Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
KentMag73

Överhettad MerCruiser 4.3 MPI

Rekommendera Poster

Hej, kan någon rädda min sommar :-)? 

Premiärturen idag med min Ryds 23DC årsm.2006, MerCruiser 4.3 MPI slutade i katastrof. 

Jag kommer ut ur hamnen och motortemperaturen går snabbt i taket. 

Det bubblar vätska ur locket på varmvattenväxlaren. Slangen mellan växlaren och glykolbehållaren är tom. Glykolnivån är dock på mitten i behållaren. Men vätskeförsörjningen där i mellan verkar inte fungera.

Jag upptäcker samtidigt att motorn inte har något "vattenutkast" (strålen som kastar ut kylvattnet som motorn tar in). Jag förmodar att kylsystemet har lagt av. 

Motorn funkar annars toppen utan problem. Har googlat så gott jag kan. Byta havsvattenpump, impeller? Kan man byta detta när båten ligger i vattnet? 

Jag är ödmjukt tacksam för alla tips jag kan få? Vad skulle ni göra? Att lämna in på verkstad är tyvärr inget alternativ då servicenivån på verkstäderna som finns i närheten är katastrofal. Tack på förhand! Hälsningar Kent 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna inte med att någon kan rädda din båtsommar, tyvärr.

Har motorn gått så varm kan en hel del saker ha skett. 
Jag antar att du har drev till motorn och jag är inte så hemma på såna men mitt tips är att kolla att kranen till sjövattenintaget, om sådant finns, är öppen.

Börja med att kolla detta.

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är jag inte riktigt med på vad du menar "strålen som kastar ut kylvattnet"

Du har väl ett AlphaOne drev? Där finns väl ingen skvallerstråle....

 

Impellern sitter i växelhuset på AlphaOne så man måste dela på drevet, skulle nog säga att det inte är görbart med båten i sjön.

 

Om det nu inte är så att det är ombyggt till en remdriven impellerpump, då du verkar ha sötvattenkylning så bygger många om kylsystemet till bottenintag för kylvatten. Orsak är att pumpen i drevet ligger på gränsen i flöde för att klara av ett sötvattenkylt system.

 

Det har inte fastnat något i kylvattenintaget typ plastpåse. Annars så kan det mycket väl vara impellern som sagt upp sig. När byttes den senast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ChristerN och Gelis för snabba svar. Nu blir jag osäker gällande skvallerstrålen. Utgick från att det skulle vara så. Likaså är jag osäker på vilket kylsystem det är. Jag har läst mig till att motorn har dubbla kylsystem. Köpte båten förra våren. Upptäckte då ett oljeläckage i drevet. Felsökning visade en spricka i drevdelen där olja sipprade ut. Jag lyckades själv lossa underdelen av drevet och lämna in för svetsning. Satte sedan tillbaks allt själv... här kanske något gick snett som nu påverkar kylningen. Oljeläckan är fixat.  Är jag fel ute om jag köper och byter ut vattenpump med impeller som jag hittade på Axmarin?  

https://www.axmarin.se/Vattenpumpsats-Mercruiser-V6/V8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev KentMag73:

Tack ChristerN och Gelis för snabba svar. Nu blir jag osäker gällande skvallerstrålen. Utgick från att det skulle vara så. Likaså är jag osäker på vilket kylsystem det är. Jag har läst mig till att motorn har dubbla kylsystem. Köpte båten förra våren. Upptäckte då ett oljeläckage i drevet. Felsökning visade en spricka i drevdelen där olja sipprade ut. Jag lyckades själv lossa underdelen av drevet och lämna in för svetsning. Satte sedan tillbaks allt själv... här kanske något gick snett som nu påverkar kylningen. Oljeläckan är fixat.  Är jag fel ute om jag köper och byter ut vattenpump med impeller som jag hittade på Axmarin?  

https://www.axmarin.se/Vattenpumpsats-Mercruiser-V6/V8

Det där är inte en pump till ett Alpha one drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna motorluckan och ta reda på hur ditt kylsystem sitter ihop. Får motorn kylvattnet via drevet eller från ett separat vattenintag? Bilder underlättar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Eld- Ok, tackar, är något desperat då frugan och ungarna vill ut i skärgården :-). Jag tar bilder på lördag och återkommer. Stort tack så länge. Mycket uppskattat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är den sötvattenkyld, med ett intag av sjövatten till värmeväxlaren. Kolla om ett intag för sjövatten sitter under motorn, i skrovet. I så fall kyler impeller i drevet bara drevet, så då kan vi utesluta den. Som någon skrev, eftermonterad remdriven kylvatten pump, sitter på SB sida, längst ned. Går hyfsat lätt ta den och checka om impeller är hel! Första steget tycker jag...... Naturligtvis som någon skrev, är intagsventilen öppen?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev KentMag73:

Hej Eld- Ok, tackar, är något desperat då frugan och ungarna vill ut i skärgården :-). Jag tar bilder på lördag och återkommer. Stort tack så länge. Mycket uppskattat. 

Nu har du tur! Några av de bästa (min uppfattning iaf) på såna här grejer är på och svarar på dina frågor så har du tur och gör som de skriver så kanske du kan åka båt i sommar!

Häng i!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här börjar jag dra öronen åt mig, du har alltså delat drevet själv och även återmonterat det själv.

