Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nic

Hjälp med Sjökort till Garmin 3005C

Rekommendera Poster

Hej.

Jag var på jakt efter ett sjökort för västkusten, och köpte ett kort i andra hand som passar (datacard 64 mb , med blueChart-kartor v5.5 från 2004 på)

Kartorna verkar vara benämda : RU23122 , DK2DHWHC och DK2DHWHE... Enligt säljaren är det bland annat västkusten isf, (se bilden på hans Garmin GPSmap 182C)

Kortet verkar läsas in till min plottern (garmin 3005C), men tyvärr verkar den inte kunna låsa upp själva kartorna står det. (uppe i vänstra hörnet står det "Kan inte låsa upp kartor", se bild)

Testat måååånga gånger nu, dessutom med olika lägen att sätta i kortet samt en hel del inställningar.

Någon som vet vad problemet är och om det finns en lösning?

Mycket tacksam för hjälp :D

 

Vänligen Nichlas

20210608_141403.jpg

received_798776934108695.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korten är spärrade till den plotter de först körs i, har jag för mig. 
Till dessa äldre kort och plotters lär det finnas ”hack” på nätet för att låsa upp men det är ju alltid en risk att lita på någon okänd (som här på MG).

Välkommen hit förresten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer.

 

Tack!

Jag kände att det kanske var som du säger... men å andra sidan verkar det vara många som säljer och byter kort... bl.a härigenom , både nyare på sd-kort och denna äldre variant på garmins egna datakort som jag har... så det verkar inte vara ett generellt problem vad jag kan förstå iaf?!

 

Någon annan som faktiskt kan bekräfta att korten är spärrade till den plotter dom först körs i?

och om det är så, någon som vet hur man kan "ordna" det?

 

vänligen Nichlas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Jag har nu lite färsk info direkt från en kille på Garmins support, kanske kan den vara till nytta för någon annan.

Kortet jag köpt är antagligen kartorna nerladdade via mapstore och cd-rom, och blir då precis som Christer nämner, låsta till den plottern dom användes i först.

(finns säkert något hack eller liknande för att få det att låsas upp, men med adaptrar för datakort från stenåldern, samt kompabilitet mellan dator och nödvändig programvara, så känns det inte rimligt)

Det som gäller för att få det att funka är förladdade kartor (preloaded) in på Garmins DataCard... och kartorna får dessutom inte vara uppdaterade efter det.

 

Så nu är jag istället på jakt efter ett sådant kort, någon som har? västkusten är det som gäller för min del :)

 

Vänligen Nichlas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...