Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin64

Ankra i naturhamn eller vid brygga, vad gäller?

Rekommendera Poster

 

4 timmar sedan skrev Martin64:

Nu har jag kollat med gamla ägaren, ankarspelet har inte ”fritt fall”, knappen måste hållas inne, vilket han medgav kunde vara lite besvärligt om det blåser och man bara är två.

Funderar på om man kan byta fällknappen mot en som inte är fjädrande, det vore ju en enkel lösning.

Vad tror ni?

 

En fast strömbrytare för ned och en momentan återfjädrande för upp?
Det finns väl en anledning till att man har just återfjädrande strömbrytare, vad tror du händer om du slagit på strömbrytaren för fällning och måste springa ut på däck för att bära av eller göra någonting annat och glömmer bort att ankarspelet matar ut..? I bästa fall kanske automatsäkringen löser ut när kättingen närmar sig slutet, ja om nu ändan så sitter fast i båten, i värsta fall tuggar ankarspelets motor sönder kuggarna i växellådan.

 

Sedan är det så att ankarspel inte sköter sig själva, dom måste övervakas, behåll original strömbrytare. Komplettera istället med en hemmagjord fjärrkontroll med kabel akterut, jag har en sådan, en manöverlåda med två återfjädrande tryckknappar, upp och ned, som egentligen var avsedd för en vinsch. 
Flera här på forumet har också en billig trådlös fjärrkontroll som används för vinschar på terrängbilar och fyrhjulingar, jag hade sådan i förra båten, funkar bra!

Någon här på forumet har trampkontakter till ankarspelet... eller var det till bogpropellern...? Ja det kan man ju också tänka sig så har man händerna fria.

 

När du sedan lättar ankaret kan det vara så att du måste hjälpa kättingen att sprida ut sig fint i ankarboxen så att det inte bildas en stack eller pyramid där som stoppar upp och hindrar ankarspelet att mata in resterande kätting. Fy farao för pyramider!

 

Som jag tidigare skrivit, prova och testa, se hur det fungerar, sedan kan du ju modifiera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Martin64:

Det kanske är så men nu sitter det ju där...

om vi vänder på steken, vad behöver jag för ”manuellt” ankare om jag väljer att skaffa ett sådant?

Ett 7,5kg alt 10kg Brucekopia + 2m kätting resten ankarband eller lina borde passa din båt. Det finns så klart massor med andra bra ankare och Bruce är kanske inte bäst på någonting men väldigt allround och funkar på de flesta bottnar vid landförtöjning. Förmodligen Sveriges vanligaste akterankare. Dessutom är det förhållandevis enkelt att få loss när det dras rakt upp.

Vad har du för ankare nu?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GroundControl:

Ett 7,5kg alt 10kg Brucekopia + 2m kätting resten ankarband eller lina borde passa din båt. Det finns så klart massor med andra bra ankare och Bruce är kanske inte bäst på någonting men väldigt allround och funkar på de flesta bottnar vid landförtöjning. Förmodligen Sveriges vanligaste akterankare. Dessutom är det förhållandevis enkelt att få loss när det dras rakt upp.

Vad har du för ankare nu?

Jag har inte så noga koll, har som sagt inte använt det ännu men det ser ut som ett Safequip som bl a Seasea säljer, iaf den typen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Safequip- Bruce. Same same but different name. Om någon vet om det är någon skillnad får ni gärna rätta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-08 vid 11:15 skrev GroundControl:

så behövs det inte så särskilt tunga grejor vid landförtöjning

 

2021-06-08 vid 11:15 skrev GroundControl:

Vid svajankring behövs det å andra sidan ganska rejäla grejer om man ska sova gott.

Jag håller inte riktigt med. Vid ankring med fören mot land kommer ibland vinden in mot sidan av båten och eftersom båten inte snurrar med fören mot vinden blir trycket ibland större vid ”landankring” än vid svajankring där ju aktern svänger iväg från vinden och vinden bara har ”kortsidan” av båten att suga tag i.

