Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dsl

Kättingstump till ankaret, hur fästa?

Rekommendera Poster

Ännu en nybörjarfråga 😃

 

Har följt råden här och införskaffat en bit kätting som skall sitta mellan ankarlina och ankare. Men då kommer frågan, hur fäster man denna?

 

Shackel? Min kedja är 6mm och en shackel får inte vara Särskilt stor och jag tycker de verkar klena. Har en 10mm men den är alldeles för stor för kedjan.

 

Samma sak mot repet, det är för grovt för att gå igenom en länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man brukar sätta en svirvel mellan. 
tex den här

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke___Fortojning/Ankare_Ankarspel/Lina_Katting_Svirvel/KATTINGSVIRVEL_RF_6-10MM?id=02380

En öglesplits (med kaus) på linan och in på ena sidan av svirveln och en länk från kättingen på andra. 
Vet inte om den länkade passar men det kanske du kan kolla i butiken. 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Dsl:

Ännu en nybörjarfråga 😃

 

Har följt råden här och införskaffat en bit kätting som skall sitta mellan ankarlina och ankare. Men då kommer frågan, hur fäster man denna?

 

Shackel? Min kedja är 6mm och en shackel får inte vara Särskilt stor och jag tycker de verkar klena. Har en 10mm men den är alldeles för stor för kedjan.

 

Samma sak mot repet, det är för grovt för att gå igenom en länk.

Du har köpt för klen kedja. Kedjan skall ju ge tyngd för att dra ner ankaret så att det får fäste.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte är det väl en sån kedja du bär runt halsen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Rascal:

Du har köpt för klen kedja. Kedjan skall ju ge tyngd för att dra ner ankaret så att det får fäste.

 

25 minuter sedan skrev Hybro:

Inte är det väl en sån kedja du bär runt halsen? 

Jag har en 6 mm guldkedja, den ger en viss tyngd tycker jag.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Man brukar sätta en svirvel mellan. 
tex den här

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke___Fortojning/Ankare_Ankarspel/Lina_Katting_Svirvel/KATTINGSVIRVEL_RF_6-10MM?id=02380

En öglesplits (med kaus) på linan och in på ena sidan av svirveln och en länk från kättingen på andra. 
Vet inte om den länkade passar men det kanske du kan kolla i butiken. 

Perfekt, minst en sån får det bli

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Rascal:

Du har köpt för klen kedja. Kedjan skall ju ge tyngd för att dra ner ankaret så att det får fäste.

Hur tung kjedja skall man ha då?

 

Min väger nästan 1kg/m och mer än min 4 metersstump vill jag inte ha i min lilla båt. Skall ju kunna hantera den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Dsl:

Hur tung kjedja skall man ha då?

 

Min väger nästan 1kg/m och mer än min 4 metersstump vill jag inte ha i min lilla båt. Skall ju kunna hantera den också.

Godstjockleken i länkarna brukar vara minst 8mm, sedan kan du välja på kortlänkad och en med längre länkar, jag tror att kortlänkad är övervägande vanligast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Godstjockleken i länkarna brukar vara minst 8mm, sedan kan du välja på kortlänkad och en med längre länkar, jag tror att kortlänkad är övervägande vanligast.

Kortlänkade har jag för mig brukar kinka mindre. Därför är de vanligast på ankarspel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kättingens uppgift i detta fallet är att tynga ned ankarets ten (=skaft) så att det får en bättre vinkel mot botten och kan ploga ned sig ordentligt. Litet beroende på båt- och ankartyp, men inte kortare än två meter, jag hade fyra meter till ett 10 kg bruceankare till en båt som väger omkring 5,5 ton. Det fungerade bra, nu har jag kätting hela vägen eftersom ankarspelet föredrar det.

 

ankarlina.jpg.c201939f7e817dec75c52bc4d088533b.jpg

Ankarlina med insplitsad (inflätad) rostfri kaus. Det ser annorlunda ut på en treslagen lina.

 

Mellan ankarlinan och kättingen har du en schackel, och då i en splitsad ögla med en kaus i, mellan kättingen och ankaret är det bra med en svirvel  (som redan föreslagits), då ankaret har en förmåga att snurra runt då man tar upp det. Svirvel är helt nödvändig om man använder ankarspel.

Sedan är det ju väldigt bra om du fäster ankarlinans fria ända i båten, du förstår säkert varför.

