Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Los_capitanos

Yanmar stoppknapp lägger av

Rekommendera Poster

Hej,

 

har vid ett par tillfällen råkat ut för att stoppknappen (Stänga av motorn) inte funkar. Behöver då vrida om nyckeln så att startmotorn börjar gå och samtidigt trycka in stoppknappen. Då stannar motorn. Några idéer vad som kan fela eller hur/var jag skall börja felsöka?

 

Fick till mig av en seglarkompis att det bästa är att köpa en ny. Båten är från 2006. Är detta ett känt Yanmarproblem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilken Yanmarmotor det är.

 

På vår förra båt gick stoppsolenoidens matningsspänning via nyckelbrytaren. Dvs om man vred av nyckeln fungerade inte stoppsolenoiden, utan man var tvungen att trycka STOP och stoppa motorn innan nyckeln vreds av. Den motorn var ungefär jämngammal med din.

 

Köpa ny ?  Vad då, ny motor ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några möjliga orsaker.

  • dålig stoppknapp
  • dåligt stoppsolenoid
  • dåliga ärjade anslutningar.

Som stoppknapp kan ju i princip vilken återfjädrande tryckknapp som helst duga.

Stoppsolenoiden kan ju testas genom att lägga på spänning direkt på dess plusanslutning.

Vissa dieselmotorer har istället en klen vajer med ett handtag på för att manövrera dieselpumpens stopparm, en kompis hade en cykelvajer i en tidigare båt, funkade jättebra.

Med elektronikspray och en bit smärjelduk kan man göra underverk på dåliga anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-07 vid 20:38 skrev Georg_Ohm:

Några möjliga orsaker.

  • dålig stoppknapp
  • dåligt stoppsolenoid
  • dåliga ärjade anslutningar.

Som stoppknapp kan ju i princip vilken återfjädrande tryckknapp som helst duga.

Stoppsolenoiden kan ju testas genom att lägga på spänning direkt på dess plusanslutning.

Vissa dieselmotorer har istället en klen vajer med ett handtag på för att manövrera dieselpumpens stopparm, en kompis hade en cykelvajer i en tidigare båt, funkade jättebra.

Med elektronikspray och en bit smärjelduk kan man göra underverk på dåliga anslutningar.

Var i båten och skruvade bort instrumenten. Det såg hur fint ut som helst. Skall följa kablaget ned mot motorn då jag tror att det är där det ligger. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-07 vid 20:23 skrev IngemarE:

Du skriver inte vilken Yanmarmotor det är.

 

På vår förra båt gick stoppsolenoidens matningsspänning via nyckelbrytaren. Dvs om man vred av nyckeln fungerade inte stoppsolenoiden, utan man var tvungen att trycka STOP och stoppa motorn innan nyckeln vreds av. Den motorn var ungefär jämngammal med din.

 

Köpa ny ?  Vad då, ny motor ?

Det är en liten 19 hk inombordare för segelbåt. Tänkte eventuellt att startpaketen behövdes bytas ut men den ser som sagt bra ut så jag letar vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Los_capitanos:

Det är en liten 19 hk inombordare för segelbåt. Tänkte eventuellt att startpaketen behövdes bytas ut men den ser som sagt bra ut så jag letar vidare.

"Liten 19hk" säger inte så mycket egentligen. Om du anger modellbeteckningen så kanske du får mer träffsäkra svar 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...