Sen vad som krävs för att sova gott är lite olika. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Jag håller inte riktigt med. Vid ankring med fören mot land kommer ibland vinden in mot sidan av båten och eftersom båten inte snurrar med fören mot vinden blir trycket ibland större vid ”landankring” än vid svajankring där ju aktern svänger iväg från vinden och vinden bara har ”kortsidan” av båten att suga tag i.

Sen vad som krävs för att sova gott är lite olika. 

Grejen är ju att den ena änden av båten är fast förtöjd i land, så båten kan inte "rymma", och båtens riktning, och därmed dragriktningen för akterankaret, hålls inom en ganska snäv vinkel. Akterankaret behöver alltså primärt bara hålla i en riktning, och det är en mycket enklare uppgift än ett svajankare har.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Jag håller inte riktigt med. Vid ankring med fören mot land kommer ibland vinden in mot sidan av båten och eftersom båten inte snurrar med fören mot vinden blir trycket ibland större vid ”landankring” än vid svajankring där ju aktern svänger iväg från vinden och vinden bara har ”kortsidan” av båten att suga tag i.

Sen vad som krävs för att sova gott är lite olika. 

Har man dessutom en stor hög motorbåt ( mindre lada ? ) så vill det till att ankaret gör sitt jobb . 
Inte kul när det draggar och fören börjar stöta mot klippan.

Tycker man stirrar för mycket på vad båten väger utan kanske ska börja fundera på hur stort vindfång den har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Jag håller inte riktigt med. Vid ankring med fören mot land kommer ibland vinden in mot sidan av båten och eftersom båten inte snurrar med fören mot vinden blir trycket ibland större vid ”landankring” än vid svajankring där ju aktern svänger iväg från vinden och vinden bara har ”kortsidan” av båten att suga tag i.

Sen vad som krävs för att sova gott är lite olika. 

 

38 minuter sedan skrev raol:

Grejen är ju att den ena änden av båten är fast förtöjd i land, så båten kan inte "rymma", och båtens riktning, och därmed dragriktningen för akterankaret, hålls inom en ganska snäv vinkel. Akterankaret behöver alltså primärt bara hålla i en riktning, och det är en mycket enklare uppgift än ett svajankare har.

 

Elproblem, toaproblem och ankarfrågor renderar alltid de längsta diskussionstrådarna här.

 

Om man är enda båt vid en brygga eller i en naturhamn kan en sidvind tryckas på så hårt att ankaret draggar eller släpper helt. Om det finns fler båtar på läsidan kan situationen räddas om deras ankare håller, om det är bra ankarbotten. Om inte blir det en dominoeffekt då släpper allas ankare och det blir ett himla trassel. Om man har bra ankarfäste eller ligger i lä själv blir det ett bra tillfälle till underhållning, särskilt nattetid då man är uppe i pyjamasen, gastar och ropar och försöker att rädda det som räddas kan...

 

Om, man är förutseende, och har möjlighet, kollar man in en väderapp eller lyssnar på kustväderprognos och bildar sig en uppfattning om kvällens, nattens och morgonens vindar och dess styrka. 

Då letar man upp en plats för natten där man har fören mot vindögat, eller i lä om det är möjligt.

I annat fall får man lägga ett avhåll mot vindens riktning in till  land, observera att bara sådana som går i 90 graders vinkel in mot land från båtens längdriktning håller båtens sida mot vinden. Om man drar in en lång lina från aktern i, låt oss säga, 45 graders vinkel, kommer denna lina att dra in båten i berget eller i bryggan om det piper i.

 

Om man har jolle och extra ankare får man ro ut ett sådant i riktning mot den kommande vinden.

Om man ligger i naturhamn skall man kanske ändå överväga att flytta sig till en mer skyddad gästhamn, bättre att göra den när det är ljust och ännu inte har hunnit blåsa upp, än i mörker med mycket blåst och kanske trassliga linor ombord. Under mörker med spring och hopp i land och trassel är det väldigt lätt att man skadar sig på olika sätt.

