Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frihetlig

Ser denna Volvo Penta ok ut?

Rekommendera Poster

Jag står i valet och kvalet mellan en Quicksilver 470 och en Rocco24 (blev visad den senare igår) De ligger lika i pris men är ju helt olika typer av båtar)  Begränsad kunskap gör att jag skulle uppskatta eran bedömning av denna bild. Ser denna ok ut? 

20210608_193810.jpg

20210608_193807.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla motorer kan se ut som nya. Det är bara färg. Historik, dokumentation och framförallt...hur låter den och hur går den?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Frihetlig:

Ser denna ok ut? 

Nu ska jag vara lite elak: Ska du ha motorn för att den är snygg eller ska den göra något annat?

Slut på styggheten.

 

Motorn ser ut som gamla motorer gör när de blivit om-målade för att dölja skavankerna. Kan vara bra ändå men du behöver ha någon motorkunnig med dig under en provkörning för att kunna veta iaf lite mer. 
 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyder det inte på att de har lyft motorn om den är ommålad? 

Undertill är väldigt svårt att måla utan lyft.


Den kan ju vara rätt om något har blivit reparerat.

 

Annars är det bra att kolla om den är sjövattenkyld och om avgaslimporna är bytta regelbundet. Är det sötvattenkylda limpor är det inte lika akut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hbengtsson:

Alla motorer kan se ut som nya. Det är bara färg. Historik, dokumentation och framförallt...hur låter den och hur går den?

Ja be att få kvitto på utfört arbete alternativt kvitto på utbytta delar, både på reparationer samt löpande service. Be även om redogörelse för när reparationerna var gjorde samt hur service utförts.
När byttes t.ex avgaslimpor och knä. Tändstift, impeller. när packades drevet om senast, oljebyte i drev, bälgar, har växelkonan bytts?

Men be om en allmän redogörelse först, sen kan du ställa riktade frågor om bl.a det jag nämnt.

Listan på saker att kolla kan göras lång men det är inte lätt att få med allt i en post

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn i sig är en ganska skottsäker maskin. Är en Cheva (GM) i grunden.

 

Att den är nymålad betyder inte ett skvatt, men den är sötvattenkyld vilket är ett plus. Om det nu inte är så att sötvattenkylningen monterats på nyligen, då är det inte fullt så stort plus.

 

Vad jag kan se så har det läckt lite rostvatten mellan knä och limpa på vänstersidan. Här ska man vara kritisk för läcker det utåt så kan det läcka inåt vilket är obra.

Jag observerar också att det sitter lika ventilkåpor på bägge sidor (oljepåfyllnad) vilket tyder på att det kan vara ett hopplock av olika delar. Betyder inte att det är dåligt men kan ju tyda på en tattarrenovering, igen var kritisk.

 

Kan du inget, så som skrivits, ta med någon som kan.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Nu ska jag vara lite elak: Ska du ha motorn för att den är snygg eller ska den göra något annat?

Slut på styggheten.

 

Motorn ser ut som gamla motorer gör när de blivit om-målade för att dölja skavankerna. Kan vara bra ändå men du behöver ha någon motorkunnig med dig under en provkörning för att kunna veta iaf lite mer. 
 

Välkommen till MG!

Tack, för det! uppskattar raka svar. Får begära provkörning o besiktning av nån sakkunnig. Med "ser motorn bra ut?" menades snarare om den är funktionsduglig eller om det redan på bilden är illavarslande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Nu ska jag vara lite elak: Ska du ha motorn för att den är snygg eller ska den göra något annat?

Slut på styggheten.

 

Motorn ser ut som gamla motorer gör när de blivit om-målade för att dölja skavankerna. Kan vara bra ändå men du behöver ha någon motorkunnig med dig under en provkörning för att kunna veta iaf lite mer. 
 

Välkommen till MG!

 

1 minut sedan skrev Frihetlig:

Tack, för det! uppskattar raka svar. Får begära provkörning o besiktning av nån sakkunnig. Med "ser motorn bra ut?" menades snarare om den är funktionsduglig eller om det redan på bilden är illavarslande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Ja be att få kvitto på utfört arbete alternativt kvitto på utbytta delar, både på reparationer samt löpande service. Be även om redogörelse för när reparationerna var gjorde samt hur service utförts.
När byttes t.ex avgaslimpor och knä. Tändstift, impeller. när packades drevet om senast, oljebyte i drev, bälgar, har växelkonan bytts?

Men be om en allmän redogörelse först, sen kan du ställa riktade frågor om bl.a det jag nämnt.

Listan på saker att kolla kan göras lång men det är inte lätt att få med allt i en post

Stort tack, får ta in en besiktningsman helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Motorn i sig är en ganska skottsäker maskin. Är en Cheva (GM) i grunden.

