fortfarande alla sveriges papperssjökort inscannade och jag tror att de flesta är konverterade till BSB. Hittade de av en slump på ett USB-minne för någon vecka sedan.. hade inget program som fungerade på min dator (det som låg på stickan för win 98 fungerade inte) så jag la undan minnet.

 

Att korten är från 2000-talet gör väl inte så farligt mycket, inte många grund som flyttat sig sedan dess.

Nya kan ju ha upptäckts för all del, men det största problemet med utgångna sjökort är att sjömärken kan ha lagts till, flyttats eller utgått, och ännu värre, förbuds- och restriktionsområden kan ha tillkommit, utvidgats eller ändrats på andra sätt. För nåt år sen såg jag t ex att ett enormt område, drygt 200 000 m^2, i Lysekils hamn blivit totalt förbudsområde (ingen förklaring varför, känns omotiverat, liksom de flesta förbudsområden), men t ex Eniros sjökort tog lång tid på sig att uppdatera med den informationen, och visade en farledslinje genom förbudsområdet tills det uppdaterades. Och papperssjökort och digitala sjökort utan abonnemangsfunktion kommer alltid visa fel där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-02 vid 19:45 skrev jocke_ronnqvist:

- Min iPad får sin gps-signal från en Bad Elf via blåtand. (Använder alltså inte telefonnätet).

Ledsen för en kommentar som inte tillför något överhuvud taget till diskussionen men jag kunde inte låta bli ;) 

Så vitt jag vet så har iPad haft två typer av plattor:

1. De med SIM-korts plats och inbyggd GPS

2. De utan SIM-korts plats och utan inbyggd GPS

Ingen av typerna använder telefonnätet för positionering. (Inte i första hand, sen finns det ju tekniker för att lokalisera delvis mha telefonnätet också men det används vad jag vet inte av något navigationsprogram.)

Gissar att din padda är av typ 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Ingen av typerna använder telefonnätet för positionering. (Inte i första hand, sen finns det ju tekniker för att lokalisera delvis mha telefonnätet också men det används vad jag vet inte av något navigationsprogram.)

Gissar att din padda är av typ 2.

Jag vet att en del mobiler förr använde mobilnätet för att få en grovfix snabbt genom att det fanns en GPS-enhet i mobilnätets basstation som kunde ge en uppsättning startinformation för att mobilen skulle få en ungefärlig position snabbt, och snabbare få en exakt, egenberäknad position. Ingen aning om det fortfarande finns, men det är ju inte en positioneringsmetod i sig, utan bara en starthjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev raol:

Jag vet att en del mobiler förr använde mobilnätet för att få en grovfix snabbt genom att det fanns en GPS-enhet i mobilnätets basstation som kunde ge en uppsättning startinformation för att mobilen skulle få en ungefärlig position snabbt, och snabbare få en exakt, egenberäknad position. Ingen aning om det fortfarande finns, men det är ju inte en positioneringsmetod i sig, utan bara en starthjälp.

Ja, det var det jag syftade på som ”delvis med hjälp av telefonnätet” och vad jag vet så finns det fortfarande enheter som använder detta. Dock inte för navigeringsappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

 

Jag har fortfarande alla sveriges papperssjökort inscannade och jag tror att de flesta är konverterade till BSB. Hittade de av en slump på ett USB-minne för någon vecka sedan.. hade inget program som fungerade på min dator (det som låg på stickan för win 98 fungerade inte) så jag la undan minnet.

 

Att korten är från 2000-talet gör väl inte så farligt mycket, inte många grund som flyttat sig sedan dess.

Jag har nog mina kvar oxå på någon backup hårddisk eller gammal backup CD om jag verkligen letar. Minns inte vad programmet hette, men det var ett gratisprogram och vill minnas det funkade på Win XP. Senare blev det programmet till gratis app och man kunde bara flytta över korten från PC till telefon. Nu verkar det programmet vara helt borta. Det var ju gammal teknik och lite omständigt att "installera" korten i programmet. Fördelen var att det var Sjöfartsverkets papperskort.

 

Vad hände förrätten med Sjöfartsverkets digitaliserade båtsportkort som fanns några år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt nöjd med min Garmin och det är en väldigt sofistikerad produkt. Dock tycker jag att det nästan känns smidigare med Eniro Sjökort, då man oftast har telefonen nära till hands och det går snabbare att hitta appen än att starta GPS:en och välja i menyn.

