Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mauritx

Transport av segelbåt,( Mälaren/Hjälmaren) tips på rutter/hamnar/övernattning

Rekommendera Poster

Hej på er, det var ett tag sedan jag var här, men jag känner igen fortfarande flera av er.

 

Jag har nu skaffat en ny andra segelbåt (För att ha till onsdagsseglingar, kappsegling) på klubben, det blev en Beneteau First 235,  den påminner lite om en minitransac,  inte så vanligt båt i sverige men rätt så pigg och stor för att vara en så kallad (pocket cruiser).  

Beneteau_First_235_Sparrow_0404.thumb.jpg.d02f6e60cdaabbc3c0d8e09392b14538.jpg

 

När jag tog hem min semona fick jag massor med tips här som var väldigt bra, rutten ser enligt nedanstående:  Det blir runt 100NM från Rangsta Marina till Hjälmaren Grythem.  

Båten är segelbart, och är utrustad med en 4hk utombordare. 

Det är min sambo och en bebis på ett år som är min besättning. Så det blir nog bara jag som kommer att segla/köra det mesta. 

Min första fråga är, vilken rutt hade ni valt??  jag valt den kortaste genom Strängnes,  eller ska man välja andra sidan av mälaren genom hjulsta bro? Antagligen vinden bestämmer?  Sen att man har en bebis gör också att man vill välja den bekvämmaste, 

Vilka hamnar, vikar, klubb hus mm finns genom min rutt där man kan lägga till, har ni tips? 

Hur lång tid kommer det att ta, enligt mina beräkningar 4 dagar men det är kanske optimistisk med tanke på att jag måste sluta genom två kanaler (Södertälje och Hjälmaren). 

Hur mycket bränsle ska jag ha med mig???  Förra gången när jag transporterade min semona vi använde motor ganska mycket, ingen vind. 

 

Tack på förhand för alla tips-. 

 

 

1477076520_Skrmavbild2021-06-09kl_15_26_51.thumb.png.1e9a9de0679c454da709804a4115445a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerligen kan du tanka utefter resan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lista på några klubbholmar, http://smbf.org/wp-content/uploads/2020/03/Klubbholmar.pdf

 

Fyra dagar verkar väl lite kort med den besättningen kan jag tycka. Södertäljekanal kommer inte att ta mycket tid, men Hjälmare kanal är ju en och annan sluss.

25 distans per dag plus ett par extra dagar för kanalen skulle jag räkna med för att det ska bli semester för alla.

Sedan skulle jag se till att ha ett par reservdagar om vädret blir kasst, så en vecka känns mera lagom.

 

Detta råd kommer från en som sträckseglat 400 M på fyra dygn.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Mackey:

Lista på några klubbholmar, http://smbf.org/wp-content/uploads/2020/03/Klubbholmar.pdf

 

Fyra dagar verkar väl lite kort med den besättningen kan jag tycka. Södertäljekanal kommer inte att ta mycket tid, men Hjälmare kanal är ju en och annan sluss.

25 distans per dag plus ett par extra dagar för kanalen skulle jag räkna med för att det ska bli semester för alla.

Sedan skulle jag se till att ha ett par reservdagar om vädret blir kasst, så en vecka känns mera lagom.

 

Detta råd kommer från en som sträckseglat 400 M på fyra dygn.

Tack så jätte mycket, vi har 7 dagar på oss så vi tar det ganska lugn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Säkerligen kan du tanka utefter resan. 

Säker så men bättre om det finns nån som har gjort samma resan och vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda tidsfördröjningen i Södertälje kanal är väntetid för slussning om det är yrkessjöfart som ska ha företräde. Jag vet inte om ombyggnationen av slussen är klar. Om den fortfarande pågår så kan dykarbeten fortfarande innebära tillfälliga stopp för båttrafik och väntan om det finns dykare i vattnet. Enda bron i kanalen som behöver öppnas är i anslutning till slussen och där kan finnas tider när det är öppningsförbud (rusningstrafik). Övriga broar går du under utan öppning.

 

Vid Stallarholmen finns det båtmack i anslutning till gästhamnen. Gästhamnen kan rekommenderas för övernattning. Det finns även välsorterad matbutik på motsatta sidan som gästhamnen (man får gå över bron). Efter gästhamnen finns både landsvägsbro och järnvägsbro. Båda behöver öppnas. Det är tågtrafiken som styr när broarna öppnas så det kan bli väntetid.

 

I Strängnäs finns en lågbro som behöver öppnas innan du kommer in till gästhamnen som ligger centralt. Efter Strängnäs finns en högbro som inte kräver öppning (går inte att öppna...).

 

Vid Kvicksund finna både landsvägsbro och järnvägsbro. Även här är det tågtrafiken som styr öppningstiderna och det kan bli väntetid.

