Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
aahh

Första båt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, jag har seglat en del med min familj men är sugen på att köpa min första egna båt! Jag är ute efter en båt med lite fart som jag kan lära mig mer med, har kollat på blocket en del och fastnat lite på typ:

 

*Dominant Race

*Maxi Racer

*707

 

Jag är medveten om att det finns andra alternativ men har en ganska tajt budget. Är beredd att lägga ner tid såklart men vill ju heller inte köpa något som måste totalrenoveras direkt. Undrar om det finns något man ska tänka på specifikt med dessa båtar? Är byggkvaliteten bra? Lite allmänna tips från någon som känner till dessa helt enkelt. Tar emot tips på andra modeller också såklart.

Redigerad av aahh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska lägga till vad jag vill ha och prioriterar. Övernattning för 2 personer är ett måste, men kan bo väldigt spartanskt. Utöver det är seglingsegenskaperna nog det viktigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl rätt okomplicerat byggda båtar alla tre, så det blir det allmänna skicket som blir avgörande. Se till att segel och dynor är i OK skick och relativt nya, för det kostar mer om du köper en ”billig” båt som du skall uppgradera. 
 

H-Båt och Safir är trevliga också. Och vill du ha billigt, rätt snabbt och liiite mer bekvämt är Comfort 26 klart underskattad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du något tips för att kolla seglens skick?

 

H-båt kan vara ett alternativ men Safir känns kanske lite lång, tänker att större båt = mer tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom de båtar som du nämt, så kanske även Omega 28 och international 806 (tidigare Monark 806) kan vara intressant. Båda modellerna finns ute till försäljning på blocket för 40-60 tusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev aahh:

Har du något tips för att kolla seglens skick?

 

H-båt kan vara ett alternativ men Safir känns kanske lite lång, tänker att större båt = mer tid.

Mer tid..? På underhåll, antar jag. 
Skulle säga att det är marginellt mer underhåll jämfört med övriga uppräknade båtar, om alla båtar är i exakt samma skick från början. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog få en hyfsad Albin Express för de pengarna. Dessa är ibland ganska hårt seglade, stor entypsklass gör att det är små marginaler vid kappseglingar, men se till att du får en båt med förstärkta bottenstockar. Expressen hade iaf förr gott om beggade segel i bra skick till salu då många bytte segel varje säsong, ibland oftare. 
Seglade själv Express på 80-talet och den agerar mycket som en jolle, dvs lite fel skotning eller trim så tappar man mycket fart. Eller tvärtom, när man hittar trimmet så drar den iväg bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IF är kanske inte riktigt lika rask men är ändå ett alternativ. Väldigt bra allroundbåt, seglar fint och klart bobar. Mitt val skulle bli en sådan eller en H-båt.

 

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dem där båtar är slutkörda, Jag har kollat nyligen på total 6st,  Alla hade problem med fukt, pga sandwich laminat med balsa trä,  den som var värst var dominant.  Dem här båtar körs hård och man brukar flytta på beslaget och göra nya håll på däck som tättas dåligt.   Ska du köpa en sånt båt som är fräsch för du leta längeeeeee . Prisklassen ligger från 50KSEK uppåt och då får du sållar dem som är dåliga.    En fint IF eller Hbåt är kanske bättre alternativ?   Det är i alla fall definitiv bättre bobåt än alla dem som du nämnde.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mauritx:

Alla dem där båtar är slutkörda, Jag har kollat nyligen på total 6st,  Alla hade problem med fukt, pga sandwich laminat med balsa trä,  den som var värst var dominant.  Dem här båtar körs hård och man brukar flytta på beslaget och göra nya håll på däck som tättas dåligt.   Ska du köpa en sånt båt som är fräsch för du leta längeeeeee . Prisklassen ligger från 50KSEK uppåt och då får du sållar dem som är dåliga.    En fint IF eller Hbåt är kanske bättre alternativ?   Det är i alla fall definitiv bättre bobåt än alla dem som du nämnde.   

Fast det där är ju inte så relevant för de behov som trådskaparen verkar ha. Det låter ju som om önskemålet är en båt som seglar väldigt bra men att bo i den mer handlar om att "tälta", dvs det är inget bekvämt familjesemestrande det handlar om utan ren övernattning. Då behövs ingen superfräsch båt. Vår förra båt hade nog varit en bra kandidat. Vattenskadad inredning men utvändigt välutrustad och potential för snabb segling för sin storlek.

Snarare skulle jag säga att det är en smart strategi för att få en snabb båt billigt att vara beredd att välja ett objekt som är lite vattenskadat. Det är ändå bara en komfortfråga, eller en estetisk fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, håller på att smälta dom lite och fortsätter spana på blocket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev raol:

Fast det där är ju inte så relevant för de behov som trådskaparen verkar ha. Det låter ju som om önskemålet är en båt som seglar väldigt bra men att bo i den mer handlar om att "tälta", dvs det är inget bekvämt familjesemestrande det handlar om utan ren övernattning. Då behövs ingen superfräsch båt. Vår förra båt hade nog varit en bra kandidat. Vattenskadad inredning men utvändigt välutrustad och potential för snabb segling för sin storlek.

Snarare skulle jag säga att det är en smart strategi för att få en snabb båt billigt att vara beredd att välja ett objekt som är lite vattenskadat. Det är ändå bara en komfortfråga, eller en estetisk fråga.

Och den var snabb nog för den storleken på båt strax under 8 meter. Men jag seglar lätt om den med jollen.😉 men man får tälta då.

7579AFA7-1170-4776-A074-C68F38AD3F1A.jpeg

8E0DC8FC-A316-4F77-83BA-23B10E21539E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...