Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Husbehov

Topcoat problem

Rekommendera Poster

Hej. ny här.

Men google säger att det är mest kunskap här.Iaf aktivitet.

 

Håller på att renovera en liten 3 meters glasfiberbåt. Och jag gjorde ett stort fel. I mina sökningar på google att försöka lista ut gelcoat/topcoat blandningar så fick jag inställningen att gelcoat var med härdare men topcoat var det paraffin till. 3 burkar gelcoat med paraffin plaskades ut på båten invändigt. Efter 6 timmar insåg jag att inget hade hänt så jag insåg att jag missuppfattat informationen och härdare behövdes.

Tänkte jag kan rädda topcoaten genom att lägga ett lager till. Funkade med polystern innan då man varit för snabb med att plaska ut.

 

Så igår kväll 10 timmar efter första "målningen" så blandades gelcoat,härdare och paraffin från 2 burkar (en burk i taget). Målades över hela båten. Där jag kom åt, lite korta armar. Men nu efter natten så är det ojämnt torrt (läs mindre klibbigt) och blött. Man ser ju vart det börjar bli matt och där det är blankt.

Felet är ju sen starten.

Men finns det nåt sätt att rädda allt? Utan att behöva torka upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt det stå några dagar så har du svaret... Annars har du mycket jobb med skrapa och aceton framför dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men behöver man skrapa bort?

Jag har petat smått och vissa ställen är det hårt och bra, andra ställen mer och mindre klibbig. Tycks inte hitta nån fläck som är så där flytande som igår kväll. Så nånting har ju hänt.

Säg om nån dag att det fortfarande är klibbigt fläckvis.

Kan det räcka med att jag går över med sandpapper där det blivit hårt. Och sen målar över allt med biltemas anti slip.

Ett estetiskt resultat är ointressant för mig. Enda anledningen jag valde att försöka med topcoat var att få till den där knöliga matta ytan som är på höga rodd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Gelcoat + paraffin/vaxlösning ÄR topcoat. Dock ej att förväxla med den målarfärg som säljs på Biltema under benämningen topcoat.

 

Om du skall måla flera lager så kan du antingen först måla ett par lager gelcoat och avsluta med ett lager topcoat. Alla lager med gelcoat samt topcoat måste vara utblandade med härdare för att det skall funka. Lagren behöver härda innan man kan måla på nästa lager.

 

Om man målar flera lager topcoat på varandra så måste man slipa + avfetta mellan varje lager, annars gör paraffinet att det släpper.

 

Om man gjort som man ska men det ändå inte härdar så beror det ofta på för lite/dåligt utblandad härdare eller att det är för kallt. Vänta ett par dagar och se om det härdar, om inte så är det nog enklast att slipa + tvätta med aceton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe det är just texter som den som gjorde mig förvirrad. Gelcoat + paraffin är topcoat. Därför jag skippade härdare först.

La till det när jag målade på 2 burkar till i ren desperation. Med hopp om att det skulle blanda sig med det undre lagret. I teorin ska det göra det.

Nu är det fläckar med härdat, dom tycks öka (önsketänkande kanske). Fläckar med klibbigt i olika stadier. Kör nu kupefläkt med tanken att värme kan hjälpa det på traven. Blåser kallt och hård idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, alltså… jag fattar nog inte riktigt - men har du kvar gelcoat utan härdare i botten, kommer den ju inte att härda. Eller försökte du jobba ihop allt (dubbelhärdar-blandningen och den utan härdare)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo, alltså… jag fattar nog inte riktigt - men har du kvar gelcoat utan härdare i botten, kommer den ju inte att härda. Eller försökte du jobba ihop allt (dubbelhärdar-blandningen och den utan härdare)?

Precis. Den var fortfarande lika flytande som när jag penslade på den. Så lager 1 och 2 blandades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja gelcoat brukar ju härda helt utan härdare i burken om man låter den stå länge nog. Det är väl t.o.m. så att det vi brukar kalla härdare bara är en accelerator. Det är därför man ska variera mängden med temperaturen. Detta till skillnad från epoxi där det är jätteviktigt att blanda i rätt propotioner om resultatet ska bli bra.

 

Med det sagt så kommer det säkert härda så småningom. Om det tar en vecka eller två år vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Husbehov:

Precis. Den var fortfarande lika flytande som när jag penslade på den. Så lager 1 och 2 blandades.

Kompisen gjorde samma misstag för några år sedan i ett stuvfack, och gjorde då samma lösning med dubbel härdare. 
Han fick då rådet att verkligen arbeta ihop de två lagren med varandra, alltså inte bara stryka på, utan verkligen se till att de blandades mekaniskt. 
 

Det funkade, och härdade så småningom. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...