Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin_Y

Hjälp m batterikabel

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Yamarin BR som har två kablar till batteriet en svart och en röd. Nu till mitt problem, den röda har glidit ur kabelskon. Och det är ju inte direkt en sko man bara kämmer på. Det är en sexkantig sko, som är väldigt robust, godstjockleken är ju nästan 5 mm. Hur tusan pressar man tilbaka kabeln in i skon så att den sitter, och man inte får enskilda koppartrådar som sticker ut utanför?

 

Alla tips mottages tacksamt, har försökt googla men hittar inget matnyttigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Martin_Y:

Hej,

 

Har en Yamarin BR som har två kablar till batteriet en svart och en röd. Nu till mitt problem, den röda har glidit ur kabelskon. Och det är ju inte direkt en sko man bara kämmer på. Det är en sexkantig sko, som är väldigt robust, godstjockleken är ju nästan 5 mm. Hur tusan pressar man tilbaka kabeln in i skon så att den sitter, och man inte får enskilda koppartrådar som sticker ut utanför?

 

Alla tips mottages tacksamt, har försökt googla men hittar inget matnyttigt. 

Jo det är en kabelsko som en gång har varit pressad med ett sexkantigt pressverktyg.

Det går inte att återanvända den, det måste pressas på en ny sådan.

Om det är så att det gäller den röda pluskabeln som skall anslutas till batteriet, så finns det ju polskor som man skruvar fast på kabeln. Observera att det är olika diameter på plus och minus (som är svart).

Sedan finns det nya färdigpressade kablar att köpa, om nu det går att ansluta i andra ändan.

Bilverkstäder, eller fordonselektriska verkstäder och naturligtvis båtverkstäder brukar kunna pressa kabelskor på rätt sätt. Om nu du kan ta med kabeln iland till någon sådan verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Finns det någon risk med att använda en sådan polsko som du länkar till jämfört med en som pressats på? Finns det ökad risk för oxidering eller liknande? Känns ju spontat betydligt enklare med en sådan sko (fast kanske inte lika snyggt..)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Martin_Y:

Tack för snabbt svar. Finns det någon risk med att använda en sådan polsko som du länkar till jämfört med en som pressats på? Finns det ökad risk för oxidering eller liknande? Känns ju spontat betydligt enklare med en sådan sko (fast kanske inte lika snyggt..)

Ja dom oxiderar snabbare, kan vara av sämre kvalitet, men du kan smörja in dem med vaselin eller ett speciellt polfett. Men om du har för vana att titta till dessa anslutningar då och då skall det ju inte vara någon övervägande fara. Sedan kanske du kan få hjälp i höst när båten är på land att åtgärda det ordentligt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra  idé, quick fix nu och en permanent lösning i höst. 

Tack för bra tips!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd denna. 

Putsa upp kabel ände först. 

 

Pressa ordentligt. Lägg på fett enligt ovan. 

 

Och olika, storlek - diameter är det på batteripolena. Och därmed hålet i polskon. 

Screenshot_20210609_173445_com.android.chrome.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ställer verktyget på t ex en järnbalk. 

Sätter in kabelskon i verktyget. 

Duttar in kabeländen och klipper till med en tung ha mara, yxa, eller mindre slägga. 

Blir det för klent, så klipp till några gånger till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Använd denna. 

Putsa upp kabel ände först. 

 

Pressa ordentligt. Lägg på fett enligt ovan. 

 

Och olika, storlek - diameter är det på batteripolena. Och därmed hålet i polskon. 

Screenshot_20210609_173445_com.android.chrome.jpg

Åh, tillåt mig att le.

Vill man ha dåliga pressar så skall man ha en sådan. Jag vet, jag har testat. Mindre handslägga förslår inte så bra.

Men den fungerade bättre då vi klämde den i ett synnerligen kraftigt skruvstäd, med kabelsko och kabel i förstås.

Men det kanske finns nån där ute som lyckats bättre än vad jag gjorde?

 

71-658_xl_1.jpg.feac71fa8d4020ef8f778eb0545755c0.jpg

 

Denna är bättre! dock inte bäst men det krävs litet övning och ett bestämt handlag för att det skall bli bra.

 

För riktigt bra resultat finns det elektriska och/eller hydrauliska kabelskopressar att ta till, men sådana ligger prismässigt långt över hoppielektrikernas prisnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Åh, tillåt mig att le.

Vill man ha dåliga pressar så skall man ha en sådan. Jag vet, jag har testat. Mindre handslägga förslår inte så bra.

Men den fungerade bättre då vi klämde den i ett synnerligen kraftigt skruvstäd, med kabelsko och kabel i förstås.

Men det kanske finns nån där ute som lyckats bättre än vad jag gjorde?

 

71-658_xl_1.jpg.feac71fa8d4020ef8f778eb0545755c0.jpg

 

Denna är bättre! dock inte bäst men det krävs litet övning och ett bestämt handlag för att det skall bli bra.

