Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Martin64

Ankra i naturhamn eller vid brygga, vad gäller?

Rekommendera Poster

Hej,

har ännu inte hunnit använda ankarspelet på min båt men det blir väl till helgen. Diskuterade med en god vän hur man går tillväga. Jag har 50 m kätting i ankarspelet. Som jag trodde så skulle jag släppa ankaret 3-4 båtlängder innan där jag tänkt ligga och efter att ha gjort fast i fören strama upp ankarkättingen så båten ligger still. Gode vännen menar istället att man släpper ut kätting 3-4 gånger vattendjupet och låter båten ligga där. I mina öron låter det inte särskilt stabilt.

Vad säger ni erfarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Martin64:

Hej,

har ännu inte hunnit använda ankarspelet på min båt men det blir väl till helgen. Diskuterade med en god vän hur man går tillväga. Jag har 50 m kätting i ankarspelet. Som jag trodde så skulle jag släppa ankaret 3-4 båtlängder innan där jag tänkt ligga och efter att ha gjort fast i fören strama upp ankarkättingen så båten ligger still. Gode vännen menar istället att man släpper ut kätting 3-4 gånger vattendjupet och låter båten ligga där. I mina öron låter det inte särskilt stabilt.

Vad säger ni erfarna?

Det finns många som tycker olika.

Att släppa 3-4 gånger djupet är inte alltid möjligt i en trång vik med flera båtar bakom och runt.

Jag iallafall släpper mitt ca 2-3 båtlängder oavsett vad som står skrivet! Har Aldrig tappat fäste under blåsiga dagar. Däremot lägger jag ibland spring för att motverka brytningar. Oftast ligger vi flera, och då gör vi kedja med varandra, på så sätt utnyttjas allas ankare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite olika ankringar. Om du vill lägga till mot land lägger först ut ankaret i aktern och sedan går mot land. Då stämmer din första beskrivning. 
Det andra fallet är att vill ligga på svaj. Då letar du ett lugnt ställe med med bra botten. Oftast djupare än 4 m. Då släpper man ankaret enligt din andra beskrivning och fäster ankaret fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäll ankaret minst tre gånger djupet plus båtens längd från land.

Du vill uppnå att kättingen är minst tre gånger så lång som det är djupr när båten är förtöjd.

 

Sedan är det helt korrekt att göra som du skriver, lägg fast i fören och strama upp i aktern.

 

Ofta, men inte alltid, blir det ju rätt bra 3 - 4 gånger båtlängden eftersom det är rätt vanligt att det inte är så djupt nära land.

Bara för att visa att detta egentligen är fel kan man fundera på varför en fem meter lång båt ska fälla ankaret 15 - 20 meter från land medan en 10 meter lång båt som ankrar på samma plats ska fälla ankaret 30 - 40 meter från land.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

O T

 

- Typ Göta Kanal... 

 

Ankring på svaj. 

Sa till sambon: släng i ankaret, vilket hon gjorde. Bruce-kopia, bara tross! 

 

Satte en WP. Att utgå ifrån när ankarlarmen senare skulle sättas, ifall vi skulle bli kvar. 

 

- Ut med 5 ggr djupet i tross. 

 

Sitter o gosar oss i lätta vinden. 

 

- Märkligt va nära land vi kommit på kort tid. 

 

- Kollade plottern. Sakta men säker hade vi draggat. Spår med vinden från WP. 

 

Drar upp ankaret. Med detta under peket, går jag tillbaks till samma ankringsställe igen. Droppar ankaret...

 

Vi draggar på nytt! 

 

Drar nu upp ankaret helt... 

 

Vad tror Ni var felet? 

 

BT

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera tänkbara orsaker. Främsta är väl antingen att det var en väldigt hård och slät botten (horisontell stenbotten i strömt läge så den är "naken") eller en lös sandbotten som inte ger nåt större motstånd. Eller så beväxt botten att ankaret inte lyckades ta sig igenom och gled ovanpå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

Vad tror Ni var felet? 

Det kan ju vara allt möjligt. Några gissningar

 

Lina/kätting intraslat i ankaret.

Berghäll ger dåligt fäste.

Tjockt med tång ger också dåligt fäste.

