Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ElinW

Skvallerstråle Mercury 2takt 175hk efi

Rekommendera Poster

Bytte igår proppeller och impeller. Tyvärr var kylröret som är i plast (det som är 20mm i dismeter o ca 15cm lång) skadat, så jag tejpade med eltejp och allt gick på. 
 

jag provkörde med med vattenslang i mitt lågvattenintag som sitter precis under skrovet. 
 

Körde 40sek på tomgång, kom inge vatten ur skvallerstrålen, men man kanske lär vänta längre ? 
 

Borde jag byta röret eller är det lugnt ? 
det är väl mest som en hylsa för det inre röret ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska lägga inden i vattnet idag o tånkte hur länge kan man vänta på skvallerstrålen innan man borde bli orolig ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så det inte sitter skit i utloppet eller några cm in. Bytte impeller på min grannes båt i våras och där kom ingen stråle heller, men utloppet var där helt igensatt. Ta t ex en bit grästrimmertråd och för in i skvallerhålet och gör rent innan du drar fler slutsatser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara en liten det av kylvattnet som kommer ut ur skvallerhålet. Majoriteten gåt ut med avgaserna genom propellern, så bara för att det inte kommer något vatten ur skvallerröret behöver det inte innebära att motorn inte blir kyld. Men det tryggar ju en att motorn ”skvallrar” att det finns vatten i systemet...jag hade inte kört utan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eltape och vatten lär ju inte fungera, byt röret om du vill att motorn ska få kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gelis:

Eltape och vatten lär ju inte fungera, byt röret om du vill att motorn ska få kylning.

Haha, ja glömde skriva det.... typiskt obra kombination!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Det är bara en liten det av kylvattnet som kommer ut ur skvallerhålet. Majoriteten gåt ut med avgaserna genom propellern, så bara för att det inte kommer något vatten ur skvallerröret behöver det inte innebära att motorn inte blir kyld. Men det tryggar ju en att motorn ”skvallrar” att det finns vatten i systemet...jag hade inte kört utan

Jag håller inte riktigt med dig här... 

 

Om det inte är stop i slangen är utebliven skvallerstråle normalt lika med utebliven kylning.

 

På de flesta maskiner exvis Yamaha kommer skvallerstrålen så fort vatten börjar fylla blocket. I de fallen säger däremot inte skvallerstrålen att motorn nödvändigtvis får tillräcklig kylning, utan är mer en indikation att vatten når power head.

 

På många av Mercurys 2t- maskiner, exvis dessa V6or sitter skvallerstrålen efter termostaterna dvs kommer det stråle har hela motorn fått vatten. Det finns ett litet hål i termostaten som gör att det skall komma vatten även när termostaten är stängd, men det ärgar ofta igen om man inte servar termostaterna varje år som man borde. Skvallerstrålen på dessa motorer pulserar i takt med termostatens arbete och kommer ofta först efter ca 20 sekunder iom att vattnet först fyller motorn innan det når termostathuset. Vill man testa om det kommer ordentligt med vatten är det enklast att ta ur termostaterna och starta motorn utan. Det bör då komma vatten relativt fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ElinW:

Bytte igår proppeller och impeller. Tyvärr var kylröret som är i plast (det som är 20mm i dismeter o ca 15cm lång) skadat, så jag tejpade med eltejp och allt gick på. 
 

jag provkörde med med vattenslang i mitt lågvattenintag som sitter precis under skrovet. 
 

Körde 40sek på tomgång, kom inge vatten ur skvallerstrålen, men man kanske lär vänta längre ? 
 

Borde jag byta röret eller är det lugnt ? 
det är väl mest som en hylsa för det inre röret ?

Om det är det plaströr jag tror att du menar är det som sagt främst en styrning för att kopparröret skall hamna rätt i gummianslutningen på impellerhuset.

 

Dock är dessa pumpar en förbrukningsvara och bör bytas ibland. Jag bytte mitt lock/hus och bottenplatta vilket gav bättre vattentryck på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...