Jump to content
Friday 18 June 2021
Sign in to follow this  
Erikol99

OMC V6 vatten i oljan

Recommended Posts

Hej båtvänner!

Har bekymmer med min båt. Den har en OMC 4,3l V6. Får vatten i motoroljan... Har precis bytt alla "övre" packningar(Toppblock, avgas, insug, termostat) men det gav ingen lycka. Tycker inte den trycker ur sig något vatten varken ur propellern eller andra vattenutkastet på drevet utan bara ur avgasbälgen. Kan detta vara något att kika vidare på eller ska det vara så? Var precis när den kom upp i rätt temp som man såg hur det började ryka ut vevhusventilationen. Märkte inget vatten i oljan innan dess. 

Tyckte topp, insug och block så hyggligt fräscht ut, kändes inte sönderrostat iallafall... Limporna var rostigare men prövade att fylla de med vatten och läckte bara där de skulle! 

 

Har ni några andra tipps på grejer att kika vidare på? 

 

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljekylare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske! Vet du vart den skulle kunna sitta på min motor isåfall?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter lite online-läsning så vetefan om det är oljekylare på min motor dock... Men jag kanske har hel-fel 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du hade topparna avplockade så verkar du kollat att dessa inte var rostskadade men kollade du efter sprickor. Och kollade du planheten på topparna?

Rost är dock troligast om motorn är sjövattenkyld.

 

 

Läckande avgasdelar brukar inte ge vatten i oljan utan där blir det vatten i cylindrarna med tvärstopp, dålig gång, överhettning. Kan naturligtvis leta sig ner i oljan om motorn är soppslut.

 

Ang oljekylare så finns det ingen på dessa motorer, men kan ju vara eftermonterad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såhär i efterhand så kanske man borde ha lämnat in och gjort i ordning topparna för säkerhets skull... Så blir väll att plocka av grejerna igen och få de kollade noggrannare på firma! 

Försökte kolla efter sprickor och såg inga men de kan ju sitta dumt till. Snackade med en båtkunnig och han sa att en spricka i princip kan vara tät när motorn är kall men expandera när den blir varm. 

Förstår din tanke med att det är osannolikt med limporna. Gjorde kompprov innan jag rev och de var bra på alla utom ettans cylinder. Drygt 7-7,5kg på ettan och 9-10kg på resten. Så det kommer nog inte in den vägen... 

 

Det är inte så att någon på forumet sitter på moment om det kan vara något där som strular annars? Tänker på insug och topp i första hand. 

 

Tack för alla svar såhär långt! 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Plockade du tillbaka topparna utan åtgärd? Inte ens på 1:ans cylinder som var låg.

 

Hur ser ett kompprov ut idag?

 

Även insuget kan rosta sönder, vattenkanaler i framkant.

 

Moment topp första dragningen  50Nm  andra 90Nm

Insug 41 Nm

 

I bägge fallen så är ordningsföljden viktig. 

Och att det måste vara gängtätning på skruvarna, typ Permatex

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompprovet idag är samma på ettan iallafall. Har inte kollat de andra. Gjorde självklart rent topparna men lämnade inte in de för några åtgärder på firma. Hade förhoppningen av att kompen kunde vara dålig pga dålig packning. Har tanken att ta ur motorn till hösten och göra i ordning den ordentligt! 

Då gjorde jag iallafall rätt med momenten! Tror jag drog insuget 48Nm men det är ju typ samma. 

Ska in på måndag och få insuget kollat till att börja med. Är ju avmonterat på en pisskvart😅

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har med all sannolikhet felet i en av topparna och troligtvis i cylinder 1

Men är ju bra att kolla upp insuget.

 

För säkerhetskull kan det ju vara värt att kolla så du inte har vatten i cylindrarna, kör på starten utan tändstift monterade och se om det skvätter ut vatten. Kolla också färgen på stiften.

Gör detta innan du börjar riva. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

finns det impellerpump som drivs med axel från motorn kan det vara felet med vatten i oljan ,p box tätar ej pga den eller glapp lagring inte nån erfarenhet av v6 men  B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar! Det är ju sant att man kan köra utan tändstiften i! Det har jag inte tänkt på. Var lite vatten i cylindrarna när jag rev första gången(0,5 dl typ) men det kan ju kommit in när jag lyfte topparna. Men som du säger så är det nog bra att kolla topparna på en firma så man kan få ett utlåtande ifrån någon som kan grejerna! 

Angående impellern så sitter den i drevet så tror inte de tar sig in den vägen dock. Det är nog mer att det läcker in i drevet isåfall, eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din impellerpump kan inte göra så du får in vatten i motoroljan. På vissa motorer drivs pumpen av en axel som är förbunden med kamaxel eller motsvarande och där kan det komma in vatten om tätningen ger sig.

Men helt riktigt att det kan komma in i drevet.

 

Om det nu är fel på topparna så finns det gått om begagnade toppar till 4.3 V6:an på bilsidan.

Tänk på i så fall att det finns lite olika varianter. Vortec och icke Vortec, 4x2 skruv på insuget resp 6x2 skruv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis vad jag tänkte. Har också hört att det finns gott om delar vad gäller det som inte är specifikt OMC iallafall. Men får återkomma på forumet under tidens gång😉 Blir som sagt att kolla insuget i början av nästa vecka då det är lätt att få av. Så får det bli topparna efter det om inte insuget ger något! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänker att jag kan lägga ut en bild nu när jag lyft insuget för de som tycker det är spännande. Ser inte så bra ut... Ser verkligen ut som att läckan är baktill i motorn. Man ser oroveckande nog på kamen hur torr den är längst bak...😔 Har dock fortfarande svårt att säga vart vattnet kommer ifrån. Ser att det går vad jag tror är kylkanaler ur topparna i bak men de är pluggade i insuget från fabrik. 

omc_1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det är kylkanaler och ska vara pluggade av insuget. Det är för topparna är både höger och vänster, passar alltså vilket som.

Att kammen ser torr ut är nog för att det varit väldigt mycket vatten där, men det ser onekligen inte bra ut. Häll över olja så den inte står exponerad.

 

Då läckaget som du skriver ser ut att komma i bakkant så är det inte insuget då det är homogent mot kylkanalerna där,

Finns ingen återvändo, bara riva av topparna och åka till skroten för att inhandla två biltoppar till 4.3 GM V6:a. 

Den sitter bla i Chevrolet Astro finns toppar från ca 1000 kr på bildelsbasen, tänk på att du ska ha den äldre varianten med sex skruvhål till insuget

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevrolet/CHEVROLET-ASTRO/All/Motor/Topplock-Bensin/Alla/

 

Tror inte det är värt att lämna in dina för kontroll då det går på minst en tusing, om du inte känner någon son kan fixa det billigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du monterade tillbaka topparna med nya packningar hade du gängtätning (typ Permatex) på topplockskruvarna? 

Hade du inte det så får du in vatten i oljan den vägen. GM V6-V8 har genomgående gänghål för topplocksskruvarna ner i kylkanalerna och måste således tätas.

 

Likaså är det ide att ha gängtätning även på insugskruvarna för att undvika oljeläckage, hålen är också genomgående fast mot områden med olja, dock inget tryck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy