Jump to content
Wednesday 27 October 2021
Olleman82

Relä till vattenpump

Recommended Posts

Posted (edited)

Har lärt mig att om man ska använda Flopump/Shurflo pumpar för pentry mm gör man bäst i att koppla ett relä mellan tryckströmbrytare och pump då dessa förr eller senare alltid ger sig. 

 

Fick tipset av @bhemac för ett par år sedan att göra på detta vis. Nu i helgen gick reläet sänder. Den aktuella pumpen och reläet installerades inför denna säsong. Använde nedan relä:

https://www.clasohlson.com/se/Bilrelä%2C-1-pol-slutande/p/Pr363908000

 

På Biltema finns att läsa (på liknande reläer)

 

"OBS: Ej avsedd för LED-extraljus/signaler som använder pulsmatning. T.ex. blinkfunktion med korta/snabba intervaller som kan orsaka kortslutning och överhettning av reläet."

 

Jag misstänker att det därmed är frekvensen med av/på som dödat reläet. Reläet är på 40A och pumpen drar 16A. Vet någon vad för "vanligt " relä jag kan använda som är bättre på att klara höga frekvenser med av/på? Vill helst undvika ett solid state relä då det utvecklar en del värme.

Edited by Olleman82

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Har lärt mig att om man ska använda Flopump/Shurflo pumpar för pentry mm gör man bäst i att koppla ett relä mellan tryckströmbrytare och pump då dessa förr eller senare alltid ger sig. 

 

Fick tipset av @bhemac för ett par år sedan att göra på detta vis. Nu i helgen gick reläet sänder. Den aktuella pumpen och reläet installerades inför denna säsong. Använde nedan relä:

https://www.clasohlson.com/se/Bilrelä%2C-1-pol-slutande/p/Pr363908000

 

På Biltema finns att läsa (på liknande reläer)

 

"OBS: Ej avsedd för LED-extraljus/signaler som använder pulsmatning. T.ex. blinkfunktion med korta/snabba intervaller som kan orsaka kortslutning och överhettning av reläet."

 

Jag misstänker att det därmed är frekvensen med av/på som dödat reläet. Reläet är på 40A och pumpen drar 16A. Vet någon vad för "vanligt " relä jag kan använda som är bättre på att klara höga frekvenser med av/på? Vill helst undvika ett solid state relä då det utvecklar en del värme.

Nej, relän skall tåla sådant.

Men klart det kan bli gnistbildning mellan kontaktytorna om relät bryter under belastning, men i ditt fall med pentrypumpen är det ju tryckvakten som får ta den smällen ändå.

Men klart att du kan montera en skyddsdiod i spärriktningen tvärs över 85 och 86 på relät.

(se bild!)

AB3CD449-D92E-4520-98F7-02E56C5D08F2.thumb.jpeg.8adde4df1e15696690d85dbc8f782e7f.jpeg.90313f76f3d3378e46a7636dcbd0b174.jpeg

 

Jag har för många år sedan arbetat som fordonselektriker, bland annat med utryckningsfordon, på den tiden man hade blinkande 100W halogenlampor, styrda över relän, och det var aldrig några problem med just reläerna, men dessa inhandlades ju inte hos Claes, och inte heller hos Biltema, men det fans ju ofta diverse skydd i kretsarna ändå, dör transienter och induktioner.

 

Köp relän som tån 40A och montera skyddsdiod nästa gång!

 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, relän skall tåla sådant.

Men klart det kan bli gnistbildning mellan kontaktytorna om relät bryter under belastning, men i ditt fall med pentrypumpen är det ju tryckvakten som får ta den smällen ändå.

Men klart att du kan montera en skyddsdiod i spärriktningen tvärs över 85 och 86 på relät.

(se bild!)

AB3CD449-D92E-4520-98F7-02E56C5D08F2.thumb.jpeg.8adde4df1e15696690d85dbc8f782e7f.jpeg.90313f76f3d3378e46a7636dcbd0b174.jpeg

 

Jag har för många år sedan arbetat som fordonselektriker, bland annat med utryckningsfordon, på den tiden man hade blinkande 100W halogenlampor, styrda över relän, och det var aldrig några problem med just reläerna, men dessa inhandlades ju inte hos Claes, och inte heller hos Biltema, men det fans ju ofta diverse skydd i kretsarna ändå, dör transienter och induktioner.

 

Köp relän som tån 40A och montera skyddsdiod nästa gång!

 

Bra med lite elkunskap här :) Vad jag förstår klarar ofta reläerna mindre induktiva laster. Det kanske är så att reläet trots allt är för klent för min pump som trots allt drar sina 16A. Hittade nått på Amazon som klarade 35A induktivt.

 

Jag är inte helt säker på vad du menar med skyddsdioden. Om jag förstår dig rätt borde mitt problem egentligen inte lösas med denna utan jag behöver snarare köpa ett märkesrelä? All ström går ju igenom reläet, tryckströmbrytaren skickar ju bara en signal till reläet så att den slipper hantera all ström men du menar att tryckströmbrytaren "tar ändå smällen" vad gäller gnistbildning?

