Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Erikol99

OMC V6 vatten i oljan

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Har bekymmer med min båt. Den har en OMC 4,3l V6. Får vatten i motoroljan... Har precis bytt alla "övre" packningar(Toppblock, avgas, insug, termostat) men det gav ingen lycka. Tycker inte den trycker ur sig något vatten varken ur propellern eller andra vattenutkastet på drevet utan bara ur avgasbälgen. Kan detta vara något att kika vidare på eller ska det vara så? Var precis när den kom upp i rätt temp som man såg hur det började ryka ut vevhusventilationen. Märkte inget vatten i oljan innan dess. 

Tyckte topp, insug och block så hyggligt fräscht ut, kändes inte sönderrostat iallafall... Limporna var rostigare men prövade att fylla de med vatten och läckte bara där de skulle! 

 

Har ni några andra tipps på grejer att kika vidare på? 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljekylare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske! Vet du vart den skulle kunna sitta på min motor isåfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite online-läsning så vetefan om det är oljekylare på min motor dock... Men jag kanske har hel-fel 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du hade topparna avplockade så verkar du kollat att dessa inte var rostskadade men kollade du efter sprickor. Och kollade du planheten på topparna?

Rost är dock troligast om motorn är sjövattenkyld.

 

 

Läckande avgasdelar brukar inte ge vatten i oljan utan där blir det vatten i cylindrarna med tvärstopp, dålig gång, överhettning. Kan naturligtvis leta sig ner i oljan om motorn är soppslut.

 

Ang oljekylare så finns det ingen på dessa motorer, men kan ju vara eftermonterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär i efterhand så kanske man borde ha lämnat in och gjort i ordning topparna för säkerhets skull... Så blir väll att plocka av grejerna igen och få de kollade noggrannare på firma! 

Försökte kolla efter sprickor och såg inga men de kan ju sitta dumt till. Snackade med en båtkunnig och han sa att en spricka i princip kan vara tät när motorn är kall men expandera när den blir varm. 

Förstår din tanke med att det är osannolikt med limporna. Gjorde kompprov innan jag rev och de var bra på alla utom ettans cylinder. Drygt 7-7,5kg på ettan och 9-10kg på resten. Så det kommer nog inte in den vägen... 

 

Det är inte så att någon på forumet sitter på moment om det kan vara något där som strular annars? Tänker på insug och topp i första hand. 

 

Tack för alla svar såhär långt! 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plockade du tillbaka topparna utan åtgärd? Inte ens på 1:ans cylinder som var låg.

 

Hur ser ett kompprov ut idag?

 

Även insuget kan rosta sönder, vattenkanaler i framkant.

 

Moment topp första dragningen  50Nm  andra 90Nm

Insug 41 Nm

 

I bägge fallen så är ordningsföljden viktig. 

Och att det måste vara gängtätning på skruvarna, typ Permatex

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompprovet idag är samma på ettan iallafall. Har inte kollat de andra. Gjorde självklart rent topparna men lämnade inte in de för några åtgärder på firma. Hade förhoppningen av att kompen kunde vara dålig pga dålig packning. Har tanken att ta ur motorn till hösten och göra i ordning den ordentligt! 

Då gjorde jag iallafall rätt med momenten! Tror jag drog insuget 48Nm men det är ju typ samma. 

Ska in på måndag och få insuget kollat till att börja med. Är ju avmonterat på en pisskvart😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har med all sannolikhet felet i en av topparna och troligtvis i cylinder 1

Men är ju bra att kolla upp insuget.

 

För säkerhetskull kan det ju vara värt att kolla så du inte har vatten i cylindrarna, kör på starten utan tändstift monterade och se om det skvätter ut vatten. Kolla också färgen på stiften.

Gör detta innan du börjar riva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns det impellerpump som drivs med axel från motorn kan det vara felet med vatten i oljan ,p box tätar ej pga den eller glapp lagring inte nån erfarenhet av v6 men  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det är ju sant att man kan köra utan tändstiften i! Det har jag inte tänkt på. Var lite vatten i cylindrarna när jag rev första gången(0,5 dl typ) men det kan ju kommit in när jag lyfte topparna. Men som du säger så är det nog bra att kolla topparna på en firma så man kan få ett utlåtande ifrån någon som kan grejerna! 

Angående impellern så sitter den i drevet så tror inte de tar sig in den vägen dock. Det är nog mer att det läcker in i drevet isåfall, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din impellerpump kan inte göra så du får in vatten i motoroljan. På vissa motorer drivs pumpen av en axel som är förbunden med kamaxel eller motsvarande och där kan det komma in vatten om tätningen ger sig.

Men helt riktigt att det kan komma in i drevet.

 

Om det nu är fel på topparna så finns det gått om begagnade toppar till 4.3 V6:an på bilsidan.

