Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Ofta skitlukt i båten :(

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Kämpat med detta i 14 år. 

Ibland typ luktfritt, men oftast en odör. Sån som blir i ej vattenfyllda toaslangar. 

 

Har provtryckt tanken, flera gånger, med anslutna och pluggade slangar. Är tät. 

Indikerat med såpvatten. 

Toatanken rensad i vår med skarpt rengöringsmedel, vatten o grus. 

 

Inlopp i överkant. 

Utlopp längst ned. 

Luftning rakt upp. 

 

Alla slangar har blivit utbytta flera gånger. 

 

Större septikpump ny för säsongen. 

 

Kulventilerna bytta.

 

Så allt är i nyskick. 

 

Toastolen med jokerventil och pump, Lock & Twist, några år. 

 

Men odören finns kvar. 

 

Har alltid stängt kulventiler efter toabesök. Även vid sjövattenintaget till stolens pump. Den i botten rörs mycket sällan. 

 

Har även testat med borrat hål i locket för däckstömningen. 

Ingen skillnad. Pluggades tillfälligt vid tömning i vattnet. 

 

Nu gör jag än ett försök. 

Stänger kulventilen mellan stol o tank, bara när jag seglar. 

Gaser från toastolen, efter bottenkröken fylld med vatten, kan då strömma genom en alltid otät jokerventilen, genom slangarna till septiktankens inlopp i överkant. Svaga övertrycket, leds ut via tankens luftning. 

 

Om det blir gaser i slangen däremellan, så måste det vid STÄNGD ventil, bubbla upp ur holken... 

 

 

Vad är Er erfarenhet, av allt detta? 

 

 

IMG_20210609_081433.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt och hur sitter tanken monterad? Högt eller lågt? En klubbkompis hade en gång en båt där hela innehållet i den högt placerade tanken for ut i underkant vid ett klantigt slangbyte, 80 liter koncentrerad skit ner i kölsvinet och upp under hela inredningen! Trots många och noggranna rengöringar återkom lukten när båten vart fuktig inombords. Kan ju sitta något någonstans även i din båt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Rascal:

Vad är det för båt och hur sitter tanken monterad? Högt eller lågt? En klubbkompis hade en gång en båt där hela innehållet i den högt placerade tanken for ut i underkant vid ett klantigt slangbyte, 80 liter koncentrerad skit ner i kölsvinet och upp under hela inredningen! Trots många och noggranna rengöringar återkom lukten när båten vart fuktig inombords. Kan ju sitta något någonstans även i din båt?

Det var likadant i vår båt. När vi köpte den var septiktanken utbytt mot en rostfri, den gamla aluminiumtanken hade troligtvis sprungit läck men det visste vi inte då.

Efter köpet bytte jag toastol och samtliga slangar samt installerade varmvattenberedare och det blev mycket bättre luktmässigt men något var kvar.

En kort tid efter, en dag när vi kört ca en timma la vi till i en gästhamn och då hörde jag hur färskvattenpumpen gick (trycksystem) och det visade sig att en varmvattenslang hade glidit av inne på toa och tömt 50-100 liter vatten i "kölsvinet" (detta är en planande motorbåt) så när jag lyfte på en durklucka i ruffen var där fullt med lätt brunfärgat ljummet vatten trots att jag torkat rent detta utrymme tidigare.

Men nu hade vattnet sköljt runt under midkabin och i skrymslen under durkarna som inte gick att komma åt, så det var bara att pumpa ut, och efter detta försvann tur i oturen, den sista unkna lukten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del så letade efter ursprunget till en extremt stark avloppslukt som blev nästintill outhärdlig när det var varmt och solen sken.

 

Lång historia kort - det visade sig att lukten kom från en kortsluten battericell som kokade när solcellen laddade med följd att svavelhaltig gas läckte ut (lukten kändes redan på bryggan, dvs utanför båten). Jag rev ut halva inredningen och bytte alla slanga mm innan jag begrep vad som var fel.

 

Expect the unexpected…😅

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med Green Viking sanitetsvätska? Det kan göra underverk för en luktande toa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår toainstallation är väldigt lik din, förutom att vår inte luktar (just nu!?).

 

Det som kan skilja är att vårt spolvatten är draget som på bilden.

Vissa har lukt i spolvattnet från havet, men det har inte vi.

Vi har en hävertbrytare som man måste hålla fingret på när man spolar så allt vatten rinner ut ur spolvattenslangen eller går in i toan när man pumpar "torrt".

 

Vi har byggt avloppssystemet i 35 mm kopparrör (med korta bitar i slang), men på kort sikt ska ju slangar inte lukta.

 

image.png.88f4f0fe72e7537bca37534635cb895f.png

 

Vi hade en viss unken lukt i vår båt när den var nyköpt (den var då 30 år gammal), städade ur allt vi kom åt mellan "inner liner" och skrov (allt man inte kom åt normalt) med Odörgo.

