Jump to content
Friday 19 August 2022
trewq

In/urkoppling av solpanel

Recommended Posts

Förlåt! Har försökt hitta något om problemet med sökfunktionen men lyckas inte.

Tyckte det verkar kul med solpanel så jag skaffade en 45w och en billig pwm regulator från Hjertmans.

Jag vill inte ha den fast monterad utan kunna plugga in den emellanåt, och när jag läser i den närmast obefintliga manualen och en del på nätet så står det mycket om masonitskivor för att täcka panelen vid inkoppling, men jag undrar om det inte helt enkelt är så att regulatorn ska vara kopplad till batteriet, och då kan man glatt plugga i och ur solpanelen.

Rätt eller fel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev trewq:

Förlåt! Har försökt hitta något om problemet med sökfunktionen men lyckas inte.

Tyckte det verkar kul med solpanel så jag skaffade en 45w och en billig pwm regulator från Hjertmans.

Jag vill inte ha den fast monterad utan kunna plugga in den emellanåt, och när jag läser i den närmast obefintliga manualen och en del på nätet så står det mycket om masonitskivor för att täcka panelen vid inkoppling, men jag undrar om det inte helt enkelt är så att regulatorn ska vara kopplad till batteriet, och då kan man glatt plugga i och ur solpanelen.

Rätt eller fel?

Ja du kan ha regulatorn fast monterad och inkopplad i båten och sedan ha ett bra kontaktdon kopplat till regulatorn och motsvarande till panelen. Det gäller ju att panelens kontaktdon inte kortsluts när den inte är inkopplad. 
Kontaktdonen skall ju vara utförda så att du inte kan koppla fel.

Det finns speciella kontakter till solcellspaneler och dess installation, dom heter MC4, Finns hos de flesta båttillbehörsbutiker men dom är enpoliga hane och hona å andra sidan är som klassade som IP68. 
Det kanske kan vara bra med en strömbrytare mellan regulatorn och batteribanken, att bryta med när panelen inte är inkopplad... och så skall ju naturligtvis pluskabeln mellan batteri och regulator vara avsäkrad nära batteriet. Det flesta regulatorer har en egen säkring, om inte får du ju montera en sådan på regulatorns ingång.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så har jag gjort i alla år. En snabbkontakt mellan solpanel och solcellsregulator. Fungerar bra tycker jag

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev Jernhand:

Så har jag gjort i alla år. En snabbkontakt mellan solpanel och solcellsregulator. Fungerar bra tycker jag

Samma här!

Har en "bärbar/hopvikbar" panel som åker fram när behovet finns. Kopplar ihop med befintliga paneler med en snabbkontakt.

Har aldrig slagit av den dvärgbrytare jag har mellan solpanelerna och regulatorn bara för att koppla in en ytterligare panel men det kanske är annorlunda om man kör antingen en eller ingen?

Det viktiga, som jag har fattat det, är att regulatorn kopplas till batteriet först och sedan kopplas solpanelen in.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

 

Det viktiga, som jag har fattat det, är att regulatorn kopplas till batteriet först och sedan kopplas solpanelen in.

Det gäller ju främst MPPT regulatorer, men det kan ju hända att PWM regulatorn heller inte startar om man gör tvärtom.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja du kan ha regulatorn fast monterad och inkopplad i båten och sedan ha ett bra kontaktdon kopplat till regulatorn och motsvarande till panelen. Det gäller ju att panelens kontaktdon inte kortsluts när den inte är inkopplad. 
Kontaktdonen skall ju vara utförda så att du inte kan koppla fel.

Det finns speciella kontakter till solcellspaneler och dess installation, dom heter MC4, Finns hos de flesta båttillbehörsbutiker men dom är enpoliga hane och hona å andra sidan är som klassade som IP68. 
Det kanske kan vara bra med en strömbrytare mellan regulatorn och batteribanken, att bryta med när panelen inte är inkopplad... och så skall ju naturligtvis pluskabeln mellan batteri och regulator vara avsäkrad nära batteriet. Det flesta regulatorer har en egen säkring, om inte får du ju montera en sådan på regulatorns ingång.