 

Jag tänkte jag skulle passa på att lära mig något i samma veva så därav följdfrågorna :)

Edited by Olleman82
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dioden är en så kallad "frihjulsdiod" då relät släpper så kollapsar magnetfältet, det ger upphov till gnistor som man tar hand om i dioden. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Olleman82:

Bra med lite elkunskap här :) Vad jag förstår klarar ofta reläerna mindre induktiva laster. Det kanske är så att reläet trots allt är för klent för min pump som trots allt drar sina 16A. Hittade nått på Amazon som klarade 35A induktivt.

 

Jag är inte helt säker på vad du menar med skyddsdioden. Om jag förstår dig rätt borde mitt problem egentligen inte lösas med denna utan jag behöver snarare köpa ett märkesrelä? All ström går ju igenom reläet, tryckströmbrytaren skickar ju bara en signal till reläet så att den slipper hantera all ström men du menar att tryckströmbrytaren "tar ändå smällen" vad gäller gnistbildning?

 

Jag tänkte jag skulle passa på att lära mig något i samma veva så därav följdfrågorna :)

Jag tänkte väl litet fel, när man släpper reläts manöverström bildas det en induktion i reläets spole som kan störa eller förstöra känslig elektronik ombord, därför är det bra med en skyddsdiod som nästan helt neutraliserar den induktansen. 🥴

 

Åter till problemet:

Vad är det i relät som gått sönder?

Är det manöverspolen eller kontakterna?

 

Jag har nog aldrig råkat ut för att manöversolen gått sönder, däremot har det varit kontaktfel och dåliga anslutningar.

 

Hur ofta går pentrypumpen? varje minut? varje timma? bara när du tappar upp vatten?

Pentrypumpen skall bara starta då du tappar vatten, om den gör det vid andra tillfällen har du en läcka någonstans på pumpens trycksida, och det är enerverande, särskilt nattetid när man vill sova.

 

Jag menar, jag har satt vanliga standardrelän kopplade till pulsgivare, relän som kopplar av och på blinkande extraljus på ambulanser, det som hänt är att man kan se på utbytta relän med klenare kontakter att dessa varit svärtade, men aldrig att manöverspolen gått sönder.

En gång hade "någon" kopplat en förbrukare på på över 50A (elektrisk hydraulpump till en bakgavellift på sjuktransportfordon) över ett relä som tålde 10A, då efter några dagars drift hade reläts kontakter svetsats ihop.

 

Så köp ett nytt  relä som tål 40A, stora pentrypumpar som ger 20 liter per minut (Aqua Jet) skall avsäkras med 15A, så det kan ju hända att om du har en kraftig pump, att kontaktgruppen i ditt relä inte tålde strömmen helt enkelt.

 

Koppla 86 till tryckvaktens utgång, 85 till minus. 30 till säkringen som försörjer pentrypumpen, 87kopplas till pentypumpen, och för att vara övertydlig kopplar du pentrypumpens minus till en minusplint ombord, dit den antagligen redan är kopplad.

 

 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev gusvo085:

Dioden är en så kallad "frihjulsdiod" då relät släpper så kollapsar magnetfältet, det ger upphov till gnistor som man tar hand om i dioden. 

Ok, så gnistbildning pga relativt stora strömmar och hög frekvens på switchandet skulle kunna vara anledning till att reläet havererade? Kanske kan jag likagärna köpa ett på classe eller biltema igen och bara addera dioden. Vill helst ha ordnat det här till nästa helg så kan inte beställa med allt för lång leveranstid.

 

Bara så att ni är med på hur reläet får arbeta så som jag kopplat det: Det switchar alltså lika ofta som tryckströmbrytaren/tryckvakten vilket ger upphop till flera "on/off" i sekunden. 

 

@Georg_Ohm nämner halogenlampor på "100 watt". Pumpen drar trots allt närmare 200 watt och troligtvis med en högre fekvens än de blinkande ljusen så jag försöker bara utröna om det här verkligen kommer fungera :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tänkte väl litet fel, när man släpper reläts manöverström bildas det en induktion i reläets spole som kan störa eller förstöra känslig elektronik ombord, därför är det bra med en skyddsdiod som nästan helt neutraliserar den induktansen. 🥴

 

Åter till problemet:

Vad är det i relät som gått sönder?

Är det manöverspolen eller kontakterna?

 

Jag har nog aldrig råkat ut för att manöversolen gått sönder, däremot har det varit kontaktfel och dåliga anslutningar.

 

Hur ofta går pentrypumpen? varje minut? varje timma? bara när du tappar upp vatten?

Pentrypumpen skall bara starta då du tappar vatten, om den gör det vid andra tillfällen har du en läcka någonstans på pumpens trycksida, och det är enerverande, särskilt nattetid när man vill sova.

