Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anuba

Limma vattentank i polyeten

Rekommendera Poster

Jag fann en lite läcka min färskvattentank igår. Den hade skapats av ett aluminiumrör som hade skavt en liten spricka. Röret skall fungera som fixering av tanken och ligger nedsänkt i ett uttag i tanken. Lite korkad lösning. Min plan var att byta den till en rostfri tank till nästa år.

Troligen är tanken i något polyetenliknande plast. Den är sk fet och svårlimmad. 
När sökte på lim så hittade jag ett cyanakrylatlim,

https://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-All-Plastics/p/Pr340771000

 

Jag gjorde en lite lapp från mitt lagningskitt får gummibåten. Limning gick bra och tanken fylldes upp och inga synbara läckor igår.

Är det något om har feta plaster och vet om det fungerar?

Finns det bättre lim?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan "svetsa" med värme också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har svetsat en gång med vanlig lödkolv/värmepistol framgångsrikt. Hade tunn skärbräda från Ikea som donator.  Svetsade på en "lapp" över hålet.

Redigerad av larban
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har limmat fast ett kopparrör i en bränsledunk av plast , använde en limpistol och det har fungerat bra i 13 år. Dunken används som tank till dieselvärmaren. 

Redigerad av henriknil
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sett trix med att blanda bakpulver och cyanilite dvs superlim, annars funkar säkert det jag använder på allt lim/täta  kan man limma och skarva gummi kan man nog även få en tank tät. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limmet som tidigare föreslogs av @anuba 

https://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-All-Plastics/p/Pr340771000

är egentligen ett vanligt cyanacrylat lim, fast dyrare och i mindre förpackning, det som skiljer det från ”vanligt” cyanakrylatlim är att man får med en penna med en accelerator som gör att limmet härdar bättre och snabbare. Inget fel på det limmet alls, ju föresten, förpackningen, tuben är värdelös, man får inte ut allt, sedan fastnar hatten så man vrider sönder tuben när man skall öppna den. Acceleratorn funkar lika bra med vanligt cyanakrylatlim.

 

Att blanda cyanacrylatlim med bakpulver är en gammal idé, uppfunnen av en modellbyggare, sägs det. Det blir en väldigt stark ”fogmassa” som kan vara svår att slipa ren, men med en Dremel och en jusste slipcylinder funkar det.

Det bildas en gas när man blandar, säkerligen hälsovådlig, och det svider något så infernaliskt i ögonen av den gasen, så andningsskydd och skyddsglasögon kan säkerligen vara bra att använda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-12 vid 22:49 skrev Georg_Ohm:

Limmet som tidigare föreslogs av @anuba 

https://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-All-Plastics/p/Pr340771000

är egentligen ett vanligt cyanacrylat lim, fast dyrare och i mindre förpackning, det som skiljer det från ”vanligt” cyanakrylatlim är att man får med en penna med en accelerator som gör att limmet härdar bättre och snabbare.

Det kunde man ju misstänka. Det intressanta är bara att för Loctites vanliga snabblim står det,

"Loctite Super Glue är ett universellt snabblim som fäster på några sekunder. Det är vattenfast och fäster på de flesta material, t.ex. metall, läder, trä, papper, porslin och plast (ej PE och PP). "

 

Men för SUPER GLUE ALL PLASTICS står det

"Limmar även svårlimmade plaster som polyetylen (PE) och polypropylen (PP)."

 

Hoppas det håller den här säsongen. Att vattentanken skulle börja läcka känns lite jinxat. 
Mina planer var att byta ut tanken mot en skräddarsydd i rostfritt stål. Jag har redan gjort en pappmodell som göra att det blir 200 liter vatten istället för 100 liter.
Men firman som skulle bygga den hade för mycket att göra så jag sköt uppgraderingen till nästa år.
😕

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-12 vid 20:44 skrev henriknil:

Jag har limmat fast ett kopparrör i en bränsledunk av plast , använde en limpistol och det har fungerat bra i 13 år. Dunken används som tank till dieselvärmaren. 