 

Upplever Eniros sjökort i klass med Sjöfartsverket webbaserade kartvisare, vilket borde vara godtagbart.

 https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/.

 

Ryktet om de så kallade "Eniro seglarna" eller "bullseglarna", dvs folk som navigerade utifrån sjökorten i telefonkatalogen och besökte det lokala bageriet för att lokalisera sig, är ett minne blott idag :) 

 

Nackdelen är att det inte framgår tillägsdata, som att man måste köra i öster sund, med en båt kortare än 12 meter, vid kastellet utanför Vaxholm. http://www.skargarden.se/kustbevakningen-skarper-kollen-i-leden-vid-kastellet/

 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Boanjohan:

Vad hände förrätten med Sjöfartsverkets digitaliserade båtsportkort som fanns några år?

 

Jag har en dubbelskiva med "det levande sjökortet" i bokhyllan. Har aldrig testat det. Fick det för ett par år sedan av en släkting som lagt seglandet på hyllan. Är det det du tänker på?

Min version är rättad tom 2003 alltså lite bättre än piratebay-korten som är från 99-00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Dava:

 

Jag har en dubbelskiva med "det levande sjökortet" i bokhyllan. Har aldrig testat det. Fick det för ett par år sedan av en släkting som lagt seglandet på hyllan. Är det det du tänker på?

Min version är rättad tom 2003 alltså lite bättre än piratebay-korten som är från 99-00

Just ja, så hette de. Ja det var de jag tänkte på. Om jag minns rätt sålde Sjöfartsverket det konceptet till en firma som sålde solceller (?). Efter det stannade väl utvecklingen och det självdog antar jag.

Nu kör ja som sagt Eniro på surfplatta och funkar fullt bra för mina behov, även om en riktig plotter är en mer stabil produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-07 vid 17:20 skrev Boanjohan:

Just ja, så hette de. Ja det var de jag tänkte på. Om jag minns rätt sålde Sjöfartsverket det konceptet till en firma som sålde solceller (?). Efter det stannade väl utvecklingen och det självdog antar jag.

Nu kör ja som sagt Eniro på surfplatta och funkar fullt bra för mina behov, även om en riktig plotter är en mer stabil produkt.

Det Levande Sjökortet från Sjöfartsverket lades ner för drygt 10 år sedan. Det påbörjades en ny modernare variant i Danmark som lades ner när den nästa var färdig. Solteknik sålde svenska rastersjökort som BSB filer, man slutade med detta 1/1 2019. Det som finns idag till dator är o-chart till OpenCPN, här är en länk med lite information https://www.sxk.se/vastkustkretsen/navigation-navigationsprogram 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-06 vid 17:11 skrev Dava:

Jag har fortfarande alla sveriges papperssjökort inscannade och jag tror att de flesta är konverterade till BSB. Hittade de av en slump på ett USB-minne för någon vecka sedan.. hade inget program som fungerade på min dator (det som låg på stickan för win 98 fungerade inte) så jag la undan minnet

SeaClear använde jag en gång för dessa kort. Har det på min dator med win 10 och det fungerar. http://www.sping.com/seaclear/
Har för mig att även OpenCpn klarar BSB KAP filer.  https://opencpn.org/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev b_syrsa:

Har för mig att även OpenCpn klarar BSB KAP filer.  https://opencpn.org/

Helt rätt OpenCPN klarar BSB kort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-06 vid 17:21 skrev ChristerN:

Ledsen för en kommentar som inte tillför något överhuvud taget till diskussionen men jag kunde inte låta bli ;) 

Så vitt jag vet så har iPad haft två typer av plattor:

1. De med SIM-korts plats och inbyggd GPS

2. De utan SIM-korts plats och utan inbyggd GPS

Ingen av typerna använder telefonnätet för positionering. (Inte i första hand, sen finns det ju tekniker för att lokalisera delvis mha telefonnätet också men det används vad jag vet inte av något navigationsprogram.)

Gissar att din padda är av typ 2.

