Jump to content
Monday 20 September 2021
Jacoby

Garmin GPSmap 721xs - startar inte men får ström?

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har en integrerad Garmin GPSmap 721xs från 2016 och den har fungerat fint de första turerna under säsongen men nu i helgen strulade den. Det som hände var att jag startade upp den när vi åkte iväg, inga konstigheter. Sen la vi till i en vik och badade och då slog jag om den från sjökort till ekolod med temperaturen framme. Sen lät jag den vara på (tändningen var avstängd men båda batterierna var på ON). Inför säsongen har jag fått ett separat underhållsbatteri inkopplat i båten så jag nu har två batterier och jag antar att plottern är kopplad till underhållsbatteriet. När jag skulle kolla vattentemperaturen kanske 20min senare så var plottern svart. Jag har bara en knapp: on/off. Försökte trycka på den - inget. Försökte hålla inne, inget. Drog på tändningen, inget. Nehepp. Åkte hemåt med telefonen som GPS och väl hemma i hamn stängde jag av batterierna i några minuter och sen försökte jag starta plottern igen och då visar den en GARMIN startbild men sen händer inget mer.

 

Om jag håller inne on/off så visas startbilden och sen står en ruta "HOLDING BOOT BLOCK" och den står kvar tills jag släpper fingret (bifogar bild). Sen när jag släpper så lyser startbilden i någon sekund, sen blir det svart. I vanliga fall visas startbilden i några sekunder och sen visas en text i nederkant, typ "Loading maps" eller nåt sånt.

 

Jag är total novis på detta så vad som helst kan vara fel, kanske att underhållsbatteriet inte laddas men då borde inte startbilden visas alls tycker jag?

garmin-boot-block.jpg

garmin-start-screen.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/8/2021 at 12:50 PM, AlfaAlfa said:

"This problem occurs if the software on your Chartplotter becomes corrupted."

 

Sökte "Holding boot block"

 

https://support.garmin.com/nb-NO/?altLocale=en-US&faq=MtVQGKuPkXAjRpH9FhJ1u8&productID=119865&searchQuery=holding boot block&tab=topics

Tack för tipset. Jag har kikat lite mer och mjukvaran är inte korrupt. Den startade finfint igår när jag var ute, utan att jag startat motorn så det är inte batteriet som strular och mjukvaran är inte korrupt.

 

Men samma sak hände igår igen, dvs skärmen blev svart efter att vi hade stannat en sväng och jag slagit om från sjökort till ekolod. När skärmen var svart försökte jag trycka en gång på on/off - inget hände. Då höll jag inne on/off och då blinkade Garmin-loggan till och det kändes som att den kanske stängdes av då? Sen väntade jag ett tag, försökte trycka snabbt på on/off, inget händer. Försöker hålla inne på on/off och då blinkar Garmin-loggan någon halv sekund men sen inget mer. Försökte så ett par gånger utan lycka.

 

Efter några minuter höll jag återigen inne on/off och då startade den igen och jag hoppade in i ekolodet igen. Då höll den sig igång någon timme stillastående och ytterligare någon timme under hemfärd - helt utan problem och ingen skärmsläckare.

 

Jag ska kolla på att uppgradera mjukvaran ändå men det känns som något enkelt, det skulle kunna vara någon form av skärmsläckare/strömsparsläge som jag inte förstår även om jag har god teknikvana.

 

Jag kanske får höra av mig till Garmins support och be om råd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men om den inte funkar  - lite då och då - är inte det mjukvaran som är korrupt. Inte totalt, men någon del av den... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

721an ar kanslig, Hade for manga rutter och spar i min, da orkade den inte och stangde av sig ofta.

tog bort alla rutter och spar, (aven pa kortet)  sen funkar det fint.

En annan jag hade, blev bara svart och gick aldrig mer.

 

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm. Tack för svar. Jag har felsökt mer i helgen. Dels har jag uppgraderat mjukvaran till senaste version (6.80) men det hjälpte inte. Jag har dock hittat felmeddelanden i loggen, se bifogade bilder. 

 

Jag är osäker på om felmeddelandet avseende givaren är ett relevant fel eller inte. Det uppstod en del innan uppgraderingen av versionen men nästan alltid i kombination med power-felet. Efter uppdateringen får jag bara felet med abnormal powerdown. 

