Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Magnusf9

Skuren cylinder Yamaha 175hk v6

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Köpte nyligen en båt Bella 640 med en Yamaha 175hk v6 årsmodell 92 , nu till det tråkiga på första turen vi tog märkte vi att nåt inte stämde den gick mycket långsammare en vi förväntade. Lämnade då in den på verkstad som konstaterade efter komp test att en av cylindrarna inte hade nån komp alls. Har kontakta säljaren som vägrar att kompensera oss på nåt sätt då vi känner oss lurade av honom eftersom han troligen visste om detta. Någon som har några tips eller varit med om liknade som vet om det finns nåt man kan göra i en sån här situation ? 

 

Nu till en annan fråga: Då alla verkstäder har fullt upp nu under säsong hittar jag ingen som kan göra jobbet, därför funderar jag på att riva isär motorn själv och se hur mycket som är förstört. Då jag inte har någon erfarenhet av det så är jag osäker på om det är lönt, men tänkte höra här på forumet vad ni tror.

Det jag hört från många verkstäder när jag ringt runt är att de tycker det är bättre att satsa på en annan motor då man inte vet hur mycket som är förstört och kan då bli dyrare en att byta till en annan motor. Vad tror ni ? och om man skulle bestämma sig för att riva isär motorn själv finns det då någon sprängskiss att få tag på till motorn?.

Är ny här på forumet så jag är tacksam för alla tips jag kan få.

 

Mvh Magnus

Redigerad av Magnusf9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen til MG!

 

Tråkigt att höra att du fått problem.

Provkörde du båten innan du köpte den?

Om nej, varför inte?

 

Man har ett ganska svagt skydd i affärer mellan privatpersoner, men ett visst skydd finns i köplagen.

Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om du undersökt båten/motorn ordentligt före köpet, därav frågan om du provkörde båten före köpet.

Om du inte kunde/fick provköra båten kan jag tycka att det är rimligt att kunna klaga.

 

Det beror också på vad säljaren sagt/skrivit om du kan klaga eller inte.

Står det i annonsen, eller nämnde säljaren, att motorn är felfri är chansen större än om inget sägs om skicket.

 

Det beror även på hur mycket du betalat. Har du fått båten billigt kanske du borde förstått att något inte var okej och tvärt om, om du betalt förhållandevis mycket.

 

Borde säljaren känt till problemet?

Ja, det verkar ju så eftersom du märkte det direkt, men en utombordare från 1992 kan rasa när som helst. Åldern på motorn gör det nog svårt att få rätt, i alla fall om inte säljaren framfört något om motorn som kan uppfattas som mycket positivt.

Jämför med ett bilköp, även om det inte är riktigt samma sak.

Vilka förväntningar skulle du ha på en 30 år gammal bil?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorgligt att säljaren inte vill hjälpa till. Verkligen tråkigt läge nu inför semestern.

 

Sprängskisser finns: https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1992/175tlrq

 

Med reservation för att Yamaha har haft lite olika modeller på USA och Euromarknaderna så bör denna stämma. Reservnumren kan diffa lite på slutet utan att detta måste betyda att det är olika delar. Jag tror nästan Yamaha gjort så för att kunna ha olika prissättning på olika marknader.

Om du är duktig hemma-meck så är det inga konstigheter, men du kommer antagligen behöva några specialverktyg, som avdragare till svänghjulet. En verkstadshandbok är också närmast nödvändig. 

 

Youtube brukar vara en bra källa att kolla. Det finns säkert filmer på liknade jobb.
Googla Rebuild powerhead Yamaha V6/175 .....

 

Men, detta är ett stort jobb. Delar till Yamaha är väldigt dyra i Europa, så det brukat löna sig bra att skicka efter från USA, ofta 30 % besparing efter tull och moms, SimYamaha.com t.ex. Men kolla Marinshopen, de har mycket hemma och tar annars hem på några dagar. Knappa in YAM följt av reservdelsnumret så brukar de dyka upp 

 

För hemtransport och smidig tullhantering (kan annars ta lång tid) kan du kolla in JetCarrier.com. 

 

Det finns några som säljer och monterar nya motorer vid sidan av. Prispressarna t.ex. De kanske har någon lämplig inbytesmotor som de också kan montera åt dig. 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist historia och bedrövligt agerande av säljaren. Det går ju alltid pröva ett ärende i domstol men kan bli dyrt om du förlorar. https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/avgor-tvisten-i-domstol/ Kolla med ditt försäkringsbolag om det ingår något rättsskydd. Men förmodligen inte värt besväret då motorn inte har något större värde.

 

Ett annat alternativ kan ju vara att leta rätt på en nyare bättre begagnad motor (inte helt enkelt då vi har både båt och motorbrist i landet). Är det en Bella 640 HT borde 115 - 150 hk räcka gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror säkert att det går att fixa iordning motorn, men då den är rätt gammal finns det risk för nya fel och ras framöver. Därför bör du nog hålla nere kostnaden vid renoveringen, så att göra det själv är nog en bra idé. Kan du hitta en donatormotor så vore det riktigt bra. Gärna någon som kört sönder riggen men där motorn är i skick. Om jag inte är helt fel ute så är var det på den tiden samma block i 150, 175, 200 och 225:orna. Så, med lite tur kanske du kan leta efter delar från någon av alla dom. Brorsan har en likadan 175:a och funderar på att byta till en nyare motor, men tyvärr så tror jag att det sker först nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart så visste säljaren om detta och var väl överlycklig när ni köpte båten. Verkar som om ni köpt den utan att provköra? Då får ni ta smällen och lära er till nästa gång. 

Personligen så hade jag inte lagt 5 öre på den motorn om du inte är en duktig mekaniker, har man inte öga/erfarenhet att se allt som behöver fixas när man river isär den lär den bara kosta dig ännu mer till ingen nytta. 

När man köper beg båt så är motorn det absolut viktigaste, svindyrt att byta och man får aldrig igen dom pengarna. 

Leta efter en bra beg utbytesmotor och låt det ta den tid det tar är mitt tips, eller om ni absolut inte vill missa årets säsong så köp en ny, men räkna då med att behålla båten länge eller förlora mycket när ni säljer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG. Skulle försöka kolla upp juridiken och de andra möjligheterna först innan du ger dig på motorn.

 

Men verkar som att motorn inte "fastnat". Så kolvarna kan åtminstone röra på sig. Yamaha brukar ha ganska bra motorblock, så det kan "räcka med att bara byta kolv och tillhörande delar. Men skulle definitivt inte snåla in på lager. Men underskatta inte tiden och arbetet i alla fall. Som många andra är inne på så kan motorn börja strula igen och semestern kan bli lidande. 

 

Om du har möjlighet. Kolla gärna hur cylinderväggarna och kolvarna ser ut. Om det är repor i cylinderväggarna, så bör man definitivt hona om och då kan det kosta ytterligare mer tid och pengar.

 

Här kommer lite videotips från YT:

https://www.youtube.com/watch?v=GyDXivOcFd4&feature=emb_title 

https://www.youtube.com/watch?v=f7JuMGsyDAg

https://www.youtube.com/watch?v=kKCAXaOEL1Y

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...