 

Jag menar, jag har satt vanliga standardrelän kopplade till pulsgivare, relän som kopplar av och på blinkande extraljus på ambulanser, det som hänt är att man kan se på utbytta relän med klenare kontakter att dessa varit svärtade, men aldrig att manöverspolen gått sönder.

En gång hade "någon" kopplat en förbrukare på på över 50A (elektrisk hydraulpump till en bakgavellift på sjuktransportfordon) över ett relä som tålde 10A, då efter några dagars drift hade reläts kontakter svetsats ihop.

 

Så köp ett nytt  relä som tål 40A, stora pentrypumpar som ger 20 liter per minut (Aqua Jet) skall avsäkras med 15A, så det kan ju hända att om du har en kraftig pump, att kontaktgruppen i ditt relä inte tålde strömmen helt enkelt.

 

Koppla 86 till tryckvaktens utgång, 85 till minus. 30 till säkringen som försörjer pentrypumpen, 87kopplas till pentypumpen, och för att vara övertydlig kopplar du pentrypumpens minus till en minusplint ombord, dit den antagligen redan är kopplad.

 

 

Yes, jag har gjort precis som du skrivit. Problemet är som jag beskriver ovan att en pentrypump av den här sorten i själva verket går "on/off" upprepat många gånger i sekunden när kranen är öppen. Som jag förstått det öpnnar den när  trycket fallet och stänger så fort trycket är uppnått och för att få ett jämt flöde i ett system utan expansionskärl så måste detta ske med väldigt korta intervaller för att man ska få ett jämt vattenflöde.

 

Jag kan ha fel men även min gamla pump med reläet fungerade såhär. Man hör ett snabbt "tickande" från reläet även när kranen är vidöppen.

 

Systemet är helt tätt och pumpen går aldrig om man inte tappar vatten. Jag stänger dessutom av strömmen till pumpen relativt ofta då ett fel på sjövattensystemet skulle kunna vattenfylla båten.

 

Vad exakt som gått sönder vet jag inte. Med familjen ombord handlade det mest om att bara lösa problemet i helgen. Det jag kunde konstatera var iaf att reläet fick "signal" om att sluta sig (alltså skicka på ström till pumpen för att vara övertydlig) men att ingen ström gick vidare till pumpen från utgången på reläet. Kopplade förbi reläet och lät pumpens tryckströmbrytare göra hela jobbet (som det egentligen är tänkt) och då fungerade den som vanligt igen.

Reläet var varmt, men inte hett när det fick ström. Kunde inte se något synligt fel på utsidan eller på terminalerna.

Edited by Olleman82

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
52 minuter sedan skrev Olleman82:

Yes, jag har gjort precis som du skrivit. Problemet är som jag beskriver ovan att en pentrypump av den här sorten i själva verket går "on/off" upprepat många gånger i sekunden när kranen är öppen. Som jag förstått det öpnnar den när  trycket fallet och stänger så fort trycket är uppnått och för att få ett jämt flöde i ett system utan expansionskärl så måste detta ske med väldigt korta intervaller för att man ska få ett jämt vattenflöde.

 

Jag kan ha fel men även min gamla pump med reläet fungerade såhär. Man hör ett snabbt "tickande" från reläet även när kranen är vidöppen.

 

Systemet är helt tätt och pumpen går aldrig om man inte tappar vatten. Jag stänger dessutom av strömmen till pumpen relativt ofta då ett fel på sjövattensystemet skulle kunna vattenfylla båten.

 

Vad exakt som gått sönder vet jag inte. Med familjen ombord handlade det mest om att bara lösa problemet i helgen. Det jag kunde konstatera var iaf att reläet fick "signal" om att sluta sig (alltså skicka på ström till pumpen för att vara övertydlig) men att ingen ström gick vidare till pumpen från utgången på reläet. Kopplade förbi reläet och lät pumpens tryckströmbrytare göra hela jobbet (som det egentligen är tänkt) och då fungerade den som vanligt igen.

Reläet var varmt, men inte hett när det fick ström. Kunde inte se något synligt fel på utsidan eller på terminalerna.

Först: Dioden över spolen är till för att skydda drivelektroniken (i ditt fall tryckvakten, som f.ö. är mekanisk) eller hindra att störningar går baklänges ut på elsystemet vid frånslag (inte speciellt vanligt problem). Den har inte mycket med ditt nuvarande fel att göra, tror jag.

 

Sedan - ett relä av denna typ är synnerligen stryktåligt. Det tål mycket fula laster, och är kraftigt överdimensionerat när det gäller strömmarna som skall hanteras.

 

Dock har de - liksom alla relä - en begränsad livslängd, dvs antal till/frånslag. Och här blir jag fundersam: Dessa pumpar skall INTE slå till/från flera ggr/s (det jag har fetstilat i citatet ovan). Det kommer knäcka inte bara relä/tryckvakt utan är ganska styggt mot motorn också. Den skall gå minst ett par sekunder varje gång.