Hopfällt stockankare ger uruselt fäste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du sätter några meter kätting, typ 3-5m,närmast brucekopian så kommer det funka mycket bättre. Då släpar det mer längs med botten tills det får fäste istället för att lyftas. Dessutom sliter det mindre på linan och ger en viss ryckdämpande effekt. 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde kanske att göra fast ankarlinan i båten?  😮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några frågor

@Martin64 

Har du 50m kätting till akterankaret? vad är det för typ av båt?

 

@Hybro 

Hur stor är båten? hur stort ankare har du?

Rekommendationen om 5 gånger djupet vid svajankring gäller förkätting och lite överdimensionerat ankare. För lina behövs nog det dubbla. 

Ett tips vid  svajankring är att backa fast ankaret, då man vet på en gång om det sitter

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sambon kastade i ankaret, som jag sa. 

 

Tampen runt ena flyet.

 

Till ankaret i häcken, använder jag ca 3 meter kätting. 

 

- En gång, när jag såg vad som väntade...  Typ 2 meter höga vågor. 

Hann jag nätt in bakom en udde, Stavik, och la ut två ankare i fören, ungefär som ett " Y", med långa tampar. 

Samma natt sjönk två båtar i Bösshamn, östra sidan av Husön, Lurö. 

SMHI och Yr hade förutspått västlig vind, inte ostlig. Men erfarne jordenruntseglare Reinhardt varnade mig på kvällen innan jag gav mig av. 

Gick därför inte rakt över sjön. Puuuh...

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev GroundControl:

Några frågor

@Martin64 

Har du 50m kätting till akterankaret? vad är det för typ av båt?

 

@Hybro 

Hur stor är båten? hur stort ankare har du?

Rekommendationen om 5 gånger djupet vid svajankring gäller förkätting och lite överdimensionerat ankare. För lina behövs nog det dubbla. 

Ett tips vid  svajankring är att backa fast ankaret, då man vet på en gång om det sitter

 

 

 

Enligt säljaren så ska det vara 50 m kätting i ankarspelet, tycker iofs det låter mycket. Men minst 30 är det nog att döma av kättingboxen.

Båten är en Fjord 26 Consul, väger väl runt 3,7-3,8 ton nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man förtöjer mot land med akterankare så behöver man sällan oroa sig särskilt mycket, om inte bottenförhållandena är extremt svåra. Ett akterankare har ett otroligt mycket enklare jobb än ett svajankare - belastningen är mycket jämnare med färre ryck, dragriktningen är i det närmaste konstant i horisontalled, och botten lutar oftast uppåt mot stranden så den vertikala dragvinkeln blir gynnsammare än för ett svajankare. Lägg inte ankaret närmare än en 20 meter från stranden eller så (3 båtlängder är en bra tumregel eftersom många båtar är runt 8-10 meter långa), och se till att dra fast det ordentligt när du är fast i land, så är det faktiskt svårt att göra fel. Jag har aldrig varit med om att ankaret faktiskt draggat vid akterankring och då har jag ändå legat på en del ganska utsatta platser i Stockholms utskärgårdar (Röder, Ut-Fredel, Svenska Högarna mm) och blivit utsatt för vindkantringar och dyningar. Min båt är en S30, 12,5 m lång segelbåt som deplacerar typ 4 ton, och använder ett 7,5 kg Bruce-ankare med bara ankarlina, ingen kätting (dock tre stycken halvkilosvikter fästa på linan med några decimeters mellanrum, närmast ankaret). Ankaret är tabellmässigt underdimensionerat för båtens storlek och avsaknaden av kätting är också lite oortodoxt men trots detta har jag aldrig haft problem, men så ligger jag aldrig på svaj heller. Om jag gjorde det skulle jag nog inte riktigt lita på den här lösningen.

 

Svajankring är en helt annan historia och där har man nytta av att anpassa sig efter ankringsdjupet.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Martin64:

Enligt säljaren så ska det vara 50 m kätting i ankarspelet, tycker iofs det låter mycket. Men minst 30 är det nog att döma av kättingboxen.

Båten är en Fjord 26 Consul, väger väl runt 3,7-3,8 ton nånstans.

30-50m ankarkätting i aktern när man förtöjer mot land verkar ganska tungt och överdrivet för en 26 fot motorbåt. Precis som Kblomster skriver så behövs det inte så särskilt tunga grejor vid landförtöjning. Vi landförtöjning brukar jag använda Bruce+ 2m kätting och resten ankarolina (band). Funkar inte det är den antagligen bara berg på botten å då funkar inget annat heller.

