Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stenelaw

Johnson 55 hackar och hoppar

Rekommendera Poster

Någon som har en idé om vad som hänt med min gamla Johnson? 
 När den kommer ner i vattnet så hoppar och slår motorn så man tror fästena ska gå av. 
 

jag körde emot något i höstas så min kolfiberpropp gick sönder. Bytte till en aluminiumpropp och körde den första gången nu i helgen. 
 

Jag har två filmer på eländet här:

https://www.dropbox.com/sh/yd1syqgmr6l8bqc/AAAx9bOFOoNnLy_x6HjjLJeFa?dl=0

 

drivning eller motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man får absolut inte köra med motorn i uppfällt läge så som du gör, då går impellern i vatten pumpen sönder, den är förmodligen kass nu.

 

Angående att motorn hoppar tyder på att du har ett allvarligt fel i växelhuset, det behöver inspekteras av någon som kan den biten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som touchwood skriver, har du inte tur som jag vet inte vad så har du garanterat bränt impellern och i värsta fall även impellerhuset med den torrkörningen. Den ryckiga gången kan vara ett tätt lågfartsmunstycke. Jag sparkade igång en motor som stått en tio år. Gjorde rent förgasaren men vid provkörning så betedde den sig ungefär som din. Ökade lite på tomgångsmunstycket och då försvann problematiken. Det innebär ju inte att det är samma problem för dig. Varje motorsort är lite unik .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Stenelaw:

Någon som har en idé om vad som hänt med min gamla Johnson? 
 När den kommer ner i vattnet så hoppar och slår motorn så man tror fästena ska gå av. 
 

jag körde emot något i höstas så min kolfiberpropp gick sönder. Bytte till en aluminiumpropp och körde den första gången nu i helgen. 
 

Jag har två filmer på eländet här:

https://www.dropbox.com/sh/yd1syqgmr6l8bqc/AAAx9bOFOoNnLy_x6HjjLJeFa?dl=0

 

drivning eller motor?

Har du kollat så propellern är hel? Ser ut som om det kan vara något som.är skevt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern är okay. Har aldrig bränt en impeller med några sekunder torrkörning men jag vet vad ni menar. Plockade isär växelhuset idag och hittade inget konstigt… annat än att en av kablarna till solenoiderna var uppskrapad. Kan ha blivit kortis..?  … ska rengöra förgasarna och putta ner skiten i sjön igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter som sliten växelclutch så att växeln rappar över.

Dyrt byte av drev och clutch.

Perra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beter sig backväxeln likadant? Det är med största sannolikhet något som har pajat i växelhuset. Om du har grundstött så har förmodligen en kugge på drivaxelkransen eller framväxlen som gått av eller skadats. Oavsett så är det nog inte värt att laga på en så gammal motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Marina16GT:

Har du kollat så propellern är hel? Ser ut som om det kan vara något som.är skevt

Proppen är ny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Craycoat:

Beter sig backväxeln likadant? Det är med största sannolikhet något som har pajat i växelhuset. Om du har grundstött så har förmodligen en kugge på drivaxelkransen eller framväxlen som gått av eller skadats. Oavsett så är det nog inte värt att laga på en så gammal motor.

märker inte av någon trasig kugge när man vrider axeln för hand...

Dock får jag inte ur kransen för jag har ingen låsringstång som når ner till låsringarna =( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Stenelaw:

märker inte av någon trasig kugge när man vrider axeln för hand...

Dock får jag inte ur kransen för jag har ingen låsringstång som når ner till låsringarna =( 

Det kan bero på att det inte finns något tryck på propelleraxeln när du vrider för hand. När propellern snurrar skapas ett tryck framåt på propelleraxeln. Du kan inte få upp drivaxeln genom att ta bort packningarna. Du måste dra ur propelleraxellagret för att komma åt muttern som håller drivaxelkransen. Du kommer bog behöva en avdragare för detta jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet att dom motorerna fanns med elektrisk växel, har du det på den ?

 

Då går det bara EN vajer till reglaget (gasen).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Det kan bero på att det inte finns något tryck på propelleraxeln när du vrider för hand. När propellern snurrar skapas ett tryck framåt på propelleraxeln. Du kan inte få upp drivaxeln genom att ta bort packningarna. Du måste dra ur propelleraxellagret för att komma åt muttern som håller drivaxelkransen. Du kommer bog behöva en avdragare för detta jobb.

Propelleraxellagret får jag ut med avdragaren, men innanför den sitter två svåråtkomna låsringar... får svetsa ihop en egen tång för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev touchwood:

 

Jag vet att dom motorerna fanns med elektrisk växel, har du det på den ?

 

Då går det bara EN vajer till reglaget (gasen).

 

Yep, Hydroelectric shift.

Det är därför jag funderar på om det kan vara en kortis till växelsolenoiderna  som gör att den tappar och hoppar på växeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stenelaw:

Yep, Hydroelectric shift.

Det är därför jag funderar på om det kan vara en kortis till växelsolenoiderna  som gör att den tappar och hoppar på växeln.

 

Det låter ju som den mest troliga förklaringen. Kolla det innan du ger dig in i växelhuset. Utan att ha någon erfarenhet själv av dessa system så misstänker jag ändå att växeln är i neutral vid spänningslöst, så om det blir det kortis eller för låg spänning så släpper växeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Det låter ju som den mest troliga förklaringen. Kolla det innan du ger dig in i växelhuset. Utan att ha någon erfarenhet själv av dessa system så misstänker jag ändå att växeln är i neutral vid spänningslöst, så om det blir det kortis eller för låg spänning så släpper växeln.

 

Japp det kan vara något som får solenoiden att hoppa fram och tillbaka, elfel, glappkontakt....

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...