 

Felet i din installation är just detta att du verkar ha för liten volym på trycksidan. För att motverka fenomenet du har skall just ett expansionskärl/tryckutjämnare monteras direkt efter pumpen. Ofta gör en stor varmvattenberedare eller långa slangar liknande jobb, men om inte så måste du ha in ett expansionskärl. Det kan dock också vara så att pumpen är alldeles för kraftig (t ex 20l/min till en ensam pentrykran, här räcker det med 4-6l/min).

 

Jag har f.ö. kört med Shurflo utan relä i 20 år (tre pumpar) utan ett enda haveri. Men som sagt - se till att gör om systemet så pumpen inte slår till/från hela tiden. För det kommer knäcka vilken pump som helst, oavsett reläer.

 

Edit: Ser nu vid en ytterligare genomläsning att pumpen du monterat drar hela 16A (!). Det låter som att den är alldeles för kraftig, om du inte har massor av tappställen och behöver fasligt många liter/min. Nästan att det knappt finns så kraftiga pentrypumpar....

Byt till antingen en klenare pump eller montera expansionskärl.

https://shurflo.eu/product/marine-products/water-pumps/shurflo-aqua-king-ii-fresh-water-pump/

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
37 minuter sedan skrev IngemarE:

Först: Dioden över spolen är till för att skydda drivelektroniken (i ditt fall tryckvakten, som f.ö. är mekanisk) eller hindra att störningar går baklänges ut på elsystemet vid frånslag (inte speciellt vanligt problem). Den har inte mycket med ditt nuvarande fel att göra, tror jag.

 

Sedan - ett relä av denna typ är synnerligen stryktåligt. Det tål mycket fula laster, och är kraftigt överdimensionerat när det gäller strömmarna som skall hanteras.

 

Dock har de - liksom alla relä - en begränsad livslängd, dvs antal till/frånslag. Och här blir jag fundersam: Dessa pumpar skall INTE slå till/från flera ggr/s (det jag har fetstilat i citatet ovan). Det kommer knäcka inte bara relä/tryckvakt utan är ganska styggt mot motorn också. Den skall gå minst ett par sekunder varje gång.

 

Felet i din installation är just detta att du verkar ha för liten volym på trycksidan. För att motverka fenomenet du har skall just ett expansionskärl/tryckutjämnare monteras direkt efter pumpen. Ofta gör en stor varmvattenberedare eller långa slangar liknande jobb, men om inte så måste du ha in ett expansionskärl. Det kan dock också vara så att pumpen är alldeles för kraftig (t ex 20l/min till en ensam pentrykran, här räcker det med 4-6l/min).

 

Jag har f.ö. kört med Shurflo utan relä i 20 år (tre pumpar) utan ett enda haveri. Men som sagt - se till att gör om systemet så pumpen inte slår till/från hela tiden. För det kommer knäcka vilken pump som helst, oavsett reläer.

 

Edit: Ser nu vid en ytterligare genomläsning att pumpen du monterat drar hela 16A (!). Det låter som att den är alldeles för kraftig, om du inte har massor av tappställen och behöver fasligt många liter/min. Nästan att det knappt finns så kraftiga pentrypumpar....

Byt till antingen en klenare pump eller montera expansionskärl.

https://shurflo.eu/product/marine-products/water-pumps/shurflo-aqua-king-ii-fresh-water-pump/

Tack @IngemarE för det uttömmande svaret.

 

Ja, jag tog nog i med pumpen, FL-35 och FL-40 kostade lika mycket och då tänkte jag att det är väl lika bra med lite överkapacitet då jag tänkte addera spolkransmunstycke för att kunna spola däcket senare. Jag läser nu att den drar 9.2A men jag har verkligen för mig att tångamperemetern visade 15-16A. Får dubbelkolla detta. Jag kanske kan mildra problemet lite genom att justera ner trycket på justerskruven tillsvidare...

 

Även mina FL-35 som installerats i två tidigare båtar har "tickat" sig fram såvitt jag kommer ihåg. Ingen av dessa installerades med expansionskärl. Men visst, det skulle ju förklara varför mina pumpar ätit de här tryckvakterna till frukost i princip.

 

Galet störigt att jag kunde köpt en billigare och mindre pump så hade problemet troligtvis aldrig uppstått. Ibland tar det här forumet en del av oss på rejäla omvägar :)

Edited by Olleman82

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Olleman82:

Ibland tar det här forumet en del av oss på rejäla omvägar :)

Eller fångar upp en, när man gått vilse på just omvägen....😜

 

Nej, justera ner trycket gör nog bara saken värre och får den att gå ännu oftare. Tvärtom, den måste få bygga tryck men du verkar sakna något som ackumulerar trycket i proportion till hur kraftig pumpen är. Jämför med en hemmapumpanläggning - här har man i princip alltid en hydrofor/hydropress. Annars blir pumpen hispig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Olleman82, @IngemarE

Jag har haft olika tryckvattenpumpar i de tre senaste båtarna, nu vet jag inte vilken kapacitet dessa har eller har haft, men jag tror inte de tillhör det kraftigaste. Den jag nu har i nuvarande båt fick jag köpa akut under en semestertripp då dess föregångare havererade i Hunnebostrand, jag vet att jag köpte en mellanmodell i Watskibutiken.