Tänk på i så fall att det finns lite olika varianter. Vortec och icke Vortec, 4x2 skruv på insuget resp 6x2 skruv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag tänkte. Har också hört att det finns gott om delar vad gäller det som inte är specifikt OMC iallafall. Men får återkomma på forumet under tidens gång😉 Blir som sagt att kolla insuget i början av nästa vecka då det är lätt att få av. Så får det bli topparna efter det om inte insuget ger något! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att jag kan lägga ut en bild nu när jag lyft insuget för de som tycker det är spännande. Ser inte så bra ut... Ser verkligen ut som att läckan är baktill i motorn. Man ser oroveckande nog på kamen hur torr den är längst bak...😔 Har dock fortfarande svårt att säga vart vattnet kommer ifrån. Ser att det går vad jag tror är kylkanaler ur topparna i bak men de är pluggade i insuget från fabrik. 

omc_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är kylkanaler och ska vara pluggade av insuget. Det är för topparna är både höger och vänster, passar alltså vilket som.

Att kammen ser torr ut är nog för att det varit väldigt mycket vatten där, men det ser onekligen inte bra ut. Häll över olja så den inte står exponerad.

 

Då läckaget som du skriver ser ut att komma i bakkant så är det inte insuget då det är homogent mot kylkanalerna där,

Finns ingen återvändo, bara riva av topparna och åka till skroten för att inhandla två biltoppar till 4.3 GM V6:a. 

Den sitter bla i Chevrolet Astro finns toppar från ca 1000 kr på bildelsbasen, tänk på att du ska ha den äldre varianten med sex skruvhål till insuget

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevrolet/CHEVROLET-ASTRO/All/Motor/Topplock-Bensin/Alla/

 

Tror inte det är värt att lämna in dina för kontroll då det går på minst en tusing, om du inte känner någon son kan fixa det billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du monterade tillbaka topparna med nya packningar hade du gängtätning (typ Permatex) på topplockskruvarna? 

Hade du inte det så får du in vatten i oljan den vägen. GM V6-V8 har genomgående gänghål för topplocksskruvarna ner i kylkanalerna och måste således tätas.

 

Likaså är det ide att ha gängtätning även på insugskruvarna för att undvika oljeläckage, hålen är också genomgående fast mot områden med olja, dock inget tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen! 

Har inte kollat forumet på några dagar. Därav sent svar. Men har nya toppar på g strax! Var inne på en firma och visade upp mina lite snabbt och fick de uttjänta. Så dom jag har är inget att hålla på med. 

 

Japp! Jag körde med gängtätning. Dock inte på insuget så ska tänka på de till nästa gång! 

Tänkte på en annan sak. Bör man byta topplocksbultarna på denna? Är de av "sträck-typ"? Vet att det är bra att byta men kollade på bland annat marineparts och de skulle ha över 1000 spänn för en uppsättning. Tyckte de kändes väldigt dyrt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man vara seriös så ska dessa bytas men fungerar ändå, är nog inne på 3:e vändan på mina utan problem

Viktigt med ordningsföljden och momentet.

Och använd Fel-Pro packningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt! Du verkar ju vara vad jag skulle kalla en riktig klippa på dessa motorer Gelis! Kul att höra all din erfarenhet och är tacksam att du vill dela med dig! 

Köpte Fel-pro ovetandes men har förstått i efterhand att det är de som gäller😉

 

Får återkomma i ärendet efter nya toppar och hoppas att den är i sjön då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt till två renoverade biltoppar i nyskick men den tycks fortfarande ta in vatten. Även de på firman som fixade nya topparna var helt övertygade om att de gamla var felkällan då de gamla topparna var ganska risiga. Nu sitter jag riktigt fast och tror iallafall båtsommaren 2021 blåst förbi nu... Men ni ska ha supertack för att ni har tagit er tid till mitt projekt! 

 

Har ni några tips på vart man bör styra nu eller är det bara blocket som kan vara felkällan? Ska tillägga att jag även visade upp insuget när jag köpte topparna och den fick med beröm godkänt! 

 

Alternativt om någon råkar känna till någon eller något ställe där man kan få tag i ett block till rimligt peng. Vad jag förstår så är det ganska många fabrikanter som kör på samma block? Vet ni om de är kompatibla sinsemellan med el och sprängkåpa osv? Dock är ju det där vad det verkar som ett jäkla jobb och vetetusan om jag reder ut det... 

 

Återigen tack för allt!😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket skit, var också övertygad att topparna var boven i dramat. För V6/8 blocken brukar inte rosta sönder, kan hända men sällsynt.

Den är väl sjövattenkyld?

Hur gjorde du när du vinterkonserverade den i höstas?