Missade kommentaren, men vem har bråttom på sjön, speciellt på vintern :) 

 

Det stämmer, jag har version 2. Dvs utan gps. Jag syftar inte på telefonnätet som i gsm utan via wifi . Var annars får den sin positionering ifrån om inte från wifi signaler? Har jag missat något här?

 

Vad jag förstått så är fortfarande en gps signal säkrare och har bättre precision än om man får sin postion via wifi.

Därav så använder jag en bad elf (som ändå har en missvisning på upp till 3m beroende på hur många master den har kontakt med osv).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jocke_ronnqvist:

Vad jag förstått så är fortfarande en gps signal säkrare och har bättre precision än om man får sin postion via wifi.

Position via Wifi? Hur menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett märkligt val av apple att inte ha GPS i sin icke SIM-korts surfplatta (alltså endast wifi). Jag trodde naivt att alla surfplattor och smartphones idag hade GPS som standard.

Själv kör jag med Samsungs billigaste 10" surfplatta som inte har SIM-kort men den har GPS. Och till det Eniro (med hydrographica) sparade som offline över den del av Sthlms skärgård jag rör mig i. Offlinekartorna har en bugg som gör att de ibland och delvis tappar i upplösning när man zoomat in mycket och även tappar färg på röda och blå förtöjningsplatser (hydrographicas markeringar) så de bara blir grå. Irriterande men något man kan överleva.

 

Behöver jag uppkoppling till plattan internetdelar jag från telefon.

 

Tidigare hade jag mobilversionen av Seaclear (hete något annag men var typ samma grafik) med pirate bay kort i BSB-format i form av skannade papperssjökort. Den dög som komplement till en handhållen Garmin jag hade till lilla segelbåten. Då BSB-korten var gamla byttes det till Eniro. Garmin + Eniro dög fram till jag bytte ut segelbåten till motorbåt och inte längre hade behov av vädertäthet, då blev det istället bara surfplatta. Och papperskort i stuven i ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet kan surfplattan/telefonen hämta grova positioner från wifi nätverk inom sin täckningsradie. De använder dessa för att grovt snabba på positionsbestämning medan den skapar kontakt med alla GPS sateliter. Mer än så och hur det går till  vet jag inte. Denna funktion är/var i alla fall beskriven i info till någon telefon/platta jag hade eller har.

Grov position kan vara flera hundra meter från verklig position.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en teknik som heter A-GPS eller assisted GPS. Det är att mobiltelefoner och liknande saker använder mobilnätet för att grovt bestämma sin position så att det går betydligt fortare att hitta GPS satelliterna.

 

Sen så finns det även möjlighet att använda just Wifi för att hitta sin position men det används möjligtvis inuti offentliga byggnader, köpcentrum och liknande eftersom Wifi har en maximal räckvidd på ungefär 50 meter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Position via Wifi? Hur menar du?

Att den använder wifi och olika master för att samla platsinformation. Likväl som att den använder flera gps-sateliter.

Ett exempel är ju att man kopplar sig med wifi mot en mobiltelefon. Men efter lite sökande så visar det att jag har fel, iallafall delvis. Det verkar som att en telefon använder gps + wifi mm för att samla platsinformation.

 

"Platstjänster använder GPS och Bluetooth (om de är tillgängliga) i kombination med crowdsource-insamlade Wi-Fi-nätverk och mobilmaster till att fastställa den ungefärliga platsen för enheten." 

https://www.apple.com/se/legal/privacy/data/sv/location-services/

 

Men vad jag har läst mig till tidigare är att en avsedd plotter osv har bättre precision än en telefon/ipad oavsett om denne har gps eller ej. Utveckling sker hela tiden så kanske är det inte längre så.

 

Vad gäller mig själv så skulle jag ändå välja en plotter eller annan elektronik t.ex. Bad Elf avsedd för navigation, inte minst för min egen känsla och för att jag tycker det är lättare att avgöra hur bra precision man har. Då det brukar stå angivet.

 

Jag skulle absolut kunna tänka mig att använda bara en telefon / padda för mindre turer men då skulle jag hålla mer distans och vara noggrann med utkik när jag närmar mig grundare vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev jocke_ronnqvist:

Missade kommentaren, men vem har bråttom på sjön, speciellt på vintern :) 

 

Det stämmer, jag har version 2. Dvs utan gps. Jag syftar inte på telefonnätet som i gsm utan via wifi . Var annars får den sin positionering ifrån om inte från wifi signaler? Har jag missat något här?

