Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nbmarin

D3 går inte bra efter ca 2500 varv

Rekommendera Poster

Hej

Tacksam för hjälp här, motorn en D3 160 går fint på tomgång och låga varv,

när jag sjösatte häromdagen så skulle vi ta en liten tur, den svarade bra på små gaspådrag men när den kom upp i ca 2500 varv ca 8-10 knop så börjar den slå av eller misstända o gå orent, vissa skramlande ljud hörs emellanåt oxå.

på evc stod det engine electric fault service soon.

luktade mer dieselrök än vanligt .

 

gick ner på tomgång igen och det låter som det ska från motorn, stänger av en minut o startar igen, felkoden borta men när vi vänt inåt hamn igen går den precis lika dåligt när man gasar upp den.

 

i hamn så provar jag att varva den utan växel i, då låter den och går hur fint som helst på hela varvskalan.

 

den är nyservad med luft, olje, båda bränslefilter, o impeller.

 

någon med bra idéer här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!
D3 har ett variabelt turbinhus och det är inte ovanligt att det kärvar efter vintern.

Det finns en vacuumdosa där du kan testa om mekanismen rör sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Makro:

Hej och välkommen till MG!
D3 har ett variabelt turbinhus och det är inte ovanligt att det kärvar efter vintern.

Det finns en vacuumdosa där du kan testa om mekanismen rör sig.

Tackar, ska till hamnen o en stund o testa detta, enkel att hitta hoppas jag.

Tack igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, inte säkert det är samma men jag har haft liknande problem och då har det berott

på smuts i givaren i koppen till bränslefiltret.

Tömt och gjort rent allt från tank till slangar och filter.

 

Peter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Peter66:

Hej, inte säkert det är samma men jag har haft liknande problem och då har det berott

på smuts i givaren i koppen till bränslefiltret.

Tömt och gjort rent allt från tank till slangar och filter.

 

Peter

Ja byta filter och hålla rent i bränslesystemet hör ju till rutinmässigt underhåll så det tog jag nästan för givet att det var ok men det kan ju vara en orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter66:

Hej, inte säkert det är samma men jag har haft liknande problem och då har det berott

på smuts i givaren i koppen till bränslefiltret.

Tömt och gjort rent allt från tank till slangar och filter.

 

Peter

Tack

filter är bytt, men  givare har jag inte rengjort någon, är det på förfiltret du menar? Givaren för vatten i bränslet?

Redigerad av Nbmarin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Makro:

Hej och välkommen till MG!
D3 har ett variabelt turbinhus och det är inte ovanligt att det kärvar efter vintern.

Det finns en vacuumdosa där du kan testa om mekanismen rör sig.

Hejsan 

mår det den armen mitt i bild som går ner till klockan?

den går endast att röra ner några millimeter hur långt ska den gå att motionera?

A9DB3ADF-C484-4E5E-AB8B-4E5C382F94A8.jpeg

24C5A8BE-8FF5-4F29-9CA3-C760225169DE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det är den armen. Ta lite rostlösare mot turbinhuset och försök att "motionera" armen, för mer än ett par mm ska den röra sig men jag kan inte ge dig något exakt mått. När den lossar bör du känna något mekaniskt stopp i ändlägena

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Ja det är den armen. Ta lite rostlösare mot turbinhuset och försök att "motionera" armen, för mer än ett par mm ska den röra sig men jag kan inte ge dig något exakt mått. När den lossar bör du känna något mekaniskt stopp i ändlägena

Nu har jag smörja upp armen mellan turbon och klockan den löper nog som den ska nån drygcentimeter upp o ner, är ute nu i testar.

den går fint upp till 2500 varv ungefär sen ser jag på motorn o hör oxå att den verkar tappa nån cylinder och ett missljud kommer inte konstant utan mer nåt plötsligt skrapande ett par gånger innan jag hinner slå av gasen, svårt att höra var det kommer ifrån men möjligen vid turbon men det är jättesvårt att konstatera.

varvar jag på tomgång så hörs ingenting o den gick hur fint som helst när vi ställde in båten u höstas.

den svarar o går rent o bra upp till detta varv ca 2500.

hoppas nån kan komma med må bra idé här.

inga felkoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen tillgång till någon vacuumsug så du kan testa om vacuumklockan orkar dra nosslarna? Men du kan ju även kroka av staget och känna att det löper lätt.