Frågor: 1. strömbrytare mellan regulatorn och batteribanken, en felkälla om man glömmer slå till den när man pluggar in panelen?

2. Säkring mellan batteri och regulator, "på regulatorns ingång" ? Ingång låter för mig som det kommer från panelen?

3. Varför just på pluskabeln?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ställde denna fråga till en leverantör av panel och regulator...

 

Jag har en 100W panel från Sunbeam inkopplad i en Epever Tracer MPPT som laddar 3x80Ah förbrukningsbatterier. Om jag vill kunna slå på och av laddningen för dessa, kan jag sätta en vanlig vippströmbrytare i kretsen, och kan jag då sätta den mellan regulator och batteri? 

 

Eller måste jag täcka panelen (skugga den helt) och manuellt koppla ur den för att den inte ska skadas?

 

...och fick följande svar...

 

Du kan sätta en strömbrytare mellan regulator och batteri utan problem!

 

Så som jag förstår det så behöver man inte bryta kretsen mellan panel och regulator innan man bryter mellan regulator och batteri.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Martin76:

Så som jag förstår det så behöver man inte bryta kretsen mellan panel och regulator innan man bryter mellan regulator och batteri.

Det låter lite konstigt i mina öron. Har för mig att jag i manualen läste att man inte skulle föra så. Hoppas ”leverantören” inte var en vanlig båttillbehörs affär.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev trewq:

Frågor: 1. strömbrytare mellan regulatorn och batteribanken, en felkälla om man glömmer slå till den när man pluggar in panelen?

2. Säkring mellan batteri och regulator, "på regulatorns ingång" ? Ingång låter för mig som det kommer från panelen?

3. Varför just på pluskabeln?

Så här har jag lärt mig:

Säkring mellan batteri och regulator. Gärna dvärgbrytare/automatsäkring så man enkelt kan slå av den om man behöver göra någon form av underhåll. I övrigt slår jag aldrig av den. Sätts på pluskabeln för att det är standard på många system och någon som inte känner båtens installationer tidigare får då lättare att se vad som är vad. Egentligen kan säkringen sättas på minuskabeln. 
Säkring mellan panelerna och regulatorn. Bra om man tex ska byta regulatorn eller kolla anslutningarna.
 

Edited by ChristerN
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev trewq:

Frågor: 1. strömbrytare mellan regulatorn och batteribanken, en felkälla om man glömmer slå till den när man pluggar in panelen?

2. Säkring mellan batteri och regulator, "på regulatorns ingång" ? Ingång låter för mig som det kommer från panelen?

3. Varför just på pluskabeln?

@ChristerN har redan svarat men jag kompletterar.

1 ja det kanske är onödig, men för säkerhets skull kan det ju vara bra att göra regulatorns spänningslös när den inte används eller då man kopplar i eller ur panelen.

2 moderna regulatorer brukar ju ha en egen säkringshållare för flatstiftssäkring, men man kanske skulle säkra av kabeln till panelerna.

3 det var en gång en brittisk kille som hette Joseph Lucas, det var britternas motsvarighet till tyskarnas Robert Bosch. Men det sades att det var Mr. Lucas som uppfann mörkret och hade patentsökt glappkontakten. Iallafall ansåg han till skillnad från fastlandseuroper, amerikanare och andra som tillverkande landsvägsfordon, att man skulle ha plus i chassit och i karossen, och minus i kablarna och därmed i säkringsdosan. Lucas dysfunktionella elsystem i brittiska bilar med förövrigt ojämn kvalitet blev aldrig någon framgång, så rätt sent, kanske i skiftet mellan 60- och 70-talet bytte man till minus i chassijorden. Men man fortsatte att köra bil på vänster sida... och dricka ljummen öl, eftersom Lucas electric companys även tillverkade kylskåp.

 

Men det går ju alldeles utmärkt att i en båt avsäkra på minussidan där man även placerar strömbrytare och annat. Men det kan ju bli problematiskt med startmotorn och generatorn, och även motorns övriga elsystem, då dessa är avsedda för minus i motorblocket, om nu inte man har ett helt äkta tvåpoligt elsystem på motorn och dess undersystem.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns speciella kontakter till solcellspaneler och dess installation, dom heter MC4, Finns hos de flesta båttillbehörsbutiker men dom är enpoliga hane och hona å andra sidan är som klassade som IP68. 