 

Vid Kungsör finns bro som behöver öppnas för att komma in i Arbogaån. Efter att ha svängt av mot Hjälmare kanal så finns en landsvägsbro över Europavägen efter Notudden som nog har rätt glest med öppningstider.

 

Jag har bara haft planer på att gå in i Hjälmaren men vill minnas att de då bara hade ett fåtal slussningar i vardera riktningen/dag.

 

Sjöfartsverket har bra info om öppningstider för broar på  https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/kanaler-slussar-broar/#malaren  

 

För Hjälmare kanal har Sveaskog (kanalägare) en hemsida https://www.sveaskog.se/upplev-naturen/besoksomraden/hjalmare-kanal/planera-din-resa/ 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har gjort Norrtälje-Uppsala med avgång en fredag omkring 18 och ankomst söndag tidig eftermiddag, det är också omkring 100 distans. Men då gjorde vi mer eller mindre konstant drygt 6 knop för motor, vi gick en bit i mörker på fredagkvällen, vi fick hålla på tidig morgon till sen kväll på lördagen utan uppehåll och vi var ganska duktiga på att tajma broöppningar/slussningar. Kan inte rekommendera att man gör detsamma om man inte måste. Vi har gjort samma resa på fyra dagar (eller snarare tre och en halv) och då har man i alla fall tid att stanna och äta lunch, men inte mycket mer än så. Med fler slussar och broar bör man nog också ha större marginaler. Nu ska ni inte genom Stockholm, men där är ju Danvikstullsbron en klassisk fälla eftersom den inte öppnar alls i rusningstid på vardagar, så där kan man bli sittande i 3-4 timmar om det vill sig. Samma sak lär gälla för vissa andra broar på er rutt också så det gäller att ha koll (bra info i inlägget ovan).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser tyvärr en ganska stor risk att den där 1:åriga matrosen gör myteri om det blir för långa sträckor. 
Man skulle kanske kunna gå för motor lite på nätterna, då brukar myteristerna kunna hålla sig relativt lugna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan variant (om frugan har körkort) är att du transportseglar själv, och att ni väljer natthamn dit det går att köra bil. Då kan frugan antingen komma med mat, eller så åker ni och äter samt fyller på bensin och laddar mobil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Lintott:

Vid Kvicksund finna både landsvägsbro och järnvägsbro. Även här är det tågtrafiken som styr öppningstiderna och det kan bli väntetid.

Dessa två är en gemensam bro, som väl öppnas 10min före varje hel timme? Tåget har en liten station vid brofästet och tidtabellen är nog synkad efter detta. När du passerat bron finns några bryggor på sydsidan. Du kan nog tjyvlåna en plats en stund eller lägga dig på gaveln och kila upp till Ica å handla förnödenheter, ta en Pizza på Papa Juns, eller fylla dunkarna på macken. 

 

Men före du kommer till Kvicksund passerar du ju Sundbyholm, där finns en fin gästhamn med en bra restaurang. Strax före kvicksundsbron kan du även ta en liten avstickare norrut till vår klubbholme Hultet. Nu är jag rätt ny i klubben (hkbk) men det är nog inga problem om du vill ligga där en natt eller ta en bensträckare. 

 

Angående ditt ruttval gör du nog rätt i att följa södra "kusten". Det blåser oftast från syd så sjön blir i regel stökigare ju längre norrut du går över de större fjärderna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peka67:

En annan variant (om frugan har körkort) är att du transportseglar själv, och att ni väljer natthamn dit det går att köra bil. Då kan frugan antingen komma med mat, eller så åker ni och äter samt fyller på bensin och laddar mobil.

Eller tvärt om. Frugan transportseglar och han kommer med maten, Vi är ju på 2000-talet i min bok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mittemellan Sundbyholm finns klubböarna Lövskären (Torshälla SS) och Bubbholmen (SS Svearna) där Lövskären har tillgång till el och toaletter, men saknas färskvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-10 vid 18:02 skrev Peka67:

En annan variant (om frugan har körkort) är att du transportseglar själv, och att ni väljer natthamn dit det går att köra bil. Då kan frugan antingen komma med mat, eller så åker ni och äter samt fyller på bensin och laddar mobil.

 

2021-06-10 vid 23:30 skrev Rascal:

Eller tvärt om. Frugan transportseglar och han kommer med maten, Vi är ju på 2000-talet i min bok.

Ursäkta om jag lägger mig i, jag läser i tråden med spänning, då jag inte har någon som helst geografisk kunskap om detta område, med dessa sjöar och kanaler. Jag vet var Stockholm och några andra större orter ligger, det är allt...

 

Däremot har jag erfarenhet av att ha små barn, bäbisar, ombord, och i bil. Det var nu 30 år sedan de egna barnen var späda, men bara några år sedan barnbarnen levererades i barnvagnsinsatser med grovmaskigt elastiskt nät på ombord i båten.
Och det är lugnare att transportera dessa till sjöss än i ett landsvägsfodon, de senare kan ju också bli väldigt varma sommartid, trots ac.