 

Vad jag förstått så är fortfarande en gps signal säkrare och har bättre precision än om man får sin postion via wifi.

Därav så använder jag en bad elf (som ändå har en missvisning på upp till 3m beroende på hur många master den har kontakt med osv).

Tycker du har fått bra och riktiga svar ovan, dvs ingen telefon/platta med navigeringsapp för sjöbruk får (idag) sin position från wifi. Om man tänker efter så är det inte många stationära wifi ute på havet...

Missvisningen på normal GPS ligger enligt min erfarenhet alltid över 3 meter och man kan aldrig räkna med att den är noggrannare än 5, oavsett antalet satelliter den fångar. Att sen sjökorten har ännu sämre noggrannhet (och blir sämre och sämre i det sk Sjökortslyftet) är en annan sak man måste tänka på. Endast Hydrografica har bättre noggrannhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger på tråden.

Nån som har läst på vilken läsplatta som är mest prisvärd att använda för tex eniro på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-22 vid 18:12 skrev ChristerN:

Missvisningen på normal GPS ligger enligt min erfarenhet alltid över 3 meter och man kan aldrig räkna med att den är noggrannare än 5 ...

Det är ändå väldigt bra tycker jag! Det är inte ofta man vill komma närmre ett grund än 3-5 meter med en båt på runt 10 meter 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Det är ändå väldigt bra tycker jag! Det är inte ofta man vill komma närmre ett grund än 3-5 meter med en båt på runt 10 meter 😀

Är grundet 3-5 meter rakt ner är det ingen fara.😉😂 Fast sticker båten djupare än 3 så ska man nog vara lite vaksam och hålla utkik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har laddat ner OpenCPN 5.8. Ser ju ok ut. Men jag skulle vilja använda [Eniro] /Skippo /också/.

Mitt "problem" är att jag har en windows (10) PC ombord. Lugn, den är fläktlös! Men jag vill inte uppdatera till 11 (som vad jag förstår kan köra Android-appar) - har inte testat det och räknar med att det funkar sådär och resan med W11 och tillbaka vill jag undvika.

 

Sååå, till min fråga; har någon använt Skippo's "WebApp", dvs att Skippo mjukvara körs i en webläsare.

Och i så fall, fungerar den lika bra (premium) som Android / iOS apparna?

 

Frågar för jag vill inte betala Skippo Premium innan jag vet. Det ser ut som vissa saker kan bli knepigare i web-läsaren. När jag skummar igenom Skippo's alla FAQs så verkar de inte vara speciellt verbala när det gäller WebAppen. Ofta står att man ska ladda ner App (och det är ju då för Android/iOS).

 

Stort TACK på förhand!

 

BTW - på de kort som dator och platt-tillverkare köper för att se till att du kan stoppa in ett sim-kort och använda 4G (Mobildata - vilket du använder även nära kusten och som INTE är Wi-Fl) har det varit mycket vanligt att GPS enheten ochså sitter i. Jag (gissar) att det därför finns många enheter därute som antigen har GPS och Sim-kortsplats eller ingetdera. Sedan finns det säkert GPS enheter i chipset och separat så det kan ändras. Det borde gå att få tag i en platta med GPS utan sim-kort, precis som den SIMRAD min kompis har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippo på datorn funkar mycket bättre än det kompletta skräpet till app som de ändrade till när de tog över från Eniro (Eniro på sjön funkade bra). På datorn funkar det, än så länge, fortfarande lika bra som på Eniro-tiden. Dock använder jag det bara på en stationär dator hemma, mest för att kunna kolla på sjökort och AIS-data, så jag vet inte hur GPS-funktionen är i den versionen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev raol:

Skippo på datorn funkar mycket bättre än det kompletta skräpet till app som de ändrade till när de tog över från Eniro (Eniro på sjön funkade bra). På datorn funkar det, än så länge, fortfarande lika bra som på Eniro-tiden. Dock använder jag det bara på en stationär dator hemma, mest för att kunna kolla på sjökort och AIS-data, så jag vet inte hur GPS-funktionen är i den versionen.

Vad är det som inte fungerar med den nya appen då?

