Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LucKaz

Parsun 15hk startar men dör direkt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Har i uppdrag att få liv i ingifta släktens familjebåt! - Går sådär! 🥲

 

En Utombordare, Parsun 15hk 4taks manuell start.

ca 10år gammal, gått 40timmar. Varav 2-3tim förra säsongen. Tydligen alltid startat på andra draget.

Denna säsong startar motorn men dör direkt efter.och det fungerar Max 1-2ggr per försöksdag pga troligen sur motor.

 

Motorn har ej servats under sina år, förutom efter de 10 första timmarna enl ägaren

Men jag har nu,

Bytt växellådsolja

Bytt motorolja + oljefilter

Rengjort bränslefilter

 

gällande tändstiften är jag lite osäker.

De nya jag köpte så fick jag fel på en utav dom.(DPR7EA)

enl sprängskiss på Parsun.se ska det vara:

DPR6EA
 

men de gamla som satt i från början var 

DPR7EA och har fungerat i 10 år på sina 40timmar.

Vad är skillnaden på stiften?

 

motorn startar och håller sig igång med startgas, men så fort gasen tas bort så dör den.

Det kommer också ut kylarvatten, så impellern fungerar.


Märker också att iaf ett av stiften är våta efter några startförsök.


lossade förgasaren och blåste rent osv men fortsatt samma fel.

 

Har ni tips?

mvh

Ny med båt!

Redigerad av LucKaz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Maringuiden.

 

Hmm. Låter i alla fall som ett bränslerelaterat problem. 

 

Du beskriver att ett av stiften är våta efter några startförsök och antar att motorn är tvåcylindrig 4-takt. Så om ett stift blir blött borde den få svårt och gå runt på endast en cylinder och därav att den stannar. 

 

Undersök gärna varför stiftet blir vått. Finns det någon chokeknapp som är stängd/låst sig eller behöver justeras? Då motorn kanske motorn blir väldigt sur i och med att det blir "rikare bensinblandning" och "mer bensin än nödvändigt dras med". Annars låter det spontant som att luftventiler/luftfilter behöver ses över.

 

Sen bör man även byta ut flottörnålen regelbundet, då det är en förbrukningsvara. Det kanske är så att den flödar bensin? och överskottet rinner ner i den nedersta cylindern.

 

Önskar dig stort lycka till

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att flottörnålarna skulle vara utsliten på 40 h förefaller osannolikt, kvalitet på Parsun kanske inte är bättre i och för sig. En utombordsmotor har heller inget luftfilter. Däremot så låter det som om du inte öppnat förgasarna? Gör det och skruva ur och rengör alla munstycken.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev LucKaz:

Hej!

 

Har i uppdrag att få liv i ingifta släktens familjebåt! - Går sådär! 🥲

 

En Utombordare, Parsun 15hk 4taks manuell start.

ca 10år gammal, gått 40timmar. Varav 2-3tim förra säsongen. Tydligen alltid startat på andra draget.

Denna säsong startar motorn men dör direkt efter.och det fungerar Max 1-2ggr per försöksdag pga troligen sur motor.

 

Motorn har ej servats under sina år, förutom efter de 10 första timmarna enl ägaren

Men jag har nu,

Bytt växellådsolja

Bytt motorolja + oljefilter

Rengjort bränslefilter

 

gällande tändstiften är jag lite osäker.

De nya jag köpte så fick jag fel på en utav dom.(DPR7EA)

enl sprängskiss på Parsun.se ska det vara:

DPR6EA
 

men de gamla som satt i från början var 

DPR7EA och har fungerat i 10 år på sina 40timmar.

Vad är skillnaden på stiften?

 

motorn startar och håller sig igång med startgas, men så fort gasen tas bort så dör den.

Det kommer också ut kylarvatten, så impellern fungerar.


Märker också att iaf ett av stiften är våta efter några startförsök.


lossade förgasaren och blåste rent osv men fortsatt samma fel.

 

Har ni tips?

mvh

Ny med båt!

Skillnaden mellan stiften 6 och 7 är att de utvecklar olika mycket värme. 6:an blir varmare än 7:an. Om du ska köra på låga varv (trolla t.ex) så är det bra med ett tändstift som utvecklar mycket värme för att undvika karbonatisering på stiftet. Har du kollat om cylindern med det blöta stiftet har tändning? Ta ut stiftet och lägg det mot motorblocket och se om det gnistar!

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-12 vid 12:02 skrev Peter_K:

Hur gammal är bensinen?

Hej,

ja den var tidigare blandat med ny och 1-2år gammal blandning i tanken.

så senast så tömde jag tanken helt och fyllde på med nytt. ✌🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...