 

Jo, det kan bli en ganska stor belastning på ankarlinan och ankaret om vinden trycker på i friborden, sannolikt blir det värre på höga flybridgemotorbåtar, på båtar med kapell och bomtält än på smäckra segelbåtar med låga fribord.

 

Lösningen på just detta problem är att låta bli att ankra, just där och just då, att inte utsätta sig själv, båten och dess utrustning för onödiga risker och en massa trassel.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Grejen är ju att den ena änden av båten är fast förtöjd i land, så båten kan inte "rymma", och båtens riktning, och därmed dragriktningen för akterankaret, hålls inom en ganska snäv vinkel. Akterankaret behöver alltså primärt bara hålla i en riktning, och det är en mycket enklare uppgift än ett svajankare har.

 

Ena änden (fören) är fäst i land och dragriktningen är i princip samma. Svajankring kräver ett ankare som lätt fäster på nytt om dragriktningen ändras. Så långt är vi överens. Inte i övrigt.

Testa att dra i en ankarlina dels på en båt som är fäst i land med måttlig sidvind, dels en lina som du svajankrar i så märker du skillnad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Ena änden (fören) är fäst i land och dragriktningen är i princip samma. Svajankring kräver ett ankare som lätt fäster på nytt om dragriktningen ändras. Så långt är vi överens. Inte i övrigt.

Testa att dra i en ankarlina dels på en båt som är fäst i land med måttlig sidvind, dels en lina som du svajankrar i så märker du skillnad.

Fast det är två olika egenskaper det handlar om. Det är ett mycket enklare uppdrag att hålla hårt som satan i EN riktning (ett akterankare belastas huvudsakligen i en riktning, plus/minus nåt tiotal grader) än att klara att vridas runt flera gånger om utan att släppa.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev raol:

Fast det är två olika egenskaper det handlar om. Det är ett mycket enklare uppdrag att hålla hårt som satan i EN riktning (ett akterankare belastas huvudsakligen i en riktning, plus/minus nåt tiotal grader) än att klara att vridas runt flera gånger om utan att släppa.
 

Ja, håller nästan helt med.

Jag reagerade på @GroundControl som skrev att det inte behövs så tunga grejer vid landförtöjning men svajankring måste ha rejäla grejer och vill mena att landförtöjning kan kräva att ankaret håller ”hårt som satan”, som du skriver. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-08 vid 16:35 skrev Georg_Ohm:

- - -

Några bra tips!

Testa att fälla samt ta upp ankaret vid din hemmahamnsplats innan du gör det i skarpt läge!

- - -

Två varningar för denna "övning":

En nybliven ankarspelsägare gjorde ett sådant test vid sin bryggplats. När han försökte ta upp ankaret så satt det fast så ankarspelet orkade inte köra in det. Det som hänt var att vid frifallsfällningen så "seglade" ankaret (Bruce-kopia) en bit akterut. När han körde upp det så fiskade det tag i en av förtöjningarna till flytbryggan och det orkade inte hans ankarspel lyfta upp. Jag träffade denne olycklige ankrare i hamnen ett par dagar senare. Han trodde det var gammal skrot på botten han fastnat i och gick o funderade på dykare för att återfå sitt ankare (kostnadsavvägning mellan vad det kostar med dykare eller nytt ankare...). Jag gissade på bryggförtöjningen och hjälpte honom med att gå med slackad ankarlina först över aktern på ett par grannbåtar, åt ena hållet fungerade inte men åt andra hållet så gled ankaret inåt mot bryggan och kunde till slut lyftas fritt från bryggförtöjningen.