Iallafall har jag aldrig upplevt att pumparna håller på att oscillera på det sätt som beskrivs, antingen går dom stadigt eller förblir avstängda. Jo möjligen om man försöker att få en väldigt liten stråle ur blandaren. Och jag har ingen ackumulatortank, men väl rätt så långa slangar.

 

Detta är inget elektriskt problem, det är ett aquatekniskt problem, om det nu finns något som heter så... en eller kanske två så kallade ackumulatortank/ar kanske kan vara en lösning, eller då en klenare pump. Handen på hjärtat, hur ofta tappar du vatten i samtliga tappställen samtidigt? Eller du kanske bara har ett tappställe..? Jag kan iofs i min båt tycka att duschstrålen kunde ha bättre flöde och tryck, å andra sidan sparar man ju vatten.

 

Kanske du skall köpa och installera en mindre pentrypump, och använda nuvarande tillsammans med en sil på sugsidan, och en spolslang med munstycke och ”Gardenakopplingar” på trycksidan...? 
Och då ta spolvattnet utifrån.


Jag funderar nu utan att ha testat, på om man skulle kunna mildra oscillerandet meden elektrolytkondensator över 85 och 86 på relät, kanske på 2-500 uF...? När en sådan laddats upp håller den relät i någon, några sekunder beroende på dess kapacitans. Men å andra sidan blir det ju galet att stänga av vattenflödet med kranen om pumpen fortfarande går...?

 

Spolvattenpump är väldigt bra!

Jag har ju en båt med nedsänkt däck och gångbord, dessutom en hund och barnbarn som drar ombord en massa sand och annat. Nu är det bara att spola bort smutsen. Jag har även ett duschmunstycke till spolslangen, så att man kan duscha i havsvatten om man nu vill det.

Men att spola däcket med färskvatten från tank skulle ju aldrig falla mig i tanken(!), med 20 liter per minut har jag ju tömt tankarna på 6-7 minuter, det går inte. 
Nu är spolpumpens sugsida kopplade via en sil, och ett T-rör till samma bordsgenomföring i vilken jag tar in toalettens spolvatten, det fungerar väldigt bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Eller fångar upp en, när man gått vilse på just omvägen....😜

 

Nej, justera ner trycket gör nog bara saken värre och får den att gå ännu oftare. Tvärtom, den måste få bygga tryck men du verkar sakna något som ackumulerar trycket i proportion till hur kraftig pumpen är. Jämför med en hemmapumpanläggning - här har man i princip alltid en hydrofor/hydropress. Annars blir pumpen hispig.

Ja, båda sakerna har ju hänt här. Relä-lösningen kommer ju från forumet men uppfångandet kommer ju härifrån också. Något gnager i mig ändå...exakt samma sak har jag ju upplevt med FL-35 som är på ca 10l/min. Det är väl rätt standard att sätta in en sådan pump kan jag tycka och långt ifrån alla kör väl med expansionstank...

 

Jaja, får väl testa mig fram lite, kanske kan testa med PET-flaskelösningen först för att se om det avhjälper problemeet överhuvudtaget :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Olleman82:

Bara så att ni är med på hur reläet får arbeta så som jag kopplat det: Det switchar alltså lika ofta som tryckströmbrytaren/tryckvakten vilket ger upphop till flera "on/off" i sekunden. 

Ja... Vissa är tydligen snabba i fingrarna. 

 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
49 minuter sedan skrev Olleman82:

Ja, båda sakerna har ju hänt här. Relä-lösningen kommer ju från forumet men uppfångandet kommer ju härifrån också. Något gnager i mig ändå...exakt samma sak har jag ju upplevt med FL-35 som är på ca 10l/min. Det är väl rätt standard att sätta in en sådan pump kan jag tycka och långt ifrån alla kör väl med expansionstank...

 

Jaja, får väl testa mig fram lite, kanske kan testa med PET-flaskelösningen först för att se om det avhjälper problemeet överhuvudtaget :)

Även 10l/min är mycket.

Och det faktum att den slår till/från alldeles för ofta betyder att du MÅSTE ha expansionstank i din installation. Att dina tidigare pumpar betett sig likadant är ju bara ett bevis på det.

 

För att vara övertydlig: En pump med tryckvakt skall INTE slå till/från flera gånger per sekund. Även om dina tidigare gjort det.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koppla en pluggad slang med en y-koppling på trycksidan. 

Dra slangen högre än y-kopplingen, så blir det som ett tryckkärl. 

Ju längre slang, dess mer sällan går pumpen. 

 

Kan vara lättare att klämma in än en trycktank. 

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Hybro:

Koppla en pluggad slang med en y-koppling på trycksidan. 

Dra slangen högre än y-kopplingen, så blir det som ett tryckkärl. 