 

Spädbarn och även något äldre barn sover gott under gång, särskilt till motorns monotona murrande och kluckandet runt skrovet. Spädbarn kan ju ”tankas” under gång om det nu inte lutar och blåser allt för mycket. Möjligen kan ju då mattider och tider för slussningar och sådant kollidera.

Jag vet att vårt yngsta barn alltid blev hungrig när det var dags att lägga till. Antingen lades det till under barnskrik, eller så cirkulerade vi i hamnbassängen en stund så att barnet kunde få mat.

Men man kunde ju vara förutseende och mata barnet i god tid innan anlöpen också.

 

Sedan tror jag att både spädbarn och vuxna åter säkrare på sjön eller havet än på landsvägar, trots bilars krokkuddar och andra säkerhetssystem.

 

Det finns flytvästar som passar någorlunda, upp till fem kilo, kanske det finns mindre i babybutiker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-10 vid 18:02 skrev Peka67:

En annan variant (om frugan har körkort) är att du transportseglar själv, och att ni väljer natthamn dit det går att köra bil. Då kan frugan antingen komma med mat, eller så åker ni och äter samt fyller på bensin och laddar mobil.

Om jag skulle föreslå det till min fru skulle jag riskera att få en stekpanna på huvuden.  då finns det risk att det är hon som tar båten och jag som kör efter henne med mat.  YOu know Happy wife, happy life. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-12 vid 17:40 skrev Georg_Ohm:

 

Ursäkta om jag lägger mig i, jag läser i tråden med spänning, då jag inte har någon som helst geografisk kunskap om detta område, med dessa sjöar och kanaler. Jag vet var Stockholm och några andra större orter ligger, det är allt...

 

Däremot har jag erfarenhet av att ha små barn, bäbisar, ombord, och i bil. Det var nu 30 år sedan de egna barnen var späda, men bara några år sedan barnbarnen levererades i barnvagnsinsatser med grovmaskigt elastiskt nät på ombord i båten.
Och det är lugnare att transportera dessa till sjöss än i ett landsvägsfodon, de senare kan ju också bli väldigt varma sommartid, trots ac.

 

Spädbarn och även något äldre barn sover gott under gång, särskilt till motorns monotona murrande och kluckandet runt skrovet. Spädbarn kan ju ”tankas” under gång om det nu inte lutar och blåser allt för mycket. Möjligen kan ju då mattider och tider för slussningar och sådant kollidera.

Jag vet att vårt yngsta barn alltid blev hungrig när det var dags att lägga till. Antingen lades det till under barnskrik, eller så cirkulerade vi i hamnbassängen en stund så att barnet kunde få mat.

Men man kunde ju vara förutseende och mata barnet i god tid innan anlöpen också.

 

Sedan tror jag att både spädbarn och vuxna åter säkrare på sjön eller havet än på landsvägar, trots bilars krokkuddar och andra säkerhetssystem.

 

Det finns flytvästar som passar någorlunda, upp till fem kilo, kanske det finns mindre i babybutiker?

ja tack för tipset,  hur gjorde ni för att ha barnen sittandes vid bordet? Vi funderar på att köpa barnstol från ikea och kapa benen.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-10 vid 16:53 skrev Paul_Schtek:

Ser tyvärr en ganska stor risk att den där 1:åriga matrosen gör myteri om det blir för långa sträckor. 
Man skulle kanske kunna gå för motor lite på nätterna, då brukar myteristerna kunna hålla sig relativt lugna.

Det var en super bra tips, kanske blir det så att köra för motor på näterna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Södra vägen via Stallarholmen och Strängnäs innebär två broöppningar, en i Stallarholmen och en i Strängnäs. Öppning sker 1 gång/timmen och vid 4-5 knops fart tar det ganska exakt 2 timmar från Stallarholmen till Strängnäs så man får försöka att pinna på lite så man inte bommar broöppningen i Strängnäs, särskilt som gästhamnen i Strängnäs ligger på norra sidan av bron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mauritx:

ja tack för tipset,  hur gjorde ni för att ha barnen sittandes vid bordet? Vi funderar på att köpa barnstol från ikea och kapa benen.  

 

Första åren hade vi nån begagnad barnstol som skulle skruvas fast i bordet med nån slags tving, men bordet var för vekt, det var ett sådan där svängbart bord på en teleskopisk pelare i mitten, så den barnstolen fick pallas upp med diverse böcker under stolens sits, och på båtens soffa.

