Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Diddeflipper

Att tänka på…

Rekommendera Poster

Tjena! Jag renoverar en flipper från 86-88, osäker. Motorn har stått i 7 år utomhus, innan jag drar igång den… Vad är det viktigaste att tänka på? Vad behöver jag byta ut på en gång? Nytt batteri, impeller, tändstift, bränslefilter är inköpt och ditsatt. Alla slangar har jag rengjort och bränsletanken. Vad behöver jag ha koll på inför start? Enormt tacksam för svar.

Mvh Rookie (;

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är absolut ingen expert (men svarar jag så kanske någon av de som verkligen kan reagerar och svarar bättre) men jag tycker du har tänkt på ganska mycket.,
Vad det är för båt är väl egentligen ointressant. Mer intressant är väl vilken motor det är. 
Jag gissar att det är en två-taktare.

Hur ser det ut med motoroljan? Autolube eller annat automatiskt system?

Växelhusoljan har du inte skrivit om. Behöver säkert bytas liksom packningarna runt skruvarna. 
Du kan visserligen försöka starta den utan att göra det men jag skulle ändå kolla propelleraxeln och propellern. Snurrar axeln rakt utan diff? Proppen oskadad? Vulkning eller brytpinne? Om vulkad så kolla att den inte torkat. 
Sen är det ju lite mekanik i växel- och gasreglage som säkert behöver smörjas. 

Osv. 
 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika en större förgasarrengöring vore det klokt att plocka bort flottörhusen på förgasarna och rengöra dem innan man ens försöker starta eller pumpa upp bensin. När motorn stått länge brukar bensinen dunsta medan diverse beståndsdelar inte gör det, de åker sedan in i munstycken och kanaler. Dessutom brukar det bildas lite korrosion som bildar ett pulver som effektivt täcker till...

 

Alkylatbensin brukar ha en rengörande effekt som hjälper mot diverse avlagringar, kör igenom några liter sådant till att börja med.

 

Bensinpumpens membran brukar också torka och bli skört.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej  känn efter med handkraft om den går  runt först lite olja 1/2 tesked ca i cyl

prova utan stift  7år ute.. syna startmotoraxeln om rostig  mm  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...