Om du nu inte har ett separat vattenintag, så är jag helt övertygad att du fått ihop prylarna fel så kylning uteblir.

Var svetsades drevet, kan ju vara så att pumpen tog stryk av detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt som att röret ifrån impellerhuset som skall leda vattnet vidare inte är anslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller rör och slang i mellan drev och sköld har en läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eller att kilen som får impellern att snurra med axeln saknas...

 

Fast just nu vet vi inte ens om motorn får sitt kylvatten genom drevet eller inte.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist..

 

Motorn är sötvattenkyld (jag har samma båt/motor). Är motorn vinterkonserverad? Kan den vara frostskadad? Jag tänker annars som flera skriver att det är stopp någonstans för intaget av sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni är bäst som tar er tid att svara! Bifogar en bild från skadan. Zooma in på bucklan så ser man tydligt sprickan. Jag lämnade in underdelen till en kompis som jobbar med svetsning. Nu ser den som ny ut. Rund och övermålad (tar bild på lördag). Drevoljan håller tätt. Det kan mycket väl vara så att jag slarvade med kylrören när jag satte ihop drevet. Det var inte helt lätt att följa filmerna på youtube. Förmodligen en bra ide att leta reda på en sprängskiss, montera isär och kolla att jag har gjort rätt. Jag var noga med vinterkonserveringen enligt konstens alla regler. Men, måste motvilligt erkänna att jag inte är särskilt erfaren gällande båtmotorer. Ingen som känner en motorkunnig person i trakten Sörmland/Trosa som är intresserad av att göra en bra hacka? Båtvarven här är katastrofdåliga på kundservice. Man vill inte ha kunder verkar det som. Annars hade jag lämnat in för länge sedan. 

drev innan.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev KentMag73:

Ni är bäst som tar er tid att svara! Bifogar en bild från skadan. Zooma in på bucklan så ser man tydligt sprickan. Jag lämnade in underdelen till en kompis som jobbar med svetsning. Nu ser den som ny ut. Rund och övermålad (tar bild på lördag). Drevoljan håller tätt. Det kan mycket väl vara så att jag slarvade med kylrören när jag satte ihop drevet. Det var inte helt lätt att följa filmerna på youtube. Förmodligen en bra ide att leta reda på en sprängskiss, montera isär och kolla att jag har gjort rätt. Jag var noga med vinterkonserveringen enligt konstens alla regler. Men, måste motvilligt erkänna att jag inte är särskilt erfaren gällande båtmotorer. Ingen som känner en motorkunnig person i trakten Sörmland/Trosa som är intresserad av att göra en bra hacka? Båtvarven här är katastrofdåliga på kundservice. Man vill inte ha kunder verkar det som. Annars hade jag lämnat in för länge sedan. 

drev innan.jpg

Jag kan hjälpa dig. Vart finns båten exakt? Håller till Runt Nyköping och har gjort detta jobb många gånger. Pma ditt nr så ringer jag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 23 dc har bottenintag. Börja med impellern i den remdrivna pumpen, bara man vet hur den plockas bort så går det lätt, jag har skrivit om det här tidigare - bara söka!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit hos vederbörande och bytt impeller i drevet som var såklart pluggad...

Men gjort är gjort.

 

Det var mycket luft på sjövattensidan, fick pumpa baklänges och det sprutar ur all 4 dränneringsmuttrar nu! Håller temperaturen perfekt på tomgång och man ser när man varvar så går temperaturen ner, impeller jobbar hårdare således.

 

Men, larmar vid 3500 varv utan växel i och sedan vill dö.

Även med växel i så larmar den vid 1100 varv och vill dö.

 

Återgår till normalt när man drar av lite på varvet.

 

Vad tror ni?

 

Håller på jagar scanner för att utläsa koder, men uthyrda och marinorna har tyvärr inte tid för en avläsning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-22 vid 20:52 skrev patrikflink:

Nu har jag varit hos vederbörande och bytt impeller i drevet som var såklart pluggad...

Men gjort är gjort.

 

Det var mycket luft på sjövattensidan, fick pumpa baklänges och det sprutar ur all 4 dränneringsmuttrar nu! Håller temperaturen perfekt på tomgång och man ser när man varvar så går temperaturen ner, impeller jobbar hårdare således.

 

Men, larmar vid 3500 varv utan växel i och sedan vill dö.

Även med växel i så larmar den vid 1100 varv och vill dö.

 

Återgår till normalt när man drar av lite på varvet.

 

Vad tror ni?

 

Håller på jagar scanner för att utläsa koder, men uthyrda och marinorna har tyvärr inte tid för en avläsning.

 

 

Låg glykolnivå pga att en del kokat bort och därmed larmar den för lågt kylvattentryck och dator vill stänga ned. Har för mig att MPI maskinerna har en sensor för tryck i kylsystemet. Ps. Killgissning baserar på övrig info i tråden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Låg glykolnivå pga att en del kokat bort och därmed larmar den för lågt kylvattentryck och dator vill stänga ned. Har för mig att MPI maskinerna har en sensor för tryck i kylsystemet. Ps. Killgissning baserar på övrig info i tråden.

Kollat det, även givaren för tryck på sjövattnet är bortplockad ifall den var full av skräp.

Nu ska den in på onsdag för uppkoppling, då ser man vilken/vilka givare som ger utslag.

Tack ändå!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...