Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anflyg

Slö diesel

Rekommendera Poster

Hejsan,
Jag har en Mercruiser 1.7 dti (Ryds 20) med följande beteende:

* Varvar fint och svarar bra vid gas utan växel i.

* Stabil tomgång.

* Varvar snabbt upp till 2000 rpm

* Mycket slö från 2000-2800 rpm. Särskillt vid kall motor. Vissa gånger varvar den upp fint när den blivit varm (då åker jag själv i båten när jag testat). När vi är familjen i (350kg) så är den slö hela tiden. I höstas så drog den på bra med alla oss i båten.

* Klipper på ordentligt vid 2800 rpm när turbon laddar. Går jättefint då med full last.

* Varvar upp till max 3900 rpm +/- 100 rpm.

 

Jag har bytt två diesel filter. Har rätt oljenivå och rätt oljetryck (manometer för exaktare mätning). Kylningen av motorn fungerar enligt givare.

 

Någon som känner igen beteendet, eller har råd att ge?

MVH

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du luftat bränslesidan efter filterbytena? Kan inte just den motorn men är ett möjligt symptom.

 

Laddar turbon som den ska? Om den inte snurrar eller är trasig blir motorn kraftlös.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror att det är luftat, men det kan vara värt att prova igen. Borde inte luften försvinna efter tag när motorn går? Antar att bränslet trycker undan eventuell luft?

Turbon laddar jättefint. Det som funkar! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsletrycket? i en Diesel är ju bränsletryck avgörande, för mycket -> sotar svart, för lite -> ingen kraft. 

Eftersom en diesel alltid går med luftöverskott (finns inget spjäll i förgasare som på bensinare) så är det bara bränslet som avgör så länge turbon laddar. 

Alltså, om den inte ryker så kanske det går att ställa upp mängden bränsle?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...