 Ja nästa steg är ju bränsletillförseln som även @Peter66 nämnde, för det är ju något som händer just vid 2500 varv? 
Inga felkoder säger du, såna kan ju annars begränsa.

En del har även haft problem med luftfilter och bytt till Biltemas ”sportfilter” med gott resultat.

Att motorn börjar ryka tyder på överskott av bränsle eller underskott av luft, vilket är ungefär detsamma 🙂 men kan skilja beroende på vad som är trasigt. Det mekaniska skramlet kan jag däremot inte relatera till, det måste nog upplevas för att kunna ställa någon diagnos.

 Ja felsökning på distans är inte alltid så lätt 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effektbortfall och sotiga avgaser brukar ju betyda att turbon har, eller snart kommer att lägger av helt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Effektbortfall och sotiga avgaser brukar ju betyda att turbon har, eller snart kommer att lägger av helt.

Om du skruvar av luftfiltret kan du snurra på axeln och känna om det är något glapp.

Radiellt ska det vara ett litet glapp och axiellt knappt kännbart och det ska inte skrapa när du snurrar på axeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, 

Hade problem med att just mekanismen på turbon kärvade, samt samma felkod för ett par år sedan.

Tog hjälp av Björnhammarvarvet, som smörjde med kopparpasta (spray), eftersom den är värmetålig. 
Tog för vana att spraya den ”Stången” regelbundet därefter med just kopparpasta.

 

I mitt fall försvann inte felkoden till slut, därför varvet och Vodia instrument för att rensa koden.

 

edit:

hade detta innan också 

 

 

Redigerad av MYYsan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

en uppdatering här…

 

Har gått igenom allt som ni tipsat om här o lite till, gjorde en uppgradering av databoxen i höst som skulle få motorn att orka varva mer ett trim från 160 till 190 hk, har nu återställt till original igen o då funkar det som ska förutom att den känns märkbart slöare respons på gasen än med trimmet.

 

Dem som programmerat ska koppla in sig i motorn när vi kör för att se orsaken till den reaktionen med trimmad box, troligt att den inte klarade av att leverera bränsle/luft som några varit inne på tidigare vad nu det kan bero på, vad jag vet så är det ju samma motortyp från 130 hk till 190 hk så den borde ha kapacitet för detta?

 

när man går från full gas och väldigt sakta släpper av och går ner några hundra varv i stöten så går motorn ojämnt med vibrationer mellan 2400 till 2000 varv, kanske normalt? den går jämt o fint när gasar på alla varvtal annars.

 

turbotrycket ligger som max på 1,1 och maxvarvet är 3300 varv och vad jag läst så bör det ligga på knappt 4000 varv för att allt ska vara i balans, så är det inget fel på motorn och det inte går att trimma upp kraften så återstår bara att byta proppar, men vill först utesluta om det är nåt fel på motorn, spridare eller nåt annat som börjat bråka, turbon kan jag inte känna något glapp på.

har även införskaffat o provat ett luftfilter från biltema som jag fick tips om här märkte ingen skillnad i maxvarvet men en jäkla skillnad på ljudet från luftsuget.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Blev ljudet bättre eller sämre med Biltemas filter?

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter66:

Hej.

Blev ljudet bättre eller sämre med Biltemas filter?

 

Peter

Väldigt mycket högre ljud när turbon sög, antagligen så får motorn mer och lättare luft kändes som, jag vill ju gärna åka så tyst som möjligt….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...