Eller så kan man köpa en gammaldags DIN-kontakt till högtalare och spraya med vaselinspray, men då ska man nog ha anslutningspunkten i ruffen.

Funkar bra till extrapanelen för oss...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Eller så kan man köpa en gammaldags DIN-kontakt till högtalare och spraya med vaselinspray, men då ska man nog ha anslutningspunkten i ruffen.

Funkar bra till extrapanelen för oss...

 

 

Nja, eller nej, dels är kontaktsiften för klena och sedan är dom inta avsedda för marin miljö.

Om du nu ändå skall köpa nya kontakter så köp en bättre!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nja, eller nej, dels är kontaktsiften för klena och sedan är dom inta avsedda för marin miljö.

Om du nu ändå skall köpa nya kontakter så köp en bättre!

Jag har svårt att tro att du får några vidare förluster med en 45 W panel i dessa enkla klena kontakter.

 

Vi här på ostkusten har inte samma problem med marin miljö som ni på  västkusten så jag behåller mina högtalarkontakter.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har svårt att tro att du får några vidare förluster med en 45 W panel i dessa enkla klena kontakter.

 

Vi här på ostkusten har inte samma problem med marin miljö som ni på  västkusten så jag behåller mina högtalarkontakter.

Dom var ju specade efter någon DIN-norm, men redan som högtalarkontakter var dom inget vidare egentligen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nya problem/frågor

Har  nu använt en lös panel i närmare ett år, fungerat bra även i vintras under pressen så jag tänkte installera den mer permanent. Flyttade regulatorn och drog om alla kablar. Mätte 17V på den lösa panelen  trots att den låg upp och ner på däck under tiden. 

Kopplade in panelen och POFF så exploderade dioden mellan panelens anslutningsskruvar. 

Kunde jag trots allt kollande ha förväxlat + och - nånstans?

Ja! Jag skäms oändligt. Förstår nu att det var när jag ångrade mig och bytte en kabel mot en grövre som misstaget skedde. Nu mäts noll volt på panelen även med framsidan belyst.

 

Fråga1: Ger panelen ström även när framsidan är täckt och det lyser på baksidan? Spänningen som mäts ändras när man täcker delar av baksidan.

 

Fråga 2: Det rekommenderas att nan ska täcka panelen när den inte är inkopplad. Varför? Det enda svar jag hittat är för att undvika risken för kortslutning när man håller på och skruvar.

 

Fråga 3: Kan något annat än dioden ha gått sönder?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 timmar sedan skrev trewq:

Nya problem/frågor

Har  nu använt en lös panel i närmare ett år, fungerat bra även i vintras under pressen så jag tänkte installera den mer permanent. Flyttade regulatorn och drog om alla kablar. Mätte 17V på den lösa panelen  trots att den låg upp och ner på däck under tiden. 

Kopplade in panelen och POFF så exploderade dioden mellan panelens anslutningsskruvar. 

Kunde jag trots allt kollande ha förväxlat + och - nånstans?

Ja! Jag skäms oändligt. Förstår nu att det var när jag ångrade mig och bytte en kabel mot en grövre som misstaget skedde. Nu mäts noll volt på panelen även med framsidan belyst.

 

Fråga1: Ger panelen ström även när framsidan är täckt och det lyser på baksidan? Spänningen som mäts ändras när man täcker delar av baksidan.

 

Fråga 2: Det rekommenderas att nan ska täcka panelen när den inte är inkopplad. Varför? Det enda svar jag hittat är för att undvika risken för kortslutning när man håller på och skruvar.

 

Fråga 3: Kan något annat än dioden ha gått sönder?

Det är därför man bör använda för ändamålet avsedda kontakter, som är oförväxelbara. Men hade du ingen säkring ?!?!  Verkar som att det är batteriström som gått baklänges och knäckt dioden, vilket inte händer om du haft en lämplig säkring (3-5A).

 

#1: Men du skrev ju precis att du inte mäter någonting nu, ens med framsidan belyst ?  Om du istället menar en frisk panel så krävs extremt lite ljus för att ge en spänning om belastningen är noll (typ en digitalmultimeter).