Jag har också läst om det. Använde du någon speciellt smältlim eller smältpistol?
Jag bord kanske ta med en sådan som backup i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte för några, ganska många, år sedan en begagnad snöslunga. Där visade det sig att förra ägaren dragit startsnöret i en sådan vinkel att det skaft hål i bränsletanken. Tanken är i fet plast. Jag provade då med https://www.clasohlson.com/se/Fog--och-tätningsmassa-Tec7,-310-ml/p/41-9023?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAjw_JuGBhBkEiwA1xmbRfGTYIiO7J7PQh2ZEkQbs4a6WMehFxtB_IwEdcqau8BM4cqRJVOzURoCjoUQAvD_BwE och det har hållit tätt sedan dess och det är i minst 10 år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Jo jag hittade den snabbt. Den pekade ut några bra  industrilimmer. Scotch Weld Quadrack 3748 verkar lovande men tyvärr är 3M 15mm limpistol lite för dyr för en liten limplupp.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla plastfixare ! Tänkte kolla vilken metod ni rekommenderar för nedanstående spricka. Spickan är rätt tight/ d.v.s. inga materialförluster och fjädrar tillbaka till orginalläge så fort det inte är något tryck på den. : Lim, TEC7, Värmepistol + lödkolv eller rent av Biltema plastlagningsverktyg. Eller något annat. Står i valet och kvalet så all input är inspirerande och kan strax omsättas i handling. Tjo Peter

image.thumb.png.f3b2dd7997bc5d064b1584d5fddfac99.pngimage.thumb.png.870412c3ad697717ced72647b5c4e300.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är att lim kan innehålla mindre nyttiga saker som man kanske inte skall använda när det är dricksvatten i tanken. Har hör om en man som limmade sina löständer med superlim och han höll nästan på att stryka med, det var visserligen många år sedan nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Locket sprack på min vattentank. 

Var i kontakt med en tillverkare av plasttankar.

 

Det blev typ lock och gängstos utskuren från en tank som havererat i tillverkningen. 

Gick fint att kränga ned över befintlig tankgänga, efter att jag slipat bort lite av ytterdiameter på ursprungliga gängan. Den fick sitta kvar och styra upp det hela. 

Så innerdiameter på den nya stosen bör vara ungefär lika med ytterdiameter på befintlig gänga. 

Ruggade ytorna och drog på ordentligt med vit livsmedelsklassad Sikaflex. Så litet som möjligt i ev kontakt med vattnet i tanken

Funkat perfekt. 

 

Då menar jag att det går att spara mer av tankdelen så den kragar ut över det skadade området (sprickorna) 

Några ordentliga poppnit med Sika på håller allt på plats. 

 

Finns flera tillverkare av tankar t ex IBC. 

 

Royne på Cipax, hjälpte mig. 

 

IMG_20220915_203333.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev 2715e:

Att tänka på är att lim kan innehålla mindre nyttiga saker som man kanske inte skall använda när det är dricksvatten i tanken. Har hör om en man som limmade sina löständer med superlim och han höll nästan på att stryka med, det var visserligen många år sedan nu.

Jag limmade fast en avbiten tand med superlim och jag lever fortfarande.

Det höll lite mer än en månad faktiskt och framför allt höll det när det var viktigt.

 

Tandläkaren rekommenderade Cavit till nästa gång, så det finns alltid till hands när vi är långt ifrån land och/eller tandläkare.

1498222440_Screenshot_20220916-044723_SamsungInternet.jpg.ba759ae313d249023b2de48cb5474132.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag limmade fast en avbiten tand med superlim och jag lever fortfarande.

Det höll lite mer än en månad faktiskt och framför allt höll det när det var viktigt.

 

Tandläkaren rekommenderade Cavit till nästa gång, så det finns alltid till hands när vi är långt ifrån land och/eller tandläkare.

1498222440_Screenshot_20220916-044723_SamsungInternet.jpg.ba759ae313d249023b2de48cb5474132.jpg

Superlimmet är tydligen mindre giftigt numera, detta hände i början på 80 talet och jag har för mig att han blev cyanidförgiftad då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går väl å testa, å se om man blir sjuk. 

Lägg på lite på tandborsten

t ex. 

 

- Men varför inte hålla sig till det som är livsmedelklassat? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hybro:

Går väl å testa, å se om man blir sjuk. 

