Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
inka508

Rengöring av kapell

Rekommendera Poster

Bytte till nytt kapell för några år sedan. Jättebra!

Tyvärr får jag mögel på insidan. Försökte med såpa förra sommaren utan någon framgång. Vad gör jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alg-tvätt från färghandeln eller byggvaruhusen höll mitt förra kapell mögelfritt i 21 år. Kapellmakaren som sydde det nya var imponerad. 

Bara att spraya på och stryka ut med en svamp. Kräver ingen eftersköljning. Kan göras med kapellet på plats på båten. En behandling per år på hösten vid första antydan till mögel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet är att få till en bra miljö i båten. Likt en husgrund/vind tar man bort förutsättningarna för mögel och organiska organismer att växa.

 

Är insidan av kapellet angripet är troligtvis flera ställen i båten angripet. Insidan av dynor mm.
 

Det finns tex solcells drivna fläktar, Boat vent mm. Kan behövas kompletteras med någon fuktslukande produkt för ställen där luften har svårt att cirkulera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mögel äter inte kapell, det äter det som sitter på kapellet. Matos, hårfett, smuts från kladiga händer, mm, mm.

 

Lägg kapellet i 40°C vatten i 24 timmar i början av augusti för att bli av med all mögelmat så undviker man problem i många år.

 

Det går säkert att tvätta insidan på andra sätt om det är svårt med blötläggning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Mackey:

Mögel äter inte kapell, det äter det som sitter på kapellet. Matos, hårfett, smuts från kladiga händer, mm, mm.

 

Lägg kapellet i 40°C vatten i 24 timmar i början av augusti för att bli av med all mögelmat så undviker man problem i många år.

 

Det går säkert att tvätta insidan på andra sätt om det är svårt med blötläggning.

Problemet med att bada kapellet i 24 timmar är att då är båten utan skydd mot väder och vind i drygt 24 timmar. Min metod görs med kapellet kvar på båten och tar 10-15 minuter.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Rascal:
18 timmar sedan skrev Mackey:

Det går säkert att tvätta insidan på andra sätt om det är svårt med blötläggning.

Problemet med att bada kapellet i 24 timmar är att då är båten utan skydd mot väder och vind i drygt 24 timmar. Min metod görs med kapellet kvar på båten och tar 10-15 minuter.

Det viktiga är att man tvätter på något vis och inte bara låter mögelmaten sitta kvar på kapellet när rötmånaden börjar.

 

Just alg- och mögeltvättmedel är inte alltid så effektiva som priset kan indikera. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/diskmedel-lika-bra-som-mogeltvatt

https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/bygga-och-renovera/mogeltvatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Det viktiga är att man tvätter på något vis och inte bara låter mögelmaten sitta kvar på kapellet när rötmånaden börjar.

 

Just alg- och mögeltvättmedel är inte alltid så effektiva som priset kan indikera. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/diskmedel-lika-bra-som-mogeltvatt

https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/bygga-och-renovera/mogeltvatt

Håller helt med dig om vad det är som möglar, men kan bara berätta hur jag har tacklat problemet under mina kapell dom senaste drygt 45 åren. Det finns naturligtvis flera olika metoder som funkar, men eftersom jag är rädd om impregneringen så vill jag inte tvätta i onödan. Detta på inrådan av min förra numera avlidne kapellmakare som hävdade att ingen efterbehandlings impregnering blir så bra som original impregneringen. 

Det bästa antimögelmedlet jag provat är Boracol men det har varit svårt att få tag i under lång tid. Nu köpte jag häromdagen en flaska Boracol Special på Sea-Sea oklart vad Special betyder, men risken är väl att det står för "miljövänligt" och i det här sammanhanget är det ju inte vad man vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-05 vid 23:10 skrev Cobalt233:

Bästa sättet är att få till en bra miljö i båten. Likt en husgrund/vind tar man bort förutsättningarna för mögel och organiska organismer att växa.

 

Är insidan av kapellet angripet är troligtvis flera ställen i båten angripet. Insidan av dynor mm.
 

Det finns tex solcells drivna fläktar, Boat vent mm. Kan behövas kompletteras med någon fuktslukande produkt för ställen där luften har svårt att cirkulera.

Ja, fast i husgrundar tar man bort fukten som oftast kommer nedifrån. I en båt är det svårare då hela miljön är fuktig. 
Jag hade under flera år problem med mögel på undersidan av kapellet jag har över akterdäck. Allt var ordentligt rent i övrigt på akterdäck. Skurade kapellet med Shipshape varje höst och impregnerade det sedan. 
Sen kom jag på att jag brukar förvara mina urdruckna ölburkar i en kasse på akterdäck. Bästa maten för möglet! Sedan dess sköljer jag alltid ur ölburkarna (det brukar bli en rejäl kasse på några veckor! 😇) och hade förra sommaren inget problem med mögel. 
Vad jag menar är att det kan vara saker man inte tänker på som ger upphov till möglet. I mitt fall en ganska uppenbar sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, fast i husgrundar tar man bort fukten som oftast kommer nedifrån. I en båt är det svårare då hela miljön är fuktig. 
Jag hade under flera år problem med mögel på undersidan av kapellet jag har över akterdäck. Allt var ordentligt rent i övrigt på akterdäck. Skurade kapellet med Shipshape varje höst och impregnerade det sedan. 
Sen kom jag på att jag brukar förvara mina urdruckna ölburkar i en kasse på akterdäck. Bästa maten för möglet! Sedan dess sköljer jag alltid ur ölburkarna (det brukar bli en rejäl kasse på några veckor! 😇) och hade förra sommaren inget problem med mögel. 
Vad jag menar är att det kan vara saker man inte tänker på som ger upphov till möglet. I mitt fall en ganska uppenbar sak.

Även öppnandet av ölburkarna är en källa till mögel om man inte riktar sprutet åt rätt håll.😃

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...