 

Garmins tips på felsökning finns här: https://support.garmin.com/en-GB/?faq=qd1GNH66NQ0NmRuWD6Xd5A

 

Några tips om vad jag bör kolla först? Är det kontakter bakom plottern också eller går sladdarna rakt in i enheten där?

 

Jag är inte heller säker på vilken säkring som är för plottern men det kanske jag kan luska ut när jag börjar rota i det. 

 

Alla tips är välkomna till mig som nybörjare 😊

IMG_20210703_162201.jpg

IMG_20210703_162227.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Abnormal Powerdown får man om man stänger av strömmen till plottern utan att först ha stängt av den via on/off-knappen. Det låter som att du har kontaktproblem som gör att något stänger av den. Det finns en meny där du kan få fram spänningen till plottern. Du kanske har oxiderade kontakter någonstans och spänningen ligger på gränsen? Enkelt att kolla alltså.

 

Eller så har någon kabel lossat och ger avbrott lite då och då? Och ja, du har en kontakt bakom plottern för anslutning av ström, den bör du kanske kolla. Det är enkelt att lossa plottern, ta bort den yttersta ramen (snäppfäste) och sedan dom fyra skruvarna i hörnen och lyft ut den.

 

Och visst kan man väl tänka sig att plottern har egna problem, men frågan är om man inte hade sett något annat i loggen då? Antagligen ingenting skulle jag tro. Kolla loggen och tidpunkten för abnormal powerdown så att tiderna stämmer med när den stänger av sig. Överensstämmer det skulle jag i första hand letat efter strömmatningsproblem. Kanske också skaffat en extra strömkabel som jag kopplat direkt till batteriet för att se om det är problem med båtens kablage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla förslag.

 

Nästa steg får nog bli att skaffa en separat strömsladd. Spänningen ligger runt 12,5 - 12,9 V när motorn inte är igång. Dippade ner till typ 11,9 när jag höjde/sänkte motorn. När motorn är igång var spänningen ca 14,5 V +/- 0,5V.

 

Kontakterna såg finfina ut, ingen oxidation vad jag kunde se.

 

Der verkar som att den oftast stänger av sig när jag står still men det händer ibland när jag kör också. När den stängt av sig så lyckas jag inte få igång den igen men då tänds skärmen och Garmins logga visas men sen blir det svart igen, innan statustexten "Laddar kartor" visas. Så den verkar få ström och skärmen funkar men något i uppstarten stoppar den från att fullfölja bootprocessen. Någon givare som inte svarar kanske? 

 

En annan detalj är att vrida av och på huvudströmbrytaren till underhållsbatteriet ofta löser problemet, dvs då startar den igen.

 

När jag stänger av motorn är plottern igång ett tag. Sen dör den oftast efter kanske 15min. Det går inte att starta den (Garmins logga visas, inget mer). Sen startar jag motorn och den kan fortfarande inte startas. När jag kört 2min så brukar det den gå bra att starta den. Osäker på om något av ovan information hjälper er andra att förstå mer av felet. 

 

Jag funderar på om någon givare kan ge supertokiga värden som gör att den kraschar? Någon givare som ger sämre värden när båten står still? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Jacoby:

När jag stänger av motorn är plottern igång ett tag. Sen dör den oftast efter kanske 15min.

Mät vad du har för spänning på ditt underhållsbatteri när plottern stänger av. Var batteriet nytt när det installerades?

I mina öron låter det som att batteriet tappar kraft och inte orkar hålla igång plottern.

Är polskornas kontaktytor rena och åtdragna ordentligt?

Edited by McLasse
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det var min tanke också.

Batteristatus?

 

Genom en miss, en felkoppling hade jag anslutit mina båda plottrar, varav den ena är en Garmin, till mitt gamla reservbatteri, och det var rätt kasst. Garminplottern larmade om för låg spänning, förta gången vid 11,5 volt, och vid andra varningen stängde den av sig innan jag hann trycka på rätt knapp, den andra äldre och större plottern klarade spänningsfallet något bättre, men varnade istället för osäkra positionsangivelser.

Så jag drog den slutsatsen att plottrar är känsliga för spänningsfall, men i specen kan det ibland stå att dom skall klara sig på nio volt... fan den som tror på det.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipsen. Underhållsbatteriet är nytt för säsongen. Gpsen var lite strulig även förra året och då var det bara ett batteri i båten så det borde inte vara batteriet enligt mig. 