Svårt att se på bilden så jag förstorade upp den och jag tycker mig se ett par sprickor in mot lyftargalleriet, kan dock vara bilden som luras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer, den är sjövattenkyld. Är precis vad alla proffs jag pratat med säger också, att dessa block tål ganska mycket. Så är lite förvånad. Jag köpte båten i våras med felet så är väll lite skämsmössa på nu men fick den till hyfsat pris och fick faktiskt otroligt nog tillbaka lite pengar av säljaren för nya topparna. Finns fortfarande bra folk! Men således så vet jag inte exakt hur det är med konserveringarna. Men han ska ha kört igenom med glykol. Fick med några dunkar glykol i köpet. 

 

Kollade bara i stundens hätta genom oljelocket och tyckte de såg geggigt ut när jag provkörde motorn idag. Men ska ut imorgon och kolla lite noggrannare! Kan kanske vara de i botten av tråget som kommit upp. Man får ju aldrig ur exakt allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste köra några oljebyten innan all oboy försvinner. Köp någon billig olja att skölja med.

Du borde se att det blir bättre efter andra bytet annars så är det fortfarande strul.

 

Ok, du vet alltså inte hur det vinterkonserveringen gjordes.

Tömmer man inte en sjövattenkyld motor helt på vatten innan man kör igenom glykol så spelar man rysk roulett. Vet att många tar bort termostaten utan att tömma motorn och kör glykol, det lyckas ibland men någon gång så funkar det inte och det blir kvar bara vatten på vissa ställen i motorn och sedan så kommer problemet på våren. Ja men jag har ju kört glykol på samma sätt i flera år, så vad har hänt, brukar det låta.

När enV6/8 fryser sönder så brukar det bli just in mot lyftargalleriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade 4L fin olja och sköljde med. Körde dock aldrig motorn på den utan hällde bara igenom när toppar och insug var av. På bilden jag la in kan du se hur nya oljan ser ut efter 5-10min körning idag med nya topparna. Kan den bli så av de som fanns kvar i motorn? Tycker den känns lite väl mycket baileys.

Exakt, jag vet att han innan har konserverat den på något sätt men vet inte exakt hur han gjorde det...

Men de spricker du ser verkar spännande! Kan du beskriva lite mer exakt vart du ser de?

123.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vatten kvar i motorn så kan det bli så där men svårt att säga. Är upp till dig om du vill byta olja än gång till för att vara på den säkra sidan om det är kört eller inte

Är blocket spräckt så är det ju kört.

Har ringat in var jag tycker det ser ut som sprickor men svårt att säga om det verkligen är så med hjälp av en bild.

omc_1.jpg.0b6bfba88ed2a73bfc5d88b2ccc76c15.thumb.jpg.24816c11e5cfeb7eb79afb29df90036d.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är bilden faktiskt. Kollade på lite andra bilder jag har och ser ut så. Har dock lagt in en bild som jag tog när jag tog av topparna första gången som jag tycker ser intressant ut. Såg det nu! Vad skulle du säga om den? Är det en spricka eller är det bara en reva tror du? Man ser även längre ner på väggen att det ser skumt ut. Dock konstigt att jag har kunnat dra topparna två gånger om det är sprucket där... 

Lägger in bild på andra sidan också. Ganska mycket beläggning på men det kanske blir så? Packningen hade mindre hål än det var på topp och block så blir nog så. 

1234567_LI.jpg

12345.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är helt klart en spricka, om nu inte bilden luras. 

Sitter ju i bakkant också, där det ser ut som det största läckaget är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag tänker också! Att det måste vara där vi har helvetet. Faan att jag inte sett det tidigare och att de har hållit för att dra topparna två gånger. Kan du utifrån din kunskap säga om det där är något som går att rädda med svets eller någon gegga eller är det nytt block som gäller? Är ju inte värsta sprickan, men den sitter ju på ganska dåligt ställe i och med att man drar det där ganska hårt. 

Om annars, vet du någon som säljer block? Är de också kompatibla ifrån bilsidan med exempelvis Astro? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är en spricka så är det nog svårt att få till med svets eller något klet.
Svets i gjutjärn är inte det lättaste, spricker gärna. Och kan ju vara försvagat ner mot lyftaren.

Många lovordar JB Weld har dock ingen egen erfarenhet.

Säg att det ser ut att funka med tex JB, du plockar ihop motorn igen och det går några resor sedan släpper lagningen och du står med oboy igen. 

Jag menar att packningarna är dyra.

 

Ang bilmotor så ja, grunden är lika men det behöver flyttas över en hel del bla så behöver det nog bytas frostbrickor mot rostfria på samtliga ställen då du har sjövattenkylning.

Tror även kamaxeln skiljer. Så det är en hel del jobb att flytta över allt.

Motorn finns med eller utan balansaxel, du har utan.

Har du mekanisk soppa pump? då måste du få tag i ett block som har det, annars så blir det att bygga om till elpump.

Jag tror också att du måste flytta över ditt bef svänghjul och även främre svängningsdämpare.

Här tror jag infästningen skiljer mellan årsmodeller, inte säker.

Motorn sitter även i S10 modellerna.

Var håller du till i Sverige? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...