 

#2: Ja. Men inte så mycket att råka kortsluta panelen (det tål den) som att energin från den kan hamna någon annanstans där den inte borde innan man kopplat klart. Det är ju 15-20V och kan vara flera A om man är ute i solskenet.....

 

#3: Ja. Men har du plockat bort dioden och sett om du får spänning ur panelen utan den ?  Kraftdioder brukar brinna till kortslutning, inte avbrott.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

#3 plockade bort dioden och lade ut panelen i solen och mätte, 23V! Kanske dålig precision på multimeter.

Men! Då borde det väl bara vara att skaffa en ny diod? Och säkring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Jo. 

Sen blir det att kolla om panelen ger någon ström, så är allt frid o fröjd. 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, den tycks ge ström. Återstår att skaffa diod. Vad gör den för nytta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-06-10 vid 20:37 skrev ChristerN:

Det låter lite konstigt i mina öron. Har för mig att jag i manualen läste att man inte skulle föra så. Hoppas ”leverantören” inte var en vanlig båttillbehörs affär.

Ursäkta sent svar. Leverantören i detta fall var Teknikhamstern, av både solpanel och regulator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

1 timme sedan skrev trewq:

Ja, den tycks ge ström. Återstår att skaffa diod. Vad gör den för nytta?

Borde du väl veta själv vid det här laget - den räddar panelerna när folk kopplar fel polaritet. Och går sönder först när samma personer inte ens har en säkring i installationen som skulle räddat situationen.

🤔

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev IngemarE:

 

Borde du väl veta själv vid det här laget - den räddar panelerna när folk kopplar fel polaritet. Och går sönder först när samma personer inte ens har en säkring i installationen som skulle räddat situationen.

🤔

Aha, tackar. Har nu säkring.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-04-03 vid 13:41 skrev IngemarE:

 

Borde du väl veta själv vid det här laget - den räddar panelerna när folk kopplar fel polaritet. Och går sönder först när samma personer inte ens har en säkring i installationen som skulle räddat situationen.

🤔

Letar efter en diod med markeringen 6A10, det var inte lätt. Hittade en på Amazon med ett par månaders leveranstid.  Och vad betyder "HCH" på dioden? 10A8 verkar vanlig, skulle den fungera? Om den är till för att hantera kortslutning, när nu alla kablar är fastsatta skulle man då klara sig utan diod? Enda möjligheten att åstadkomma kortslutning som jag kan hitta på är att lossa kablarna från batteriet och föra ihop dem efter att ha glömt dra ur kontakten för solpanelen.

Osannolikt, men å andra sidan är ju de flesta misstag osannolika.

IMG20220404145507__01.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev trewq:

Om den är till för att hantera kortslutning, när nu alla kablar är fastsatta skulle man då klara sig utan diod? Enda möjligheten att åstadkomma kortslutning som jag kan hitta på är att lossa kablarna från batteriet och föra ihop dem efter att ha glömt dra ur kontakten för solpanelen.

Vet inte om du helt förstått svaret du fick.

Dioden skyddar panelen för inkoppling med fel polaritet, vilket inte alls är samma sak som kortslutning. Kortslutning blev det i dioden efter att den fått ta hand om alldeles för mycket ström som då rusade in till panelen från batteriet när du kopplade in den polvänt.

Panelens utgång tål kortslutning (och med detta har alltså dioden ingenting att göra), men inte att spänning läggs på utifrån med fel polaritet.

Har du nu säkring så kommer den förhoppningsvis att gå sönder nästa gång innan vare sig diod eller panel gör det.

 

Med tanke på det som hänt och att det kan hända igen nästa gång du kopplar om batterikablarna skulle jag inte köra utan diod. Men du borde kunna sätta dit vilken diodtyp som helst som tål 6A och t ex 50V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dioden stter väl också där för att man ska kunna parallell koppla paneler?

Gör man inte det så behöver man ingen, så länge man inte kopplar in den till ett batteri åt fel håll då förstås...

 

Och man vill ha en diod, inbillar jag mig, av schottky typ, eftersom den har mindre spänningsfall än andra.

