Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
simonsaysboat

Mercury "60Hk" 2 takt 2003 svajar i varvtal och tappar sen fart helt!?

Rekommendera Poster

Hej Boat Lovers!

Min införskaffade Mercury "60Hk" 2 takt 2003 hade jag min första tur med igår och allt var frid och fröjd.

Startade bra, gick som ett skott och hade en rapp respons generellt.

Efter även några stop med fiske och lite smygande runt vassar så skulle vi köra hemåt, då började den gå upp och ner i varvtalet.

Efter ett kort stop strax efter det gick det bara att köra ca 5-10 knop trots full gas, dubbelkollade luften och pumpade på bensinen.

Det var rel. lite kvar men inte extremt. Efter det gick den bra en stund igen och sen kom samma problem snabbt igen, till och från.

Märkte att den gick bättre några sekunder när man chokade i farten.

Just nu känns det som om det kan vara vad som helst. Antingen ett IDLE-givar problem, luften, bensinen, värme eller kombinerat???

Någon nämnde även "neutrallägesgivaren" men det känns långsökt pga. att problemet är inkonsekvent (kommer och går lite slumpartat/ojämt).

Har någon en bra teori som kan hjälpa mig vidare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev simonsaysboat:

dubbelkollade luften och pumpade på bensinen.

Det var rel. lite kvar men inte extremt. Efter det gick den bra en stund igen och sen kom samma problem snabbt igen, till och från.

 

Det brukar vara så att när man kör tanken tom, det är då den suger med sig skiten som ligger i tanken.

 

Kan det ha varit så eller var det en ren tank med fräsch bensin i ?

 

Låter som den inte får tillräckligt med bensin.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev simonsaysboat:

Märkte att den gick bättre några sekunder när man chokade i farten.

 

Också ett tecken på att den får för lite bränsle, när du chokar den får den mer bränsle och då piggnar den till.

 

Jag tror du har skit i förgasarna, ta bort kåpa och luftburken och spruta startgas i förgasarna när du kör och se om den går bättre just när du sprutar, gör den det så är det ytterligare ett tecken på bränslebrist.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev touchwood:

 

Det brukar vara så att när man kör tanken tom, det är då den suger med sig skiten som ligger i tanken.

 

Kan det ha varit så eller var det en ren tank med fräsch bensin i ?

 

Låter som den inte får tillräckligt med bensin.

 

 

3 timmar sedan skrev touchwood:

 

Också ett tecken på att den får för lite bränsle, när du chokar den får den mer bränsle och då piggnar den till.

 

Jag tror du har skit i förgasarna, ta bort kåpa och luftburken och spruta startgas i förgasarna när du kör och se om den går bättre just när du sprutar, gör den det så är det ytterligare ett tecken på bränslebrist.

 

Generellt för olika bensinmotorer, utan att ta hänsyn till olika elektroniska kontrollfunktioner så har du problem med bränsleförsörjningen.

Nu skriver du inte vad du har för slags tank, men i dess ”sugrör” kan det finnas en finmaskig sil som det kan fastna skräp i. Sedan brukar det finnas en sil även i bränslepumpen, och dessa brukar vara lätta att ta isär utan verktyg.

Kolla detta innan du ger dig på förgasaren, men det är ju klart att om silarna släpper igenom skräp fastnar det ju så så småningom i förgasarens flottörhus.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack alla för svaren!

Jag har nu bytt tank (hade en extra), tankade i ren ny bensin (den andra var gammal) och hade i tillsats för rengöring och blytillsats för att få bort ev kristallbildning mm.

Nu funkar allt helt felfritt igen...PUST!👍😎🍾🥂

Redigerad av simonsaysboat
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade PRECIS samma problem på min Mercury 40hk från 2000. Den funkade perfekt till tanken var ungefär halv full och därefter började den tappar varv/ ork från och till vid högre varvtal. Min misstanke var att den sög luft från nedre delen av tanken på något vis och att kanske bensinslangen i tanken var sprucken, krackelerad eller dylikt. När det hände pumpade jag med blåsan för att hjälpa till och blåsan var då alltid helt lös/ tom, men så snart jag lyckades ”pumpa upp” den igen gick motorn bra igen. Ju lägra mängd bränsle i tanken, desto större problem. Vid tankbyte funkade den sen helt perfekt. Så bra att det löste sig för dig!

 

I övrigt hade jag inte ett enda problem med motorn på 20 år och den startade alltid direkt, även efter vinterförvaring utomhus. Och att motorn inte får tillräckligt med bränsle kan man ju inte anklaga motorn för 😅 Så jag kan bara gratulera till fin motor!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur går Rydsen nu med den "nya" motorn jämfört med den gamla ?

 

Är du nöjd med ditt val ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med att min Yamaha 30hk 2-takt gick väldigt ojämnt vid högre hastigheter. Inte ens serviceteknikerna kunde hitta felet. Visade sig att det var så enkelt som att ena gasvajern/axeln(tror det heter så iaf) hade hamnat lite snett och utanför vilket gjorde att den inte kom i helt när jag började gasa . Satte ett buntband så löste sig allt.

 

Annars kanske det kan vara brist på bensin till motorn? Alt något skit i bränslet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...