Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dsl

Nytt hamnkapell, tyvärr sitter hålen helt fel

Rekommendera Poster

Har väntat på mitt beställda hamnkapell sedan i november och när jag nu äntligen testar får jag bara 3 hål (norsk knapp) att passa på varje sida (9 hål och 12 knappar oanvända).

 

Båten är en Uttern 5500dc och på beställningen står det D55 - samma skrov alltså men uppenbarligen har man löst kapellet olika.

 

Vill inte montera 9 nya knappar, dels för att det blir fult men främst för att varken hamnkapellet eller körkapellet kommer sitta bra med massa extra knappar.

 

Hur löser man detta? Skall självklart kontakta firman men vill ha lite åsikter först.

 

Spontant borde det ju gå att ta upp nya hål där de skall vara. Inte optimalt med massa extrahål men jag känner kanske inte att jag kan kräva ett nytt kapell, och en nyleverans skulle kanske dröja till nästa sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Dsl:

Har väntat på mitt beställda hamnkapell sedan i november och när jag nu äntligen testar får jag bara 3 hål (norsk knapp) att passa på varje sida (9 hål och 12 knappar oanvända).

 

Båten är en Uttern 5500dc och på beställningen står det D55 - samma skrov alltså men uppenbarligen har man löst kapellet olika.

 

Vill inte montera 9 nya knappar, dels för att det blir fult men främst för att varken hamnkapellet eller körkapellet kommer sitta bra med massa extra knappar.

 

Hur löser man detta? Skall självklart kontakta firman men vill ha lite åsikter först.

 

Spontant borde det ju gå att ta upp nya hål där de skall vara. Inte optimalt med massa extrahål men jag känner kanske inte att jag kan kräva ett nytt kapell, och en nyleverans skulle kanske dröja till nästa sommar.

Tyvärr är den enkla sanningen att det enda sättet att vara säker på att få ett kapell som passar är att ta ner en kapellmakare som måttar på den egna båten. Det verkar av någon anledning som det alltid är skillnader mellan båtarna. Dessutom kan man ju påverka slutresultatet ex. placering av dragkedjor och liknande.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-09 vid 21:09 skrev Rascal:

Tyvärr är den enkla sanningen att det enda sättet att vara säker på att få ett kapell som passar är att ta ner en kapellmakare som måttar på den egna båten. Det verkar av någon anledning som det alltid är skillnader mellan båtarna. Dessutom kan man ju påverka slutresultatet ex. placering av dragkedjor och liknande.

Tråkigt att inte leverantören upplyste mej om det. Det är ju en vanlig standardbåt så måtten är det nog inget fel på, der är ju just hålbilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att knappar och beslag monterar man på kapellet på plats på båten. 
 

Men som svar på din fråga - vill du inte montera extra knappar och beslag på kapellet återstår att flytta dem på själva båten. 
🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver att det inte passar, är det då ungefär rätt men vad du upplever som några millimeter för kort, eller handlar det om många centimeter, kanske decimeter, fel?

För när vi skulle sätta på sittbrunnskapellet på vår båt (ny för oss men gammal, och med flera år gammalt kapell sytt för båten) behövde vi vara två som tog i som fan för att få ner hålen över fästena. Väl på plats var kapellet så spänt att man nog hade kunnat stå uppe på det... Så hade inte jag sytt det, och hade vi inte vetat att det var använt på båten tidigare utan att det var nytt, då hade vi garanterat trott att det helt enkelt inte passade. En person kan nog inte få fast kapellet ensam.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-11 vid 23:03 skrev Peter_K:

Jag har fått lära mig att knappar och beslag monterar man på kapellet på plats på båten. 
 

Men som svar på din fråga - vill du inte montera extra knappar och beslag på kapellet återstår att flytta dem på själva båten. 
🙂

Der är norska knappar, alltså sitter de på båten. Kapellet har bara hål. 

Vill inte montera fler knappat på båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-12 vid 00:02 skrev raol:

När du skriver att det inte passar, är det då ungefär rätt men vad du upplever som några millimeter för kort, eller handlar det om många centimeter, kanske decimeter, fel?

För när vi skulle sätta på sittbrunnskapellet på vår båt (ny för oss men gammal, och med flera år gammalt kapell sytt för båten) behövde vi vara två som tog i som fan för att få ner hålen över fästena. Väl på plats var kapellet så spänt att man nog hade kunnat stå uppe på det... Så hade inte jag sytt det, och hade vi inte vetat att det var använt på båten tidigare utan att det var nytt, då hade vi garanterat trott att det helt enkelt inte passade. En person kan nog inte få fast kapellet ensam.

 

De flesta handlar det om centimetrar men i något fall mer. När jag forcerar i hålen blir det veck mellan dem.

 

Exempelbild nedan på det öppningsbara fönstret mitt i vindrutan.

IMG_20210608_220133.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knapparna på rutan ser ut att vara flyttbara dvs går att dra i sidled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Freez:

Knapparna på rutan ser ut att vara flyttbara dvs går att dra i sidled.

Ja, alla knappar på rutramen går att bända loss och klicka och på ny position, men det är inget jag vill sitta med om det kommer en regnskur och körkapellet skall upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Dsl:

Der är norska knappar, alltså sitter de på båten. Kapellet har bara hål. 

Vill inte montera fler knappat på båten

OK, ja då återstår väl att ta nya hål i kapellet, var min poäng. Alltså - ändra på båten eller ändra på kapellet är det jag försöker skriva. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

OK, ja då återstår väl att ta nya hål i kapeller, var min poäng. Allstå - ändra på båten eller ändra på kapellet är det jag försöker skriva. 

Jag hade nog ändrat hålen på kapellet så det passar. Hade inte heller velat montera flera knappar, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ändra knapparna så dom passar det nya kapellet och gör nya hål i hamnkapellet, hade det varit bättre då ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Dsl:

Ja, alla knappar på rutramen går att bända loss och klicka och på ny position, men det är inget jag vill sitta med om det kommer en regnskur och körkapellet skall upp.

Funkar det som på min båt behöver man inte bända utan man kan någorlunda enkelt skjuta knapparna sidledes men kan säkert kärva om det inte gjorts tidigare. 5-56 kan lösa upp fästet. Alternativet är att sätta dubbla knappar på ramen eller göra nya hål i kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte sätta några nya knappar i rutramen eller lösgör dem lite gran så kan du skjuta dem sidledes när du byter till ditt körkapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...