 

En snabb googling ger denna som exempel, borde räcka väl till en 45W panel:

https://www.conrad.se/p/vishay-schottkydiod-likriktare-sb540-e354-do-201ad-40-v-enskild-164089

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
45 minuter sedan skrev jonas2307:

Dioden stter väl också där för att man ska kunna parallell koppla paneler?

Gör man inte det så behöver man ingen, så länge man inte kopplar in den till ett batteri åt fel håll då förstås...

 

Och man vill ha en diod, inbillar jag mig, av schottky typ, eftersom den har mindre spänningsfall än andra.

 

En snabb googling ger denna som exempel, borde räcka väl till en 45W panel:

https://www.conrad.se/p/vishay-schottkydiod-likriktare-sb540-e354-do-201ad-40-v-enskild-164089

Nej, skyddsdioden (egentligen bypassdiod) sitter vanligen parallellt med panelen och i motsatt strömriktning (katoden mot plus). Denna "inbyggda" diod har inget med parallellkoppling att göra, utan skall begränsa spänningen (kortsluta) om det läggs på omvänd polaritet på panelen så att den pålagda spänningen hålls på - för panelen - ofarliga nivåer.

Den kan också ha en uppgift om man seriekopplar flera paneler, då den ger möjlighet för strömmen att flyta förbi panelen om denna blir felaktig eller avbrott i (t ex totalt skuggad).

(En Schottky är inte nödvändig i skyddsfallet, eftersom den aldrig leder någon ström vid normal funktion).

 

Vill man säkerställa oberoende vid parallellkoppling är det istället en extra seriediod man skall ha (blocking diode), t ex i serie med respektive panels plusledning. Och den kan med fördel vara av Schottkytyp.

 

bild.png.241d7f3c10edb5e67aca043f4e76d26f.png

 

 

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Panelen inkopplad och fungerar som tänkt. Om jag nu tycker att det här var så kul så jag kopplar in en till likadan panel parallellt, vad händer då? Vi förutsätter att dioder är korrekt inkopplade och det är fullt solsken på båda.

Regulatorn visade 14,4 V med en panel och jag antar att den skulle göra det även med två. Men om motståndet i batteriet är lika skulle ju även strömstyrkan vara lika, och panel två vara meningslös så länge ingen skuggas. Å andra sidan skulle jag lika gärna kunna ha en mindre panel, så länge den kan ge minst 14,4 V. Något lurt är det.

Edited by trewq

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev trewq:

Panelen inkopplad och fungerar som tänkt. Om jag nu tycker att det här var så kul så jag kopplar in en till likadan panel parallellt, vad händer då? Vi förutsätter att dioder är korrekt inkopplade och det är fullt solsken på båda.

Regulatorn visade 14,4 V med en panel och jag antar att den skulle göra det även med två. Men om motståndet i batteriet är lika skulle ju även strömstyrkan vara lika, och panel två vara meningslös så länge ingen skuggas. Å andra sidan skulle jag lika gärna kunna ha en mindre panel, så länge den kan ge minst 14,4 V. Något lurt är det.

Det som händer är att din solpanelsuppsättning kommer kunna ge ungefär dubbelt så mycket laddström - om batteriet vill ha det.

 

Ja, panel nr 2 tillför inget i ditt exempel ovan, där batteriet uppenbarligen är så fulladdat att det inte slukar i sig mer än den ström den enda panelen kan ge. Detta syns på att spänningen från regulatorn orkar hållas på max (14,4 V). 

 

Men det är ju inte denna situation du skall dimensionera din anläggning efter, då det inte är vid nästan fulla batterier du behöver laddning. Eller hur ?

Så i alla praktiska relevanta lägen (dvs då batteriet verkligen behöver laddas eller du förbrukar en del i båten) kommer panel nr 2 göra att laddströmmen blir mycket högre än med en singelpanel.

 

Återigen - man kan inte pressa i laddning i ett blybatteri - laddströmmen bestämmer batteriet själv utifrån sitt laddtillstånd (och kondition). Så bara för att det finns energi tillgängligt innebär det inte att det laddas i batteriet. I synnerhet inte i ett nästan fulladdat batteri. Och varför skulle det ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...