Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
patriko1

Lignu istället för olja?

Rekommendera Poster

Bakom den något märkliga rubriken döljer sig en fundering om man kan/ska/bör använda Lignu som primer innan lackering.

Bakgrunden är att det i aktern på min lilla mahognybåt finns ett par hål där vatten i "motorbrunnen" kan rinna ut. För något år sedan fick jag lacksläpp i aktern och nu i vår när jag renskrapar så ser jag att det finns små rötskador runt rören som fodrar evakueringshålen. Jag är inte redo att byta hela eller delar av aktern ännu då skadorna är så små så jag tänkte mätta med Lignu, spackla med Lignu fill-it och sedan behandla aktern på sedvanligt vis med olja och Epifanes enkomponentslack. Men då fick jag rådet av generalagenten att använda Lignu som primer direkt på det betsade träet och sedan lacka ovanpå det. Alltså helt hoppa över steget med linoljan. Är det någon som testat detta? Vad är i så fall erfarenheterna? Det känns lite osäkert då beprövade metoder alltid känns lugnast men å andra sidan utvecklas ju hela tiden nya metoder och material och det bör man också vara öppen för. 

Tips och råd emottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...