Sedan har vi haft med Ikeas barnstol med avtagbara ben, barnet satt bra i den, men den jäkla barnstolen var i vägen överallt, jag hade en och annan öm tå då jag slagit i tårna i stolens ben. Stolens ben är ju vinklade utåt för att få bättre stabilitet, men det gör att den tar stor plats.

 

På Ikeas barnstol behöver du inte kapa benen, dom går enkelt att demontera från sitsen.

Jag har sett seglare som monterat en cykelbarnstol på konsolen till Laguns båtbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här typen av transportsegling kan vara bland det tråkigaste man kan företa sig om man måste gå för motor (4hk). Jag hade gärna skonat både flickvän och litet barn från det. De flesta bilar idag har AC och restiden är inte så lång. Tänk efter först innan ni kommer med IQ befriande inlägg om jämställdhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men mälarn är ganska trevlig att transportera sig på. Man är aldrig långt från land och det är ett ständigt navigerande för att hitta rätt och inte gå på grund. Kör man motorbåt en halvtimme utan sjökort är man vilse bland alla likadana öar och hittar aldrig hem igen 😁. Men det vet väl du Mauritx? Vill minnas att du hade förra båten i Mälarparken i Västerås för några år sedan?  Ikeastolen med avtagbara ben är toppen. Lämna benen hemma och sätt stolen på lämplig plats med ett par spännband. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-16 vid 14:28 skrev Mauritx:

ja tack för tipset,  hur gjorde ni för att ha barnen sittandes vid bordet? Vi funderar på att köpa barnstol från ikea och kapa benen.  

Vi använder bilbarnstol.

Numera är de ganska tunga och kraftiga, men man kan få en älder begagnad gratis på tex. Facebook-köp och sälj, men det heter något annat...

 

Sedan monterar man kort allt onödigt och har en friholitstol med säkerhetsbälte kvar att sätta fast på lämpligt vis. Funkar bra både vid måltider, segling och lite sömn, fast bättre för småbarn att sova i hängmatta tycker vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gällande barnstol så har ju familjen på Ran II (Ran sailing) en barnsadel för cykel på ett svängbart sittbrunnsbordsstativ. 

 

någonstans från avsnitt 193 och framåt. 

 

 

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått den sträckan. Motor i 6 knop. Start vid 0800 i Grythem. 2 takt 5 hkr utombordare. Mälar 30 på 2,5 ton (?) Första dagen, en bit in på kvällen stannade vi i Torshällaån. Bubbholmarna ligger i närheten och är trevligt. Efter en SM-vecka med avslutande regattamiddag så var vi rätt slitna. Vaknade nästa dag vid 10 tiden. Körde sen hela sträckan hem dag 2. Vi hade tank på 10 liter och två 5 liters reservdunkar. Fullt vid start och sen fylla på på alla ställen det gick. I Kungsör tror jag att vi tog dunkarna och gick till närmsta mack. På den tiden fanns det en mack straxt norr om Sundbyholm i en vik. Tror den är borta nu. När du kör från broöppningen i Strängnäs får du gasa på lite för att hinna till nästa broöppning i Stallarholmen. Har för mig att det är 70 minuter mellan dom och det hinner man vid 5 - 6 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Semesterseglade den sträckan fast åt andra hållet när jag var yngre med mor och far.

Dag 1 Nynäshamn - Södertälje

Dag 2 Södertälje - Strägnäs

Dag 3 Strägnäs - Kungsör

Dag 4 Kungsör - Hjälmare kanal - Valön

Dag 4 Valön - Örebro

 

Var 18 då men vad jag minns så var det ganska lagom etapper för oss. Var en 25fots segelbåt med 5.5knop med motor. Var en sådan där skön glida för motor och njuta av en god bok och spegelblankt vatten vecka inne på både mälaren och hjälmaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-23 vid 11:40 skrev susy:

Jag har gått den sträckan. Motor i 6 knop. Start vid 0800 i Grythem. 2 takt 5 hkr utombordare. Mälar 30 på 2,5 ton (?) Första dagen, en bit in på kvällen stannade vi i Torshällaån. Bubbholmarna ligger i närheten och är trevligt. Efter en SM-vecka med avslutande regattamiddag så var vi rätt slitna. Vaknade nästa dag vid 10 tiden. Körde sen hela sträckan hem dag 2. Vi hade tank på 10 liter och två 5 liters reservdunkar. Fullt vid start och sen fylla på på alla ställen det gick. I Kungsör tror jag att vi tog dunkarna och gick till närmsta mack. På den tiden fanns det en mack straxt norr om Sundbyholm i en vik. Tror den är borta nu. När du kör från broöppningen i Strängnäs får du gasa på lite för att hinna till nästa broöppning i Stallarholmen. Har för mig att det är 70 minuter mellan dom och det hinner man vid 5 - 6 knop.

tror att macken (norr om Sundbyholm) du syftar på fanns i Björsund, har för mig att det har funnits en mack där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...