Vid svajankring behövs det å andra sidan ganska rejäla grejer om man ska sova gott. I fören har vi 25kg Rocna-ankare och 70m kätting (10mm)som vi alltid backar fast. Jag har iofs en tyngre båt men det visar ändå på skillnaden i utrustning mellan svajankring och landförtöjning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan grej, hur länger ni ut kättingen när ni fällt ankaret? Låter ni så lång kätting som ni tror behövs löpa ut och och kör fram till land sen? Eller kör ni ut kättning på vägen in? Blir ju rätt mycket att greja med isf, en hand går åt till ankarspelet och bara en hand kvar för gas och ratt menar jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Martin64:

En annan grej, hur länger ni ut kättingen när ni fällt ankaret? Låter ni så lång kätting som ni tror behövs löpa ut och och kör fram till land sen? Eller kör ni ut kättning på vägen in? Blir ju rätt mycket att greja med isf, en hand går åt till ankarspelet och bara en hand kvar för gas och ratt menar jag.

Fäll ankaret på önskad plats och låt linan/kättingen löpa ut fritt. Inget behöver göras med den förrän båten stannat upp intill land. Då är båda händerna lediga! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Fäll ankaret på önskad plats och låt linan/kättingen löpa ut fritt. Inget behöver göras med den förrän båten stannat upp intill land. Då är båda händerna lediga! :)

 

Aha,

jag trodde man behövde hålla fingret på knappen hela tiden! På mitt finns det två knappar, "pil upp och pil ner". Då går det alltså att "frikoppla" ankaret och kättingen löper fritt? Ja, då är det ju inga problem!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Martin64:

Aha,

jag trodde man behövde hålla fingret på knappen hela tiden! På mitt finns det två knappar, "pil upp och pil ner". Då går det alltså att "frikoppla" ankaret och kättingen löper fritt? Ja, då är det ju inga problem!

Det beror väl på vad man har för ankar spel. Det finns modeller med och utan frifall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Martin64:

Aha,

jag trodde man behövde hålla fingret på knappen hela tiden! På mitt finns det två knappar, "pil upp och pil ner". Då går det alltså att "frikoppla" ankaret och kättingen löper fritt? Ja, då är det ju inga problem!

Det finns olika ankarspel, det vanligaste tror jag är att man kan välja fritt fall eller manuell fällning, ”hålla nedåt knappen intryck hela tiden”.

Jag har Lewmar och där måste man kolla en knapp och liten fjäderbelastad splint på linhjulet, om splinten är intryckt är det manuell fällning och om den är ute kör man nedåt en liten stund och då skall linhjulet (=kabularen) frikopplas från drivaxeln och ankaret med kätting skall då rassla ut av sin egen tyngd.

 

Några bra tips!

Testa att fälla samt ta upp ankaret vid din hemmahamnsplats innan du gör det i skarpt läge!

Kolla att det verkligen fungerar! Det kan kärva, det kan finnas en tidsmässig fördröjning.

Backa ALDRIG när du fällt ankaret, risken är stor att du får kättingen insnodd i propellern.

Ok du kan kanske ge litet broms, eller stopp med en väldigt kort backning, men inte mer!

 

Om du har motorbåt med drev, och ändå har trasslat in kättingen (eller linan) i propellern sitter den fast, särskilt mellan duopropellrar, då är det bra att ha propellerverktyget med ombord, så att man kan lossa propellerkonan några varv, då är det sedan väldigt lätt (nåja) att trassla ut kättingen från propellern/propellrarna.

 

Om det blåser och det är svårt att komma till den lediga platsen, strunta i att fälla ankaret, gå in utan ankaret fällt, det är sedan betydligt enklare att ro ut ett ankare, om du inte har en egen dinge eller gummibåt finns det säkert någon som kan låna dig en eller till och med ro ut ett ankare åt dig.