 

Odörgo är ett koncentrerat högeffektivt kombinerat rengöringsmedel, desinfektionsmedel och lukthämmare. Rengör avlopp, badrum, kloaker, latriner, latrintunnor, omklädningsrum, duschar, toaletter, sopbilar, sopcontainers, soprum, sopnedkast, trappuppgångar, gångtunnlar, parkeringshus m.m. Odörgo desinficerar effektivt och fungerar som lukthämmare under lång tid.

 

Nackdelen var att det luktade rengöringsmedel en halv säsong istället.

 

Gamla dynor kan också lukta sunkigt, rekommenderar hyra av en textiltvätmaskin/mattvättmaskin med lämpligt rengöringsmedel.

 

Gammal smuts (damm, barnbajs, resultatet av sjösjuka, annat skräp, mm, mm.) finns nog i alla äldre båtar efter många års användning och luktar inte heller så gott. Pilla (och tvätta om möjligt) i alla skrymslen, även de du inte kommer åt så lätt.

 

Lyckat till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har läst i tråden, och har väl liknande luktupplevelser från mina tidigare och nuvarande båt.

 

I Monarken, en 670 som vi hade för mer än trettio år sedan fanns det en portapotti, på grund av slarv läkte det ut latrin en gång, kanske inte mer än 250 ml... och den lukten satte sig fast i mahognyplywooden, skrubbning med en klorin, lätt nedslipning av lacken och på med ny lack var åtgärden då, sannolikt lackades lukten in, då det inte luktade latrin något mer.

 

I förra båten, en Nimbus 2700, låg septiktanken midskepps under durk. Det hände sig en gång att det blev stopp i utloppet mot tömningen, och när detta fixades till kom det ut säkerligen en liter latrinvätska i kölskarpen, det sköljdes bort med massvis med färskvatten och diverse olika rengöringsmedel vi hade ombord, och pumpades ut med länspumpen, efter några dagar var lukten borta, och då var detta ett färskt läckage från känd källa.... 

 

Inför köpet av nuvarande bår var ju det mesta väldigt bra, men det fanns en misstänkt lukt av sanitetsmedel på toan och runt tanken. Ville säljaren möjligen kamoflera skithuslukten? Ja eller han berättade att han aldrig bytt slangarna. Jag lät bli att hälla i ny sanitetsvätska, och då luktade det bara litet granna, det var klart uthärdligt. Köpte ny toalettstol första säsongen, en eltoa, och då försvann lukten i princip, men det luktade en stund omedelbart efter spolning och det luktade i utrymmet där tanken finns. Förra vintern byttes resten, ny septiktank, nya slangar, och avluftningen överdimensionerades. Nu luktar det ingenting ombord, men efter spolning kan det komma en ”bajslukt” om man sniffar vid avluftningens genomföring, och då skiljer jag på ”bajslukt” och ”latrinlukt": som jag tycker luktar värre.

 

Så till trådskaparen, jag har en teori om att du skall ventilera tanken, ha Ø22 mm gastät septikslang till avluftningen. Spola med färskvatten ibland i toan, då organiska ämnen kommer med spolvattnet upp i skålen där dom dör med förruttnelse till följd.

 

Sedan är det ju bra att se över ventilationen med luftväxlingen inne i själva toalettutrymmet, och om man kan ha luftväxling med evakuering i utrymmet där septiktanken finns är det ju bra.

Möjligen kan man sätta dubbla motmonterade slangklämmor på slangar som innehåller latrinmixen, ja om nu inte det redan finns.

 

@IvarN Teorin där om vätgas/knallgas från felaktigt laddade batterier är ju intressant! 

Dock kan jag tycka att sådan lukt visserligen är mindre angenäm, men den sticker mer i näsan på ett annat sätt än den från fekalier. Hursomhelst skall den ut ur båten innan den ställer till med något otrevligt, för övrigt det enda jag minns från högstadiets kemilektioner...
 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-09 vid 13:21 skrev Georg_Ohm:

 

 

@IvarN Teorin där om vätgas/knallgas från felaktigt laddade batterier är ju intressant! 

Dock kan jag tycka att sådan lukt visserligen är mindre angenäm, men den sticker mer i näsan på ett annat sätt än den från fekalier. Hursomhelst skall den ut ur båten innan den ställer till med något otrevligt, för övrigt det enda jag minns från högstadiets kemilektioner...
 

Knallgas är som du skriver inte behagligt, men om batterierna varit urladdade och sulfaterat så luktar det ruttna ägg när de laddas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev lamatu:

Knallgas är som du skriver inte behagligt, men om batterierna varit urladdade och sulfaterat så luktar det ruttna ägg när de laddas.

Ja ok, så är det, men det är ett fenomen jag aldrig råkat ut för, iallafall inte i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja ok, så är det, men det är ett fenomen jag aldrig råkat ut för, iallafall inte i båten.

Drabbar bara de som inte sköter om sina batterier och låter dom vara urladdade längre perioder :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...