Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Har en motorbåt med en volvo penta 135 hästar. Gammal, tror ca 1997, det är en gammal gm motor

 

tomgången är hög. Har dragit ner tomgångsskruven till min. Gissar att autochoken ligger på.

 

är detta ngt man kan åtgärda? Eller är det sjukt mekigt, och bätte att låta vara….

 

tacksam för tipps från experter i detta forum!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på vad det sitter för förgasare, men normalt är det busenkelt att justera en el-styrd choke.

Klumpen där elkablarna går in i går att vrida på, brukar vara 3 skruv som man släpper på lite.

Sedan är det bara att kolla hur spjället stänger resp öppnar när man vrider på "klumpen"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte sådan elchoke, som när den väl får spänning öppnar långsamt? Så den ska inte vara i ingrepp efter en liten stund? Ta av Luftfilter och kika, sedan kan man få justera blandningen beroende på förgasare för att få det optimalt, vilken förgasare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser förgasaren ut. Vet inte vad det är för sort…


kan ngn hjälpa mig att se vad det är?

 

 

0652C740-5966-4EAB-BDC7-B36F457758EF.jpeg

8515EDF0-80CF-4D76-A55E-03C75AB88EB7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är en Holley förgasare.

Vilket fall som helst så klumpen till vänster som det går in två kablar i är choken,, den går normalt att justera.

Om du tittar så ser du ett antal streck på ovansidan och ett fast märke, normalt så går det att släppa på 3 skruv lite grann för att kunna vrida huset och ändra chokens ingreppstid. Jag brukar justera så chokespjälen är 1/4 dels öppna vid 20°. Behövs ingen full choke sommartid. Men osäker om ditt chokehus går att vrida på., svårt att se på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det ström till choken hela tiden när man kör ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Behövs ingen full choke sommartid. Men osäker om ditt chokehus går att vrida på., svårt att se på bilden.

Jo, vid lite uppförstoring ser det ut att vara standardlösningen med ett plåtbleck som pressar fast huset i läge (fäst med de oftast tre omnämnda skruvarna):

image.png.d53064fb4391d3dd5bbb54b6312bb1e8.png

Tycker mig även kunna ana lite streckmarkeringar ovanpå...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev touchwood:

 

Är det ström till choken hela tiden när man kör ?

 

Svar ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev touchwood:

 

Är det ström till choken hela tiden när man kör ?

 

 

14 minuter sedan skrev Gelis:

Svar ja

Precis!

Inuti den runda burken på förgasaren finns det en slags bimetallspiral, när den värms upp av strömmen som går genom den krymper den, ja de rullar ihopsig hårdare och öppnar därmed chokespjället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du börjar skruva kan du ta bort flamskyddet som sitter ovanpå förgasaren och titta på chokespjället. När motorn är kall ska det vara stängt. När du startat motorn och ger lite gas utan växel så ska spjället öppna långsamt. Marinförgasare har ingen snabbtomgång som bilförgasare har så när man varmkör får man reglera varvtalet själv med spaken.  När du justerar tomgångsvarvet ska du koppla bort gasvajern så att inte det är den som hejdar gasspjället från att gå tillbaks. Du kan justera tomgångsblandningen med två små skruvar på sidorna om flottörhuset. Skruva in dem försiktigt i botten, och skruva ut dem ca 1,5 varv. Sedan kan du prova att skruva in eller ut dem lika mycket, ca 1/4 varv i taget, till tomgången är bra. Vissa förgasare har pluggade blandningsskruvar, ett krav i Kalifornien; då måste man få bort pluggarna innan man kan justera blandningen. Flamskyddet ser smutsigt ut. Passa på att göra rent det när du har det borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärade vänner

 

Då har man lärt sig lite. Jag har nu rensat flamskyddet. Det var mkt sot i det, men nu är det fint

 

CHoken ser ut att fungera bra. Man kan se en röd liten spak som går ner när motorn blir varm. När flamskyddet var borta såg jag att det var ngt som öppnades och stängdes när jag petade på den. Så  jag tror att choken är ok.

 

Men, tomgången är lite hög. Prövade att peta lite på gasreglatet när motorn är igång. Trycker jag på det kan jag få ner tomgången. Kan det vara så att med åldens höst kärvar det lite. Jag spände ut gas vajern lite, blev lite bättre. sprutade även lite 5-56 på.

 

Tror ni att det kan sitta ngt som hindrar gasen att gå tillbaka. Undrar om man vågar plocka isär och rensa.... Tänkte fråga er om tipps först.

 

Ngn som haft erfarnhet av liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...