Ju längre slang, dess mer sällan går pumpen. 

 

Kan vara lättare att klämma in än en trycktank. 

En sådan slang blir nog rätt så lång. Jag kan använda min duschslang på hyttaket och kan ändå spruta uppåt en bit  kanske fyra meter upp ovanför pumpen.Ävensom jag anser att tryck och flöde i min dusch är rätt så sparsamt.

Jag kollade snabbt på pentrypumpar och dom ger ett tryck på ungefär 1,5- 3 bar, det finns väl någon matematiskt formel att räkna på där slangens innerdiameter och sådana parametrar räknas in.

 

Johnson har en exklusiv och rätt så dyr expansionstank med gummimembran som i en hydrofor, den fungerar säkerligen, men det kanske är att skjuta över målet, då det finns betydligt billigare sådana tankar.

 

Petflaskan kostar några kronor, och sedan anslutningar och tätningsmassa, jag är dock tveksam till om en sådan håller i längden som expansionstank.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte om denna funkar, men den känns ju riktigt billig och betydligt säkrare än en PET-flaska:

https://www.seasea.se/vatten-vvs/pentry/expansionstankar/expansionstank

 

Annars finns ju märkestankar som sannolikt fortfarande är betydligt billigare än TS pump. Dvs inte så dyra i sammanhanget, i synnerhet inte om TS skall fortsätta bränna pumpar och reläer ;)

 

@Hybro: Med den pumpen TS har krävs en slang som kommer bli så lång/hög att den dominerar båten med den princip du föreslår....

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev IngemarE:

 

@Hybro: Med den pumpen TS har krävs en slang som kommer bli så lång/hög att den dominerar båten med den princip du föreslår....

Det var det jag misstänkte.

Om trådskaparen har en segelbåt kan ju slangen dras inne i masten, och med litet tryck på vattnet kanske det räcker till för att skrämma bort måsar som sabbar vindexen🤕.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det var det jag misstänkte.

Om trådskaparen har en segelbåt kan ju slangen dras inne i masten, och med litet tryck på vattnet kanske det räcker till för att skrämma bort måsar som sabbar vindexen🤕.

Fast vitsen med slangen var väl ändå att den skulle pluggas och att det är luften i den som kommer att komprimeras? Att den fungerar pss som ett expansionskärl alltså.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev ABC:

Fast vitsen med slangen var väl ändå att den skulle pluggas och att det är luften i den som kommer att komprimeras? Att den fungerar pss som ett expansionskärl alltså.

Jaha, du tänkte så, ja så funkar det kanske i mitt system... men armerade slangar är föga elastiska, och vattnet låter sig väl inte nämnvärt komprimeras.

Men jag säger inte att det inte fungerar, men har litet svårt att anamma idén.

Det blir nog en rätt så lång slang iallafall. Expansionskärlet tar nog mindre plats i anspråk ombord.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Gudars. Det var värst vad ni var enkelspåriga i dag. 

 

-Vattnet ska inte komprimeras! Vem har påstått det? 

 

-Slangen behöver inte utvidgas. Kan gärna vara armerad! 

 

Första gången man kör pumpen, kommer vattnets nivå i slangen att stiga. Stiger med ökat tryck. Och hur kan det komma sig? 

Luften i den pluggade slangen komprimeras! 

 

Känns principen igen? 

 

Tänk inte Hydropress, utan gammal simpel hydrofor, fast lång o smal. 

 

Hysteres hos tryckkontakten bestämmer när kontakten och pumpen ska slå till och från.

 

Slanglängd. 2 meter kan vara bra att börja med. 

En hel mastlängd, som någon föreslog, Exelent! 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

ABC  ☺️🤠

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe vad trevligt att några fick sig lite kvällsunderhållning:) faktum är att jag redan har en pluggad slang på runt 2 meter där jag snart ska koppla en trevägsventil för att kunna få sjövatten på toa. Kan ju vara värt att tömma den på vatten, trycksätta och se vad som händer....

 

I övrigt börjar detta kännas onödigt komplicerat.  Uppenbarligen har jag köpt en alltför rejäl pump som rimligen alltid borde installeras med trycktank. Kanske denna skulle göra ett bättre jobb där man kan trycka in luft.Men endast 0.75l låter som att pumpen kommer att gå kanske var tredje sekund iaf mtp på dess kapacitet. Enklast vore kanske att bara  köpa en pump på typ 8l/min eller nått och skita i alla extragrejer som också medför fler ställen där det kan läcka samt ännu mer ställen att hantera vid vinterförvaring.

 

Tänkte också på det här med att jag mätt upp ca 16A med min tångaamperemeter. Kan det vara så att strömmen i medel bli så hög då den startar en induktiv last så ofta?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
37 minuter sedan skrev Olleman82:

Hehe vad trevligt att några fick sig lite kvällsunderhållning:) faktum är att jag redan har en pluggad slang på runt 2 meter där jag snart ska koppla en trevägsventil för att kunna få sjövatten på toa. Kan ju vara värt att tömma den på vatten, trycksätta och se vad som händer....