 

Volten ligger stabilt över 12V och manualen säger minst 10V. Utifrån svar i tråden förstår jag att det kan bara känsligt och 10V kanske inte alls räcker men plottern dör ofta när jag bara står still med båten utan att något annat drar någon direkt ström.

 

Den brukar aldrig stänga av sig när jag kör men en gång när det gick mycket sjö och det slog lite i båten - då dog den tre gånger. Tyder kanske på glappkontakt men det låter konstigt då. Den i regel dör när jag står still med båten. 

 

Jag får fortsätta felsökningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Jacoby:

Tack för tipsen. Underhållsbatteriet är nytt för säsongen. Gpsen var lite strulig även förra året och då var det bara ett batteri i båten så det borde inte vara batteriet enligt mig. 

 

Volten ligger stabilt över 12V och manualen säger minst 10V. Utifrån svar i tråden förstår jag att det kan bara känsligt och 10V kanske inte alls räcker men plottern dör ofta när jag bara står still med båten utan att något annat drar någon direkt ström.

 

Den brukar aldrig stänga av sig när jag kör men en gång när det gick mycket sjö och det slog lite i båten - då dog den tre gånger. Tyder kanske på glappkontakt men det låter konstigt då. Den i regel dör när jag står still med båten. 

 

Jag får fortsätta felsökningen. 

Men om den nu stänger av sig vid sjöhävning tyder ju det mer på glappkontakt någonstans i strömförsörjningen, som du är inne på. samt vid stillaliggande... är det något annat som händer samtidigt då..?

Men gör som så att du kollar hela kedjan från batteriets båda poler, att det inte råder dålig kontakt där, sedan via minus och pluskablar fram till minusplinten och säkringsdosan, ryck i trådarna och se att du sitter fast i skruvanslutningar eller i kabelskor, just taskigt pressade kabelskor kan ge upphov till mystiska glappkontaker som inte verkar vara logiska i tid.

Sedan upp till instrumentet, hur ser skarven ut mellan instrumentets originalkabel och dom kablarna som går vidare till säkringsdosa och minusplinten??

Hur ser och känns originalkabelns kontakt ut, den som ansluts på instrumentets baksida? På sådana här instrument som plockas bort då man lämnar båten, slits kontaktdonen en del, och inte bara sladdens hona utan även hanen som sitter fast på instrumentet, även där kan det glappa.

Jag vet av en riktigt gammal gps-mottagare att kontaktsiften i hanen kunde bli böjda när man hade försökt sätta i honan litet snett.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felsökningen fortsätter långsamt under säsongen. GPSen dog under färd, jag vred av huvudbrytaren till underhållsbatteriet, väntade några sekunder och sen drog jag på den igen. Då kunde jag fortfarande inte starta GPSen (inget hände när jag tryckte på knappen). Men lampor/lanternor fick ström och fungerade. Då märkte jag att trimplanen visade en felkod.

 

Trimplanen har en sån här kontroll:

image.png.f5f21cac751c319ce4a1bab6266ef8c0.png

 

Trimplanen fungerar bra - jag har inte noterat några problem med dem men jag använder dem inte så ofta heller. Hur som helst: när jag fick felet och GPSen inte gick att starta alls så blinkade den översta röda lampan på STBD-sidan. Alla fyra gula hörn lyste som vanligt men översta röda STBD-lampan blinkade rött. Jag försökte läsa manualen men där fanns andra felkoder och om översta röda lampan blinkade alternerande mellan PORT och STBD så behövde enheten kalibreras men här var det alltså bara översta på STBD som blinkade. Någon som vet vad det kan vara för felkod?

 

Jag även funderat på om jag kan koppla bort trimplanen helt för att se om det är något strul med dem som slår ut strömmen för GPS:en - men hur fungerar säkringarna i en Flipper 640 DC? :) Det känns som att säkringarna är "mjuka knappar", är det bara lampor? Behöver jag öppna säkringsluckan och slå av dem på insidan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förundrad att du klarar dig utan trimplan...? Hur går det till?

 

Nåväl, säkringarna, det låter som om det är automatsäkringar som man skall återställa genom att trycka in dem.

Men fotografera så kanske vi kan svara bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy