Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
maax01

Motor startar inte

Rekommendera Poster

Vi har en Ryds 478 med en 40hk 4takt (-07) Vi har varit ute ett par gånger tidigare i år och det har inte varit några problem att starta. Idag när jag skulle starta hände ingenting när jag vred om nyckeln (förutom det vanliga pipet som ljuder när man först vrider till "On" innan "Start"). Motorn reagerade inte alls, inget klick, ingenting. Provade 3-4 gånger.. provade igen efter 5 minuter och då startade den och vi kunde sedan köra ut som vanligt. Kan det ha något med batteriet att göra? (jag har inte kunnat mäta spänningen ännu). För övrigt spelar det ingen roll om huvudströmbrytaren är på eller av, det går att starta motorn i båda lägena (rätt eller fel?). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla alla kontaktpunkter, allt metall utom rostfritt oxiderar i en båt.

När det gäller huvudströmbrytaren så skal det inte gå att starta motorn när brytaren er i läget från.
Kolla om startmotoren är kopplat direkt till batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömmen till startmotorn brukar inte ligga över någon brytare.

Ladda batteriet och pröva igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det råkar inte vara så att gasreglaget var i växel eller var nästan i växel? Det går väl inte att starta/dra runt motorn alls med växeln i? Och när ni provade 5 minuter senare hade man (oavsiktligt) stött till gasreglaget så det nu var i neutralläge? Bara en idé  om det funkade fint senare och helt dött första gången?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde återkoppla denna, men det var växeln som låg i Drive-läge! Tack för tipset! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...