 

Kätting i bra prisnivå är galvad, det finns även rostfria, men det blir dyrare, men ändock billigare än guld som någon föreslog 😄... sedan är väl guldets hållfasthet inte så bra, det är för mjukt....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-10 vid 07:46 skrev Georg_Ohm:

Godstjockleken i länkarna brukar vara minst 8mm, sedan kan du välja på kortlänkad och en med längre länkar, jag tror att kortlänkad är övervägande vanligast.

 

Läste någon tabell där de rekommenderades minst 5mm till min båtvikt, så jag köpte en 6mm kortlänkad rostfri kjedja. Vill som sagt hålla nere vikten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade i min lokala båtbutik, smidda shackel verkar ju hålla för berydligt mer. Får nog in en 8mm i kjedjan så då löser sig kopplingen mot linan på ett smidigt sätt också.

 

Tack för svaren!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Dsl:

Kikade i min lokala båtbutik, smidda shackel verkar ju hålla för berydligt mer. Får nog in en 8mm i kjedjan så då löser sig kopplingen mot linan på ett smidigt sätt också.

 

Tack för svaren!

Glöm inte kaus i linan bara. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev ChristerN:

Glöm inte kaus i linan bara. 

Ja annars är det totalt meningslöst, som att slänga grejerna i sjön....😄

 

Jag hängde nog inte med riktigt i diskussionen, om trådskapare @Dsl hade en splitsad ögla redan, om man har tur kan man kanske klämma in en kaus med hjälp av milt våld, en träklubba och vaselin i den färdiga öglan.

 

Här finns anvisningar för en ögonsplits (=ögla) för treslagen lina, på flätade linor är det besvärligare, men det går.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Glöm inte kaus i linan bara. 

Sitter en i plast som jag antar inte är tillräcklig. Kör nog med den så länge då jag behöver köpa en helt ny längre lina (har inte mätt men gissar att den bara är runt 20m). Nu är den iaf lite mindre för kort ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja annars är det totalt meningslöst, som att slänga grejerna i sjön....😄

 

Jag hängde nog inte med riktigt i diskussionen, om trådskapare @Dsl hade en splitsad ögla redan, om man har tur kan man kanske klämma in en kaus med hjälp av milt våld, en träklubba och vaselin i den färdiga öglan.

 

Här finns anvisningar för en ögonsplits (=ögla) för treslagen lina, på flätade linor är det besvärligare, men det går.

Splitsa själv tar vi till vintern, än så länge har jag fullt upp med att göra vettiga knopar. Olika varianter av trippel kärringknut om egen part är vanligast.

 

Redigerad av Dsl
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Dsl:

Splitsa själv tar vi till vintern, än så länge har jag fullt upp med att göra vettiga knopar. Olika varianter av trippel kärringknut om egen part är vanligast.

 

Annars är det en bra sysselsättning de dagar man ligger inblåst i en hamn, splitsa, och tagla, bra terapi!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Dsl:

Splitsa själv tar vi till vintern, än så länge har jag fullt upp med att göra vettiga knopar. Olika varianter av trippel kärringknut om egen part är vanligast.

 

Prova istället en dubbel mollbergare med skruv om egen part!

 

Annars klarar man sig långt med dubbelt halvslag och pålstek.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-11 vid 22:17 skrev Georg_Ohm:

Annars är det en bra sysselsättning de dagar man ligger inblåst i en hamn, splitsa, och tagla, bra terapi!

Låter som mysigt pyssel. I ett annat liv med en annan båt kanske. 

Jag hade nog hämtat bilen och trailat hem båten istället för att ligga inblåst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-11 vid 22:29 skrev Georg_Ohm:

Prova istället en dubbel mollbergare med skruv om egen part!

 

Annars klarar man sig långt med dubbelt halvslag och pålstek.

 

18 varv runt motpart har alltid kännts tryggt hittils tidigare (i insjö är ju ofta motståndaren typ en tall)

 

Nu ligger iaf en stump träningstamp i vardagsrummet. Skotstek och färskpotatis till middag!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Dsl:

18 varv runt motpart har alltid kännts tryggt hittils tidigare (i insjö är ju ofta motståndaren typ en tall)

...

Ha, ha!

Den kallas för bartenderknop (eller något liknande), dvs. en knop som en båtokunnig person ombord på en båt alltid kan fixa.

Den liknar ett dubbelt halvslag, men ändå inte.

 

image.png.8a66e5743cf1902b7be244234314b750.png

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...