 

Att den är nymålad betyder inte ett skvatt, men den är sötvattenkyld vilket är ett plus. Om det nu inte är så att sötvattenkylningen monterats på nyligen, då är det inte fullt så stort plus.

 

Vad jag kan se så har det läckt lite rostvatten mellan knä och limpa på vänstersidan. Här ska man vara kritisk för läcker det utåt så kan det läcka inåt vilket är obra.

Jag observerar också att det sitter lika ventilkåpor på bägge sidor (oljepåfyllnad) vilket tyder på att det kan vara ett hopplock av olika delar. Betyder inte att det är dåligt men kan ju tyda på en tattarrenovering, igen var kritisk.

 

Kan du inget, så som skrivits, ta med någon som kan.

vid

2 timmar sedan skrev Gelis:

 

 

 

bra observation, då får jag uppmärksamma säljaren på det läckaget. 

 

Visst är det så att det handlar om stora pengar om det blir problem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Frihetlig:

Visst är det så att det handlar om stora pengar om det blir problem? 

Ja kan man inte göra något själv så blir det dyrt.

Tex nya avgasdelar ligger runt 10000 kr och uppåt i materialkostnad beroende på fabrikat av delarna.

 

Du måste provköra, ett vanligt problem brukar vara varmgång under belastning.

Man bör köra runt 10-15 minuter i marschfart och innan ska motorn vara varmkörd.

Har ska motortempen ligga stabilt och absolut inte börja krypa upp in i det röda fältet eller gå upp mot 100°

Kör man riktigt hårt kan den hamna 94-95° men aldrig 100°

 

Nu vet jag inte vad det sitter för instrument men original VP för den motorn är gjort för sjövattenkylning vilket då instrumentet visar ca 65° i mitten av den gröna skalan.

Med sötvattenkylning så blir motorn varmare (vilket är en fördel) ca 82-86° vilket då gör att tempmätaren inte ligger i mitten utan ca 1 cm från det röda fältet. Det är alltså inget fel, men kan för en ej insatt upplevas som ett problem.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt olika typer av båtar, det skiljer 2,5 meter i längd. Kan ju vara bra att först fundera över hur tänker ni använda båten så ni går på rätt storlek och modell. Roccon kommer ju mer möjligheter att bo i båten några nätter medans Quicksilvern passar bättre till dagsutflykter. Pentan kommer kosta mer i service och underhåll än en liten utombordare på runt 50 hk men som sagt det är väldigt stora skillnader på båtarna. Många som blir lurade nu när efterfrågan är på topp så se till att ta med en sakkunnig och provkör båten enligt Gelis instruktion. Begär även alla kvitton och kolla när bälgarna är bytta vilket är dyrt om man inte kan själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Frihetlig:

Tack, för det! uppskattar raka svar. Får begära provkörning o besiktning av nån sakkunnig. Med "ser motorn bra ut?" menades snarare om den är funktionsduglig eller om det redan på bilden är illavarslande.

Det är ju svårt att bedöma motorer eller andra saker på en båt bara genom att titta på en bild.

 

Du har säkert redan tittat ned i motorrummet och sett att det också ser bra ut??

Lyft på durkarna och se hur det ser ut inunder dessa, står det smutsigt vatten här? hur luktar det?

Hur ser köket ut? hur ser toaletten ut och känner du någon speciell doft där?

Motorrummet, köket och toaletten brukar skvallra en del om båtens skick, är det välskött och välstädat där är antagligen resten av båten lika välskött.

 

Ja som redan sagts, motorn bör ju ha sötvattenkylning, alltså ett slutet system där det cirkulerar en glykolblandning, som i sin tur kyls av havsvattnet i en värmeväxlare.

Gjutjärnsmotorer blir ju inte så långlivade om man låter dem kylas direkt av havsvattnet oavsett om de är nymålade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gelis:

Motorn i sig är en ganska skottsäker maskin. Är en Cheva (GM) i grunden.

 

Att den är nymålad betyder inte ett skvatt, men den är sötvattenkyld vilket är ett plus. Om det nu inte är så att sötvattenkylningen monterats på nyligen, då är det inte fullt så stort plus.

 

Vad jag kan se så har det läckt lite rostvatten mellan knä och limpa på vänstersidan. Här ska man vara kritisk för läcker det utåt så kan det läcka inåt vilket är obra.

Jag observerar också att det sitter lika ventilkåpor på bägge sidor (oljepåfyllnad) vilket tyder på att det kan vara ett hopplock av olika delar. Betyder inte att det är dåligt men kan ju tyda på en tattarrenovering, igen var kritisk.

 

Kan du inget, så som skrivits, ta med någon som kan.

 

 

 

Det satt lika ventilkåpor på motorn när den var ny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Rollen:

Det satt lika ventilkåpor på motorn när den var ny.

Det ser man, trodde jag bara var på motorer med nya modellen av kåpa som är skruvade uppifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...