Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Glykolfråga * råd behövs*

Rekommendera Poster

Jag har varit tvungen att tömma nästa hela kylsystemet och glykolen som varit i verkar vara grön. 

 

Min fråga är om vilken glykol jag lämpligen ska köpa för att fylla på?

 

Är all grön glykol av ett visst slag eller?

 

Det finns ju olika glykol som man inte får blanda.

 

Biltema har väl en blå glykol. Funkar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töm resten av kylsystemet, spola igenom det och köp sedan en kvalitetsglykol som stämmer med det din motortillverkare föreskriver.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen visar inte vilken typ av glykol du har i systemet.

Både etylen- och propylenglykol är färglösa vätskor, tillverkaren färgar glykolen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korkat att olika typer av glykol kan ha samma färg.

 

Tömde systemet så problemet löst på så sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste Praktiskt Båtägande, nr6 så dök den här frågan upp hos Doktor Diesel. En person vill byta från VPs gröna glykol till VPs gula. Då rekommenderades att att inte bara tömma systemet och fylla på nytt utan också.

1, Hälla i och köra med oxalsyra i kylsystemet. Töm ut.

2. Hälla i och köra med bikarbonat i  kylsystemen. Töm ut.

3. Häll i och köra rent vatten i kylsystemet. Töm ut.

4. Slutligen fyll på med Gul glykol. 

 

Enkelt va? ;)

Jag kan tyvärr inte hitta denna rekommendationen någon annanstans.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig fattat varför två st produkter som gör samma sak inte skulle kunna blandas??

Känns som att de som tillverkar glykol vill sälja mer av sin produkt?

Sedan kanske det också är en fråga om garanti?

Produkten ger skydd si och så om systemet är 100% fyllt med samma gegga....Nu spekulerar jag men vore kul om någon kunde ge en teknisk förklaring på detta?

Läste också inlägget i PB sist om byte till den gula glykolen. Tar väl en arbetsdag att byta om man följer den rekommendationen?

Något som i min värld helt talar emot detta är att man skall hälla tämligen rent vatten i motorn 2 ggr. Hur vet man 100% säkert att det inte finns någon liten ficka som inte är rost-skyddad sedan??

Glykol måste ju blandas till emulsion innan den hälls i motorn. Den kommer inte att blanda sig med det vatten som står kvar i motorn.

Noterar också att det stod att den bör bytas vartannat år?? Var tredje är det enda jag hört tidigare...Den gula skulle klara 4 år om jag minns rätt? Känns återigen som att någon vill sälja glykol till oss? I bilen har jag aldrig bytt....Konstigt?? 🙂

Noterar också en annan sak i det återkommande resonemanget...

Man skall byta regelbundet för att glykolen tappar sin "rostskyddande egenskap": Detta är nog ett starkt förenklat resonemang/ skäl för den breda allmänheten?

Inget nytt syre tillförs så ingen mer rost bildas ju. Syre är kraftig reaktiv och det som tillförs vid glykolbyte reagerar omg med metallen i motorn. Sedan händer ju rimligtvis inget mer?

Jämför med bilmotorn, markvärmesystem, solsystem mm. ingen jäkel byter glykol i dessa bara för att det är kul.

Jag kör på med Pentas gröna och byter vart 3:e år tills vidare..

Är väl alltid bra att skölja ur motorn om inte annat?

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som jag har förstått det så kan man få problem med utfällningar om man blandar fel glykolsorter med varandra. Är man inte säker på om den gamla och nya glykolen kan blandas bör man skölja ur systemet.

 

Dessutom, som PBs Dr Diesel säger, om ska man byta till long-life glykol så ska man vara än mer noggrann och se till att dom inte blandas. Först oxalsyra för att tvätta, sedan med bikarbonat för att bli av med syran. Vanlig glykol riskerar att förstöra long-life egenskaperna hos den nya glykolen.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ABC:

Dessutom, som PBs Dr Diesel säger, om ska man byta till long-life glykol så ska man vara än mer noggrann och se till att dom inte blandas. Först oxalsyra för att tvätta, sedan med bikarbonat för att bli av med syran. Vanlig glykol riskerar att förstöra long-life egenskaperna hos den nya glykolen.

Det låter som rimlig förklaring. 


Jag verkar att de som ägde min båt tidigare trodde att den gröna glykolen var long-life. När jag bytte på min D4 såg den inte ut att vara bytt på länge.
Om man frågar folk verkar inte många veta att man skall byte vartannat år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev anuba:

Det låter som rimlig förklaring. 


Jag verkar att de som ägde min båt tidigare trodde att den gröna glykolen var long-life. När jag bytte på min D4 såg den inte ut att vara bytt på länge.
Om man frågar folk verkar inte många veta att man skall byte vartannat år.

Jag vet att det rekommenderas att byta vartannat år, men det kommer inte att hända. Jag har haft min båt sedan 2006 och ännu inte bytt. Som skrivits tidigare, korrosionsmässigt dör kylarvätskan granska fort men behåller sin antifrysfunktion. Varför då byta till en vätska som innehåller nytt syre? Min kylarvätska ser ut som ny = ingen pågående korrosion och det räcker för mig. Sedan får andra göra som de tycker känns bra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev excel319:

Jag vet att det rekommenderas att byta vartannat år, men det kommer inte att hända. Jag har haft min båt sedan 2006 och ännu inte bytt. Som skrivits tidigare, korrosionsmässigt dör kylarvätskan granska fort men behåller sin antifrysfunktion. Varför då byta till en vätska som innehåller nytt syre? Min kylarvätska ser ut som ny = ingen pågående korrosion och det räcker för mig. Sedan får andra göra som de tycker känns bra.

Min vätska var nog också från 2006. Den såg fin ut upptill men det var så mycket rost botten av motorn så att dräneringspluggen var tät. Jag fick rensa med en luftpump. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev excel319:

Som skrivits tidigare, korrosionsmässigt dör kylarvätskan granska fort men behåller sin antifrysfunktion. Varför då byta till en vätska som innehåller nytt syre?

Ett tips kan vara att spara vatten från kondenstorktumlaren, avfuktaren i tvättstugan eller från andra prylar som levererar kalkfritt och jonfritt vatten.

Koka upp vattnet innan det ska användas så försvinner syret också.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...