Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
emtor

Segelbåt byggt 1934, laga en läcka.

Rekommendera Poster

 

Båten är nu skrapat, putsat och satt in med rå linolja (riktigt mycket linolja). Fyllde lite vatten i botten och på styrbord sida kommer det bara några droppar ut.
På andra sidan ungerfär det samma bortsett från en riktig piss-stråle i fören.
(Kolla video här).

Jag har sett hämskt stora sprickor bli täta när det sväller i båtar byggt utav fura, inte ek som denna. Det enda jag vet är att ek sväller langsammare.
Dessutom har det varit sprickor i mitten utav bord,-det här är en liten glipa mellan två bord.
Jag kan vänta och se om det drar ihop sig vid hjälp utav vatten i botten, men jag har mest lust att stoppa asfaltmassa i glipan och strama åt nitarna där det läcker, eventuelt nita om i fall dom är dårliga.
Alla tips är välkommna.
 

båt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisens eksnipa sjösätts sista av alla båtarna, den får hänga kvar i kranens sling men i vattnet under natten, med en större automatisk länspump gåendes. För en del år sedan blev den hyggligt tät efter fyra fem dygn, förra våren hängde den i kranen bara över natten, i år behövdes det inte alls och länspumpen startade inte så många gånger.

 

Kompisen fyller linolja i en större ogrässpruta och mer eller mindre mättar trät med det under vinterns torra månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde bladet på en tapetkniv för att kolla på flera platser. På dom flesta platser går det inte att få bladet in mellan borden utom vid piss-strålen,-där går bladet rakt igenom.
Jag skal försöka att dra bladet fram och tilbaks och går det förbi en nit så är ju niten kass. Då blir det ny kopparspik och bricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Margarin skall funka bra att täta med. 
Trevligare än asfaltsmassa, och trycks ut när träet sväller utan att skrovet skadas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kompisens eksnipa sjösätts sista av alla båtarna, den får hänga kvar i kranens sling men i vattnet under natten, med en större automatisk länspump gåendes. För en del år sedan blev den hyggligt tät efter fyra fem dygn, förra våren hängde den i kranen bara över natten, i år behövdes det inte alls och länspumpen startade inte så många gånger.

 

Kompisen fyller linolja i en större ogrässpruta och mer eller mindre mättar trät med det under vinterns torra månader.

I år var det en bra vår för träbåtar i Stockholmstrakten, kallt och regnigt. Förra året en katastrof, varmt och blåsigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

I år var det en bra vår för träbåtar i Stockholmstrakten, kallt och regnigt. Förra året en katastrof, varmt och blåsigt.

Träbåtar skall därför sjösättas tidigt, innan dom hinner stå på land och torka ut.

Det är inte heller bra att ställa upp träbåtar på en asfaltsplan, då torkar dom ut än snabbare.

 

Att täta mellan borden med asfalt låter heller inte så bra, det måste vara något medel som följer träts rörelser i samma takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asfaltkitt håller sig mjuk och vid använding på tak så är den inte beträdbar för efter två månader.
När en glipa i en båt sväller och blir tät så trycks massan ut länge före den hinner att stelna.
Den låga temperaturen i vattnet gör att massan är mjuk längre än på ett hustak.
Farm 80 och 100 är också bestående utav asfalt,- Ettan är tjära och bivax.
Sikaflex under vattenytan däremot är döden. Den är elastisk intill en visst punkt men trycks aldrig ut och förorsakar sprickbildning.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Träbåtar skall därför sjösättas tidigt, innan dom hinner stå på land och torka ut.

Det är inte heller bra att ställa upp träbåtar på en asfaltsplan, då torkar dom ut än snabbare.

 

Att täta mellan borden med asfalt låter heller inte så bra, det måste vara något medel som följer träts rörelser i samma takt.

Att sjösätta tidigt (på våren inte på dagen😃) är riktigt men försök få mina plastbåtsägande kamrater på  båtklubben att begripa det. Jag är bunden till den gemensamma dagen när kranen kommer. Ännu värre på hösten då mahognybåtar måste upp tidigt för att hinna torka innan det fryser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-07 vid 23:18 skrev emtor:

Asfaltkitt håller sig mjuk och vid använding på tak så är den inte beträdbar för efter två månader.
När en glipa i en båt sväller och blir tät så trycks massan ut länge före den hinner att stelna.
Den låga temperaturen i vattnet gör att massan är mjuk längre än på ett hustak.
Farm 80 och 100 är också bestående utav asfalt,- Ettan är tjära och bivax.
Sikaflex under vattenytan däremot är döden. Den är elastisk intill en visst punkt men trycks aldrig ut och förorsakar sprickbildning.
 

 

Hej, har inte båten varit drevad mellan borden från början? Om så är fallet behöver man emellanåt förbättra drevningen medelst drivgarn, drevjärn och klubba.

 

Där du har mest läckage drevar du, lägger sedan en liten fog av sika och därefter primer och slutligen bottenfärg.

 

Ett annat (enklare) alternativ är att "myra". Du tar en låda eller "burk på pinne" som du fyller med sågspån. När du sjösatt drar du burken under båten där läckan är (ibland hela båten hehe) och då tätar spånet.

Har en god vän som vunnit träbåtsfestivalen på västkusten med sin mahognybåt. Han säger det är som att "stänga en vattenkran". Det slutar läcka direkt.

Redigerad av Broadsword
Edit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Broadsword:

Hej, har inte båten varit drevad mellan borden från början? Om så är fallet behöver man emellanåt förbättra drevningen medelst drivgarn, drevjärn och klubba.

Drivgarn är nog inte det lämpligaste att dreva med. ;)

Min felstavningshjälpreda i mobilen vill också ändra drevgarn till drivgarn.

Förlåt, kunde inte låta bli.

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Drivgarn är nog inte det lämpligaste att dreva med. ;)

Min felstavningshjälpreda i mobilen vill också ändra drevgarn till drivgarn.

Förlåt, kunde inte låta bli.

 

 

De e lugnt, 😁 men faktum är att man kallar det för drivgarn. Man drevar med drivgarn så att säga.

I alla fall i Bohuslän.😃

Jag förstår att du menar drivande garn som ju också kallas för drivgarn. 

 

Ha en trevlig kväll

 

MVH Broad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drevade med bomullsgarn doppad i tjära där det läckte som mest, satte på extra nitar på båda sidor av läckan og kletade på asfaltmassa på utsidan till slut. Gjorde detta på alla platser där det kom in vatten.
Båten blev sjösatt i slutet utav juni och först nu börjar den bli tät.
Ek som är satt in med rå linolja sväller verkligen sakta. -Till nästa sesong skall båten i sjön så fort isen är borta.

Redigerad av emtor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev emtor:

Jag drevade med bomullsgarn doppad i tjära där det läckte som mest, satte på extra nitar på båda sidor av läckan og kletade på asfaltmassa på utsidan till slut. Gjorde detta på alla platser där det kom in vatten.
Båten blev sjösatt i slutet utav juni och först nu börjar den bli tät.
Ek som är satt in med rå linolja sväller verkligen sakta. -Till nästa sesong skall båten i sjön så fort isen är borta.

Härligt att det tätnar! Jag har kokt linolja, tjära och balsamterpentin i 1/3 av varje på insidan.

Känner att det börjar bli dags att impregnera utsidan under vattenlinjen också...

20180601_142908[1].jpg

Redigerad av Broadsword

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...