Jag kan själv tycka det är dumt att sparade rutter och spår har flyttats bort från huvudmeny, och att man istället går till profilsidan och swipar vänster för att ta fram dom.

  

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-10 vid 10:02 skrev Landgren123:

Hänger på tråden.

Nån som har läst på vilken läsplatta som är mest prisvärd att använda för tex eniro på sjön.

Kanske någon av modellerna från Oukitel, om du vill ha en enhet med stort batteri så är nog RT2 bett bra val med 20.000 mAh.

Annars är det en ny modell på gång som heter RT5, men den verkar inte säljas i Europa än.

 

https://oukitel.com/pages/rugged-tablet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev No_jah:

Vad är det som inte fungerar med den nya appen då?

Jag kan själv tycka det är dumt att sparade rutterna och spår har flyttats bort från huvudmeny, och att man istället går till profilsidan och swipar vänster för att ta fram dom.

  

Oftast startar den inte på min mobil. Hittar ingen uppenbar orsak. Det hjälper inte att försöka flera gånger i rad, men nästa dag kan den starta normalt igen.

När man drar i kartan för att flytta placeras markörer i stället. Nån puckoprogrammerare har väl inte fattat hur folk använder en sån app...

Ibland panorerar kartan tillbaks till en slumpmässigt vald plats i kartan, gång på gång utan att det går att bryta. Farligt om man använder den för att navigera och den helt plötsligt börjar göra så.

AIS-symbolerna ser ut som skit. Helt värdelösa.

Man har tagit en helt ok produkt och, helt utan anledning, förstört. Hade det inte varit för att jag vill ha AIS-vyn på datorn hade jag begärt pengarna tillbaks, eftersom Skippos skräpapp inte är det jag betalade för när jag skaffade EPS i vintras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@raol, tack för utmärkt input. Tack, tror jag vågar pynta för "premium" och eventuellt kort/karta nu :) Tyvärr måste jag köpa till en GPS-givare eftersom datorn inte har GPS alls, först då kan jag testa hur det funkar under färd. Min arbetsdator brann förra året och den hade både 4G, GSP och touch. Men den hade nog dragit nog för mycket ström.

 

Det är nog tyvärr en trend att leverantörer går på "native" i stället för webapp. Moderna webläsare har allt som en app har men det är enklare att samla användardata med en app för app-makaren (google samlar allt överallt i alla fall). Trenden går ut på att leverantörer ofta säger att det är för dyrt att göra en web-app. Struntprat. En rimlig anledning är att Safari inte underhålls ordentligt av Apple, men Chrome finns för både iOS och MacOSX. Hursomhelst så när de har börjat med sitt app:ande så kommer fler och fler saker att behöva skötas genom den (appen) eftersom de i denna trista trends anda satsar på app-appen. Som att jag måste använda en mobil-j*vel för att betala abbonemangs-sk*t*n. Sånt irriterar mig storeligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dany_ms:

@raol, tack för utmärkt input. Tack, tror jag vågar pynta för "premium" och eventuellt kort/karta nu :) Tyvärr måste jag köpa till en GPS-givare eftersom datorn inte har GPS alls, först då kan jag testa hur det funkar under färd. Min arbetsdator brann förra året och den hade både 4G, GSP och touch. Men den hade nog dragit nog för mycket ström.

 

Det är nog tyvärr en trend att leverantörer går på "native" i stället för webapp. Moderna webläsare har allt som en app har men det är enklare att samla användardata med en app för app-makaren (google samlar allt överallt i alla fall). Trenden går ut på att leverantörer ofta säger att det är för dyrt att göra en web-app. Struntprat. En rimlig anledning är att Safari inte underhålls ordentligt av Apple, men Chrome finns för både iOS och MacOSX. Hursomhelst så när de har börjat med sitt app:ande så kommer fler och fler saker att behöva skötas genom den (appen) eftersom de i denna trista trends anda satsar på app-appen. Som att jag måste använda en mobil-j*vel för att betala abbonemangs-sk*t*n. Sånt irriterar mig storeligen.

En korrekt utformad webbsida (avskyr begreppet "webbapp") funkar i alla webbläsare. De som inte funkar på alla har varit lata och valt ickestandardlösningar som bara finns i vissa webbläsare, dvs Chrome-syndromet. Själv använder jag Firefox, men mer och mer slutar fungera där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...