 

Den andra varningen för ankringsövningar inne i båthamnar är risken för att fastna i elkablar eller vattenledningar som ligger på botten mellan bryggorna. I min hemmahamn är det ankringsförbud av detta skäl. En del hamnar med rader av akterbojar har ibland dessa fästa i en lång kätting som löper parallellt med bryggar och rejäla bojstenar med jämna mellanrum längs kättingen. Har man otur och ankaret seglar ut och över en sådan kätting så är nog dykare enda lösning för att återfå ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Två varningar för denna "övning":

En nybliven ankarspelsägare gjorde ett sådant test vid sin bryggplats. När han försökte ta upp ankaret så satt det fast så ankarspelet orkade inte köra in det. Det som hänt var att vid frifallsfällningen så "seglade" ankaret (Bruce-kopia) en bit akterut. När han körde upp det så fiskade det tag i en av förtöjningarna till flytbryggan och det orkade inte hans ankarspel lyfta upp. Jag träffade denne olycklige ankrare i hamnen ett par dagar senare. Han trodde det var gammal skrot på botten han fastnat i och gick o funderade på dykare för att återfå sitt ankare (kostnadsavvägning mellan vad det kostar med dykare eller nytt ankare...). Jag gissade på bryggförtöjningen och hjälpte honom med att gå med slackad ankarlina först över aktern på ett par grannbåtar, åt ena hållet fungerade inte men åt andra hållet så gled ankaret inåt mot bryggan och kunde till slut lyftas fritt från bryggförtöjningen.

 

Den andra varningen för ankringsövningar inne i båthamnar är risken för att fastna i elkablar eller vattenledningar som ligger på botten mellan bryggorna. I min hemmahamn är det ankringsförbud av detta skäl. En del hamnar med rader av akterbojar har ibland dessa fästa i en lång kätting som löper parallellt med bryggar och rejäla bojstenar med jämna mellanrum längs kättingen. Har man otur och ankaret seglar ut och över en sådan kätting så är nog dykare enda lösning för att återfå ankaret.

Ja öva naturligtvis efter dessa förutsättningar!

Jag drog en gång upp en gammal elkabel i Smögens hamn, det var den sommaren dom förlorade telefon och bredbandsanknytningen... nej det var en gammal övergiven kabel.

 

En kombarris fastnade en annan gång i en naturhamn, jag fick ta med den till Bohus-Malmön där jag fick låna ett järnspett för att bända loss den, och kombarrisen låg kvar på kajen sommaren därpå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alfavinkeln har betydelse. Hypotenusan är ankarlinan och den horisontella kateten är horisontalplanet mellan båt och ankare. Man vill ha en så liten vertikal kraftkomposant som möjligt, dvs minimera vertikalplanets katet. 

 

Så din metod är bäst. Däremot om man ligger på svaj kan din gode väns lösning vara lika utmärkt, då båten följer med vinden och det uppstår en vinkel mellan ankare och båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, håller nästan helt med.

Jag reagerade på @GroundControl som skrev att det inte behövs så tunga grejer vid landförtöjning men svajankring måste ha rejäla grejer och vill mena att landförtöjning kan kräva att ankaret håller ”hårt som satan”, som du skriver. 

 

En komponent i detta tror jag kan vara att man nog tenderar att vakna och flytta på sig när man ligger mot land och förhållandena blir kärva. Ankaret brukar hålla för mer än man tror, men när det börjar komma lite sjö mot båtens långsida börjar situationen ganska snabbt kännas obehaglig. Jag har som sagt själv aldrig varit med om att ankaret faktiskt draggat, men det har hänt många gånger att jag legat vaken och velat om jag ska hålla ut eller flytta, och någon gång har vi också valt att gå upp under natten och söka annan plats. Detta kan ju dock vara ganska knivigt, särskilt om man ligger nära andra båtar.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev kblomster:

En komponent i detta tror jag kan vara att man nog tenderar att vakna och flytta på sig när man ligger mot land och förhållandena blir kärva. Ankaret brukar hålla för mer än man tror, men när det börjar komma lite sjö mot båtens långsida börjar situationen ganska snabbt kännas obehaglig. Jag har som sagt själv aldrig varit med om att ankaret faktiskt draggat, men det har hänt många gånger att jag legat vaken och velat om jag ska hålla ut eller flytta, och någon gång har vi också valt att gå upp under natten och söka annan plats. Detta kan ju dock vara ganska knivigt, särskilt om man ligger nära andra båtar.