Lägg på lite på tandborsten

t ex. 

Tror ingen vill gå med en fastlimmad tandborste hängande ur munnen i en månad 😛

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev IngemarE:

Tror ingen vill gå med en fastlimmad tandborste hängande ur munnen i en månad 😛

Cyanakrylatlim biter inte på sådan fet plast som det vanligtvis är i tandborstar...

 

I förra båten såg en skada i min färskvattentank nästan likadan ut som i trådskaparens. 

Det var irriterande eftersom det rann över vatten när man fyllde fullt.

En vår då båten stod på land svetsade jag med en inlånad sådan där grej som golvläggare har. Javvist det blev jättebra... i några månader, sedan släppte den svetsen, kanske jag gjorde fel eller kanske jag hade fel sorts material att svetsa med. Men det slutade iallafall med att ett plåtslageri på Orust fick tillverka en ny tank i rostfritt stål med den gamla tanken som mall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cipax.com/se tillverkar tankar till bl a fritidbåtar.

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-15 vid 20:30 skrev Hybro:

Locket sprack på min vattentank. 

Var i kontakt med en tillverkare av plasttankar.

 

Det blev typ lock och gängstos utskuren från en tank som havererat i tillverkningen. 

Gick fint att kränga ned över befintlig tankgänga, efter att jag slipat bort lite av ytterdiameter på ursprungliga gängan. Den fick sitta kvar och styra upp det hela. 

Så innerdiameter på den nya stosen bör vara ungefär lika med ytterdiameter på befintlig gänga. 

Ruggade ytorna och drog på ordentligt med vit livsmedelsklassad Sikaflex. Så litet som möjligt i ev kontakt med vattnet i tanken

Funkat perfekt. 

 

Då menar jag att det går att spara mer av tankdelen så den kragar ut över det skadade området (sprickorna) 

Några ordentliga poppnit med Sika på håller allt på plats. 

 

Finns flera tillverkare av tankar t ex IBC. 

 

Royne på Cipax, hjälpte mig. 

 

IMG_20220915_203333.jpg

Tack för detta, nu fick jag lite nya ideer. Jag har dock inga problem med locket men tror mig se en lösning snarlik den som du har gjort. Täcka sprickan med ett lock av liknande material som tanken på en eller båda sidor. Detta lock skruvas sedan med genomgående skruv och tätas med sikaflex som får stelna innan slutlig åtdragning ... Fördelen med detta är ju att det styvar upp området med sprickan så chansen att allat sitter kvar blir större. TJOHO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I lördagens GP hade man testat olika snabblim.

Loctites båda varianter kom etta och tvåa i det testet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D v s två första- och två andraplaceringar. 

 

Hedrande värre😆 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Hybro:

D v s två första- och två andraplaceringar. 

 

Hedrande värre😆 

Man ska nog vara lite kritisk till alla tester. Nu vet jag ju inget om vilka som gjort testerna i just detta fallet men rent allmänt sett så är det ofta någon som står i något slags förhållande till tillverkarna. 
De enda svenska testerna jag har förtroende för är RoR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I lördagens GP hade man testat olika snabblim.

Loctites båda varianter kom etta och tvåa i det testet.

Det är troligen samma lim med aktivator som Loctite säger skall fungera till fet plast.

Jag testade detta lim med att sätta en laglapp på en PE-tank. Den lappen höll fast under en månad innan den släppte.

https://www.loctite-consumer.se/sv/produkter/super-glues-specialties/superglue-all-plastics.html
Det slutade med jag köpte en skräddarsydd rostfri tank. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Man ska nog vara lite kritisk till alla tester. Nu vet jag ju inget om vilka som gjort testerna i just detta fallet men rent allmänt sett så är det ofta någon som står i något slags förhållande till tillverkarna. 
De enda svenska testerna jag har förtroende för är RoR.

”Testfakta gav på vårt uppdrag det oberoende laboratoriet PZT i tyska Wilhelmshaven i uppdrag att testa nio olika så kallade superlim som köpts in på den svenska marknaden.”

 

Ni som är prenumeranter av GP kan ju läsa själva.

 

Det tyska limmet UHU vann inte, tvärtom…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...