Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nilsh

Transportera 4-taktare liggandes

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska transportera min Yamaha 4hk 2014 i bilen. Har hört av vissa att man isåfall ska lägga den med sidan med oljetanken uppåt. Dock snackade jag med en yamaha-tekniker som sa att man skulle lägga den med rorkulten nedåt(Samma sida där oljetanken är). Någon som vet vad som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag antar att det är en 4-taktare, då du skriver att den är från 2014!? Man brukar transportera 4-taktare med rorkult ner, precis som din yamahatekniker sa. Förgasaren ska då vara på den sidan som blir vänd uppåt. Du skriver att motorn har en oljetank, vad menar du med det? Eller är det oljepåfyllningen till motorn som du avser?

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Jag antar att det är en 4-taktare, då du skriver att den är från 2014!? Man brukar transportera 4-taktare med rorkult ner, precis som din yamahatekniker sa. Förgasaren ska då vara på den sidan som blir vänd uppåt. Du skriver att motorn har en oljetank, vad menar du med det? Eller är det oljepåfyllningen till motorn som du avser?

Yes var oljepåfyllningen jag menade. Så den sidan blir ju då nedåt. Sedan sa han något om att bränslekranen skulle stängas men jag använder inte någon extern tank till motorn så vet inte om det är nödvändigt? Osäker isåfall vilket håll den ska dras åt för att stängas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fyrtakts-Honda skall ligga på ena sidan, rorkultssidan, där finns det speciella klackar som en anvisning om hur den skall ligga. Om du kollar mer noga på din Yamaha så gissar jag att det finns likadana klackar eller anvisningar på ena sidan på den motorn också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Min fyrtakts-Honda skall ligga på ena sidan, rorkultssidan, där finns det speciella klackar som en anvisning om hur den skall ligga. Om du kollar mer noga på din Yamaha så gissar jag att det finns likadana klackar eller anvisningar på ena sidan på den motorn också.

Tyvärr ingenting som anvisar vilken sida som ska ligga ner på motorn. Men det verkar som att rorkulten ner gäller även för yamaha

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas (från när jag köpte min Suzuki för ett antal år sedan) att det var Yamaha som var "tåligare" än de flesta andra märken avseende detta, den skulle kunna transporteras på mer än en sida på grund av någon speciell konstruktion. Bäst är att googla efter en instruktionsbok eller fråga en återförsäljare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, sida 60 i bifogad instruktionsbok visar hur motorn ska förvaras/transporteras. Hur bränslekranen fungerar hittar du på sida 21.

 

 

P6BVF819984M.PDF

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, sida 60 i bifogad instruktionsbok visar hur motorn ska förvaras/transporteras. Hur bränslekranen fungerar hittar du på sida 21.

 

 

P6BVF819984M.PDF

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-13 vid 07:06 skrev Martin76:

Vill minnas (från när jag köpte min Suzuki för ett antal år sedan) att det var Yamaha som var "tåligare" än de flesta andra märken avseende detta, den skulle kunna transporteras på mer än en sida på grund av någon speciell konstruktion. Bäst är att googla efter en instruktionsbok eller fråga en återförsäljare.

Tycker mig också hört någonstans att Yamaha skulle ha extra tät konstruktion så att det inte var några problem med att transportera den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...