Vi lyckades faktiskt att få ankaret att dragga förra året. Det blåste rejält och naturligtvis snett bakifrån. Båten utanför oss klarade sig bra men vårt ankare draggade frammåt natten. Ankaret på vår båt är förhållandevis litet till båtens storlek så frågan är om det var det som gjorde skillnaden mellan oss och grannbåten (likadana båtar, forbina 9000). Precis som @Georg_Ohm säger är min lärdom att man helt ska undvika den typen av ankring under de förhållandena om det går. I vårt fall gick det bra då vi sakta kunde släppa på ankarlinan och båten letade sig lugnt in mot bryggan där vi kunde lägga oss jämsides istället. Tur i oturen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fjärrkontroll, Återfjädrande vippströmbrytare på panelen och fotkontakt på golvet.

Använder oftast fotkontakten när jag lägger till, då har jag båda händerna fria för att ratta och gasa.

Fjärrkontrollen använder jag när jag drar upp ankaret, står då på akterdäck så har jag full kontroll på intagningen av kättingen och kan spärra ankaret när det är uppe för att slippa ofrivilliga ankringar i marchfart..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blåser kraftigt från sidan eller bakifrån, så flyttar man båten, normalt flyttar man innan detta händer med hjälp av väder appar eller sjörapporten. Det är du som skeppare som ansvarar för båt och besättning. Så frågan om hur man skall ankra i dessa förhållanden är för mig en icke fråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär sig på sina misstag.

Det var nu många år sedan vi tvingades lämna en naturhamn för att vinden vänt och/eller ökat i styrka.

Senast för kanske tio år sedan, i augusti,  Äxholmen sv om Fotö, vi hade då en nimbus, vinden vände till ostlig och sjön slog in rakt i aktern. Ankarbandet (hade då ett Anchormatic bandankarspel) var spänt som fiolsträng. Det lät rött otrevligt inne i båten då sjöarna slog in i den platta aktern för att sedan slå upp i badbryggans undersida.

Men vi kom därifrån, det var fullmåne och helt klart, så sikten var rätt så bra och det är väldigt nära till Fotös gamla hamn, visserligen ligger det något eller några grund där, men det gick bra.


Det blåste en hel del inne i Strömmarna, och sannolikt ännu mer vid Islandsberg och. Tidvis regnade det också, sådan där regn som mer är horisontellt än lodrätt uppifrån

Bassholmen inne i strömmarna är skyddat, tror man. Men på kraftiga västliga vindar har man vinden rakt i sidan om man ligger med fören mot bryggan, vilket numera tycks vara ovanligt då de flesta lägger sig längsides. Iallafall så går det en muddrad ränna omkring 25-30 meter från bryggan, det gäller här att lägga ankaret ute i rännan och dra det i ”uppförsbacken” där det grundar upp för att få fäste. Det var det inte många som gjort. Vår båt låg som nummer tre från väster, och min och de andra två båtarna satt ihop i ett avhåll mot den lilla bryggstumpen från bryggnocken som stäräcker  sig en liten bit ut mot farleden. Men de andra hade problem, det såg ut att klara sig, men på gränsen.


Då kom det en ung kvinnlig besättning i någon kappseglingsutrustad albinsegelbåt med rullad stor och stormfock, dom ropade in mot bryggan att dom hade motorproblem, och ville ha hjälp för att segla in till bryggan. Besättningen var för situationen och väderleken synnerligen välklädda och dom uppträdde väldigt rutinerat, alla hade en uppgift ombord och det var inget tvivel om vem som bestämde

Det blev några försök, vid ett av försöken hade dom ankaret hängande tre-fyra meter bakom och under båten och detta drog då med sig minst ett halvdussin andra ankarlinor, tills det fastnade i en större båts ankarkätting.


