Jump to content
Sunday 03 July 2022
simonsaysboat

Mercury "60Hk" 2 takt 2003 svajar i varvtal och tappar sen fart helt!?

Recommended Posts

Hej Boat Lovers!

Min införskaffade Mercury "60Hk" 2 takt 2003 hade jag min första tur med igår och allt var frid och fröjd.

Startade bra, gick som ett skott och hade en rapp respons generellt.

Efter även några stop med fiske och lite smygande runt vassar så skulle vi köra hemåt, då började den gå upp och ner i varvtalet.

Efter ett kort stop strax efter det gick det bara att köra ca 5-10 knop trots full gas, dubbelkollade luften och pumpade på bensinen.

Det var rel. lite kvar men inte extremt. Efter det gick den bra en stund igen och sen kom samma problem snabbt igen, till och från.

Märkte att den gick bättre några sekunder när man chokade i farten.

Just nu känns det som om det kan vara vad som helst. Antingen ett IDLE-givar problem, luften, bensinen, värme eller kombinerat???

Någon nämnde även "neutrallägesgivaren" men det känns långsökt pga. att problemet är inkonsekvent (kommer och går lite slumpartat/ojämt).

Har någon en bra teori som kan hjälpa mig vidare?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev simonsaysboat:

dubbelkollade luften och pumpade på bensinen.

Det var rel. lite kvar men inte extremt. Efter det gick den bra en stund igen och sen kom samma problem snabbt igen, till och från.

 

Det brukar vara så att när man kör tanken tom, det är då den suger med sig skiten som ligger i tanken.

 

Kan det ha varit så eller var det en ren tank med fräsch bensin i ?

 

Låter som den inte får tillräckligt med bensin.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev simonsaysboat:

Märkte att den gick bättre några sekunder när man chokade i farten.

 

Också ett tecken på att den får för lite bränsle, när du chokar den får den mer bränsle och då piggnar den till.

 

Jag tror du har skit i förgasarna, ta bort kåpa och luftburken och spruta startgas i förgasarna när du kör och se om den går bättre just när du sprutar, gör den det så är det ytterligare ett tecken på bränslebrist.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev touchwood:

 

Det brukar vara så att när man kör tanken tom, det är då den suger med sig skiten som ligger i tanken.

 

Kan det ha varit så eller var det en ren tank med fräsch bensin i ?

 

Låter som den inte får tillräckligt med bensin.

 

 

3 timmar sedan skrev touchwood:

 

Också ett tecken på att den får för lite bränsle, när du chokar den får den mer bränsle och då piggnar den till.

 

Jag tror du har skit i förgasarna, ta bort kåpa och luftburken och spruta startgas i förgasarna när du kör och se om den går bättre just när du sprutar, gör den det så är det ytterligare ett tecken på bränslebrist.

 

Generellt för olika bensinmotorer, utan att ta hänsyn till olika elektroniska kontrollfunktioner så har du problem med bränsleförsörjningen.

Nu skriver du inte vad du har för slags tank, men i dess ”sugrör” kan det finnas en finmaskig sil som det kan fastna skräp i. Sedan brukar det finnas en sil även i bränslepumpen, och dessa brukar vara lätta att ta isär utan verktyg.

Kolla detta innan du ger dig på förgasaren, men det är ju klart att om silarna släpper igenom skräp fastnar det ju så så småningom i förgasarens flottörhus.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack alla för svaren!

Jag har nu bytt tank (hade en extra), tankade i ren ny bensin (den andra var gammal) och hade i tillsats för rengöring och blytillsats för att få bort ev kristallbildning mm.

Nu funkar allt helt felfritt igen...PUST!👍😎🍾🥂

Edited by simonsaysboat
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade PRECIS samma problem på min Mercury 40hk från 2000. Den funkade perfekt till tanken var ungefär halv full och därefter började den tappar varv/ ork från och till vid högre varvtal. Min misstanke var att den sög luft från nedre delen av tanken på något vis och att kanske bensinslangen i tanken var sprucken, krackelerad eller dylikt. När det hände pumpade jag med blåsan för att hjälpa till och blåsan var då alltid helt lös/ tom, men så snart jag lyckades ”pumpa upp” den igen gick motorn bra igen. Ju lägra mängd bränsle i tanken, desto större problem. Vid tankbyte funkade den sen helt perfekt. Så bra att det löste sig för dig!

 

I övrigt hade jag inte ett enda problem med motorn på 20 år och den startade alltid direkt, även efter vinterförvaring utomhus. Och att motorn inte får tillräckligt med bränsle kan man ju inte anklaga motorn för 😅 Så jag kan bara gratulera till fin motor!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hur går Rydsen nu med den "nya" motorn jämfört med den gamla ?

 

Är du nöjd med ditt val ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade problem med att min Yamaha 30hk 2-takt gick väldigt ojämnt vid högre hastigheter. Inte ens serviceteknikerna kunde hitta felet. Visade sig att det var så enkelt som att ena gasvajern/axeln(tror det heter så iaf) hade hamnat lite snett och utanför vilket gjorde att den inte kom i helt när jag började gasa . Satte ett buntband så löste sig allt.

 

Annars kanske det kan vara brist på bensin till motorn? Alt något skit i bränslet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy