Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Uaxanoc

Läcker diesel

Rekommendera Poster

Hej!

Har nyligen köpt en Flipper 705HT som jag är mycket nöjd med. Dock så upptäckte jag ganska omgående, att efter att ha förtöjt efter en tur ,

så bildades det oljefilm runt båten. Misstänkte först att det kunde komma från motor/drev, men det visade sig det rann ut diesel ur avluftningsventilen.

Någon som har tips om varför det blir så samt vad göra åt saken. Tanken var 1/4 full och det var ganska varmt ute.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att det ska kunna tryckas ut diesel ur avluftningen  när tanken är 1/4 full så måste ju avluftningen vara ansluten alldeles för långt ner på tanken. Kan det verkligen vara så illa? 

 

Kanske att det är en svacka på avluftningsslangen där det kan bli diesel stående som senare trycks ut när temperaturen stiger? Jag spekulerar... Är du helt säker på att oljefilmen du sett kommer från din båt och att den verklugen kommer från avluftningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till MG!

 

Gissningsvis är avsluftningsslangen inte så bra dragen, bör se ut något i den här stilen.

 

image.png.eee880f60b1ab4bf5d47201a4b910f50.png

Avluftningsslangen helst rakt upp från tanken så högt det går och gärna en svanhals för att undvika att vatten kan rinna bakvägen in i tanken.

 

Det kan ha stått lite diesel i slangen sedan tidigare som nu läckt ut. Även detta undviker man med en klok dragning av avluftningsslangen.

 

(Jordning är inte viktigt på en dieseltank. Jag är ganska säker på att det inte krävs enligt EU-direktiv, men att det i alla fall  tidigare har varit ett krav enl. SBU:s säkerhetsbesiktning.)

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för svar. Har sett att det rinner ur hålet och teorin att att det skulle vara en svacka på slangen där diesel står verkar ju trolig. Ska försöka se hur det ser ut. Lite pinsamt att lägga till i en naturhamn och sprida diesel kring sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller du tanken proppfull och det börjar fyllas på i påfyllningsslangen så fyller du samtidigt avluftningsslangen till samma nivå. Så tipset är att inte överfylla 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!.

Jag tog bort min avluftning från skrovet eftersom jag vart trött på att det sprutade ut diesel vid tankning.

Jag satt ner den i en pet flaska och efter en sessång så är den halvfull (bara att hälla ner i tanken igen. miljövänligt och funkar bra)

Mvh Anders.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det hända, att det blir diesel på vattnet nån gång, till stort förtret. 

 

Några matskedar diskmedel på vattnet är lösningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte va många yrkesfartyg som inte har en kartong Yes diskmedel ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...