 

För riktigt bra resultat finns det elektriska och/eller hydrauliska kabelskopressar att ta till, men sådana ligger prismässigt långt över hoppielektrikernas prisnivå.

Håller med!

Det är skillnad på hur kabeln "reagerar" på att pressas (som blir långsamt) och slås (som blir snabbt). Allt hinnet inte lägga sig till rätta och flyta ut vid ett slag tror jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat bra alternativ (som inte kräver några verktyg att tala om) är att dra åt polskon ordentligt i skruvstädet och sedan ta ett dorn och göra en inpressning med slägga på var sida (något förskjutna). Sitter som berget. Vill man göra det ännu bättre borrar man ett litet hål i framkant på kabelskon och fyller upp med lödtenn. Sedan en krympslang på det! Det släpper ej i första taget...

 

Hydraulik och specialverktyg i all ära men uppenbarligen blir det fel där också, då känns det bättre att ha gjort det ordentligt själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Mackey:

 

Håller med!

Det är skillnad på hur kabeln "reagerar" på att pressas (som blir långsamt) och slås (som blir snabbt). Allt hinnet inte lägga sig till rätta och flyta ut vid ett slag tror jag.

I elverkstaden har vi en medelstor hydraulisk kabelskopress, även med den kan man misslyckas.

Det gäller ju att veta vad man gör, välja rätt käftar, det finns sådana i flera olika dimensioner och framför allt pressa med rätt tryck.

Om trådskapare @Martin_Y bor i göteborgstrakten och kan ta loss kabeln ur båten kan jag väl pressa på en kabelsko någon gång till hösten eller innan jul. Pressen är dessvärre inte i drift just nu då vi väntar på reservdelar. Den gick sönder då någon pressade med fel käftar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Ett annat bra alternativ (som inte kräver några verktyg att tala om) är att dra åt polskon ordentligt i skruvstädet och sedan ta ett dorn och göra en inpressning med slägga på var sida (något förskjutna). Sitter som berget. Vill man göra det ännu bättre borrar man ett litet hål i framkant på kabelskon och fyller upp med lödtenn. Sedan en krympslang på det! Det släpper ej i första taget...

 

Hydraulik och specialverktyg i all ära men uppenbarligen blir det fel där också, då känns det bättre att ha gjort det ordentligt själv.

image_zps9be91d64.jpg.373385ca29a5168f245e3c8e5edea66c.jpgimage_zpsf5d2ec02.jpg.679c4f91d8cb566dd3000b4eb2d9cd76.jpg

 

Så här kan man också göra.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

image_zps9be91d64.jpg.373385ca29a5168f245e3c8e5edea66c.jpgimage_zpsf5d2ec02.jpg.679c4f91d8cb566dd3000b4eb2d9cd76.jpg

 

Så här kan man också göra.

Inte dumt alls! På den kabelskon finns dessutom redan ett hål för lödtenn (om man vill)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bor du i närheten av Göteborg kan du åka till SXK i Långedrag och för en billig peng låna en hydraulisk kabelskopress. Kan du ta med dig kabeln och pressa på plats är det gratis.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips! Båten finns på den östra sidan av Sverige, så tyvärr blir det lite knivigt att nyttja erbjudandena. Lutar år quick fixen, temporär kabelsko och sen får ngt proffs göra jobbet i höst.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Martin_Y:

Tack för alla bra tips! Båten finns på den östra sidan av Sverige, så tyvärr blir det lite knivigt att nyttja erbjudandena. Lutar år quick fixen, temporär kabelsko och sen får ngt proffs göra jobbet i höst.

Rätt tänkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för fel på denna pressning och detta billiga universalverktyg från Biltema? 

 

Garanterat bra fog utan syre, mellan kabelsko och kabel. Metallerna flyter in i varandra och bildar en homogen fog. 

För att förhindra oxidation, lägger man på lite fett. 

 

Tricket är att välja så tajt kabelsko som möjligt till ledaren. 

Och banka till ordentligt. 

 

Har gjort säkert 50 st, med olika area på kablage. 

 

- Mycket bättre än att jockla med skruv o skruvstäd. 

 

 

IMG_20210611_195958.jpg

IMG_20210611_200141.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OT. 

Sonen jobbade tidigare på Talurit i Göteborg. 

 

Där tillverkades verktyg och presshylsor i alla storlekar. 

T ex för tillverkning av wiresling till

bl a offshore, lyftkranar o s v. 

 

Vid ett besök, provbelastades wire med pressade hylsor, i en speciellt sträckbänk, omgiven av skyddsbur. 

Kommer jag ihåg rätt, så var det 60 mm wire vid tillfället. 

 

De saluför även ett verktyg som kallas "Hammarslag" för att applicera presshylsor på wire. 

Så jag tror inte det är en sketen metod. 

 

BT. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...