 

I övrigt börjar detta kännas onödigt komplicerat.  Uppenbarligen har jag köpt en alltför rejäl pump som rimligen alltid borde installeras med trycktank. Kanske denna skulle göra ett bättre jobb där man kan trycka in luft.Men endast 0.75l låter som att pumpen kommer att gå kanske var tredje sekund iaf mtp på dess kapacitet. Enklast vore kanske att bara  köpa en pump på typ 8l/min eller nått och skita i alla extragrejer som också medför fler ställen där det kan läcka samt ännu mer ställen att hantera vid vinterförvaring.

 

Tänkte också på det här med att jag mätt upp ca 16A med min tångaamperemeter. Kan det vara så att strömmen i medel bli så hög då den startar en induktiv last så ofta?

 

Jasså det låter enkelt, men vänta tills jag förklarat...

 

Behåll pumpen, komplettera med trycktank eller en lång slang, det kan sannolikt inte bli värre.

Det är väl sällan som trevägsventiler kan öppnas åt alla tre hållen samtidigt...? Du behöver nog koppla till ett Y- eller T-rör istället.

 

Det är ju ett magnetfält i motorn så klart att det blir en induktans, men det kan nog vara strömmen i sig som bränner kontaktytorna också, man jag tycker ju att relät borde klarat av det, som jag skrev tidigare.

 

En hysteres är enkelt uttryckt skillnaden i detta fallet i tryck, mellan tillslag och frånslag.

Pumparnas tryckvakter är ganska enkla konstruktioner, det är ett membran som genom en spiralfjäder påverkar en mikrobrytare. Dess uppgift att starta pumpen vid ett bestämt tryckfall och stanna den när trycket nått en viss nivå som ligger över den nivån där pumpen skall starta.
 

En del tryckvakter har en justerskruv, om det finns en sådan justerskruv på tryckvakten till din pump kan ju den vara lösningen på detta problem, då kan du ställa ned den så att pumpen stannar vid ett lägre tryck än den gör idag och även börjar pumpa vid ett lägre tryck.

 

Pentrypumparna är för det mesta membranpumpar, den traditionella ”Rem-Johan” har en enda pumpkammare, sentida har tre eller fyra kammare med var sitt membran, dessa drivs av en exenter på motorns utgående axel. Membranpumpar trycker ut vattnet stötvis, ju färre kammare pumpen har desto större och glesare blir dessa stötar.

 

Trycktanken, eller utjämningstanken eller vad vi nu kallat den i denna diskussionen skall ju då utjämna dessa tryckstötar så att det inte skvätter ut vatten ur tappkranarna. Och kan ju då även avlasta tryckvakten.

 

Kolla om din tryckvakt går att justera!

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Behåll pumpen, komplettera med trycktank eller en lång slang, det kan sannolikt inte bli värre.

---------------------

.......då kan du ställa ned den så att pumpen stannar vid ett lägre tryck än den gör idag och även börjar pumpa vid ett lägre tryck.

Nej, jag tycker TS även bör byta pump, till en max hälften så stor. I annat fall måste också trycktanken dimensioneras onödigt stor. Visst, det blir inte värre med att bara sätta dit trycktank men antagligen inte bra. TS kan ju pröva med trycktank först dock, allt behöver ju inte bytas på en gång.

 

Som jag skrev ovan är det ingen lösning att ställa ner trycket. Tvärtom, är pumpen så kraftig och systemet så litet kommer en nerställning av trycket snarare att öka switchfrekvensen. Inte sänka den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som vill köpa en 16l/min spolpump:)?

 

Jaja, jag får ta en sak i taget.  Jag måste undersöka hur pumpen går helt utan motstånd. Jag har nämligen för mig att jag hörde precis samma tickande när jag torrkörde den för att testa när båten fortfarande var på land. Den här diskussionen har hursomhelst lärt mig en del nytt. Egentligen rätt logiskt att en för stor pump utan tillräckligt expansionskärl kommer att starta massa gånger. Mitt "fel" var egentligen att jag trodde att det  var precis såhär pumparna var designade att fungera då 2 tidigare pumpar betett sig på samma sätt. Ja, tom 3 pumpar då förra båten hade en fl40 installerad är av förra ägaren när jag köpte den. Sedan adderade jag en fl35 för sjövatten.

 

Lite OT, eller extremt mycket OT men @IngemarE har du bytt båt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Olleman82:

Lite OT, eller extremt mycket OT men @IngemarE har du bytt båt?

Yes !

Sålde den gamla efter semestern förra året. Den nya kom hem i början av mars, sedan har jag ägnat rätt mycket av ledig tid (och då kroppen tillåtit) åt att färdigställa den, då båten (min vana trogen) ju inte var riktigt klar från varvet. 