Någon timma senare mojnade det en hel del, men det regnade dortfarande. Då var vi några stycken som gick ut i mindre båtar för att lägga ut ett och annat ankare, ute på det djupa vattnet i rännas.

Men mitt bruceankare i omkring 35- 40 meter ankarband satt bra fast hela tiden.

 

Inledningsvis i denna diskussion berättades det om hur mycket ankarkätting eller ankarlina man skulle lägga ut i förhållande till djupet. 

Jag argumenterar inte mot det, men man måste ändå anpassa ankring till rådande omständigheter, i bland måste man fälla ankare långt från bryggan om ankarbotten är tveksam, man måste se upp för skyltarna som berättar att ankring är förbjuden.

Sedan måste man se var andra lagt sina ankare, så att man inte korsat deras linor eller kättingar.

Så all teori kan inte alltid tillämpas i verkligen, då just verkligheten ofta är mer komplex än vad man kan föreställa sig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag lägger till i svag till måttlig sidvind så har jag framväxel i på tomgång styr upp fören med bogpropellern och matar ut kätting i lagom takt och smyger in båten på plats.

Men det kanske är för att jag inte kan köra båt som jag har en bogpropeller monterad enligt några på forumet.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Wildeside:

När jag lägger till i svag till måttlig sidvind så har jag framväxel i på tomgång styr upp fören med bogpropellern och matar ut kätting i lagom takt och smyger in båten på plats.

Men det kanske är för att jag inte kan köra båt som jag har en bogpropeller monterad enligt några på forumet.

Om man nu inte kan ”köra” en båt så förstår man sig heller inte på hur en bogpropeller underlättar och kan ta båten ur knepiga situationer.

De främsta bakåtsträvarna säger ungefär så här:

- Jag har minsann klarat mig utan bogpropeller i xx antal år, och jag har alltid klarat mig, visst kan det vara så, men mer sannolikt är det att just den skepparen och andra minst en gång varje säsong hamnar i en svår situation som varit svår att ta sig ur, men som med bogpropeller går väldigt bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-09 vid 20:37 skrev ChristerN:

Ja, håller nästan helt med.

Jag reagerade på @GroundControl som skrev att det inte behövs så tunga grejer vid landförtöjning men svajankring måste ha rejäla grejer och vill mena att landförtöjning kan kräva att ankaret håller ”hårt som satan”, som du skriver. 

 

Läser man hela den här tråden kan man dra slutsatsen att motorbåtar gärna har kätting och ankarspel i aktern medans seglare tycks föredra lättare grejor. Jag har ingen större erfarenhet av motorbåtar och det kanske är helt andra förutsättningar helt enkelt.

Jag har seglat hyffsat länge och de sista 10åren med ganska stora båtar 36-40 fot och aldrig saknat ankarspel i aktern. Tror knappt att jag ens har sett någon segelbåt med kätting i aktern.

Så rådet till TS är att lyssna mer på råden från de som har liknande båtar än på mig som antagligen är helt ute och cyklar när det gäller motorbåtsankring.

Lycka till med nya båten i vilket fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev GroundControl:

Läser man hela den här tråden kan man dra slutsatsen att motorbåtar gärna har kätting och ankarspel i aktern medans seglare tycks föredra lättare grejor. Jag har ingen större erfarenhet av motorbåtar och det kanske är helt andra förutsättningar helt enkelt.

Jag har seglat hyffsat länge och de sista 10åren med ganska stora båtar 36-40 fot och aldrig saknat ankarspel i aktern. Tror knappt att jag ens har sett någon segelbåt med kätting i aktern.

Så rådet till TS är att lyssna mer på råden från de som har liknande båtar än på mig som antagligen är helt ute och cyklar när det gäller motorbåtsankring.

