Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rapid

Bo i båt - grefab

Rekommendera Poster

Hej!

 

kan någon svara på hur det funkar i praktiken på grefabs hamnar (Göteborg). Är det någon som faktiskt bryr sig om man bor några veckor i sin båt?

 

Sökt mig galen men har inte riktigt fått klarhet.. i mer officiella kanaler går budskapet fram tidigt, dvs. att det inte tillåts. Gissar dock att verkligheten är en annan?

 

Om det spelar någon roll så gäller det en segelbåt i medelstorlek (30-31 fot) och därmed inte några stora uttag av el

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båtar kan sjunka i en Grefab hamn och det finns nog ingen personal som märker detta. Har haft båt hos Grefab i 30+ år och kan inte minnas jag mött någon personal på bryggan. Jo en gång träffade jag en som fixade en droppande kran, inte annars.

 

Toa frågan går väl att lösa iland.

I år blev jag shockad, toan var städad, det fanns tvål, toapapper och pappershanddukar. Kan inte minnas något liknande tidigare.

 

Vi har bryggseglat typ fredag-lördag pga jobbat sent och sedan kastat loss lördag.

 

Om du gör det med låg profil går det säkert fint

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personalen kanske inte ser, men det finns alltid nån grinig bryggranne som är regelfascist och säkert kan anmäla att man sett nån som bor i båten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Grefab har regler om att man inte får bo i sin båt?

Jag hade gått på principen "bättre att be om förlåtelse än om tillåtelse" :)
Bara man inte riskerar att bli av med platsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju ha fel i detta men det är väl skillnad på att bo i sin båt och att övernatta i den. Jag skulle inte tveka att övernatta i min båt några veckor i hamnen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag kan ju ha fel i detta men det är väl skillnad på att bo i sin båt och att övernatta i den. Jag skulle inte tveka att övernatta i min båt några veckor i hamnen.

@StyrmanKarlssonJa det var mer korrekt uttryckt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt villkoren

c. Kunden får inte nyttja båt vid förtöjningsplats eller på annan plats inom hamnområdet för eget eller annans boende med undantag för tillfällig övernattning.

 

Vad som är tillfälligt framgår inte, men om man har ett "riktigt" boende så bör väl övernattning räknas som tillfällig oavsett hur lång tid det rör sig om. Det är ju inte den ordinarie bostaden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grinig bryggranne som anmäler att någon bor i båten har hål i huvudet!

Varför jag tänker så är att om någon vistas i sin båt blir det indirekt stöldskydd för grannarna.

 

Grefab tillåter inte heller att vi kunder är med i frihamnsavtalet och därmed skall inte tyska och danska seglare kunna förtöja i Grefabhamnar.

Varje år ser jag flera "främmande båtar" som förtöjer i Fiskebäck, naturälskande seglare som inte gör något väsen, bara de inte ligger på min plats när jag kommer tillbaka på söndagkvällen gillar jag dessa seglare av samma skäl. En tjuv bör inte första hand stjäla inom synhåll från båt med folk ombord.

 

Det är bara svenskar som följer reglerna till punkt och pricka, söderut är man lite mer flexibel och det funkar oxå

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Grinig bryggranne som anmäler att någon bor i båten har hål i huvudet!

Varför jag tänker så är att om någon vistas i sin båt blir det indirekt stöldskydd för grannarna.

Jag har sett klubbar som tillåtit husvagnar och husbilar på uppläggningsplatsen under vinterhalvåret. Ganska smart sätt att få lite gratis bevakning, om nu inte husvagnsfolket är alt för klåfingriga.

 

Det verkar inte finnas några särskilda "straff" hos Grefab för de som övernattar "för länge" i sin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå med i aktuell hamnförening och ta några extra vaktpass, så lär väl ingen ha alltför stora åsikter.

 

Jag tolkar bestämmelserna så att så länge du har kvar ordinarie bostad i land så är boendet i båten tillfälligt, du kan ju flytta iland dagen därpå om nu någon har åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en ute i Björlanda nu i vinter som bodde i en Maxi 77:a. Hans hund fick avlivas pga, ålder så gubben var lite nedstämd så efter att han flyttade båten från pirarna som är den enda platsen båtar får ligga i under vintern eftersom där finns det ström och strömbildare som håller isfritt. Som sagt så flyttade han båten till sin ordinarie plats och sedan söp han till på lördags kvällen. På söndagen hittade han flytandes mellan bryggor och båtar, död och avliden precis som hunden hans.
Att ligga vid bryggan och supa har sina risker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan korttidshyra i Grefabs hamnar som gäst en månad för 1/3 av säsongsrpriset för aktuell båtstorlek, dvs ca  2400:-. Frihamnsavtalet är annars suveränt 1/3 del av normal dygnshyran ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för kloka ord! Det var precis vad jag hoppades på att få höra.

Frågar åt mina föräldrar. Min pappa kan inte låta bli att fixa till andras förtöjningar osv. Båtgrannar lär inte klaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-14 vid 15:13 skrev pseudonym:

Vi hade en ute i Björlanda nu i vinter som bodde i en Maxi 77:a. Hans hund fick avlivas pga, ålder så gubben var lite nedstämd så efter att han flyttade båten från pirarna som är den enda platsen båtar får ligga i under vintern eftersom där finns det ström och strömbildare som håller isfritt. Som sagt så flyttade han båten till sin ordinarie plats och sedan söp han till på lördags kvällen. På söndagen hittade han flytandes mellan bryggor och båtar, död och avliden precis som hunden hans.
Att ligga vid bryggan och supa har sina risker.

Aha så det var det som hände, var själv där den helgen o fixa med båten. Såg inget men läste om det dagens efter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...