 

Men det viktigaste är ju att testa, eller öva ankarfällning och upptag innan du gör det i skarpt läge, så du får en uppfattning om och hur det fungerar, många gånger kärvar linhjulen på axeln som behöver smörjas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grej kan ju vara att ha ett litet, platt ankare (Danforth-typ) med en tunnare lina separat som kan fällas utan anstränging eller knapptryck, och som väger väldigt lite för sin hållkraft. Som akterankare vid förtöjning mot land är det perfekt. Vill man sen, av nån anledning, ankra som för storm, kan man i lugn och ro transportera ut det större ankaret och släppa ner det på lagom plats efteråt, och samtidigt ta in "lillankaret".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen vanligt att man har frifall när man har kätting ? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är vanligt med frifall och kätting men vi har det i alla fall. I fören alltså. Det är en friktionsbroms som man kan frigöra med vinchhandtaget. Men det är ytterst tveksamt om det skulle kunna fungera med den typen av frifall vid landförtöjning. Det blir nog mest någon form av störtankring tills kättingen tar slut.

Är det någon som har provat att ro ut med ankare och 30m kätting? är det ens praktiskt möjligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat med gamla ägaren, ankarspelet har inte ”fritt fall”, knappen måste hållas inne, vilket han medgav kunde vara lite besvärligt om det blåser och man bara är två.

Funderar på om man kan byta fällknappen mot en som inte är fjädrande, det vore ju en enkel lösning.

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störtankring , bra utryck. vår kätting hoppade ur spelet så 50 m kätting stack med en jäsingens fart och slet av bulten som jag fäst änden med .

Finns inte en chans att stoppa rusningen med händerna , i alla fall inte om man vill ha dem kvar .

Har aldrigt rott ut kätting men det verkar väldigt orealistiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Martin64:

Nu har jag kollat med gamla ägaren, ankarspelet har inte ”fritt fall”, knappen måste hållas inne, vilket han medgav kunde vara lite besvärligt om det blåser och man bara är två.

Funderar på om man kan byta fällknappen mot en som inte är fjädrande, det vore ju en enkel lösning.

Vad tror ni?

Kanske OT men om du är fullt frisk, behövs det verkligen ett ankarspel till en 26fot båt då? Byt till ankarolina och ett lagom stort ankare. inget krångel problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kätting för ett akterankare känns väldigt onödigt om det inte handlar om en båt som väger tvåsiffrigt antal ton.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Kätting för ett akterankare känns väldigt onödigt om det inte handlar om en båt som väger tvåsiffrigt antal ton.

Det kanske är så men nu sitter det ju där...

om vi vänder på steken, vad behöver jag för ”manuellt” ankare om jag väljer att skaffa ett sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev elektrikarn:

Är det verkligen vanligt att man har frifall när man har kätting ? 

 

Jag tillämpar det, men har lärt mig att bromsa litet så att inte kättingen hamnat i en stack på botten.

1 timme sedan skrev elektrikarn:

Störtankring , bra utryck. vår kätting hoppade ur spelet så 50 m kätting stack med en jäsingens fart och slet av bulten som jag fäst änden med .

Finns inte en chans att stoppa rusningen med händerna , i alla fall inte om man vill ha dem kvar .

Har aldrigt rott ut kätting men det verkar väldigt orealistiskt.

Håll händerna borta från en kätting under fall!

Det går att ro ut ankare med kätting, men klart det blir tungt, jag har backat ut gummibåten med motorn och haft det mesta av kättingen i gummibåten och sedan lagt i ankaret där jag anser det vara bra.

 

Men i en 26 fots båt med fören mot land behöver man inte kätting hela vägen, en vanlig treslagen lina och två-tre meter kätting närmast ankaret fungerar väldigt bra.

Eller så har man en blyad lina hela vägen.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Martin64:

Nu har jag kollat med gamla ägaren, ankarspelet har inte ”fritt fall”, knappen måste hållas inne, vilket han medgav kunde vara lite besvärligt om det blåser och man bara är två.

Funderar på om man kan byta fällknappen mot en som inte är fjädrande, det vore ju en enkel lösning.

Vad tror ni?

Om du har fasta knappar så behöver du förmodligen en stopp knapp dessutom.

Höll på med en variant med tidrelä  ( 4 knappar på billig Kinafjärrkontroll fjädrande knappar)  Knapp 1 ut , knapp 2 in ,knapp 3 ut på förinställd tid , knapp 4 stopp . …har haft grejorna liggande i 2 år men inte fått tummen ur….. lärde mej leva med den fjärr jag hade , har den hängande runt halsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...