Lycka till med nya båten i vilket fall.

Du har en poäng.. En motorbåt driver i sidled jämfört segel och har oftast mycket längre mellan förarplatsen och ankarlina. 

Segelbåtsföraren kan ju oftast nå ankarlina utan att släppa rodret 😁, rena lyxen 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Ankarspel i aktern i över 25 år (mins inte när den karusellen började) Man får fundera på hur man brukar oftast förtöjer sin båt. Lägger man oftast till mot land så tycker jag iaf att man bör ha ankaret i aktern, ligger man ofta på svaj så är ankare i fören att föredra.

Min lösning på senaste båten blev ett ankarspel i fören och ett i aktern med kätting till båda, då slapp jag ta ställning till hur och vart jag ankrar upp.

Skulle inte kunna tänka mej till att återgå till ett liv utan ankarspel.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som kommit med tips och goda råd. Jag har köpt en 10 kg Brucekopia att ha i fören vid svajankring eller som alternativ till ankarspelet i aktern om jag skulle föredra det så det ska nog bli bra.

 

Trevlig sommar därute!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-14 vid 12:08 skrev Martin64:

Tack alla som kommit med tips och goda råd. Jag har köpt en 10 kg Brucekopia att ha i fören vid svajankring eller som alternativ till ankarspelet i aktern om jag skulle föredra det så det ska nog bli bra.

 

Trevlig sommar därute!

En sak till, jag har sett på flera ställen att man rekommenderar ett par meter kätting närmast ankaret så det skaffade jag också. Men jag har inte sett varför det är bra, är det för att vinkla ner ankaret så att det gräver ner sej bättre? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Martin64:

En sak till, jag har sett på flera ställen att man rekommenderar ett par meter kätting närmast ankaret så det skaffade jag också. Men jag har inte sett varför det är bra, är det för att vinkla ner ankaret så att det gräver ner sej bättre? 

Den extra vikten från kättingen är försumbar i allt annat än lätt vind, så det är nog rätt överdrivet.
Det jag ser som den viktigaste anledningen är att man får en mycket tålig sista del. En lina som ligger och skaver mot botten slits, medan en kätting tål det mesta under väldigt lång tid.
Förmodligen minskar också risken en aning för att linan ska trassla in sig i ankaret med några meter kätting närmast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, raol said:

Det jag ser som den viktigaste anledningen är att man får en mycket tålig sista del. En lina som ligger och skaver mot botten slits, medan en kätting tål det mesta under väldigt lång tid.

Jag har i många år haft akterankarets lina kopplad direkt till ankaret. Slitaget på linan har varit minimalt.

Bogankaret, som används vid svajankring, är en helt annan historia. Där har jag 20 meter kätting mellan ankare och lina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Martin64:

En sak till, jag har sett på flera ställen att man rekommenderar ett par meter kätting närmast ankaret så det skaffade jag också. Men jag har inte sett varför det är bra, är det för att vinkla ner ankaret så att det gräver ner sej bättre? 

Ja, kättingen tynger ner ankarets ten, alltså ”skaftet” så att flyna får bättre fäste, precis som du misstänkte.

41 minuter sedan skrev raol:

Den extra vikten från kättingen är försumbar i allt annat än lätt vind, så det är nog rätt överdrivet.
Det jag ser som den viktigaste anledningen är att man får en mycket tålig sista del. En lina som ligger och skaver mot botten slits, medan en kätting tål det mesta under väldigt lång tid.
Förmodligen minskar också risken en aning för att linan ska trassla in sig i ankaret med några meter kätting närmast.

 

Jag har provat med och utan kätting med samma ankare samma båt, samma ställer, samma dag... och det gör skillnad, jag testade detta på en lerig botten.

Men det finns nog fler åsikter om ankare och ankring än vad det finns forumdeltagare.

Om du ankrar där det finns vassa stenar eller kanske till och med korallskelett slits linan väldigt mycket, men kättingen tar ingen skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...