 

Så i fredags e.m. kom den i sjön. Inget läckte. Men det är en låååång lista kvar. Har ägnat rätt många timmar bara åt att konfigurera alla prylar så de pratar med varandra, och har fortfarande några givare kvar att "få in" via motorns databuss.

Närmast står nog att plasta ett peke med stege och bogstrålkastare, för båten är himla hög att ta sig ombord på. Men en aning rymligare än den gamla, nästan 2m ståhöjd t.o.m. inne på toa (och i duschkabinen) 😄

https://viknes.no/modell/skilso-35-panorama/

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Yes !

Sålde den gamla efter semestern förra året. Den nya kom hem i början av mars, sedan har jag ägnat rätt mycket av ledig tid (och då kroppen tillåtit) åt att färdigställa den, då båten (min vana trogen) ju inte var riktigt klar från varvet. 

 

Så i fredags e.m. kom den i sjön. Inget läckte. Men det är en låååång lista kvar. Har ägnat rätt många timmar bara åt att konfigurera alla prylar så de pratar med varandra, och har fortfarande några givare kvar att "få in" via motorns databuss.

Närmast står nog att plasta ett peke med stege och bogstrålkastare, för båten är himla hög att ta sig ombord på. Men en aning rymligare än den gamla, nästan 2m ståhöjd t.o.m. inne på toa (och i duschkabinen) 😄

https://viknes.no/modell/skilso-35-panorama/

Vilken båt! Stort grattis :) Ljus och trevlig, rak axel och kan du kanske ha valt att yanmar motoralternativ denna gång också :)? 2m ståhöjd låter ju nästan för bra för att vara sant för en som är 1,90m. Nästa båt för oss då kanske - får spara liiiite först bara!

 

Menar inte att argumentera emot dig angående pumpdiskussionen ovan MEN jag måste få chansen att göra den en aning mer komplex iaf. 

 

Här säljer seasea en pump på 18,9l min, dvs mer kraftfull än min. Den är ok för 1-4 tappställen och det står uttryckligen att den kan köras utan trycktank/expansionskärl. Uppenbarligen konstrueras en del pumpar för väldigt många till och frånslag. På något annat sätt kan de väl inte lösa en jämn och fin stråle från en så kraftfull pump om man bara öppnar på kranen i pentryt och ingen annanstans samtidigt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
16 minuter sedan skrev Olleman82:

Vilken båt! Stort grattis :) Ljus och trevlig, rak axel och kan du kanske ha valt att yanmar motoralternativ denna gång också :)? 2m ståhöjd låter ju nästan för bra för att vara sant för en som är 1,90m. Nästa båt för oss då kanske - får spara liiiite först bara!

 

Menar inte att argumentera emot dig angående pumpdiskussionen ovan MEN jag måste få chansen att göra den en aning mer komplex iaf. 

 

Här säljer seasea en pump på 18,9l min, dvs mer kraftfull än min. Den är ok för 1-4 tappställen och det står uttryckligen att den kan köras utan trycktank/expansionskärl. Uppenbarligen konstrueras en del pumpar för väldigt många till och frånslag. På något annat sätt kan de väl inte lösa en jämn och fin stråle från en så kraftfull pump om man bara öppnar på kranen i pentryt och ingen annanstans samtidigt?

Tack. Jo, det blev Yanmar, den största på 440hk. Så båten toppar uppåt 30 knop, trots rak axel 🙂.

 

Just den pumpen verkar vara konstruerad med mycket stor hysteres på tryckvakten, dvs att den startar pumpen först vid extra lågt tryck och stänger av först vid högt tryck, uttryckligen för att reducera mängden till/frånslag. Kan anas i den djupare specen här: http://www.seaflo.com/en-us/product/detail/1081.html. Nackdelen är möjligen mer pulserande flödesintensitet - man kan inte få allt samtidigt. 

Så det är nog inte så att den är gjord för att slå till/från så mycket mer frekvent än de "vanliga".

image.png.b4c5d296f4de54c795c18cff95627835.png

 

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev IngemarE:

Tack. Jo, det blev Yanmar, den största på 440hk. Så båten toppar uppåt 30 knop, trots rak axel 🙂.

 

Just den pumpen verkar vara konstruerad med mycket stor hysteres på tryckvakten, dvs att den startar pumpen först vid extra lågt tryck och stänger av först vid högt tryck, uttryckligen för att reducera mängden till/frånslag. Kan anas i den djupare specen här: http://www.seaflo.com/en-us/product/detail/1081.html. Nackdelen är möjligen mer pulserande flödesintensitet - man kan inte få allt samtidigt. 

Så det är nog inte så att den är gjord för att slå till/från så mycket mer frekvent än de "vanliga".

image.png.b4c5d296f4de54c795c18cff95627835.png

 

Ok. Det som är så märkligt tycker jag är att pumpar mellan 6-10l/min är rätt "sällsynta". De som marknadsförs på diverse båtsidor är gärna 10-12 l/m snarare. Men kanske är det så att de allra flesta trots allt sätter in expansionstankar helt enkelt då.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy